  • 1. Data: 2019-08-17 23:51:56
    Temat: diody BAP811, BAP812 - coś bardziej współczesnego stabilniejszego termicznie 2-nóżkowego
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    Diody stabilizacyjne BAP811, BAP812 stosowane dawniej do np. polaryzacji baz
    tranzystorów.
    Nie są one jednak jakieś wybitnie stabilne, wygląda na typowe przewodzące
    2-3 złącza p-n połączone szeregowo, bez jakichś tam kompensacji termicznych.
    Wystarczy to wziąć w palce i ogrzać ciepłem dłoni aby ładnie już płynęło.
    Czy jest coś bardziej współczesnego, taniego, prostego, ogólnie dostępnego
    (a nie jakieś sprowadzane zza oceanu po 50$), które nie odpłynie od
    dmuchania, chuchania tak aby NIE zauważyć tego odpłynięcie na mierniki z
    rozdzielczością 4,5 cyfry na zakresie 2V.
    Uprzedzę pytania grupowych czepialskich "aptekarzy", rozważania są do
    zastosowania amatorskiego w liczbie kilku sztuk, a nie w milionach sztuk
    egzemplarzy.
    Owszem można zrobić na LM317L (ten bardzo stabilny jest termicznie do moich
    zastosowań), ale dla LM317L trzeba zapewnić mu minimum 5mA prądu
    zasilającego.
    A w przenośnym urządzeniu bateryjnym oszczędność energii ważna i przeważnie
    te BAP81x w układach pracują z prądem polaryzacji w okolicy 1mA.
    Jest coś dwunóżkowego, nieregulowanego, oszczędniejszego prądowo od
    trzynóżkowca (któremu trzeba jeszcze dopiąć 2 dodatkowe opory regulacyjne)
    LM317L, a równie stabilnego termicznie? Pracującego bez problemu przy
    prądzie nie większym niż 1mA jaki skonsumuje stabilizator do prawidłowej
    pracy.
    Czy raczej pozostaje coś z gatunku trójnóżkowców LM385-ADJ (pracuje jak
    podają od już 50uA) i kręcić dwoma oporami? Kręcić na napięcie jakie mają
    katalogowo BAP811 (1,45-1,65V dla 5mA), BAP 812 (2,0-2,3V).

  • 2. Data: 2019-08-18 00:04:52
    Od: Cezar <c...@t...pl.nospam>

    On 17/08/2019 22:51, jedrek wrote:
> [...]
    > podają od już 50uA) i kręcić dwoma oporami? Kręcić na napięcie jakie
    > mają katalogowo BAP811 (1,45-1,65V dla 5mA), BAP 812 (2,0-2,3V).

    TLV431 ?

  • 3. Data: 2019-08-18 00:47:41
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 8/17/19 5:51 PM, jedrek wrote:
> [...]
    > podają od już 50uA) i kręcić dwoma oporami? Kręcić na napięcie jakie
    > mają katalogowo BAP811 (1,45-1,65V dla 5mA), BAP 812 (2,0-2,3V).

    A czy może być trójnóżkowe na stałe napięcie? Z prądem zasilania rzędu
    mikroamperów i 50ppm/C coś z tego powinno spełnić twoje wymagania:
    https://www.digikey.com/short/p5fd8n

    Jacek.

  • 4. Data: 2019-08-19 08:10:53
    Od: EM <e...@p...onet.pl>

    W dniu 18.08.2019 o 00:47, Jacek Radzikowski pisze:
> [...]

    Proponuję LM4040

    Pozdrawiam
    EdiM

  • 5. Data: 2019-08-19 13:18:16
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 17.08.2019 o 23:51, jedrek pisze:
> [...]
    > Nie są one jednak jakieś wybitnie stabilne, wygląda na typowe
    > przewodzące 2-3 złącza p-n połączone szeregowo, bez jakichś tam

    Bo one do polaryzacji baz, więc chyba powinny mieć podobny współczynnik
    termiczny jak złącze w tranzystorze.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 6. Data: 2019-08-19 14:53:58
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2019-08-17 o 23:51, jedrek pisze:
    > Owszem można zrobić na LM317L (ten bardzo stabilny jest termicznie do
    > moich zastosowań), ale dla LM317L trzeba zapewnić mu minimum 5mA prądu
    > zasilającego.

    Te 5mA to typowa aplikacja. W nogę Adj on potrzebuje chyba coś koło 50uA
    więc da się użyć z mniejszym prądem.
    Wydaje mi się, że jak dawałem w dzielnik około 0,5mA to dobrze działał
    dopóki spadek napięcia na nim nie przekraczał może 20V (eksperymenty
    robiłem w ubiegłym wieku - nie pamiętam szczegółów).
    P.G.

  • 7. Data: 2019-08-20 09:50:17
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    jedrek wrote:

> [...]
    > odpłynie od dmuchania, chuchania tak aby NIE zauważyć tego odpłynięcie
    > na mierniki z rozdzielczością 4,5 cyfry na zakresie 2V.

    Chyba kpisz. Żeby nie zauważyć takiego odpłynięcia na mierniku 39999
    po wzroście temperatury o 10 stopni to źródło napięcia odniesienia
    będzie musiało mieć fantastyczną stabilność temperaturową. Proponuję
    LTC6655-1.25 od Chińczyka.

    > Uprzedzę pytania grupowych czepialskich "aptekarzy", rozważania są do
    > zastosowania amatorskiego w liczbie kilku sztuk, a nie w milionach sztuk
    > egzemplarzy.

    Nie ma znaczenia, ile będzie egzemplarzy. Poluzuj wymagania, albo
    szerzej otwórz sakiewkę, innej możliwości nie ma. Gdyby tak stabilne
    VREF dało się zbudować z prostych elementów, to miałbyś je w swoim
    mierniku, a nie znacznie bardziej wyczynowe układy.

    > Owszem można zrobić na LM317L (ten bardzo stabilny jest termicznie do
    > moich zastosowań), ale dla LM317L trzeba zapewnić mu minimum 5mA prądu
    > zasilającego.

    NA LM317 zrobisz kilka ppm? Szacun!

    Pozdrawiam, Piotr

  • 8. Data: 2019-09-05 23:26:16
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    "Cezar"
    > TLV431 ?

    Symaptyczny układ. To "V" w oznaczeniu zaważyło.
    Znałem tylko TL431 - czyli na wyższe napięcie, więc nawet nie szedłem w tym
    kierunku.

  • 9. Data: 2019-09-05 23:26:31
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    "Jacek Radzikowski"
    > https://www.digikey.com/short/p5fd8n

    3 nogi to nie jest problem, stabilność też jak dla mnie w porządku.

  • 10. Data: 2019-09-05 23:26:45
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    "EM"
    > Proponuję LM4040

    Za wysoko stoi napięciem w zestawieniu z BAP811
    bo twój jest od 2.048V a BAP811 przy największym rozrzucie w górę dobija do
    1,65V i by trzeba było trochę zmieniać opory w emiterach by podobny prąd
    kolektora uzyskać lub bazowy opór szeregowy polaryzujący z tego nowego
    źródła.