  • 21. Data: 2020-01-23 12:51:31
    Temat: Re: co dać do tygielka z cyną ?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:b5f1d5a4-88e4-479c-bc72-2a343966e7df@go
    oglegroups.com...
    W dniu czwartek, 23 stycznia 2020 02:07:16 UTC+1 użytkownik sundayman
    napisał:
    >Patrz wyżej: na allegro sprzedają;)

    >Ale skład tych tabletek to:
    >cyna: 50-75%
    >ołów: 25-50%
    >fosfor: 1-3%
    >https://www.tme.eu/Document/60c3548e34ec44dbffe63d5
    9271ece7e/TAB-UTL2_PL.PDF
    >Wiec wychodzi mi ze jakbyś wziął 75%cyny dodał 24% ołowiu i 1%fosforu
    >to skład byłby jak tych tabletek

    Dziwne troche. Cyna w cynie raczej nie pomoze.
    Olow w cynie ... podobnie nie pomoże, za to lut przestanie być
    bezołowiowy.

    fosfor ... no, ten moze pomoc, bo spala sie chetnie, ale czy uchroni
    lutowie ?
    Powinien powstac P2O5 ... zuzel ochronny na powierzchni lutu ?
    Higroskopijny, na drugi dzien zacznie pryskac :-)
    A poza tym mam wielkie podejrzenie, ze tez przejdzie do cyny, coz tego
    wyjdzie w zlutowanych urzadzeniach, to niech sprzedawca wyjasni :-)

    Moze tam jakies chemikalia sa, jakis kalafonian cyny :-)

    Z pomyslow moich:
    -topnika poszukac wysokotemperaturowego ? Kalafonia sie nie nada.

    -jakis olej silikonowy poszukac ... ktory malo paruje w tych 260C

    - z zaslyszanych pomyslow - NaOH. Co prawda topi sie w ~330 C, ale za
    to swietnie usuwa emalie z drutow.
    Moze znajdzie sie cos nizej topliwego, czy np mieszanka z KOH, LiOH

    J.

  • 22. Data: 2020-01-23 12:55:23
    Od: DaNsOuNd <d...@t...pl>

    > To może trochę coca-coli dodać?
    > Byłoby kolejne zastosowanie - lutowanie - oprócz takich, jak zwalczanie rotawirusów
    albo tradycyjne "whisky z colą" ("tego co pan chciał to nie ma, czysta może być?" ;)

    ...że o odrdzewianiu nie wspomnę.....

  • 23. Data: 2020-01-23 22:26:38
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Jeśli jednak kupisz, bądź ostrożny przy stosowaniu, używaj bardzo małych
    > porcji. W temperaturze stopionego lutu może się zapalić.

    Nie kupię.
    To już prędzej te pastylki gotowe, chociaż ciśnienie mam niewielkie.
    Fajnie by było sobie te kabelki cynować w błyszczącej cynie, ale robię
    tego niewiele.

    Myślałem, że jest jakieś proste rozwiązanie w rodzaju "żółtko jajka +
    płyn do mycia naczyń", ale jeśli nie to nie będę robić niebezpiecznych
    eksperymentów.
    Szkoda czasu i ewentualnie zdrowia.

  • 24. Data: 2020-01-24 01:21:27
    Od: Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl>

    W dniu 2020-01-23 o 22:26, sundayman pisze:

> [...]
    >
    > Myślałem, że jest jakieś proste rozwiązanie w rodzaju "żółtko jajka +
    > płyn do mycia naczyń", ale jeśli nie to nie będę robić niebezpiecznych

    Zmniejszenie napięcia powierzchniowego płynem i redukcja tlenków węglem
    ze spalonego żółtka ?
    Dobrze kombinujesz, Proponuję dodać odrobinę słoniny może zapach będzie
    bardziej znośny.

  • 25. Data: 2020-01-24 11:45:56
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 23.01.2020 o 12:51, J.F. pisze:
> [...]
    > Powinien powstac P2O5 ... zuzel ochronny na powierzchni lutu ?
    > Higroskopijny, na drugi dzien zacznie pryskac :-)

    To już wyjaśniałem, przeczytaj.

> [...]
    >
    > Z pomyslow moich:
    > -topnika poszukac  wysokotemperaturowego ? Kalafonia sie nie nada.

    Można by spróbować trietanoloaminę.

    > -jakis olej silikonowy poszukac ... ktory malo paruje w tych 260C

    I praktycznie uniemożliwia lutowanie.

    > - z zaslyszanych pomyslow - NaOH. Co prawda topi sie w ~330 C, ale za to
    > swietnie usuwa emalie z drutow.
    >  Moze znajdzie sie cos nizej topliwego, czy np mieszanka z KOH, LiOH

    Kolejny bezsensowny pomysł. się cynin sodu i d...

    P.P.

  • 26. Data: 2020-01-24 12:08:55
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 23.01.2020 o 22:26, sundayman pisze:

> [...]
    jajka +
    > płyn do mycia naczyń", ale jeśli nie to nie będę robić niebezpiecznych

    Tabletka waży 5g, zawiera 100mg fosforu i dodaje się ją do 2kg lutu. Mój
    tygielek mieści 100g lutu, a więc potrzebuję 5mg fosforu. Nawet jeśli
    się zapali, to krzywdy nie zrobi. A producent gwarantuje błyszczącą
    powierzchnię przez minutę w 350 C. Znajdziesz coś lepszego? Za siedem
    złotych do końca żywota?

    P.P.

  • 27. Data: 2020-01-24 12:11:43
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 24.01.2020 o 11:45, Paweł Pawłowicz pisze:
    [...]
    > Kolejny bezsensowny pomysł. się cynin sodu i d...

    Coś mi tu zeżarło.
    Wodorotlenek przereaguje z cyną i utworzy się cynin sodu. Przy okazji
    trochę popryska na wszystko wokół.
    Życzę powodzenia.

    P.P.

  • 28. Data: 2020-01-24 14:56:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
> [...]
    >błyszczącą powierzchnię przez minutę w 350 C. Znajdziesz coś
    >lepszego? Za siedem złotych do końca żywota?

    eee .. a co po minucie ?
    Nastepna pastylka ?

    No i co sie z tym fosforem dzieje - tlenek ochronna warstwe na cynie
    wytwarza ?

    J.

  • 29. Data: 2020-01-24 15:25:23
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > Nie kupię.
    > (...) nie będę robić niebezpiecznych
    > eksperymentów.
    > Szkoda czasu i ewentualnie zdrowia.

    Nie przesadzaj. To zwykły fosfor czerwony, a nie biały.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 30. Data: 2020-01-24 18:29:16
    Od: Konopny <o...@g...com>

    użytkownik sundayman napisał:
    > Mam tygielek do cynowanie końcówek przewodów.
    > Czy jest coś, co można dodać żeby się na powierzchni cyny nie robił ten
    > "żużel" ?

    Zalać tygiel na full, zmienić topnik na bez-kalafoniowy, ew. go rozcieńczyć.

    > Jakiś środek przeciwutleniający ? Jest coś takiego ?

    Hydrochinon? Osłona gazów obojętnych? CO2, argon/azot, tyle że
    nikt tego nie stosuje, nie ma takiej potrzeby.

    > Chyba powinno być, bo przecież jak się lutuje na fali to chyba musi być
    > czysta powierzchnia tej cyny. Czy nie ?

    To co wylatuje na górę jest pobierane z dołu, więc
    kontakt z pcb ma tylko czyste nieutlenione spoiwo.
    https://raypcb.com/wp-content/uploads/2018/12/4a4073
    2df077164-1.png

    > Myślałem, że jest jakieś proste rozwiązanie w rodzaju "żółtko jajka +
    > płyn do mycia naczyń"

    Gdybam.
    Rączka zgarniająca? Czyli silnik + jakieś ramię + łożysko + żyletka?
    Teraz z ciekawości zerknąłem i widzę "zgarniacz"
    https://youtu.be/snN5JhAa4z8