  • 11. Data: 2010-02-18 22:53:06
    Temat: Re: curling i elektronika
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Paweł,

    > Spojrzenie na wykres fazowy wody pokazuje, że to kolejna "urban
    > legend".

    Jasne. A trzmiele nie latają, bo aerodynamika nie pozwala. I drut
    obciążony stosunkowo niewielkimi ciężarkami też przez lód się nie
    przebija...

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 12. Data: 2010-02-18 23:52:08
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 18 Feb 2010 23:53:06 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:

    >Jasne. A trzmiele nie latają, bo aerodynamika nie pozwala. I drut
    >obciążony stosunkowo niewielkimi ciężarkami też przez lód się nie
    >przebija...

    A w lodowce sie przebija ?

    Trzeba naprawde olbrzymiego cisnienia zeby obnizyc temperature
    topnienia o np 5 stopni.

    J.

  • 13. Data: 2010-02-19 13:42:52
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    Paweł Pawłowicz wrote:

    > Spojrzenie na wykres fazowy wody pokazuje, że to kolejna "urban
    > legend".

    To wyczytaj z wykresu czemu gorąca woda zamarznie szybciej od zimnej.
    (skoro już dyskusja zeszła na ten temat)

    Mirek.

  • 14. Data: 2010-02-19 14:14:35
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 19 Feb 2010 14:42:52 +0100, Mirek wrote:

    >To wyczytaj z wykresu czemu gorąca woda zamarznie szybciej od zimnej.
    >(skoro już dyskusja zeszła na ten temat)

    A potrafisz zademonstrowac ?
    Bo mimo ze tak sie mowi, to doswiadczenie rzadko to potwierdza.

    J.

  • 15. Data: 2010-02-19 14:25:52
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Użytkownik J.F. napisał:

    > A potrafisz zademonstrowac ?
    > Bo mimo ze tak sie mowi, to doswiadczenie rzadko to potwierdza.

    Jeszcze trzeba określić czy mówimy o H2O czy o tym co leci z kranu ?
    ;-) Bo te dwie ciecze zachowują się "nieco" inaczej.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 16. Data: 2010-02-19 14:28:09
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    J.F. wrote:

    > A potrafisz zademonstrowac ?
    > Bo mimo ze tak sie mowi, to doswiadczenie rzadko to potwierdza.

    Kiedyś jak chodziłem do podstawówki to próbowałem i raz wyszło.

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Efekt_Mpemby

    Ciekawe jest, że piszą tu, że niejednoznaczne wyjaśnienie, a przecież
    większość opisanych czynników da się w doświadczeniu wyeliminować.
    Pwenie wpływ mają wszystkie, ale któryś jest decydujący.

    Mirek.

  • 17. Data: 2010-02-19 14:49:46
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mirek napisał:

> [...]
    > większość opisanych czynników da się w doświadczeniu wyeliminować.
    > Pwenie wpływ mają wszystkie, ale któryś jest decydujący.

    Są jeszcze doświadczenia syberyjskie. Jak się wyrzuci w górę wrzątek
    z garnka, to woda opada na ziemię w postaci śniegu. Rozbita na kropelki
    gwałtownie paruje w suchym mroźnym powietrzu, a z pary tworzą się
    kryształki. I druge doświadczenie, tym razem anegdotyczne, że jak się
    sika, to strumień w locie zamarza, taki tam mróz. Jaki by nie był, to
    się nie uda.

    Jarek

    --
    -- Baco, macie wrzątek?
    -- Mam, ino że zimny.

  • 18. Data: 2010-02-19 14:57:51
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 19 Feb 2010 15:28:09 +0100, Mirek wrote:

> [...]
    >większość opisanych czynników da się w doświadczeniu wyeliminować.
    >Pwenie wpływ mają wszystkie, ale któryś jest decydujący.

    Zeby zaczac eliminowac trzeba najpierw efekt umiec wyprodukowac,
    przynajmniej w sposob dosc powtarzalny.
    Moze pomyliles szklanki :-)

    Podobnie nigdy mi sie nie udalo zrobic takiego efektu:
    http://www.youtube.com/watch?v=aRwlrFimnZk
    http://www.youtube.com/watch?v=lA1OHyzReuY

    Moze to zludzenie optyczne - woda leci, paruje, a wyglada jak snieg ?

    Mnie raczej wychodzilo tak
    http://www.youtube.com/watch?v=-ge8iyNPKPE

    J.

  • 19. Data: 2010-02-19 15:20:37
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    J.F. wrote:

    > Moze pomyliles szklanki :-)

    To było w takiej tacce z przegródkami do robienia kostek lodu. Do kilku
    nalałem zimnej z kranu a do reszty z czajnika - nie było wątpliwości.

    Mirek.

  • 20. Data: 2010-02-19 15:35:12
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Podobnie nigdy mi sie nie udalo zrobic takiego efektu:
    > http://www.youtube.com/watch?v=aRwlrFimnZk
    > http://www.youtube.com/watch?v=lA1OHyzReuY
    >
    > Moze to zludzenie optyczne - woda leci, paruje, a wyglada jak snieg ?

    U tego gościa z Wisconsin przy -20°C, to nie należy się spodziwać efektu.
    Widać, a przynajmniej słychać, jak coś tam chlapnęło o ziemię. Ja w tym
    roku próbowałem przy -25°C i nie było lepiej. Ale nasze arktyczne mrozy,
    to raczej wilgotne są. W Wisconsin też niekoniecznie sucho jak na Syberii
    czy innej Kanadzie (znajomy z Saskatchewan donosił w tym roku, że chyba
    się ociepliło, bo miał tylko -40°C, a nie -50, jak drzewiej bywało).

    > Mnie raczej wychodzilo tak
    > http://www.youtube.com/watch?v=-ge8iyNPKPE

    "Air in zero degrees", to chyba w ogóle jakieś żarty. Nawet jeśli chodzi
    o Fahrenheita.

    --
    Jarek