    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Dziś Grecja, jutro Polska
    Date: Sat, 4 Jul 2015 09:53:59 +0200

    Użytkownik "MarekZ" <b...@...pl> napisał w wiadomości
    news:mn64p9$io3$1@srv13.cyf-kr.edu.pl...

    > Cały system pieniężny tak naprawdę stał się wielką gra pozorów. Owszem,
    > jak najbardziej można uczestniczyć w tej grze, ale jeśli zaczyna to
    > wymagać od kogoś wyrzeczeń, o których i tak wiadomo, że nie przyniosą
    > trwałej poprawy, to w imię czego...? W imię tego żeby bilanse banków
    > lepiej wyglądały? W epoce rozszalałych instrumentów pochodnych na prawie
    > wszystko oraz kompletnej instrumentalizacji pieniądza (dodruki, brak
    > pokrycia w czymkolwiek).
    >
    > Pozostaje także chyba bezsporne, że sama Grecję to każdy ma w dupie.
    > Chodzi o utopione europejskie banki.

> [...]
    Nie znam się na globalnej ekonomii, nie wiem też co to instrumenty pochodne
    dlatego w mojej niewiedzy mam swoje zdanie "na chłopski rozum".
    Na chłopski rozum skoro bank na kredycie zarabia to kredytobiorca musi
    tracić (bilans musi wyjść na 0). Dlatego według mnie zaciąganie
    jakiegokolwiek kredytu przez państwa powinno być wyłącznie ostatecznością
    (jakaś nadzwyczajna klęska) i tylko na krótko (do kolejnego budżetu).
    Normalnie budżet powinien być domykany bez zadłużania. Nie próbowałem tego
    nigdy policzyć ale na moją intuicję jakby tak działać to przez może 5 lat
    rozwój byłby niższy. Potem zakładam, że kolejne 5 lat już byłby taki sam
    (ale cały czas jesteśmy na niższym poziomie - zaległości tych pierwszych 5
    lat). Kolejne 5 lat już mamy więcej niż w wariancie z pożyczaniem (bo nie
    musimy spłacać kredytu i odsetek) i nadganiamy te pierwsze 5 lat. Dalej to
    już jesteśmy lepsi od tych pożyczających.

    Ktoś wie na ile bardzo się mylę?
    P.G.