  • 81. Data: 2017-05-03 10:40:31
    Temat: Re: arduino, początki, inny edytor
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "slawek" <f...@f...com> napisał w wiadomości
    news:almarsoft.8174952577351404959@news.v.pl...
    > do pliku
    > smutnymi
    > odpowiednim
    > ia, ślepa
    >
    > Hardcore to kill program (przez odłączenie zasilanie też można) i

    I czasem sie robi. Ale NT (czyli XP też) jest cwany i bywa, że nawet to nie
    spowoduje sprawdzenia dysku, nawet ręczne popchnięcie wiele nie da.

    > puszczanie potem chkdsk do fixacji dysku. Na 95% znajdzie i odzyska 26 GB
    > plik. I to będzie to.

    Tylko teraz, jaki to miało bufor, coby profilaktycznie dopchnąć tyle
    (później się obetnie) tyle, aby wszystko, co nas interesuje, znalazło się w
    pliku. Już w C64 ten problem występował, tyle, że wiadomo było, ile dać
    nadmiaru, żeby było z czego obcinać. No i ręczne zamknięcie pliku bardziej
    skomplikowane, bo całkowicie ręcznie, bądź odpowiednim programem (ja zwykle
    ręcznie załatwiałem, wspomagając się jedynie programikiem, który sczytywał
    mi odpowiedni sektor, a to tylko po to, żeby w ogóle wiedzieć, gdzie jest
    wpis, który trzeba zmodyfikować, potem przestawienie bitu 7 (jego znaczenie
    0 - plik otwarty, 1 - zamknięty) w znaczniku rodzaju pliku i już, na koniec
    "validate" dla odświeżenia BAM.
    NTFS, jako system z atomowymi operacjami zapisu, średnio daje się
    sprowokować do zrobienia automatycznie chkdsk, zwykłym wyłączeniem
    zasilania. Ale jest prosty sposób, z wiersza poleceń/okna "DOS"owego
    zapodać:
    fsutil dirty set <volumin>
    gdzie <volumin>, to litera, albo ścieżka zamontowania zasobu.
    I wtedy pyk hebel...
    Przyznam, że muszę poćwiczyć, choć jak wtedy próbowałem, to chyba nawet nie
    bardzo trzeba, bo przy zapisie sekwencyjnym nie ma zadeklarowanej długości
    pliku i nie jest ona rezerwowana, jak w sytuacji, gdy wiadomo (no, system
    musi wiedzieć przecież, sama nasza wiedza nie styknie), że "zapisujemy
    4294967295 bajtów danych". A to się wiąże z tym, że do pliku dane dopisuje
    się (nasz QBasic DOSowy) na bieżąco (i nawet nie wiem, czy to się w
    przerwach między porcjami samo nie jakby nie zamyka... (nie chodzi o
    BASICowe CLOSE, bo to się zrobić nie daje)) i tylko ten bufor, aby nadmiarem
    zepchnąć jego zawartość na nośnik. A dopilnować trzeba, bo czasem ten
    ostatni bajt najbardziej znaczy... taka przewrotność losu, jak np. archiwum
    rozpakować nie zechce...

    --
    "Jeśli przyjmiesz do siebie zabiedzonego psa i sprawisz,
    że zacznie mu się dobrze powodzić - nie ugryzie cię.

  • 82. Data: 2017-05-03 10:53:37
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 5/2/2017 7:28 PM, slawek wrote:
    > z C64
    >
    > Chyba starszy niż MS, bo na początku lat 70-tych był już taki, a MS nie
    > było przed 1975. BASICA i QBASIC były nieco inne niż to co miał C64
    > zeszyte w ROM.

    Producentem BASICa doa Commodore był MS. Historia sięga PETa i jest ciekawa:

    http://www.pagetable.com/?p=43

    Inne popularne maszyny jak Atari i Zx Spectrum miały wlasny basic, ale
    Microsoft zdominował wtedy rynek komputerów 8-bit swoim basicem i wiele
    maszyn go miało jako standardowy. Dodatkowo Atari miało feler (wszystko
    na floating point) i zx (tokenizacja jednostka białkową).

  • 83. Data: 2017-05-03 11:01:22
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > I po to są komentarze. Bez komentarza fragment w którym dodaje się a+b
    > wygląda na nudny, wręcz niepotrzebny. Komentarz zwraca uwagę na kontekst i
    > ważność komentowanego fragmentu.

    No to jasne, że wtedy jakoś trzeba temat zaznaczyć, żeby się kuku nie stało.
    Wtedy jest to zdecydowanie potrzebne, coś jak znak "Zwolnij" na prostej
    szosie postawiony, bo np. dzikie zwierzęta, czy śliska nawierzchnia, a zrobi
    co zechce, tylko konsekwencje mogą być, że okoliczne drzewo zmieni się w
    drewnianą jesionkę.
    Jak ja to rozumiem, obrazowo, nie w języku programowania, czyli pseudokodem,
    mniejsza o elegancję i prawidłowość.

    najprościej:
    NAPISZ 2+2

    Nieco bardziej:
    a=2
    b=2
    NAPISZ a+b

    Bardziej:
    Deklaracja zmiennych:
    a - zmiennoprzecinkowa pojedyncza
    b - całkowita
    REM (czasem tak trzeba, niektóre kompilatory dają radę)
    a=2
    b=2
    NAPISZ a+b

    I już przerost formy nad treścią:
    Program dodający dwie różne liczby, "a" i "b"
    Deklaracja zmiennych:
    a - zmienna zmiennoprzecinkowa podwójnej precyzji
    b - zmienna zmiennoprzecinkowa podwójnej precyzji
    REM dobra, już nie dziwaczę, niech typy będą jednakowe
    a=2
    REM zmiennej a nadano wartość 2, aby następnie poddać ją działaniu dodawania
    b=2
    REM zmiennej b nadano wartość 2, aby następnie poddać ją działaniu dodawania
    NAPISZ a+b
    REM dodano zmienne a oraz b, aby uzyskać wynik ich dodawania, w wyniku
    działania dodawania wyprowadzona została ich suma, ukazująca wynik
    dodawania.

    Ja głosuję za przykładem pierwszym. Ewentualnie drugim, jeśli wartości będą
    sie zmieniać. Mogę też, zamiast wpisywania w treść programu, zapodać komendę
    przyjmującą dane z zewnątrz, za każdym odpaleniem programu.
    W przypadkach, o jakich mówisz, zgadzam się na opcję nr 3, bo jesli mamy
    uniknąć konfliktu interesów, to trzeba to zaznaczyć.
    Ale już nr 4 wydaje się być przegięciem, gdzie przykład drugi obrósł
    nadmiernie, wręcz zaciemniając program.

    > Nota bene, MS zdarzyło się nie przywracać stanu FPU przy

    Domyślam się, że konsekwencje potrafiły być bolesne...?

    > przełączeniach pomiędzy zadaniami. Na szczęście natychmiast był patch.

    To załatano. Ale wiele innych rzeczy "od narodzin po śmierć" było
    pokrzywione i nadal jest, mniej, lub bardziej... o ile o tej samej
    "dziedzinie" gadamy.

  • 84. Data: 2017-05-03 11:21:37
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > spłynęły...
    >
    > Napęd taśm półcalowych dla PC. To do danych.

    No, faktycznie... WIem, że do Komody cuda podłączano. Podobno kiedyś komuś
    udało się (chyba w Bajtku pisali) podłączyć dwużyłowo dalekopis bezpośrednio
    z portu rozszerzeń, sterując jakąś linię. (co wobec C64 jest raczej
    nieostrożnością... ale skoro ruszyło, o ile to nie była bajka)

    > A programy? Przepisanie paru tysięcy linijek to nie jest aż tak wielki
    > problem. Być może niektóre były przepompowne przez port szeregowy: coś
    > elektrycznie zgodnego było jeżeli nie w Odrze to w PDP11, w 8-bitowcach
    > takich jak C64, Atari itp.

    W sumie RS chyna jest standardem, więc przepompować, czemu nie?

    > Internetu nie było. Ale dyskietki były. Chyba nawet C64 dawał radę
    > zapisywać w FS FAT. Z drugiej strony nie było ograniczeń prawnych i

    Owszem, choć nie tak najprościej. FAT jest bardzo prostym algorytmem (tak go
    teraz określę), każda część ma swoje miejsce w strukturach, więc w sasadzie
    wystarczy umiejętnie powachlować wektorami, wskaźnikami i jedziemy. FS, jako
    wyższy w warstwie, dawał się załatwiać przez działanie zwykłego programu.
    Sama stacja 1541 nie umiała sektorów MFM i jesli, to trzeba by to realizować
    maszynowo, ale nie wiem, czy komuś się to udało, kodowała jedynie GCR.
    Natomiast 1570/-1/-2, umiały już MFM, przełączało się jedną komendą (miały
    OIDP kontroler, który umie MFM) i dawało się ponoc czytać dyskietki 360 kB,
    w stacji 157x. Jednak między dyskietkami MFM dla PC i GCR dla Commodore była
    inna, istotna różnica, dyskietki PC miały sektory 512 bajtów, a Commodore
    256, przy czym jedynie 254 było dla danych, a dwa pierwsze bajty były
    wektorem, wskazującym na następny w pliku sektor z jego zawartością. Bajt
    zerowy na pozycji zero oznaczał, że to ostatni sektor, a bajt 1, był
    lokalnym wektorem wskazującym, który bajt sektora jest ostatnim bajtem
    pliku. Komenda validate powodowała skan wszystkich plików, wylistowanie
    wektorów i odpowiednią modyfikację BAM, co zapobiegało uszkodzeniu dabych w
    przypadku niezgodności. Nie wolno było wykonywać porządkowania na plikach o
    dostępie swobodnym, gdyż powodowało ich uszkodzenie (nie udało mi się
    rozkminić, jak działał mechanizm plików "REL", resztę rozgryzłem).

    > wirusów, a to stwarzało możliwości których obecnie nie ma.

    Bayerische HackerPost, wirus na komodę... Nie trafił mnie, podobno u
    Niemców, jak nazwa wskazuje, roznosił się, w programach maszynowych. W
    BASICu, rzecz jasna, nie miał jak się roznieść, ale wystarczyło coś
    maszynowego i jedziem, nie pamiętam, jak się doklejał. A to nie jedyny na
    C64.
    http://csdb.dk/release/?id=49101 Tu coś mam, ale na razie nie zbadam, czy to
    ma jakiś związek z rzeczywistym zagrożeniem.

  • 85. Data: 2017-05-03 11:39:38
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "HF5BS" <h...@...pl> napisał w wiadomości
    > W sumie RS chyna jest standardem, więc przepompować, czemu nie?

    "CHYBA"... rany, jak ja nie cierpię robić literówek...

  • 86. Data: 2017-05-03 14:03:41
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    fajnie się Was czyta, ale co powiecie na takie coś:

    char key = keypad.waitForKey(); //czekaj na naciśnięcie klawisza
    Serial.println(key); //wyświetl co zostało naciśnięte

    no i działa pięknie. wciskam 1 na klawiaturce, na ekranie pojawia się 1.
    jak wcisnę 2 to na ekranie "wyskoczy" 2. Niestety na wyświetlaniu się
    kończy. Problem pojawia się przy próbie wykorzystania zmiennej "Key" w
    matematyce, gdyż "1" z klawiatury, zapamiętuje się jako key = 48. Chwała
    Bogu że 2 to 49, 3 to 50, więc szybko problem "obszedłem", ale nie
    rozwiązałem. nie wiem dlaczego arduino tak "robi"

    ToMasz

  • 87. Data: 2017-05-03 14:50:17
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 5/3/2017 2:03 PM, ToMasz wrote:
> [...]
    > kończy. Problem pojawia się przy próbie wykorzystania zmiennej "Key" w
    > matematyce, gdyż "1" z klawiatury, zapamiętuje się jako key = 48.

    http://www.asciitable.com/

    mylisz reprezentację graficzna z wartością. Zastanów sie przez chwile co
    miało by sie pojawić jak wciśniejsz a.

  • 88. Data: 2017-05-03 14:55:16
    Od: Piotr Dmochowski <i...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-05-03 o 14:03, ToMasz pisze:
> [...]
    > Bogu że 2 to 49, 3 to 50, więc szybko problem "obszedłem", ale nie
    > rozwiązałem. nie wiem dlaczego arduino tak "robi"

    Tak robi bo mu tak kazałeś ;)
    W definicji klawiszy prawdopodobnie użyłeś znaków a nie cyfr, więc
    funkcja zwraca numer znaku w tabeli ASCII. Przykład z tutoriala:
    char keys[ROWS][COLS] = {
    {'1','2','3'},
    {'4','5','6'},
    {'7','8','9'},
    {'#','0','*'}
    };
    Zgodnie z tablicą ASCII jedynka ma numer 49 i taka liczba jest zapisana
    w zmiennej key.
    Gdyby w tablicy keys była 1 zamiast '1' to łatwiej byłoby liczyć, ale na
    porcie szeregowym byłyby krzaki.
    Piotrek

  • 89. Data: 2017-05-03 15:55:08
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "ToMasz" <t...@p...fm.com.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Bogu że 2 to 49, 3 to 50, więc szybko problem "obszedłem", ale nie
    > rozwiązałem. nie wiem dlaczego arduino tak "robi"

    Wszędzie tak masz.
    Na szybko, więc mało eleganckie i ze znienawidzonym GOTO, ale prościej się
    nie da:
    10 a$=INKEY$: REM w różnych dialektach jest to bardzo różnie
    20 PRINT a$;: GOTO 10

    A jeszcze prościej, nie wszystkie dialekty pozwalają tak łatwo:
    10 PRINT INKEY$: GOTO 10

    Z "debagiem":
    10 a$=INKEY$: IF a$="" THEN 10:REM lub GOTO 10, powinno być, aby tekst nie
    latał po ekranie
    20 PRINT "Znakowi ";a$;" odpowiada kod ASCII";ASC(a$+CHR$(0))
    30 GOTO 10

    Tak wygląda sprawa, dlaczemu tu i tam widzisz inne wartości.

  • 90. Data: 2017-05-03 16:37:18
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > http://www.asciitable.com/
    >
    > mylisz reprezentację graficzna z wartością. Zastanów sie przez chwile co
    > miało by sie pojawić jak wciśniejsz a.
    97. dzięki za naprowadzenie. klawiaturę numeryczną, bez literek, więc
    nie pomyślałem o ascii....

    ToMasz