  • 1. Data: 2019-02-04 20:29:53
    Temat: czy powinien puścić pieszego czy nie?
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    taki filmik. mam nadzieje że bez reklamy na początku:

    https://www.tvn24.pl/wbiega-na-jezdnie-tuz-pod-kola-
    samochodu-to-powinna-byc-przestroga,906409,s.html#au
    toplay

    21 sekunda. Dostawczy renault, zbliża sie do przejścia dla pieszych.
    przez przejście NIE przejeżdża żaden samochód, bo samochody stoją w
    korku. ale nie wiadomo czy stoją, czy przepuszczają pieszych.
    Pytam, czy kierowca dostawczego renaulta, moze przejechać tak jak to
    widać na filmie, czy ma obowiązek upewnić się że po przejściu nikt nie
    idzie... bo stojący hyundai może przepuszczać pieszego.

    ToMasz
    PS

    (Analogiczną sytuacje opisywałem pod koniec zeszłego roku.
    jednokierunkowa dwupasmowa. jeden pas stoi, pozostawiając przejście dla
    pieszych puste, drugi pas.... jedzie, ale każdy kierowca powinien zrobić
    "stopa" przed przejściem. przejścia są co 100 metrów więc miasto stoi)

  • 2. Data: 2019-02-04 20:57:12
    Temat: Re: czy powinien puścić pieszego czy nie?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 4 Feb 2019 20:29:53 +0100, ToMasz napisał(a):
> [...]
    > widać na filmie, czy ma obowiązek upewnić się że po przejściu nikt nie
    > idzie... bo stojący hyundai może przepuszczać pieszego.

    To czy hyundai przepuszcza pieszego, jest bez znaczenie - bo przepis o
    omijaniu dotyczy jadacych w ta sama strone.

    Pieszy na przejsciu na pierwszenstwo i kierowca powinien go udzielic.

    Ale pieszy nie powinien przebiegac, no i powinien na srodku sie
    zatrzymac i upewnic, ze nic nie jedzie, bo po co mu odszkodowanie
    posmiertne.

    J.

  • 3. Data: 2019-02-04 21:02:11
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 04.02.2019 o 20:29, ToMasz pisze:
> [...]
    > widać na filmie, czy ma obowiązek upewnić się że po przejściu nikt nie
    > idzie... bo stojący hyundai może przepuszczać pieszego.

    IMHO powien, choć rzeczywiście akurat tu była wyjątkowa kombinacja -
    dostawczak zasłaniający widok, "wybitny" pieszy i nieograniety kierownik.

    Wszyscy mieli dużo szczęścia - gówniarz najwięcej- wiadomo. Kirowca też
    miał farta, bo przy tym nagraniu IMHO byłaby współwina - z jednej strony
    koleś wbiegł, z drugiej strony kierowca nie zachował szczególnej
    ostrożności i nie zrobił _nic_ - po prostu się pieszego na przejściu nie
    spodziweał... Polska.

    Shrek

  • 4. Data: 2019-02-04 22:51:48
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2019-02-04 o 21:02, Shrek pisze:

> [...]
    > koleś wbiegł, z drugiej strony kierowca nie zachował szczególnej
    > ostrożności i nie zrobił _nic_ - po prostu się pieszego na przejściu nie

    A gdyby nie było nagrania, to byłby winny kierowca.

  • 5. Data: 2019-02-04 22:59:46
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik J.F. j...@p...onet.pl ...

> [...]
    >
    > Ale pieszy nie powinien przebiegac, no i powinien na srodku sie
    > zatrzymac i upewnic, ze nic nie jedzie, bo po co mu odszkodowanie

    Dokładnie. IMO zdecydowanie w takiej sytuacji kierowca powinien zwolnic
    ale na miejscu pieszego bedac w połowie upewniłbym sie ze nic nie jedzie.

    BTW ta sytuacja wygladała tak, jakby gosciu chciał celowo dac sie
    potracic ale w ostatniej chwili strach go obleciał...

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Nic tak nie obnaża ludzkiego charakteru, jak obrażanie się

  • 6. Data: 2019-02-05 06:32:06
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 04.02.2019 o 22:51, cef pisze:

    > A gdyby nie było nagrania, to byłby winny kierowca.

    Zapewne tak. I w sumie jest winny tak czy inaczej. Tylko z kamerką jest
    szansa na współwinę. Kierowca to mógłby mówić o swoim pechu, gdyby
    zrobił wszystko żeby tego uniknąć. Nie zrobił nic - po prostu do łba mu
    nie przyszło, że na przejściu _dla_pieszych_ nalezy się spodziewać
    pieszych.

    Shrek

  • 7. Data: 2019-02-05 07:30:27
    Od: p...@g...com

    --bo samochody stoją w korku. ale nie wiadomo czy stoją, czy przepuszczają pieszych.

    nie ma znaczenia, to moze byc zlot Swiadkow Jehowy a gamonia obowiazuje zawsze to
    samo:

    "Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany
    zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na
    przejściu "

    --Pytam, czy kierowca dostawczego renaulta, moze przejechać tak jak to
    widać na filmie, czy ma obowiązek upewnić się że po przejściu nikt nie
    idzie.

    to pytanie retoryczne ?

    § 47. 1. Znak D-6 "przejście dla pieszych" oznacza miejsce przeznaczone do
    przechodzenia pieszych w poprzek drogi. (...)

    4. Kierujący pojazdem zbliżający się do miejsca oznaczonego znakiem D-6, D-6a albo
    D-6b jest obowiązany zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo
    pieszych lub rowerzystów znajdujących się w tych miejscach lub na nie wchodzących lub
    wjeżdżających."

    zauwazmy tez to:
    https://www.znaki-tdc.com/tabliczka-wskazujaca-ze-pr
    zejscie-dla-pieszych-jest-szczegolnie-uczeszczane-pr
    zez-dzieci-2522.html

    Tabliczka wskazuje, przejście dla pieszych szczególnie uczęszczane przez dzieci w
    wieku od 7 do 15 lat, przede wszystkim w pobliżu szkół. Stosowana ze znakami D-6
    przejście dla pieszych i D-6b przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów.

    to jest pudlo a nie zadna wspolwina, w normalnym kraju robia w takich miejscach
    strefe 30

  • 8. Data: 2019-02-05 08:53:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 4 Feb 2019 22:51:48 +0100, cef napisał(a):

    > A gdyby nie było nagrania, to byłby winny kierowca.

    I tak moglby byc winien, bo jednak pieszy na przejsciu.

    No chyba, ze gowniarz by sie potknal jak na filmie, a kierowca zeznal,
    ze nikogo nie widzial, wiec jechal dalej ... po nogach ...

    J.

  • 9. Data: 2019-02-05 09:11:10
    Od: p...@g...com

    --I tak moglby byc winien, bo jednak pieszy na przejsciu.

    jest winien i jak im sie bedzie chcialo to go dopadna

    --No chyba, ze gowniarz by sie potknal jak na filmie, a kierowca zeznal,
    ze nikogo nie widzial, wiec jechal dalej ... po nogach ...

    jest w czarnej dupie, mial ograniczona widocznosc a mimo nie nie zachowal szczegolnej
    ostroznosci, do tego:

    https://www.znaki-tdc.com/tabliczka-wskazujaca-ze-pr
    zejscie-dla-pieszych-jest-szczegolnie-uczeszczane-pr
    zez-dzieci-2522.html

    czyli dla mniej bystrych nalezy spodziewac sie osob o niskim wzroscie :-)

  • 10. Data: 2019-02-05 10:34:57
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    >--I tak moglby byc winien, bo jednak pieszy na przejsciu.

    >jest winien i jak im sie bedzie chcialo to go dopadna

    Na razie do niczego nie doszlo i zdołal zahamowac, wiec nie ma za co
    dopadac.
    A poza tym pieszy przebiegal, co usprawiedliwia kierowce :-)

> [...]

    >jest w czarnej dupie, mial ograniczona widocznosc a mimo nie nie
    >zachowal szczegolnej ostroznosci, do tego:

    Alez zachowal, tylko nie przewidzial, ze pieszy wejdzie mu wslizgiem
    pod auto :-)

    Ale nie 30cm ...

    J.