  • 11. Data: 2019-05-19 19:06:55
    Temat: Re: Piorunochron czy przywoływać piorunów?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty pisze:

    > Średnio 2-3 pioruny na km2 na rok walą w naszym kraju.
    > Ile kurnych chat mamy na km2? :>

    Nie ma znaczenia -- jeśli obok domu z kominem stoi kurna chata,
    to w równym stopniu łapią się one na roczny przydział piorunów
    przewidziany na kilometr kwadratowy.

    --
    Jarek

  • 12. Data: 2019-05-19 19:37:39
    Od: Baczek <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-05-19 o 17:21, Myjk pisze:
    > Sun, 19 May 2019 05:33:05 -0700 (PDT), WS

    > Mnie zawsze zastanawiało w co wali piorun jeśli wali w dom. Wiadomo że jak
    > wali w drzewo, to też nie w czubek ale gdzieś od połowy, ale że wali w
    > pręty pod betonem, albo w instalację elektryczną w domu? Ten komin jest
    > prawdopodobny, albo jakaś inna antena na dachu... Dlatego u mnie ani
    > kominów, ani anten, nie ma. :P

    Znajomym uderzyło w "maszt" od anteny TV.
    Była to rurka przykręcona do metalowej balustrady od balkonu.
    Dom do remontu, wyrwało gniazda i kontakty, rozpruło część tynków.

    Druga sytuacja to uderzenie w stojak do suszenia węży lokalnego OSP.
    Stojak stalowy wysokości około 6m. Około 15m dalej budynek starej szkoły
    wyższy o +-4m

  • 13. Data: 2019-05-19 19:44:52
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu niedziela, 19 maja 2019 19:37:43 UTC+2 użytkownik Baczek napisał:

    > Druga sytuacja to uderzenie w stojak do suszenia węży lokalnego OSP.
    > Stojak stalowy wysokości około 6m. Około 15m dalej budynek starej szkoły
    > wyższy o +-4m

    bo to straszny mit ze sąsiednie budowle lub drzewa chronią. Ich strefa ochrony to
    przestrzen stożka o kacie mniej wiecej 45stopni od najwyższego miejsca. Czyli
    sąsiedni budynek nie chroni prawie nigdy, a drzewo - jesli rosnie tuz przy scianie i
    jest ze 2x wyższe niz dom.

    b.

  • 14. Data: 2019-05-19 21:34:12
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    > Nie ma znaczenia -- jeśli obok domu z kominem stoi kurna chata,
    > to w równym stopniu łapią się one na roczny przydział piorunów
    > przewidziany na kilometr kwadratowy.

    W tym sęk, że nie w tym samym stopniu.

    Piorun "szuka" drogi do ziemi odcinkami.
    Gdy już jest blisko - pobliskie przeszkody zaczynają OD DOŁU budować
    własny odcinek. Tworzy się cała grupa "iskier" i piorun wybiera sobie
    którąś z nich.

    Kurna chata może wybudować mniej atrakcyjną ścieżkę, lub powstanie ona
    na tyle późno (bo zakładam, że kurna chata będzie niższa od wypasionej
    willi), że piorun nawet w jej stronę nie spojrzy.

    https://www.youtube.com/watch?v=dukkO7c2eUE

    Na filmie nie za dobrze to widać, ale w ostatniej fazie z ziemi unosi
    się grzebień iskier.

    --
    MN

  • 15. Data: 2019-05-19 21:56:14
    Od: "SpiskowyMocny" <T...@p...o2.pl>

    KIKI napisał :
> [...]
    > przepłynąć naraz nie wywołując znacznego podgrzania. Po drugie prąd
    > płynie nie szybciej niż prędkość światła i przepływ prądu piorunowego
    > jest rozłożony w czasie.
    > To jest owszem impuls prądu stałego o bardzo dużym nachyleniu zbocza ale
    > dalej nie jest to czas równy zeru tylko rozkład jest rozłożony w czasie.
    > To właśnie powoduje, że poprzez niską rezystancję odprowadzasz moc
    > rozkładając ją w czasie i pierwsze elektrony płyną już zanim zobaczysz
    > błysk. W innych materiałach wydzieli się znacznie więcej ciepła,

    Dla uściślenia, impuls nigdy nie jest prądem stałym, ale to jest niezwiązane
    z tematem.
    No więc policz mi jaką moc jest w stanie odprowadzić bez odparowania
    centymetrowy drucik stalowy? I porównaj to z mocą pioruna.

  • 16. Data: 2019-05-19 21:57:59
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2019-05-18 o 22:34, SpikowyMocny pisze:
    > odparowane leje w piasku kwarcowym
    > po uderzeniu pioruna
    Tylko nie mylić z tym
    https://www.wykop.pl/cdn/c3201142/comment_mh1YXedcWn
    jzSrRAWKT3dmL0LnRraJwP.jpg

    Robert

  • 17. Data: 2019-05-19 22:02:32
    Od: cyceron <t...@b...goaway>

    On 18.05.2019 22:34, SpikowyMocny wrote:
    > piorunochron (...) chroni przed piorunami

    Nope.
    Piorunochron nie chroni przed piorunami.
    Piorunochron chroni przed skutkami uderzenia pioruna.

    Swoją drogą, widziałem że prosument tutaj na grupie popularny, więc może

    https://en.wikipedia.org/wiki/Harvesting_lightning_e
    nergy

    ?

    ;-)

    C.

  • 18. Data: 2019-05-19 22:07:50
    Od: "SpiskowyMocny" <T...@p...o2.pl>

    WS napisał:
> [...]
    > elektryzna,
    > stalowe rynny..piorunochron ma szanse przejac spora czesc energii,

    No nie bardzo, jak masz dom drewniany to nie, jak betoniak to nie zawsze
    zbrojenie ze stropu jest połączone ze zbrojeniem fundamentów a zbrojenie
    fundamentów też nie zawsze spełnia normy uziemienia odgromowego, więc
    żadnego potencjału gruntu nie masz. Piorunochron daje ci potencjał gruntu
    kilka metrów wgłąb nad twoim dachem, dodatkowo niską impedancję, więc
    normalnie "ściąga" pioruny, czyli zwiększa prawdopodobieństwo trafienia.

  • 19. Data: 2019-05-19 22:19:33
    Od: "SpiskowyMocny" <T...@p...o2.pl>

    cyceron napisał:
> [...]
    > Piorunochron chroni przed skutkami uderzenia pioruna.
    > Swoją drogą, widziałem że prosument tutaj na grupie popularny, więc może

    Ale wytłumacz mi w jaki sposób ten cieniutki drucik piorunochronu chroni
    przed tak ogromną energią?
    Jaką energię wytrzyma piorunochron zanim odparuje?
    Zresztą nawet jak ci słaby piorun walnie w piorunochron, to i tak popali ci
    instalację i elektronikę, bo indukcja działa.
    Przed jakimi skutkami ma chronić i w jaki sposób?

  • 20. Data: 2019-05-19 22:40:02
    Od: "SpiskowyMocny" <T...@p...o2.pl>

    Marcin N napisa:

    > Dlaczego bez odparowania? Niech sobie odparuje. Lepiej, żeby odparował
    > piorunochron niż komin. MN

    Bo jak odparuje to już go nie będzie a nawet jak nie odparuje, to nie ma
    gwarancji że jakaś odnoga nie zacharczy o budynek. Po odparowaniu
    piorunochronu (w pierwszej mikrosekundzie) w dalszym czasie może odparować i
    komin