  • 91. Data: 2014-11-04 12:41:11
    Temat: Re: fotografowanie w museum cd
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Ale w tym przypadku szkodzi temperatura. A ona
    > a) jest umiarkowana,
    > b) tak sa oswietlone od lat i widac ze nie szkodzi :-)
    >
    > J.

    tutaj masz sklad spektralny swiuatla halogenu.
    b duzy udzial bliskiej podczerwieni.
    to jest promieniowanie elektromagnetycze , ktore jest absorbowane np przez obraz. Pod
    wplywem tego promieniowania nastepuje przyspieczenie procesow starzenia.
    https://www.google.at/search?q=spektrum+lampy+haloge
    nowej&rls=com.microsoft:de-at&source=lnms&tbm=isch&s
    a=X&ei=8rhYVKWSPNXcaqzrgfAC&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1680
    &bih=935#facrc=_&imgdii=_&imgrc=1ceOXpH_J4js7M%253A%
    3BZgGgRVYD9MVlgM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.fotonowy.p
    l%252F_d%252Foferta%252Fhalogen%252Fhalogen_spectrum
    .png%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.fotonowy.pl%252Findex.
    php%253Fmain_page%253Dindex%2526cPath%253D38_25_21%3
    B478%3B333

    wielokrotnie widzialem podsiwetlanie obrzow z niewielkiej odlegloci , tak by byly
    dobrze widoczne. nikt nie myslal , ze caly czas dostaja sora dawke bliskiej
    podzerwieni.

    jest nawet odpowiedni opis :

    http://www.krulen.com.pl/publikacje/sposoby-wlasciwe
    go-oswietlania-wnetrz-muzealnych-i-ekspozycyjnych-30
    3.html

    cytat z tej strony:

    SPRZĘT I SYSTEMY OŚWIETLENIOWE

    Oświetlenie w muzeum ma decydujące znaczenie dla właściwej prezentacji wystawianych
    eksponatów, tworzy nastrój i klimat we wnętrzu oraz umożliwia skupienie uwagi na
    oglądanych przedmiotach. Światło nie tylko eksponuje obiekt, ale również prowadzi
    zwiedzającego przez wystawę, zwiększa jego gotowość do estetycznych przeżyć oraz
    podkreśla architekturę wnętrza. Muzea i galerie obrazów były wcześniej oświetlane
    niemal wyłącznie światłem naturalnym. Dziś natomiast oświetlenie sztuczne stwarza
    dużo lepsze warunki ekspozycji i daje większą możliwość wykorzystania istniejącej
    przestrzeni. Oświetlenie powinno współgrać z architekturą wnętrza muzealnego, tak aby
    go nie zdominować. Dobre oświetlenie muzeum, czy też galerii, powinno być
    zaprojektowane z myślą o wygodzie zwiedzających, jak i o bezpieczeństwie eksponatów.

    W tym opracowaniu, nie wyczerpując zagadnienia, zasygnalizowane zostały
    najistotniejsze problemy związane z projektowaniem oświetlenia w prezentowanych
    obiektach. Przedstawiono kryteria doboru parametrów oświetlenia, zaprezentowano
    przykłady sprzętu i oświetlenia typowych eksponatów muzealnych.

    CZYNNIKI MAJĄCE WPŁYW NA BEZPIECZEŃSTWO I TRWAŁOŚĆ EKSPONATÓW

    Promieniowanie widzialne i niewidzialne pochodzenia naturalnego i sztucznego może
    wpływać niszcząco na oświetlane przedmioty. Szkodliwość działania tych czynników jest
    tym większa, im:

    czas wystawiania na promieniowanie jest dłuższy;
    moc źródła światła jest większa;
    równomierność natężenia napromieniowania jest mniejsza;
    promieniowanie zawiera więcej promieni niebieskich, fioletowych, nadfioletowych i
    podczerwonych;
    promieniowanie nadfioletowe jest o mniejszej długości fali (tzw. średni i daleki
    nadfiolet);
    temperatura, wilgotność i zanieczyszczenie otoczenia są większe od dopuszczalnych;
    obiekty są bardziej wrażliwe na światło.
    Uszkodzenia eksponatów mogą polegać na zmianie

    Kazdy sie pogodzil z mysla ze lampy blyskowej nie nalezy uzywac , a jestem czesto
    swiadkiem podswietlania halogenami , ktore jest dalece bardziej szkodliwe ze wzgledu
    na ciagle naswietlanie.
    Jakos nikt o tym nie mysli.

  • 92. Data: 2014-11-04 13:02:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "XX YY" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

> [...]
    >to jest promieniowanie elektromagnetycze , ktore jest absorbowane np
    >przez obraz. Pod wplywem tego promieniowania nastepuje przyspieczenie

    Tylko ze jest wielokrotnie mniej szkodliwe niz UV.

    >http://www.krulen.com.pl/publikacje/sposoby-wlasciw
    ego-oswietlania-wnetrz-muzealnych-i-ekspozycyjnych-3
    03.html

    A zobacz chocby to
    http://www.cci-icc.gc.ca/resources-ressources/agents
    ofdeterioration-agentsdedeterioration/chap08-eng.asp

    "IR heats the surface of objects, and thus becomes a form of incorrect
    temperature (too high), with all the damage possibilities outlined in
    the chapter on "Incorrect Temperature." IR will not be considered in
    any detail in this chapter"

    "Infrared causes heating (considered in detail in the chapter
    "Incorrect Temperature"). IR heating usually becomes a problem only
    with two sources of light: incandescent lamps at high intensity, over
    5000 lux, and direct sunlight. "

    Jakos sie nie boja tego PROMIENIOWANIA..

    J.

  • 93. Data: 2014-11-04 13:16:55
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Dienstag, 4. November 2014 13:02:08 UTC+1 schrieb J.F.:
> [...]
    > 5000 lux, and direct sunlight. "
    >
    > Jakos sie nie boja tego PROMIENIOWANIA..

    istnieje regula goralska , a ktora swiat nauki zwykl byl nazywac regula vant hofa.
    ze wzrostem temperatury o ok 10 stopni , szybkosc reakcji chem wzrasta ok 2-4 razy.
    nie podlega watpliwosci ze ze wzrostem temperatury procesy starzenia , ktore sa
    rakcjami chemicznymi najczesciej ulteniania ( niekoniecznie zwyklego laczenia sie z
    tlenem) ulegaja przyspieczeniu.

    Nie mam watpliwosci , ze UV jest szkodliwe , nie mam watpliwosci ze IR tez.

    Ciagle naswietlenie halogenem musi spowodowac wzrost temperatury gdzies w warstwie
    pochlaniajacej. Bardziej np w kolorze ciemno-zielonym , mniej w jasnoczerownym. Jesli
    zrodlo swiatla jest zbyt blisko , naswietlenie zbyt intensywne , to odprowadzenie
    ciepla z jednoczesnym dostarczeniem osiagnie stan rownowagi ´po osiagnieu pewnej
    podwyzszonej temperatury. Pozniej ona sie ustali i rosc nie bedzie. I w tej
    podyzszopnej temperaturze obowiazuje regula vant hofa - powiedzmy z jakims tam
    przyblizeniem.

    Kazdy zna uczucie , ze stojac w odelglosci nawet paru metrow od lampy halogenowej
    po pewnym czasie odczuwa mile cieplo - to ten bliski IR tak ladnie nas grzeje .

  • 94. Data: 2014-11-04 13:30:12
    Od: jurski <j...@p...onet.pl>

    Podzielę się moimi doświadczeniami, spostrzeżeniami.
    Kiedyś byłem w Brukseli w Muzeum Afryki i zapytałem o możliwość
    fotografowania. Usłyszałem - wolno.
    Przy którymś eksponacie rozstawiłem statyw, podszedł do mnie ochroniarz
    i zapytał czy mam pozwolenie.
    Odpowiedziałem, że w informacji powiedziano, że wolno.
    Ochroniarz - tak, ale bez statywu, ze statywem trzeba pozwolenie.
    A skąd od kogo wziąć pozwolenie - proszę iść do informacji.
    W informacji dowiedziałem się, że w domyśle fotograf ze statywem będzie
    chciał na zdjęciu zarabiać i za to trzeba zapłacić.
    A jeżeli ja robię zdjęcia na własny użytek? Wtedy za darmo - ale trzeba
    wypełnić formularz.
    W formularzu podałem swoje dane osobowe, adres e-mail. Była rubryka -
    cel wykorzystania zdjęcia (komercyjne, naukowe, inne)
    Za komercyjne była opłata.
    Oprócz tego było zobowiązanie, że na żądanie muzeum, prześlę im zdjęcia
    mailem. Nigdy o to nie poprosili.

    Całe zasady jasne, proste, klarowne i cywilizowane.

    --
    jurski
    ---------------------------------------

  • 95. Data: 2014-11-04 13:50:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "jurski" napisał w wiadomości
> [...]
    >zdjęcia mailem. Nigdy o to nie poprosili.
    >Całe zasady jasne, proste, klarowne i cywilizowane.

    Tak samo klarowne jak
    - nie wolno fotografowac i juz,
    - wolno fotografowac, ale bez lamp i statywow,
    itd.

    Co wiecej - nie zobowiazali sie klarownie po co im te zdjecia i co z
    prawami autorskimi :-P

    J.

  • 96. Data: 2014-11-04 13:53:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "XX YY" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    Am Dienstag, 4. November 2014 13:02:08 UTC+1 schrieb J.F.:
    [...]
> [...]

    >Kazdy zna uczucie , ze stojac w odelglosci nawet paru metrow od
    >lampy halogenowej po pewnym czasie odczuwa mile cieplo - to ten

    Ale jak juz doszlismy do wniosku ze to nie promieniowanie szkodzi, to
    temperatury nie mierzy sie milym odczuciem, tylko termometrem.
    Umieszczamy przy takim obrazie termometr, wlaczamy lampe (byc moze z
    filtrem IR) i sprawdzamy o ile szkodzi.

    Oczywiscie dla rownowagi mozemy przykrecic kaloryfery :-)

    J.

  • 97. Data: 2014-11-04 14:05:07
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Oczywiscie dla rownowagi mozemy przykrecic kaloryfery :-)
    >
    > J.

    oczywiscie.
    a w lecie otwieramy lodowke.

  • 98. Data: 2014-11-04 14:15:34
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Dienstag, 4. November 2014 13:30:18 UTC+1 schrieb jurski:
> [...]
    > mailem. Nigdy o to nie poprosili.
    >
    > Całe zasady jasne, proste, klarowne i cywilizowane.

    moze i nadmiar biurokracji , ale w sumie fotograf moze uzyc statywu.

    Ja sie zastanawiam jakim prawem pobieraja oplate za zdjecia komercyjne.
    w polsce jest to nieuzasadnione , niezaleznie od przeznaczenia zdjecia.
    muzeum moze pobierac oplate tylko wowczas , jesli specjalnie przygotuje wystawe dla
    fotografa/ow.

    Spotkalem rowniez w regulaminie MN zakaz publikowania zdjec wykonanych w muzeum.
    Moim zdaniem taki zakaz jest bezprawny. Najczesciej nikt nie posiada dla b. starych
    eksponatow praw do ochrony wizerunku , exponaty sa czesto domena publiczna i muzeum
    nie ma do nich takich praw. nie moze tego zakazac.
    natomiast moze zabronic pokazania zdjec , ktore ukazuja aranzacje expozycji , czyli
    kompozycje wystawy - tutaj muzeum ma prawo do ochrony wizerunku wystawy.
    czyli wniosek bylby z tego taki , ze w przypadku ujec ogolnych pokazujacych tlo i
    otoczenie wymagana bylby na publikacje zgoda muzeum , natomiast jesli jest
    sfotografowany przedmiot bez otoczenia - np obraz zajmujacy 100% kadru - to taki
    mozna publikowac. oczywiscie pod warunkiem ze tworca nie zyje dluzej niz 70 lat.
    Rodza sie kolejne pytania .

  • 99. Data: 2014-11-04 14:56:23
    Od: jurski <j...@p...onet.pl>

    > moze i nadmiar biurokracji , ale w sumie fotograf moze uzyc statywu.
    >
    > Ja sie zastanawiam jakim prawem pobieraja oplate za zdjecia komercyjne.

    Nie jestem prawnikiem, ale logika podpowiada, że jeśli muzeum ponosi
    koszty wystawiennicze i często bilety tych kosztów nie pokrywają, to
    muzeum chce partycypować w zyskach.
    Analogicznie to że zapłaciłem za bilet na koncert, nie upoważnia mnie do
    wydania albumu z tego wydarzenia.
    Oczywiście chłopski rozum może być na drugim biegunie interpretacji prawnej.

    --
    jurski
    ---------------------------------------

  • 100. Data: 2014-11-04 15:02:32
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Dienstag, 4. November 2014 14:56:26 UTC+1 schrieb jurski:

    > Nie jestem prawnikiem, ale logika podpowiada, że jeśli muzeum ponosi
    > koszty wystawiennicze i często bilety tych kosztów nie pokrywają, to
    > muzeum chce partycypować w zyskach.

    wlasnie , ze nie .
    muzeum te koszty ponosi i tak , a placisz przeciez bilet wstepu.

    dopiero gdyby ponioslo koszty specjalnie i dodatkowo z tytulu fotografowania ,
    mogloby pobierac oplate za zgode na fotografowanie od osob , ktore fotografuja.
    I takie sa sentencje wyrokow w polsce.