    From: Artur Golanski <A...@w...net.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Gotfryd (było: Blokowanie kol bezprawne ?)
    Date: Thu, 22 May 2003 10:23:20 +0200
    Sender: a...@p...onet.pl@pa113.olsztyn.cvx.ppp.tpnet.pl

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisał:

    > IMHO - znak stoi -> zakaz jest,
    Generalnie tak.

    >znaku nie ma -> zakazu też nie ma
    Nie zawsze, bo 'zakaz' moze wynikać z przepisów lub np. znaku
    poziomego [a pisałeś 'stoi' ;-)]

    >do A1..A4): nie wystarczy przeczytać w rozporządzeniu, trzeba w całym
    >prawie.
    Racja. Zdanie 'wystarczy przeczytać' dotyczyło samego znaczenia znaku.
    Natomisat właściwe zachowanie uczestnika ruchu drogowego nie wynika
    wyłącznie z zapisów rozp. ale także PoRD (i też nie tylko).

    > Chyba ci wcięło jakieś słowo z ostatniego zdania :| (po przecinku) !
    Rzeczywiście wyraziłem się niezbyt jasno. Na podstwie rozp.
    w/s znaków wiem, że w strefie tej należy zapłacić, ale z tego rozp.
    nie wynika [i nie może] kara za brak opłaty. Dlatego potrzebna jest
    ustawa, bo zgodnie z konstytucja, tylko w niej może być wymieniony
    czyn karalny. Na dzień dzisiejszy takiej ustawy nie ma.

    >OK. A z ciekawości: czy istnieje przepis zakazujący aby obszar
    >terenu był oznakowany *wyłącznie* A-8 (bez C-12) ?
    Oczywiście nie istnieje. W praktyce jednak miałbyś ostrzeżenie A-8, a
    na najbliższym skrzyżowaniu pojawiłaby się wątpliwości jak jechać.
    Może ktoś zniszczył logicznie oczekiwany znak C-12.

    > J.w. - czyli skąd wniosek że "muszą być wszystkie" ?
    Z organizacji ruchu na rondzie.

    >kierowca wjeżdżając za A-8 musi za nim znaleźć C-12
    Powinien, spodziewa się.

    >czy jeśli za C-12 widzi A-7 to czy ma prawo i obowiązek
    >założyć że *wszystkie* jezdnie dochodzące do ronda
    >mają A-7 ?
    Ma prawo. C-12 + A-7 oznacza pierwszeństwo kierującego
    znajdującego się na skrzyżowaniu przed kierującym wjeżdżającym.
    Skoro tak, to wjeżdżając już na rondo, masz pierwszeństwo [do czasu,
    az je opuścisz-tak ja, i raczej większość kierowców to rozumie, ale
    dokładnego przepisu nie znajdziesz]

    > Wynika to z jakiegoś przepisu, że spytam jak wyżej ??
    Z def. skrzyżowania (PoRD). Jest to przecięcie się w jednym poziomie
    dróg mających jezdnię, ich połączenie lub rozwidlenie, łącznie z
    powierzchniami utworzonymi .... Przykład: masz przecięcie się dwóch
    dróg pod kątem prostym. Chyba nie ma wątpliwości, że jest to jedno
    skrzyżowanie, a nie kilka oddzielnych. Jeśli teraz przebudujemy tak
    powierzchnię przecięcia, że na środku pojawi się mała wysepka, a na
    drogach dojazdowych znaki (C-12 i A-7), to coś się zmieniło, poza
    organizacją ruchu ? Dalej ze znaczenia znaku C-12 "ruch okrężny"
    oznacza, że na skrzyżowaniu ruch odbywa... wynika jasno: na tym
    skrzyżowaniu, a nie 'na tych wielu'. Znak dotyczy tego, a nie innego,
    kolejnego etc.

    > Sama możliwość ustawienia A-7 za A-8 IMHO sugeruje
    >że nie wyklucza (a to jest praktyka).
    Pisałem 'wewnątrz', a A-7, A-8 masz raczej 'przed'.
    Oczywiście dotyczy to tzw. ronda, bo na innych skrzyżowaniach A-7 może
    być ustawiony wewnątrz i wtedy dotyczy najbliższej jezdni.

    BTW miało nie być nowego tematu, a to już kolejny post.
    Proponuję koniec...OK ?

    Artur Golański