  • 11. Data: 2012-05-28 09:36:16
    Temat: Re: auto na sprężone powietrze
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2012-05-28 04:51, Pszemol wrote:
    > Nie twórz bajek, proszę...
    > Te 300 bar jest na porządku dziennym używane w nurkowaniu.
    > Sprężone powietrze nie "wybucha" tylko ulatuje z nieszczelności.
    > Że też każda nowa technologia znajdzie takich bajkopisarzy co
    > to straszą niebezpieczeństwem... Przed samochodami na LPG
    > też straszyli że wozisz bombę w bagażniku. I co? Ile "wubuchów"
    > aut z gazem odnotowujemy na drogach?

    Takich aut jest trochę kilka, masz może raport z crash testów któregoś z
    nich? Chętnie poczytam co się dzieje w razie wypadku takiego samochodu,
    gdzie cała podłoga jest zbiornikiem napompowanym na 300 bar, a samochód
    waży niewiele.

    --
    _ _ _a_a
    dominik, gg:919564 _ _ _{.`=`.}_ {/ ''\_

  • 12. Data: 2012-05-28 09:39:34
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2012-05-28 08:38, Pszemol wrote:
    > Oprócz tego co się opłaca czy nie istotne jest to, że zanieczyszczenia
    > (spaliny) generuje się w jednym miejscu (sprężarka) i łatwiej je
    > skoncentrowane usuwać niż rozdrobnione źródła jakimi są tysiące aut.

    Jeśli chodzi o eko to najpierw trzeba by było znaleźć bezpieczny gaz,
    który można łatwo uzyskać, dobrze sprężyć, no i nie zanieczyści
    środowiska. Póki co super się spręża i otrzymuje CO2, ale na to ekolodzy
    się nie zgodzą z pewnością. Póki aut takich jest tyle co prototypów
    krzyczeć mocno nie będą, ale do seryjnej produkcji może być trudno z tym
    wejść.

    --
    _ _ _a_a
    dominik, gg:919564 _ _ _{.`=`.}_ {/ ''\_

  • 13. Data: 2012-05-28 09:41:00
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 28.05.2012 09:30, dominik pisze:

    > Dokładnie tak - później przy rozprężaniu trzeba ogrzewać, żeby odzyskać
    > możliwie najwięcej energii.

    > Podczas kompresowania, tego ciepła jest wiele za dużo, żeby to
    > zmagazynować tak łatwo :(

    Można ogrzewanie domu na zimę wspomagać. W lecie CWU i basen grzać.

  • 14. Data: 2012-05-28 09:47:33
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2012-05-28 08:31, z wrote:
    > Straty energii zawsze są. Może tu i duże ale...
    > Podstawowe jest pytanie czy to się może OPŁACAĆ. Interesuje mnie cały
    > koszt powiedzmy przeróbki + koszt przejechania 100km.

    Patrząc po tym co pokazywane jest to bez czysto zaprojektowanego pod to
    auta będzie to niezbyt wydajne i sensowne. Ten prototyp specjalnie jest
    leciutki, ma wymyślną podłogę itd. W normalnym aucie pewnie trzeba wiele
    miejsce na zbiornik, specjalnego silnika i całego układu. Wątpię by się
    opłacało przerobić, a potem miało to dobre parametry. Otrzymasz np. auto
    bez bagażnika, a i to jeżdżące na jakiś ułamek tego co podają przy tym
    leciutkim prototypie.

    > Nie ma tu tego demonicznego kosztu akumulatorów o którym ciągle się
    > krzyczy. Silnik to nie jest jakaś kosmiczna technologia. Zbiornik
    > sprężarka...

    No właśnie nie tylko to :)
    Byle czego tam nie sprężysz dobrze,
    Jak wspominałem, ciepło trzeba odprowadzić przy tym,
    a potem dodać dla efektywności rozprężania
    No i zbiornik jest tajny jak go mieć wprojektowany w auto, uniwersalne
    byłyby strasznymi klockami na cały bagażnik.

    > Oczywiście dopóki jeszcze akcyzy nie nałożono na powietrze :-)

    No i właśnie pytanie - czy oby na pewno chcesz tam sprężać mieszankę,
    którą się oddycha? Wydajność słaba, nieprzewidywalne mieszanki, dodatkowo
    trzeba pozbyć się z tego wilgoci.
    Prędzej będzie to jakiś specjalnie przygotowany gaz.

    --
    _ _ _a_a
    dominik, gg:919564 _ _ _{.`=`.}_ {/ ''\_

  • 15. Data: 2012-05-28 09:51:10
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2012-05-28 09:41, Albercik wrote:
    > Można ogrzewanie domu na zimę wspomagać. W lecie CWU i basen grzać.

    Można by :)
    Tyle, że to też koszt, który trzeba zapłacić na siłę,
    Ci którzy porównują do elektrycznych aut mogą być niemile zaskoczeni, że
    magazynują mniej więcej podobną ilość energii, ale mają z tym wiele więcej
    zachodu i ubocznych efektów,
    Koszt ładowania pewnie jest więc spory, ale może ktoś poda konkrety.

    No chyba że w zimie i tak ogrzewasz ten dom, a takie źródło ciepła nie
    rujnuje tak mocno ;)

    --
    _ _ _a_a
    dominik, gg:919564 _ _ _{.`=`.}_ {/ ''\_

  • 16. Data: 2012-05-28 12:29:01
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 28.05.2012 09:47, dominik pisze:

> [...]
    > trzeba pozbyć się z tego wilgoci.
    > Prędzej będzie to jakiś specjalnie przygotowany gaz.

    Swego czasu azot techniczny był tańszy niż takie same ilości tak samo
    sprężonego powietrza...

  • 17. Data: 2012-05-28 13:28:55
    Od: "news-gazeta" <n...@g...pl>

    > Nie twórz bajek, proszę...
    > Te 300 bar jest na porządku dziennym używane w nurkowaniu.

    Na porządku dziennym to jest 200-220bar.

    > Sprężone powietrze nie "wybucha" tylko ulatuje z nieszczelności.

    Ulatuje z taką prędkością, że zamraża butlę przez co ją po kawałku rozrywa.
    Nie chciałbyś stać obok gdy taka butla traci w sekundzie zawór :)

    Pozdrawiam - Darek.

  • 18. Data: 2012-05-28 17:01:51
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "news-gazeta" <n...@g...pl> wrote in message

    > Na porządku dziennym to jest 200-220bar.

    Nie kłóćmy się o szczegóły - podałem przykład zastosowania
    powietrza sprężonego o podobnym ciśnieniu... Daje to łatwiejsze
    zaaplikowanie intuicji do nic nie mówiących numerków ciśnienia.

    > Ulatuje z taką prędkością, że zamraża butlę przez co ją po kawałku
    > rozrywa.

    Że co?? :-) Fantazja Ci dopisuje...

    > Nie chciałbyś stać obok gdy taka butla traci w sekundzie zawór :)

    Oczywiście że nie chciałbym. Ale co z tego? Są tacy co nie boją się :-)
    http://www.scubadivingsarasota.info/online-scuba-tra
    ining/wrong-way-to-carry-scuba-cylinders

  • 19. Data: 2012-05-28 17:04:00
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "dominik" <u...@d...net.pl> wrote in message

> [...]
    > się nie zgodzą z pewnością. Póki aut takich jest tyle co prototypów
    > krzyczeć mocno nie będą, ale do seryjnej produkcji może być trudno z tym

    Ekolodzy nie krzyczą przeciwko używaniu CO2 lecz przeciw jego produkcji.
    CO2 już się używa na co dzień przy przesyłkach pocztowych wymagających
    chłodzenia (suchy lód).
    Zamiast uzyskiwać go specjalnie do tego celu można go odzyskiwać z miejsc
    gdzie jest on produktem ubocznym przy produkcji czegoś wartościowego.

  • 20. Data: 2012-05-28 17:42:54
    Od: AL <a...@s...tam>

    W dniu 2012-05-28 00:35, BQB pisze:
    > http://www.proline.pl/?r=biuletyn&n=samochod-silniki
    em-na-sprezone-powietrze

    > http://tinyurl.com/d799ghf
    > W komentarzu ktoś napisał, że zbiornik mieści 90m3 przy ciśnieniu 300
    > barów, jako, że w ogóle się nie orientuję w sprężarkach, to czy
    > sprężarka do takiego auta (elektryczna) jest droga? I ile czasu trwało
    > by tankowanie nią?

    i nie tylko samochodow, wózków widłowych, .....

    Tramwaje mialy juz silniki pneumatyczne (przez 34 lata byl ten system w
    uzyciu): http://www.tramwayinfo.com/Defair.htm
    i mamy w tym swoj malutki kamyczek:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Ludwik_M%C4%99karski

    --