    Subject: Re: Nachylenie kanalizacji
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Wed, 1 Jul 2015 20:08:21 +0200

    W dniu 2015-07-01 o 12:04, Ergie pisze:
    > Użytkownik "Uzytkownik" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > Co to jest sięgacz? Zakładam że chodzi o studzienkę przyłączeniową do
    > której masz się podpiąć. Tak?

    To jest taka oszczędnościowa wersja studzienki bez studzienki - ot w
    granicy posesji wyprowadzony kawałek rury fi 160
    Wodociągi łaskawie pozwalają się podłączyć do tej rury. Oczywiście
    studzienkę należy zamontować we własnym zakresie i przed zasypaniem tą
    studzienkę musi obejrzeć inspektor z wodociągów. Chyba nie muszę
    wspominać, że rury, którymi się przedłuża ten sięgacz oraz sama
    studzienka muszą spełnić szereg wymagań stawianych przez prawo oraz
    dodatkowych wymagań jakie stawiają wodociągi.

    > Nie rozumiem. Nie widziałeś wcześniej projektu? Nie było uzgodnień?

    Były.
    Polegały na tym, że jak zobaczyłem wykop na 70cm i próbę ułożenia na tej
    głębokości sięgacza to zrobiłem awanturę i kazałem kopać głębiej.
    Chcieli iść na łątwiznę, bo w poprzek wjazdu na podwórze przebiegają
    media (woda, gaz, linia telefoniczna, światłowody). Po oględzinach mojej
    posesji obiecano, że wyprowadzą na głębokości 2,2m, bo tylko przy takiej
    głębokości mógłbym uzyskać odpowiednie nachylenia powyżej 1,5% i tak
    ponoć zrobiono. Przynajmniej tak mnie wtedy poinformowano. Nie mogłem
    akurat być podczas tych prac, a jak wróciłem do domu to wykop już był
    zasypany i zapewniano mnie wtedy, ze jest 2,2m. To było prawie 2 lata temu.
    Jak pojechałem w tym roku do wodociągów podpisać umowę to mnie
    poinformowano, że sięgacz jest na głębokości 180cm - tak zostało
    naniesione w projekcie. Po wykonaniu wykopu okazało się, że nie 180cm
    lecz 160cm.

    > W Gliwicach właśnie kończą kanalizację w dwóch wiejskich (tylko
    > zabudowa jednorodzinna) dzielnicach i same uzgodnienia z mieszkańcami
    > trwały miesiącami (bo jedni mają kanalizację w piwnicy i potrzebują
    > niżej a inni nie). Projektant później wiele z tych uzgodnień
    > zignorował i studzienki przyłączeniowe zaprojektował za płytko, ale
    > projekt był opublikowany w sieci i jak tylkoktoś zgłosił problem to
    > zaraz poprawiali.

    U nas nikt z nikim nie uzgadniał. Z mojej strony był to przypadek, że
    się natknąłem na roboty i po mojej awanturze przyjechał inspektor tej
    budowy.
    Spojrzałem do wykopu, w którym przebiegała kanalizacja w drodze, a
    następnie zobaczyłem jak kopią mi na wjeździe i kombinują. Niestety
    robotę przełożyli do następnego dnia twierdząc, że muszą to uzgodnić z
    inspektorem i projektantem.

    > Ani jedno ani drugie. Skoro jak rozumiem główna nitka w drodze jest na
    > odpowiedniej głębokości to niech poprawiają odnogę do Twojej
    > studzienki przyłączeniowej.
    >
    > Zarówno tak mały spadek jak i przepompownia to źródło potencjalnych
    > sporych problemów i niedogodności - nie ma powodu byś się a nie
    > decydował.

    Wiem, że to problemy.
    Na szczęście wpadłem na inny pomysł. Podniosłem do góry o te 20cm moją
    studzienkę zbiorczą na posesji.
    Następnie podkopałem się pod przybudówką drugiego budynku i podniosłem
    do góry rurę kanalizacyjną, tak, że jej wylot w obrysie budynku także
    jest podniesiony o te 20cm.
    Na szczęście przybudówka ma dość płytkie fundamenty, bo jest wykonana z
    płyty obornickiej. Uzyskałem na wszystkich "nitkach" nachylenia 1,2%
    Ponadto dołożyłem czwartą studzienkę przelotową na głównej rurze.
    Niestety rura wychodząca z drugiego budynku, wychodzi na głębokości ok.
    40cm poniżej powierzchni gruntu. Będę ją musiał dobrze ocieplić.
    Zastanawiam się tylko jak? Czy robić podsypki keramzytowe? Tylko, ze tu
    będą jeździły samochody i nie wiem jak się będzie zachowywał ten
    keramzyt. A może nałożyć na nią większą rurę i zapiankować? A może po
    prostu olać sprawę, bo małe jest prawdopodobieństwo zamarznięcia rury
    kanalizacyjnej?

    Niestety, nie mam doświadczenia w wykonywaniu zewnętrznych instalacji
    kanalizacyjnych.