  • 11. Data: 2019-04-02 19:29:54
    Temat: Re: [elektrozawory] Czy jest możliwe
    Od: "Michal M. Lechanski" <m...@d...eu>

    W dniu 01.04.2019 o 23:42, Adam pisze:

    > Ponadto po to jest seria, aby
    > zawsze coś uchwycić.

    W trybie długiego otwarcia migawki i błysku lampy seria nijak się nie
    sprawdzi - lampa nie zadziała drugi raz, albo zadziała ze zbyt dużym
    opóźnieniem.
    Pewne możliwości daje stroboskop, ale to trzeba by zsynchronizować
    częstotliwość błysków i częstotliwość wyzwoleń migawki i czas opadania
    kropli. Znów bardzo trudno bo nawet przy szybkich aparatach
    10klatek/sekundę odstęp pomiędzy klatkami to ok 100ms a w ciągu 100ms
    wiele się może wydarzyć. A co najważniejsze na interwał między kolejnymi
    otwarciami migawki nie masz żadnego wpływu.
    A w ogóle to aparat dający 10 zdjęć na sekundę ma raczej minimalne
    szanse wstrzelić się w czas spadania kropli, a w tej zabawie to
    najlepiej jak biorą udział dwie lub trzy krople. I tam opóźnienia mogą
    być dużo mniejsze niż czas pomiędzy dwoma klatkami. Ergo na trafione w
    czasie zdjęcie szansa niemal jak na 6 w totolotka... :(

    W amatorskich warunkach tryb długie otwarcie migawki i błysk to chyba
    jedyny sensowny sposób na fotografowanie kropelek.

    --
    Michał

  • 12. Data: 2019-04-02 19:37:06
    Od: "Michal M. Lechanski" <m...@d...eu>

    W dniu 02.04.2019 o 18:24, J.F. pisze:

    > Ale mozesz urzadzenie ustawic. Chodzi tylko o to, aby lampe wyzwalala
    > przelatujaca kropla.

    Podsunąłeś mi pewien pomysł... zobaczymy co z tego wyjdzie.
    Dziękuję.

    P.S. czy przelatująca kropelka czystej wody wystarczy żeby uruchomić
    czujnik na podczerwieni?

    --
    Michał

  • 13. Data: 2019-04-02 19:37:13
    Od: Kaczin <j...@p...interia.pl>

    W dniu 02.04.2019 o 19:13, Michal M. Lechanski pisze:

    > Raczej tak. Zawór nie tylko ma wypuścić kropelkę, ale również, czasem
    > otwarcia, reguluje wielkość tej kropli.

    Bez zastosowania dodatkowych środków, nie da się regulować wielkości
    kropli, czasem otwarcia zaworu.

    --
    Kaczin

  • 14. Data: 2019-04-02 19:39:52
    Od: "Michal M. Lechanski" <m...@d...eu>

    W dniu 02.04.2019 o 18:37, Kaczin pisze:

    > Bez zastosowania dodatkowych środków, nie da się regulować wielkości
    > kropli, czasem otwarcia zaworu.

    Dlaczego tak uważasz?

    --
    Michał

  • 15. Data: 2019-04-02 19:49:44
    Od: Kaczin <j...@p...interia.pl>

    W dniu 02.04.2019 o 19:39, Michal M. Lechanski pisze:

    > Dlaczego tak uważasz?

    To dość proste. Moment w którym kropla odrywa się od rurki wylotowej
    zależy od jej masy. Masa ta musi być na tyle duża żeby przezwyciężyć
    siły napięcia powierzchniowego, które powodują, że kropla w ogóle się
    tworzy. Za mała kropla się nie oderwie, zbyt dużej nie uda się wytworzyć.

    Rozmiar kropli można by regulować ale do tego potrzebne jest wspomaganie
    np. pneumatyczne.

    --
    Kaczin

  • 16. Data: 2019-04-02 19:51:37
    Od: Kaczin <j...@p...interia.pl>

    W dniu 02.04.2019 o 19:49, Kaczin pisze:

> [...]
    >
    > Rozmiar kropli można by regulować ale do tego potrzebne jest wspomaganie

    Zakładam oczywiście, że przepływ wody jest stały.

    --
    Kaczin

  • 17. Data: 2019-04-02 20:11:07
    Od: "Michal M. Lechanski" <m...@d...eu>

    W dniu 02.04.2019 o 18:51, Kaczin pisze:

> [...]

    Ale pomiędzy tymi skrajnymi przypadkami jest pewien zakres gdzie czas
    otwarcia zaworu determinuje wielkość kropli.

    Z opisów podobnych urządzeń, które znalazłem w internecie, wynika że
    właśnie czas otwarcia zaworu jest wykorzystywany do zmiany wielkości kropli.

    Kiedy dostałem do ręki MIOPSa to bawiłem się trochę i mogę powiedzieć,
    że empirycznie to potwierdziłem :-)

    --
    Michał

  • 18. Data: 2019-04-02 20:18:25
    Od: Kaczin <j...@p...interia.pl>

    W dniu 02.04.2019 o 20:11, Michal M. Lechanski pisze:

    > Ale pomiędzy tymi skrajnymi przypadkami jest pewien zakres gdzie czas
    > otwarcia zaworu determinuje wielkość kropli.

    Nie. Kropla rośnie (trzymając się wylotu) a potem się odrywa. Zanim nie
    urośnie wystarczająco duża to będzie wisiała.

    > Z opisów podobnych urządzeń, które znalazłem w internecie, wynika że
    > właśnie czas otwarcia zaworu jest wykorzystywany do zmiany wielkości kropli.

    No to podaj jakiś link, bo może mówimy o czymś zupełnie innym.

    > Kiedy dostałem do ręki MIOPSa to bawiłem się trochę i mogę powiedzieć,
    > że empirycznie to potwierdziłem :-)

    Jak zmierzyłeś wielkość kropli?

    --
    Kaczin

  • 19. Data: 2019-04-02 22:15:19
    Od: "Michal M. Lechanski" <m...@d...eu>

    W dniu 02.04.2019 o 19:18, Kaczin pisze:

    > Nie. Kropla rośnie (trzymając się wylotu) a potem się odrywa. Zanim nie
    > urośnie wystarczająco duża to będzie wisiała.

    zgoda. Do uzyskania kropli wystarczająco dużej by się oderwała od dyszy
    potrzeba jakiegoś konkretnego czasu. Nic nie powstrzymuje Cię by
    zwiększyć ten czas i by wody popłynęło więcej. Zwiększysz jeszcze
    bardziej i wody popłynie jeszcze więcej, w skrajnym przypadku woda
    będzie płynąć ciurkiem. Ale zanim to nastąpi czas zaworu będzie
    determinował ilość wody, a co za tym idzie wielkość kropli. O tym jak
    duży jest ten zakres będzie decydowało wiele czynników - między innymi
    średnica i materiał z jakiego jest wykonana dysza. Dawno bardzo się
    uczyłem o przepływie cieczy i niewiele już z tego pamiętam, więc nie
    będę dalej drążył jeśli pozwolisz.

    > No to podaj jakiś link, bo może mówimy o czymś zupełnie innym.

    Zaczęło się od MIOPSa więc masz tu screenshot z aplikacji sterującej tym
    urządzeniem:
    https://i2.wp.com/digital-photography-school.com/wp-
    content/uploads/2018/05/NEW-Image-for-Post-May-10.pn
    g?resize=717%2C1275&ssl=1

    Zwróć uwagę że drop size podawane jest w milisekundach.

    > Jak zmierzyłeś wielkość kropli?

    mierzyłem to może za duże słowo, ale pzry skrajnych ustawieniach
    wilkości kropli zauważyłem różnicę w wielkości mokrej plamy na tym samym
    materiale.

    --
    Michał

  • 20. Data: 2019-04-02 22:37:19
    Od: Kaczin <j...@p...interia.pl>

    W dniu 02.04.2019 o 22:15, Michal M. Lechanski pisze:

    > zgoda. Do uzyskania kropli wystarczająco dużej by się oderwała od dyszy
    > potrzeba jakiegoś konkretnego czasu.

    Zgoda. Przy stałym przepływie wody.

    > Nic nie powstrzymuje Cię by
    > zwiększyć ten czas i by wody popłynęło więcej.

    Też zgoda. Tylko, że to nic nie da. Popłynie pewna ilość wody, kropla
    się oderwie, a pozostała część wody pozostanie przy wylocie jako
    niepełna kropla.

    > Zwiększysz jeszcze
    > bardziej i wody popłynie jeszcze więcej, w skrajnym przypadku woda
    > będzie płynąć ciurkiem.

    Ale mówimy o kroplach czy strumieniu cieczy? Bo wydawało mi się, że
    chcesz fotografować pojedyncze krople.

    > Ale zanim to nastąpi czas zaworu będzie
    > determinował ilość wody, a co za tym idzie wielkość kropli.

    Nie. Już o tym pisałem, nie będę się powtarzał.

> [...]
    > średnica i materiał z jakiego jest wykonana dysza. Dawno bardzo się
    > uczyłem o przepływie cieczy i niewiele już z tego pamiętam, więc nie

    Zgadza się wielkość kropli uzależniona jest od wielu czynników. Tyle, że
    ty chcesz zmieniać tylko czas, a to się nie uda.

> [...]
    content/uploads/2018/05/NEW-Image-for-Post-May-10.pn
    g?resize=717%2C1275&ssl=1

    > Zwróć uwagę że drop size podawane jest w milisekundach.

    No jest podane. Tyle, że ten link niczego nie wyjaśnia. To że znalazłeś
    coś w Internecie nie oznacza, że ma to jakiś sens. Oczekiwałem opisu
    użytej aparatury a ty mi tu screena z telefonu pokazujesz. Czego on niby
    dowodzi?

    > mierzyłem to może za duże słowo, ale pzry skrajnych ustawieniach
    > wilkości kropli zauważyłem różnicę w wielkości mokrej plamy na tym samym
    > materiale.

    No właśnie. Ale ten twój zestaw ponoć nie bardzo działa, więc wnioski
    takie sobie.

    --
    Kaczin