  • 51. Data: 2020-01-21 11:08:05
    Temat: Re: Zawiesilem Lidla ;-))
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu sobota, 18 stycznia 2020 23:25:47 UTC+1 użytkownik Animka napisał:

    > Po co mu NIP na paragonie. Firmy paragonów nie rozliczają/nie księgują.
    > Przy zakupie bierze się fakturę na firmę , a jak na osobę fizyczną to na
    > fakturze tez będzie NIP.

    A na fakturze za telefon z plusa nie ma ani NIPu ani PESELu żony - tylko imię,
    nazwisko i adres.
    NIP jest - ale plusa (czyli polkomtel sp. z o.o.).

    A teraz firmy będą mogły traktować paragony z NIP do sumy 450zł jako faktury
    uproszczone - i dobrze, bo zawsze w marketach było wkurzające, jak ktoś "fakturę
    potrzebował" i blokował kolejkę.

  • 52. Data: 2020-01-21 11:18:30
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu niedziela, 19 stycznia 2020 12:25:53 UTC+1 użytkownik cef napisał:

    > No niezupełnie, bo musiałbyś podać powód - dlaczego potrzebujesz NIP.
    > Bez powodu nie dostaniesz (sprawdzone w praktyce)

    A sprawdzałeś w praktyce, jaki powód będzie wystarczający?
    Np. że zamierzasz założyć DG?
    Czy też może NIP dostaniesz dopiero, gdy już proces zakładania DG rozpoczniesz (hmmm,
    przypominają się bajeczki o "zakładaniu firmy w jednym okienku")?

    > To co mam podać wg przepisów, żeby dostać później na ten paragon,
    > fakturę VAT na osobę fizyczną do celów jakiejś ulgi w PIT.
    > (osoba ta nie posiada NIP - jest identyfikowana PESELEM)

    Nic nie musisz podawać - fizol dostanie fakturę na podstawie paragonu bez NIP.
    Zresztą "firma" też dostanie - tylko na co jej taka faktura, której nie może
    rozliczyć?
    Nawiązując do następnego postu - hmm, to jeszcze kwestia tego, jak ten artykuł
    rozumieć - a znając precyzję obecnej władzuchny w konstruowaniu ustaw, rzeczywiście
    należy być jak najgorszej myśli.
    Tyle że problem chyba jednak z gatunku teoretycznych - polikwidowali już chyba
    wszystkie ulgi dla fizoli, jakie tylko mogli, tzn. wszystkie, które pamiętam, do
    których były potrzebne faktury.

    A jak nie, to masz tu dobry powód do wystąpienia o NIP - i wszyscy są zadowoleni.
    Ew. możesz nie korzystać z ulg i w ogóle się już PITem nie przejmować (tak jak
    koleżanka żony - po roku sobie przypomniała, czy też aby nie potrzebuje nic dopłacić,
    bo swojego zeszłorocznego PITa-37 nawet nie widziała, "sam się złożył" - i nawet nie
    można go podejrzeć, bo błyskotliwi w MS dodali po awanturze w necie drugi stopień
    uwierzytelnienia - ale nie można tam wpisać 0, a akurat tyle koleżanka miała
    zwrotu/dopłaty za 2017), ew. składać PIT-OP, jak jesteś bardzo upierdliwym
    podatnikiem ;>

  • 53. Data: 2020-01-21 11:24:59
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu niedziela, 19 stycznia 2020 16:53:20 UTC+1 użytkownik WAM napisał:

    > Tzw. mikrorachunki podatkowe nie istnieją więc nic Ci nie zakładali.
    > To tylko schemat numeracji, a przelew, w którym numer rachunku wpisuje
    > się w schemat powoduje uznanie zbiorczego rachunku. Jednego.
    > Ewentualnie może być tych zbiorczych kilka i uznanie jest na właściwy
    > zależnie od schematu np osobny rachunek dla schematów peselowych a
    > osobny dla nipowych albo jakkolwiek tam sobie to wymyślili.

    Równie dobrze możesz powiedzieć, że rachunki bankowe w bankach komercyjnych nie
    istnieją i liczy się tylko ich rachunek w NBP.
    Albo że te rachunki banków w NBP też nie istnieją.

    Do tego w NBP może być to inaczej zrobione niż w bankach komercyjnych.
    Choć oczywiście zgodzę się, że najwygodniej będzie, gdy ta kasa idzie automatycznie
    na rachunek zbiorczy, z którego np. wspólnota płaci za prąd czy inne faktury.
    Ale chodzi właśnie o ten dodatkowy przelew - wtedy na wyciągu z rachunku zbiorczego
    masz numery kont, jakie są przypisane do poszczególnych właścicieli, a nie numery
    kont tych właścicieli - a przecież właściciel tych kont może mieć i 10 (jak ja ;P )

    I dynks polega na tym, czy jak zapłacę na rachunek o numeracji NIPowej z moim NIPem
    jako bazą, to mi zaliczą zapłatę podatku?
    Tzn. po pierwsze, czy przelew się nie odbije - choć jak się odbije to przynajmniej
    sytuacja będzie jasna - bo gorzej, jak się nie odbije, ale jednak go nie zaliczą ;>

  • 54. Data: 2020-01-21 11:49:13
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Właśnie próbowałem wziąć paragon z NIP w aptece -> armageddon.
    Albo pełna faktura z NIP "na firmę" "bo sa kary" "prosze przyjśc po odbiór jutro"
    albo bujaj się, choć udało się wziąc coś na imię i
    nazwisko (tresci nie czytałem bo by mnie ukamieniowali ;)

    -----

  • 55. Data: 2020-01-21 12:08:15
    Od: cef <c...@i...pl>

    > A sprawdzałeś w praktyce, jaki powód będzie wystarczający?

    Nie wiem jak teraz, ale wtedy była to chęć zakupu obligacji skarbowych
    i tam trzeba było NIP w biurze maklerskim podać, ale sądzę, że już od
    dawna wystarcza PESEL do obligacji.

    > Nic nie musisz podawać - fizol dostanie fakturę na podstawie paragonu bez NIP. >
    Zresztą "firma" też dostanie - tylko na co jej taka faktura, której
    nie może rozliczyć?

    W zgodzie tym przepisem, to też fizolowi na nic faktura, której nie może
    odliczyć
    bo jak bez identyfikatora, to jest nieodliczalna.

> [...]
    wszystkie ulgi dla fizoli, jakie tylko mogli, tzn. wszystkie, które pamiętam, do

    Jest ulga na internet nadal, mój tato korzysta z jakiegoś odliczenia
    wydatków na rehabilitację i nawet faktura na paliwo czasem jest mu
    potrzebna

    > A jak nie, to masz tu dobry powód do wystąpienia o NIP - i wszyscy są zadowoleni.

    Jest to jakiś pomysł.

  • 56. Data: 2020-01-21 12:16:56
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2020-01-21 o 12:08, cef pisze:

    > Jest to jakiś pomysł.

    Tyle, że to nie załatwia sprawy, bo nie ten identyfikator jest potrzebny
    do odliczeń.
    Problemem będzie to, że wystawianie paragonów z identyfikatorem będzie
    od strony oprogramowania zdominowane przez NIP i na PESEL nic nie dostaniesz
    z chęcią późniejszego otrzymania faktury.

  • 57. Data: 2020-01-21 12:25:20
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu wtorek, 21 stycznia 2020 12:16:58 UTC+1 użytkownik cef napisał:

> [...]
    > od strony oprogramowania zdominowane przez NIP i na PESEL nic nie dostaniesz
    > z chęcią późniejszego otrzymania faktury.

    Ale dlaczego nie może być NIP?
    Jeszcze w zeszłym roku w PIT-36 czy 37 można było sobie wybrać, czy identyfikujesz
    się NIPem czy PESELem.
    Więc to żadna różnica, czy będziesz miał fakturę z NIPem czy PESELem.

    Hmm, ostatnio jakieś faktury na siebie brałem 6 lat temu, więc w sume nigdy faktury z
    PESELem nie dostałem.
    Ale, jak pisałem wyżej, na fakturze z plusa dla żony nie ma ani jej NIPu ani PESELu -
    a PESEL na pewno znają. A akurat te faktury na upartego można by do tej ulgi
    internetowej (choć zakręcili ją teraz już straszliwie) użyć.

  • 58. Data: 2020-01-21 12:35:46
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    No przykładowo jak jesteś wynajmującym albo prowadzisz działalność na własny rachunek
    (inną niż DG) to sporo rzeczy możesz odliczać
    jako koszty.
    Faktura z wielu przyczyn bezpieczniejsza od paragonu.

    -----

  • 59. Data: 2020-01-21 12:36:18
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu wtorek, 21 stycznia 2020 11:49:16 UTC+1 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:
> [...]
    albo bujaj się, choć udało się wziąc coś na imię i
    > nazwisko (tresci nie czytałem bo by mnie ukamieniowali ;)

    Aleś się uwziął na to testowanie.
    Tak się zastanawiam, jaki w ogóle był sens tego "paragonu z NIP", mogli przecież po
    prostu wprowadzić wymóg "faktura od razu" i cześć.
    Jedno, co przychodzi mi do głowy, to "uwłaszczenie na pomyśle" większej liczby
    obywateli - bo niby dlaczego tylko sprzedawcy mają mieć z tego bonus?
    Jak ktoś kupuje "odliczalne" rzeczy - na pierwszym miejscu będzie zapewne benzyna - i
    swojej DG czy spółki nie ma, to niech poszuka sobie "zaprzyjaźnionego przedsiębiorcy"
    i bierze paragony na jego NIP - zdecydowanie mniej podejrzanie to wygląda - i jest (a
    przynajmniej może będzie, jak już to wprowadzą) mniej kłopotliwe niż branie pełnej
    faktury (choć tak też oczywiście można). Zwrot dzielony fifty-fifty ;>

  • 60. Data: 2020-01-21 12:54:13
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu wtorek, 21 stycznia 2020 12:35:49 UTC+1 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:
    > No przykładowo jak jesteś wynajmującym albo prowadzisz działalność na własny
    rachunek (inną niż DG) to sporo rzeczy możesz odliczać
    > jako koszty.

    Coś chyba zmyślasz, ale się dopytam, bo może jednak mi się to opłaci.

    Po pierwsze wynajem możesz rozliczać na PIT-36 albo (bodajże) PIT-28, jak wybrałeś
    ryczałt - i nie ma to nic wspólnego z DG do czasu, aż US powie, że masz na wynajem za
    dużo i trzeba założyć DG.

    Ale co możesz sobie odliczyć wynajmując i mając DG w porównaniu do braku DG?
    Ja i tak odliczam amortyzację, podatek od nieruchomości i czynsz.
    I sądzę, że gdybym próbował odliczyć pół czynszu za mieszkanie i pół benzyny do
    samochodu (którego i tak nie mam) z powodu tego, że wynajmuję garaż, to by mi to
    zakwestionowali - poza tym i tak te odliczenia w 90% pokryją to, co od wynajmującego
    dostaję.

    Choć nie tylko o to chodzi - są jeszcze - i to całkiem niezłe - wiśnie za zakładanie
    kont firmowych - i może tu by się to DG opłaciło.
    Tylko pytanie, czy nie zje ich dodatkowa składka zdrowotna - bo niby jest jakiś "mały
    ZUS", ale czy to też mała zdrowotna? Samym ZUSem się nie przejmuję, bedąc na etacie.
    Choć ważne jest też to, czy zdrowotną płaci się via ZUS, bo w wymaganiach na wiśnie
    jest zwykle przelew do ZUS min. raz na miesiąc.

    I jaka to jest działalność na własny rachunek inna niż DG?
    "Wolny zawód" to nie DG? To pozostaje chyba tylko rolnik (ew. taksówkarz-rolnik, tak
    jak dawniej chłopo-robotnik)?
    Ciekawe są "działy specjalne produkcji rolnej" - np. hodowla kotów ;>

    > Faktura z wielu przyczyn bezpieczniejsza od paragonu.

    Ale paragon z NIPem to będzie już "faktura uproszczona" (do 450zł).
    W czym faktura pełna jest bezpieczniejsza od uproszczonej?
    Pomijam oczywiście kwestie techniczne typu paragon z drukarki termicznej.