  • 31. Data: 2017-09-13 21:06:05
    Temat: Re: elektrolityczne cynowanie miedzi...
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 13.09.2017 o 20:38, Piotr Wyderski pisze:

    > Chcesz, to masz zagwozdkę praktyczną. Weź *zużyty* chlorek
    > i go wlej w pojemniczek aluminiowy z kondensatora elektrolitycznego.
    > Tylko daleko od oczu! Roztwór rozgrzewa się do wrzenia, wydziela się
    > wodór, na dnie miedź w postaci gąbczastego osadu i zaczyna bardzo
    > śmierdzieć. Do dziś nie mam pojęcia, jakie reakcje tam zachodzą.
    >
    >     Pozdrawiam, Piotr

    Zastanówmy się.
    Powstawanie tlenku glinu generuje bardzo duże ilości energii, patrz
    słynny termit. W roztworze są utleniacze, więc nic dziwnego, że się
    bardzo grzeje. Roztwór prawdopodobnie zawiera kwas, więc roztwarzanie
    glinu prowadzi do powstawania wodoru. Co śmierdzi? Nie wiem, ale w
    glinie często jest arsen. Jego redukcja do arsenowodoru spowoduje
    powstanie "pięknego" zapachu nieco przypominającego zgniły czosnek.
    Ale to jest właśnie dyskusja akademicka :-)

    P.P.

  • 32. Data: 2017-09-13 21:16:27
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Paweł Pawłowicz wrote:

> [...]
    > glinie często jest arsen. Jego redukcja do arsenowodoru spowoduje
    > powstanie "pięknego" zapachu nieco przypominającego zgniły czosnek.

    A skąd się bierze metaliczna miedź?

    > Ale to jest właśnie dyskusja akademicka :-)

    Co tam się *naprawdę* dzieje nie daje mi to spokoju od niemal
    trzech dekad, gdy to przypadkowo odkryłem. Chciałem sprawdzić,
    czy chlorek trawi stopy glinu. Kilku przypadkowo zagadniętych
    chemików albo przyznało się do niewiedzy, albo wmawiało mi, że
    to niemożliwe. ;-) Ty akurat masz czym sprawdzić, więc podsuwam
    problem badawczy. ;-)

    Nie wiem tylko, czy wystarczy dowolny stop glinu, czy musi być
    "kondensatorowy", o ile w ogóle stosuje się tam specjalne stopy.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 33. Data: 2017-09-13 21:20:19
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Paweł Pawłowicz wrote:

    > 33 dolce za gram, nieźle.

    I pomyśleć, że w pobliżu latają sobie planetoidy wg najlepszych
    przypuszczeń zrobione z platyny, a atmosferę Jowisza podejrzewa
    się o sprzyjanie zjawisku opadów diamentowego gradu...

    Pozdrawiam, Piotr

  • 34. Data: 2017-09-13 21:26:50
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 13.09.2017 o 21:16, Piotr Wyderski pisze:

    > A skąd się bierze metaliczna miedź?

    Metaliczny glin jest silnym reduktorem, powstawanie miedzi nie jest dziwne.

> [...]
    > czy chlorek trawi stopy glinu. Kilku przypadkowo zagadniętych
    > chemików albo przyznało się do niewiedzy, albo wmawiało mi, że

    To jest właśnie dziwne. FeCl3 powinien trawić glin, i to energicznie.

    > Ty akurat masz czym sprawdzić, więc podsuwam
    > problem badawczy. ;-)
    >
    > Nie wiem tylko, czy wystarczy dowolny stop glinu, czy musi być
    > "kondensatorowy", o ile w ogóle stosuje się tam specjalne stopy.

    Przypuszczam, że dowolny. Sprawdzę na jakimś ścinku :-)

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 35. Data: 2017-09-14 12:50:02
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > I pomyśleć, że w pobliżu latają sobie planetoidy wg najlepszych
    > przypuszczeń zrobione z platyny, a atmosferę Jowisza podejrzewa
    > się o sprzyjanie zjawisku opadów diamentowego gradu...

    fakt, to jest letko wkurwiające :)

  • 36. Data: 2017-09-14 16:52:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Paweł Pawłowicz wrote:

    >A skąd się bierze metaliczna miedź?

    Aluminium redukuje ...

> [...]
    >chemików albo przyznało się do niewiedzy, albo wmawiało mi, że
    >to niemożliwe. ;-) Ty akurat masz czym sprawdzić, więc podsuwam

    https://www.youtube.com/watch?v=l3xiPLrxSxI
    Swiezy chlorek i zwykle aluminium tez moze byc.

    W sumie ... chyba nie ma sie co dziwic - moze byc termit tlenkowy, to
    czemu nie chlorkowy :-)

    J.

  • 37. Data: 2017-09-15 10:20:01
    Od: Pcimol <...@...com>

    > No zobaczymy, na pewno nieprędko jeszcze :)

    Skończy się, że grupa będzie zamawiać u Ciebie. :D

    Faktycznie proces dość skomplikowany.

  • 38. Data: 2017-09-15 14:46:03
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Skończy się, że grupa będzie zamawiać u Ciebie. :D

    To chyba biznesowo jest nieopłacalne. Tzn. jak już, to "normalna"
    produkcja jest bardziej opłacalna - no a wtedy, jak w każdej Polskiej
    płytkarni, cena "na jutro" jest zaporowa.

    Żeby to "ubiznesowić", bo musiała by to być mała, niezbyt droga linia,
    którą małą firma czy biuro projektowe może sobie kupić i postawić.
    Najlepiej maksymalnie zautomatyzowana. No i tu się zaczynają schody, bo
    proste to nie jest...

    Niby jakąś alternatywa miało być to

    http://www.nano-di.com/3d-printer

    Ale chyba kupić tego nadal nie można, a i cena nieznana...

  • 39. Data: 2017-09-15 14:50:44
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > http://www.nano-di.com/3d-printer
    >
    > Ale chyba kupić tego nadal nie można, a i cena nieznana...

    niby pierwszy egzemplarz sprzedano jakiejś firmie (PHYTEC), ale na
    stronie GET QUOTE nie działa...
    Tak, że tegooo...

  • 40. Data: 2017-09-16 12:20:59
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 13.09.2017 o 21:26, Paweł Pawłowicz pisze:
    [...]
    > Przypuszczam, że dowolny. Sprawdzę na jakimś ścinku :-)

    Sprawdziłem. Ofiarami padło kilka aluminiowych podkładek. Po mniej
    więcej półminutowym okresie indukcji zaczyna się burzliwa reakcja,
    rzeczywiście efektownie to wygląda. Smród to aerozol tworzony przez
    banieczki wodoru.
    Ale z punktu widzenia chemika nie ma tu nic ani dziwnego, ani ciekawego.

    Pozdrawiam,
    Paweł