  • 31. Data: 2014-04-26 13:43:30
    Temat: Re: aluminium i miedź w jednej instalacji - problem
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 25 Apr 2014 00:49:16 -0700 (PDT), Konrad Anikiel
    <a...@g...com> wrote:
    > Jakie? Aluminiowe? Naprawdę są aluminiowe kolanka do wody?

    Potwierdzam, że taki istniały w handlu z 20 lat temu ale z gwintem
    rurowym 1/2 cala, natomiast była to rzadkość, chyba Podkanów
    produkował krótkie serie takich kształtek. Natomiast nie cieszyły się
    powodzeniem u ówczesnych hydraulików bo często pękały przy skręcaniu,
    podobnie zresztą jak też spotykane wtedy kształtki mosiężne.

    --
    Marek

  • 32. Data: 2014-04-28 02:16:24
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Konrad Anikiel napisał:
    > No dobra, ale tak na poważnie, to w Polsce jest stosunkowo wysokie ciśnienie w
    sieci wodociągowej. Są miejsca na świecie gdzie pół bara i dość. A w Polsce, przy
    typowych sześciu, to trzeba mieć ułańską fantazję z tym amelinium:-) Wiem wiem,
    kolanko z alu można było odlać bez odlewni, a żeliwo to już przemysł. Który w PRLu
    był jaki był...

    Nie przesadzaj z tymi sześcioma barami - to jest znamionowe ciśnienie
    jakie ma wytrzymać armatura. Normalnie ustawia się do 2.5 bar. Raz
    widziałem instalacje ze znacznie wyższym ciśnieniem - chyba waśnie tak
    pod 6 bar. W hotelu "Gdynia". Skutek był taki ze pełne odkręcenie kurka
    w baterii wannowej powodowało wychodzenie wody drugim końcem wanny...

    --
    Darek

  • 33. Data: 2014-04-28 09:47:46
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Monday, 28 April 2014 02:16:24 UTC+2, Dariusz K. Ładziak wrote:
> [...]
    > pod 6 bar. W hotelu "Gdynia". Skutek był taki ze pełne odkręcenie kurka
    > w baterii wannowej powodowało wychodzenie wody drugim końcem wanny...

    OK, nie kłócę się bo nie mierzyłem. Za to projektowałem. W Polsce się projektuje na 6
    bar. w Stanach na 150 psi dla zwykłego ludu, 300 psi dla budynków administracji.
    Prawie 21 bar!
    Konrad
    PS. Kotły gazowe wg SecIV 100 psi, a cała reszta wg SecVIII-1 150 psi. Wniosek: jak
    się woda w kotle zagotuje to nie pęknie rurka, tylko eksploduje kocioł. Przy okazji
    zdmuchnie cały dom razem z pięcioosobową rodziną. To jest dopiero logika!

  • 34. Data: 2014-04-28 19:40:26
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

> [...]
    6 bar. w Stanach na 150 psi dla zwykłego ludu, 300 psi dla budynków administracji.

    Ale to jest nominalne ciśnienie próby - ma statycznie wytrzymać tyle. W
    eksploatacji składa się na nie ciśnienie na wylocie przyboru, spadek
    dynamiczny ciśnienia w rurach, ciśnienie uderzenia hydraulicznego - jak
    na wylewce na szóstym piętrze masz 2 bar to na parterze znacznie więcej
    (i dlatego m.in. jedna sekcja zasilania w wodę nie obejmuje więcej jak
    pięć - sześć pięter. Ciśnienie użytkowe 6 bar przy rurach końcowych
    rzędu 1/2" wodę z wanny wylewa i szklanki z rąk w kuchni wytrąca. Za
    duże - chyba że doprowadzamy wodę do atomizera.

    --
    Darek

  • 35. Data: 2014-04-28 21:17:22
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    Wiem ile to jest 6 bar. W sprejach tyle jest.
    Konrad
    PS ciśnienie próby jest większe od ciśnienia obliczeniowego.

  • 36. Data: 2014-04-30 06:38:43
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Konrad Anikiel napisał:
    > Wiem ile to jest 6 bar. W sprejach tyle jest.
    > Konrad
    > PS ciśnienie próby jest większe od ciśnienia obliczeniowego.

    Co najmniej 2.5 raza? Ale eksploatacyjne jest znacznie mniejsze od
    obliczeniowego - bo jak napisałem obliczeniowe jest w stanie wodę z
    wanny na spacer po plenerze wysłać...

    Dla przyboru podłączonego rurą o przekroju 1/2" maksymalne sensowne
    ciśnienie to 2.5 bar - wszystko inne wylewki urywa, wodę z wanny
    wyrzuca - 9 w ogóle nie ma sensu.

    --
    Darek

  • 37. Data: 2014-04-30 07:15:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 25 Apr 2014 20:26:09 +0200, nadir napisał(a):
    > A może to działa w drugą stronę. Hydrofornia jest gdzieś powyżej całego
    > miasta lub jakiejś określonej wysokości a potem stosują jakieś reduktory
    > ciśnienia. Prawie grawitacyjna sprawa.

    Reduktory moglyby by byc, ale ... co bedzie jak sie kilka zepsuje ?
    Rury w domach popekaja ?

    > LEGO. ;)

    I sa klocki sprzed 60 lat ?
    Ale to i tak byl polistyren,na rury sie nie uzywa.

    J.

  • 38. Data: 2014-04-30 09:54:40
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Wednesday, 30 April 2014 06:38:43 UTC+2, Dariusz K. Ładziak wrote:
> [...]
    >
    > Dla przyboru podłączonego rurą o przekroju 1/2" maksymalne sensowne
    > ciśnienie to 2.5 bar - wszystko inne wylewki urywa, wodę z wanny

    Nie 2.5 raza. Zależy od przepisów, materiału i temperatury, ale pi razy drzwi możesz
    założyć że to jest około 1.5 raza. Zdarzało mi się to porachować tak od 1.1 do ponad
    2 razy.

    Ja już napisałem: nie mierzyłem jakie jest ciśnienie w rurze, więc pewnie masz rację,
    choć dowód na to masz słaby. Otóż "wylewki urywa i wodę z wanny wyrzuca" nie
    ciśnienie a prędkość przepływu, co w konkretnej wylewce ma przeliczenie na wydatek. A
    więc nie bary, tylko litry na sekundę, albo jak kto woli kilogramy na sekundę. Do
    ograniczenia tego wydatku przy zbyt wysokim ciśnieniu stosuje się kryzy. Obserwując
    swobodny wypływ wody z kranu nie jesteś w stanie określić ciśnienia wody w sieci. W
    hotelu Gdynia zabrakło kryz (tam więcej rzeczy zabrakło, ale to inna opowieść) i
    miałeś waterjeta, ale gdyby była tam zainstalowana poprawnie kryza, to niczego
    szczególnego byś nie poczuł. Czasem można istnienie takiej kryzy zaobserwować, kiedy
    nagle odkręcisz zawór i masz silny strumień (charakterystyczne siknięcie), ale tylko
    przez krótką chwilę, a potem przepływ nagle spada. Kryz używało się wcześniej, bo
    rury były drogie, więc można było w wysokim budynku na jednym pionie zrobić cały
    wodociąg. Obecnie rzadko, ukraińskie rury za grosze leżą na składzie. Ja urodziłem
    się w małym poniemieckim miasteczku, tam były kryzy. Ale mieszkałem w jednej z może
    dwóch ocalałych kamienic przy rynku, więc nie wiem jak robiono w budynkach
    powojennych. Wysokiego tam nic nie budowano, ale od wieży ciśnień do poziomu doliny
    przy rzece z 50 metrów różnicy było.

  • 39. Data: 2014-05-03 03:28:39
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

> [...]
    w konkretnej wylewce ma przeliczenie na wydatek. A więc nie bary, tylko litry na
    sekundę, albo jak kto woli kilogramy na sekundę.

    A potrafisz tak pi razy oko, na początek oszacować prędkość wypływu z
    wylewki o określonej średnicy przy określonym ciśnieniu? I pewien jesteś
    że z wylewki o określonej średnicy wypływ zależy od wszystkiego tylko
    nie od ciśnienia?

    Bo ja potrafię, wiem od czego zależy - i uwierz, powyżej 2.5 bar w
    typowym osprzęcie sanitarnym wypływy osiągają wartości zbyt duże -
    wszystko zaczyna się bezsensownie rozchlapywać, strach szklankę pod kran
    podstawić. Masz inny osprzęt (wylewki z atomizerami wysokociśnieniowymi)
    - możesz dać większe ciśnienie. Do wylewki otwartej albo z perlatorem -
    nie ma sensu.

    --
    Darek

  • 40. Data: 2014-05-03 21:44:49