  • 101. Data: 2014-11-04 17:04:14
    Temat: Re: fotografowanie w museum cd
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    news:5458b0ce$0$18086$65785112@news.neostrada.pl...
    > Użytkownik "Robert Tomasik" napisał w
    > Uzytkownik "XX YY" <f...@g...com> napisal w wiadomosci

    > Ogolnie jednak wiadomo, ze barwniki od swiatla blakna, szczegolnie te
    > stare organiczne.
    > Im wiecej niebieskiego i UV tym bardziej.

    Toteż jakoś strasznie nie protestuję, choć zastanawiam się, ile procent
    może to być w odniesieniu do światła słonecznego.

  • 102. Data: 2014-11-04 18:24:27
    Od: T...@s...in.the.world

    Witam,
    Na razie uzyskalem odpowiedz z MN z ktorej nic nie wynika.
    Nie ustosunkowali sie do zazalenia nt braku informacji o regulaminie.

    Natomiast odpowiedzieli, 'ze statyw, ze wzgledu na swoje rozmiary moze
    zagrozic bezpieczenstwu zbiorow muzealnych lub utrudnic zwiedzanie innym
    zwiedzajacym'
    'Z tego samego powodu obowiazuje zakaz wstepu na galerie z plecakami,
    parasolami, itd'

    'Co do statywu, mozna wystapic wczesniej o zgode do dyrekcji, wtedy
    powiadomiona obsluga jest w stanie odpowiednio zabezpieczyc teren.'

    Jak dla mnie - czysty Bareja.
    --
    TA

  • 103. Data: 2014-11-04 19:18:24
    Od: Piotr Kosewski <p...@m...nowhere>

    On 2014-11-04 17:04, Robert Tomasik wrote:
    > Toteż jakoś strasznie nie protestuję, choć zastanawiam się, ile procent
    > może to być w odniesieniu do światła słonecznego.

    Często widujesz stare obrazy wystawione na zewnątrz? :)

    Lampy błyskowe są szkodliwe dla barwników i już. Zastanawianie się,
    czy jest to wpływ duży w porównaniu ze światłem, które zazwyczaj
    pada na ten barwnik, mija się z celem.
    O zabytki trzeba dbać, żeby służyły możliwie długo. A żeby służyły,
    ludzie muszą je oglądać, więc nie mogą leżeć w ciemnej piwnicy.

    Flash do oglądania obrazów/rzeźb nie jest potrzebny. Nie jest też
    potrzebny do ich sfotografowania, jeśli ktoś jednak ma taką potrzebę.
    Zatem jeśli zakazanie błyskania przedłuży życie zabytku choćby o 1%, to
    jest to czysty zysk. Czyż nie?

    pozdrawiam,
    Piotr Kosewski

  • 104. Data: 2014-11-05 08:07:51
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Dienstag, 4. November 2014 18:24:28 UTC+1 schrieb
    T...@s...in.the.world:
    > Witam,
    > Na razie uzyskalem odpowiedz z MN z ktorej nic nie wynika.
    > Nie ustosunkowali sie do zazalenia nt braku informacji o regulaminie.

    czego luszie nie wymysle .
    brak informacji o regulaminie !!

    a nie przypadkiem brak regulaminu ? - a w kazdym razie brak egulaminu regulujacego
    sprawy fotografowania ?
    talko czy musi byc.

    jesli wywisza tabliczke zakaz fotografownia , t bedziemy wiedziec komu zawdzieczamy.

> [...]
    >
    > 'Co do statywu, mozna wystapic wczesniej o zgode do dyrekcji, wtedy
    > powiadomiona obsluga jest w stanie odpowiednio zabezpieczyc teren.'

    nie jak bareja tylko jak niejaki titus.... cos tam

    jedyne co mozesz zrobic madrego to napisac w odpowiedzi pismo do dyrekcji i
    zasugerowac / poprosic, aby umozliwiono uzyskanie zgody na fotografowanie przy
    uzyciu statywu u obslugi muzeum - np w kasie biletowej - jak to jest praktykowane w
    muzeach europejskich. Wiele osob przychodzi do muzeum przypadkowo , lub podejmuja
    decyzje spontanicznie i nie maja mozliwosci wystapic wczesniej o zgode. Almanachy
    muzealnictwa milcza na temat szkod wyrzadzonych przez statywy - prawdopodobnie nie
    bylo zadnych z tego powodu w historii muzealnictwa.

  • 105. Data: 2014-11-05 10:39:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2014-11-04 17:04, Robert Tomasik wrote:

> [...]

    >Lampy błyskowe są szkodliwe dla barwników i już. Zastanawianie się,
    >czy jest to wpływ duży w porównaniu ze światłem, które zazwyczaj

    Oswietlenie jest porownywalne ze slonecznym, wiec czy tych pare ms
    moze zaszkodzic ? Nawet jak tysiac blyskow dziennie bedzie ?

    No ale eksponaty zazwyczaj nie sa wystawione na slonce ... ale to juz
    zastanawianie :-)

    >O zabytki trzeba dbać, żeby służyły możliwie długo. A żeby służyły,
    >ludzie muszą je oglądać, więc nie mogą leżeć w ciemnej piwnicy.

    Fotografie wystawic do ogladania ! :-)

    >Flash do oglądania obrazów/rzeźb nie jest potrzebny. Nie jest też
    >potrzebny do ich sfotografowania, jeśli ktoś jednak ma taką potrzebę.

    Oswietlenie bywa jednak slabe, a dobre zdjecie wymaga mocniejszego.
    No wez pod uwage, ze czesci fotografow flesz blysnie sam ..

    J.

  • 106. Data: 2014-11-05 10:52:57
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2014-11-05 10:39, J.F. pisze:

    > Oswietlenie bywa jednak slabe, a dobre zdjecie wymaga mocniejszego.
    > No wez pod uwage, ze czesci fotografow flesz blysnie sam ..

    Dobrego zdjęcia (zakładam, że dobre to chociażby do celów publikacji w
    albumach czy innych tego typu publikacji) i tak nie wykonasz błyskając
    fleszem. Poza tym o takie zdjęcia i tak się występuje z pozwoleniem, a
    wtedy nie ma problemu aby ustalić indywidualne warunki wykonywania
    fotografii, dostać zgodę na użycie statywu, chociażby w porze, kiedy nie
    ma zwiedzających i efekt będzie dużo lepszy niż przy błyskaniu.

    --
    marcin

  • 107. Data: 2014-11-05 11:21:31
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Mittwoch, 5. November 2014 10:53:08 UTC+1 schrieb mt:

> [...]
    > fotografii, dostać zgodę na użycie statywu, chociażby w porze, kiedy nie
    > ma zwiedzających i efekt będzie dużo lepszy niż przy błyskaniu.

    flesh jest b dobrym zrodlem swiatla do oswietlania obrazow.
    kierujemy na sufit lub lepiej - przeciwpolozna sciane.
    daje oswietlenie neutralne , rozproszone.

    z tym , ze mnie zakaz fotografowania przy uzyciu flesha i statywu osobiscie bardzo
    odpowiada. Nikt mi nie przeszkadza , a jesli chce robic , to zgode dostane.
    uwazam , ze zakaz stosowania flesha jest uzasadniony , zakaz stosowania statywu a
    priori - nie. tylko dla okreslonych expozycji.

    UV na pewno jest szkodliwe , bliska podczerwien - tez w zaleznosci od dawki
    naswietlenia. W dobrych fleshach UV powinno byc wyfiltrowane , szkla borowe, ale czy
    tak jest we wszystkich fleshach ?

  • 108. Data: 2014-11-05 13:21:18
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2014-11-05 11:21, XX YY pisze:

    > flesh jest b dobrym zrodlem swiatla do oswietlania obrazow.
    > kierujemy na sufit lub lepiej - przeciwpolozna sciane.
    > daje oswietlenie neutralne , rozproszone.

    Taa, zwłaszcza, że większość sal muzealnych to jednak są duże
    pomieszczenia, często b. wysokie, rzadko kiedy mają białe ściany i
    sufity, żeby właśnie odbijały mało światła i wtedy błyskanie lampą na
    sankach nic nie daje specjalnie.

    --
    marcin

  • 109. Data: 2014-11-05 13:59:47
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]
    > pomieszczenia, często b. wysokie, rzadko kiedy mają białe ściany i
    > sufity, żeby właśnie odbijały mało światła i wtedy błyskanie lampą na

    sa rozne sale - wieksze , mniejsze.
    kolor scian ma ten sam wplyw na kazde zrodlo swiatla.

    spodziewam sie ze obciazenie dla obrazu od swiatla flesha z filtrem UV jest mniejsze
    niz od zarowek fotograficznych , ktore na ogol zapala sie na dluzej.

    ale to jest w zasadzie o.t. - dla podtrzymania dyskusji.

  • 110. Data: 2014-11-05 20:30:38
    Od: Piotr Kosewski <p...@m...nowhere>

    On 2014-11-05 10:39, J.F. wrote:
    > Oswietlenie jest porownywalne ze slonecznym, wiec czy tych pare ms moze
    > zaszkodzic ? Nawet jak tysiac blyskow dziennie bedzie ?

    Tyle że w muzeum masz kontrolowane warunki - m.in. szyby z filtrem UV.
    Każda tego typu placówka ma jakieś określone standardy. To jest ważne
    nie tylko ze względu na ochronę jej własnych eksponatów, ale też na
    możliwość organizacji wystaw czasowych lub wypożyczania obrazów.

    Czyli jeśli masz galerię z byle czym, ale chciałbyś co jakiś czas
    powiesić w niej znany obraz - powiedzmy "Damę z gronostajem" - to
    powinno Ci zależeć na wprowadzeniu zakazy błyskania. Będzie błyskanie,
    to nie będzie bezcennego obrazu i kropka. :)

    No a jaki jest konkretnie wpływ tych lamp? Nie wiem. Z tzw. wiedzy
    ogólnej wiem, że jest istotny. A wrodzony racjonalizm podpowiada mi,
    że eksperci w muzeach jednak wiedzą lepiej. :)

    > Oswietlenie bywa jednak slabe, a dobre zdjecie wymaga mocniejszego.
    > No wez pod uwage, ze czesci fotografow flesz blysnie sam ..

    No błyśnie. Tylko co to będzie za flash? Raczej nie Nikon SB-900
    z pełną mocą tylko jakieś maleństwo w kompakcie (albo wręcz LED
    w smartphonie). A pewnie im mocniejszy flash, tym większa szansa
    na fotografa panującego nad sprzętem. Czyli mało będzie mocnych
    błysków.

    A jak pozwolisz na pstrykanie z lampą, to sytuacja się odwróci. Nagle
    zwalą Ci się fotografowie z lustrzankami i zaczną bombardować obrazy.

    Zresztą odchodząc na chwilę od tematu uszkadzania eksponatów: w muzeum
    zazwyczaj nie jesteś sam i innym odwiedzającym Twoja miłość do
    stroboskopów może przeszkadzać.
    Na koncertach też często jest zakaz błyskania, a przecież muzycy
    od tego nie bledną. :D

    pozdrawiam,
    Piotr Kosewski