  • 11. Data: 2018-12-02 19:39:24
    Temat: Re: hybrydy i gps
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    elmer radi radisson
    <r...@s...spam.wireland.or
    g> writes:

    > np. Nikon udostepnia aktualizowane pliki efemeryd ktore nalezy wgrac
    > na karte pamieci, vide
    > https://downloadcenter.nikonimglib.com/pl/download/f
    w/112.html

    Nie wydaje mi się: ważność efemeryd to pojedyncze godziny, a tamte
    pliki: "Plik A-GPS jest ważny przez 14 dni lub wielokrotność 14 dni".

    > Mam jeden aparat z GPS, wlaczylem te funkcje raz z ciekawosci.
    > Zauwazalny drenaz baterii sprawil, ze wylaczylem ja dosc szybko.
    > Z reguly kazdemu kto foci zalezy na tym aby aparat pracowal jak
    > najdluzej i nie spotkala go niespodzianka ze zbednie szybko
    > wyczerpana bateria.

    Jeśli ktoś tego nie potrzebuje, to może wyłączyć. Są takie przypadki, że
    to jest bardzo przydatna funkcja, a jeśli aparat jej nie ma, to userzy
    robią dodatkowe zdjęcia komórkami (z zapisywaniem pozycji) i później je
    parują. Bez sensu (ale wiem że ludzie tak robią).

    > Wiekszosc osob raczej pamieta jakie miejsce uwiecznia na zdjeciu a
    > drobiazgowa lokalizacja z reguly nie jest kluczowa.

    Nie ma takiej reguły.

    > Z drugiej strony
    > wydaje mi sie tez ze raczej rosnie swiadomosc tego,
    > ze czasem ta szczegolowosc moze on zagrozic czyjej prywatnosci i wbrew
    > pierwotnej intencji ujawnic niewlasciwym osobom gdzie dokladnie ktos
    > przebywal.

    W ogóle publikowanie zdjęć może dać takie efekty. Dlatego zdjęcia się
    obrabia, np. zamazując niektóre elementy, a także m.in. usuwając dane
    z EXIFa. Jeśli ktoś się boi GPSa, to nie widzę problemu - niektóre
    modele aparatów nawet sprzedawane były w dwóch wersjach, nie trzeba było
    wyłączać.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 12. Data: 2018-12-02 19:45:06
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > efemerydy w miare szybko moga uzyskac z satelitow.

    To jest oczywiste, ale miałem na myśli to, że gotowe moduły nie mogą ich
    uzyskać w inny sposób (opisany w dokumentacji, bo jasne jest, że to są
    dane i że można je tam jakoś przez np. USB albo innego RS232 3V3
    załadować, tak jak ładuje się nowy firmware itp).

    Przynajmniej ja nie pamiętam takiej funkcji w używanych przeze mnie
    modułach. Było ich tylko kilka różnych, więc może są takie, które
    potrafią, nie wiem.

    Jeśli nie można dokonać transferu efemeryd z/do odbiornika GPS, to nie
    można ich zapisywać ani odczytywać z każdej karty.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 13. Data: 2018-12-02 20:50:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 02 Dec 2018 19:45:06 +0100, Krzysztof Halasa napisał(a):

> [...]
    > Jeśli nie można dokonać transferu efemeryd z/do odbiornika GPS, to nie
    > można ich zapisywać ani odczytywać z każdej karty.

    Jakos tak to bylo, ale wtedy nie bylo AGPS.
    Jakos te telefony zapisuja.

    No i odbiornik sam moze zapisywac na przyszlosc.

    Ale co miales na mysli "(mają/miały funkcję transferów almanachu)"?

    Przeciez to to samo ...

    J.

  • 14. Data: 2018-12-03 00:00:24
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-12-02, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wrote:
> [...]
    > robią dodatkowe zdjęcia komórkami (z zapisywaniem pozycji) i później je
    > parują. Bez sensu (ale wiem że ludzie tak robią).

    Mozna kupić małe dągle-loggery w stylu tego:
    https://www.amazon.com/860E-smallest-recorder-GPS-ad
    justable/dp/B009JW0NKM

    ma to oprogramowanie robiace synchronizacje i tagowanie. Robi to
    rewelacyjnie dobrze, nawet jak aparat miał źle ustawiony czas - w sumie
    nie wiem jak. Ten powyższy model (860e) jest czuły, malutki, dość tani a
    aku starcza na kilkanaście godzin pracy przy dość słabym sygnale (np.
    wnętrze samochodu/samolotu). Ale:

    (1) nie jest to wygoda wbudowanego gpsa (dwa urządzenia, dodatkowe
    dziubdzianie i to jeszcze pod Windows)
    (2) jest to ingerencja w pliki zdjęć, czega ja np. nie lubię

    --
    Marcin

  • 15. Data: 2018-12-03 23:08:58
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Jakos tak to bylo, ale wtedy nie bylo AGPS.

    No ale te moduły w ogóle nie mają AGPS, bo nie mają GSM. To tylko moduły
    GPS (+ ew. GLONASS/Galileo/Beidou/itp).
    Moduły GPS + GSM mają AGPS, ale w ramach modułu - czy da się te dane
    wyciągnąć z nich (zgodnie z dokumentacją), to musiałbym sprawdzić.

    Telefony to są tak naprawdę (zwłaszcza ostatnio) takie duże moduły -
    główny scalak (system on chip) zawiera także trx GSM, WiFi, odbiornik
    GPS itd. Natomiast w telefonach stosuje się raczej moduły (tylko) GPS,
    znacznie prostsze, tańsze i mniejsze.

    > Ale co miales na mysli "(mają/miały funkcję transferów almanachu)"?
    >
    > Przeciez to to samo ...

    To samo co co?

    Moduły typowo akceptują polecenia "backup almanach" oraz "restore
    almanach" (używające jakiejś "prywatnej" postaci danych). Ale nie ma
    takiego interfejsu do transferu samych aktualnych efemeryd.

    Swoją drogą, u takiego np. Quectela Advanced AGPS called EASY(TM) (Embedded
    Assist System) działa nawet w modułach bez 2G/3G/itp. Ciekawe jak?
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 16. Data: 2018-12-04 10:24:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    >No ale te moduły w ogóle nie mają AGPS, bo nie mają GSM. To tylko
    >moduły
    >GPS (+ ew. GLONASS/Galileo/Beidou/itp).

    I dlatego nie pomyslano o takiej funkcji :-)

    >Moduły GPS + GSM mają AGPS, ale w ramach modułu - czy da się te dane
    >wyciągnąć z nich (zgodnie z dokumentacją), to musiałbym sprawdzić.

    Tak czy inaczej - jako trzeba do czesci "GPS" te dane przekazac.
    Nawet jesli maja tez GSM i przekazuja sobie same, to widac dalo sie
    zrobic.

    >Telefony to są tak naprawdę (zwłaszcza ostatnio) takie duże moduły -
    >główny scalak (system on chip) zawiera także trx GSM, WiFi, odbiornik
    >GPS itd.

    Podejrzewam, ze za obsluge odpowiada jednak software telefonu.

    >To samo co co?

    Almanach i efemerydy ..

    >Moduły typowo akceptują polecenia "backup almanach" oraz "restore
    >almanach" (używające jakiejś "prywatnej" postaci danych). Ale nie ma
    >takiego interfejsu do transferu samych aktualnych efemeryd.

    Hm, moze to i ma sens, zeby wydzielic almanach jako dane niepewne, a
    efemerydy tylko zainicjowac z niego, a potem aktualizowac z satelitow

    >Swoją drogą, u takiego np. Quectela Advanced AGPS called EASY(TM)
    >(Embedded
    >Assist System) działa nawet w modułach bez 2G/3G/itp. Ciekawe jak?

    Nie ma dokumentacji ?

    J.

  • 17. Data: 2018-12-04 11:59:24
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2018-12-02 19:39, Krzysztof Halasa wrote:

    > Nie wydaje mi się: ważność efemeryd to pojedyncze godziny, a tamte
    > pliki: "Plik A-GPS jest ważny przez 14 dni lub wielokrotność 14 dni".

    Dostawcy danych A-GPS sobie zastrzegaja waznosc 14 dni z takim
    warunkiem:

    "The A-GPS data file is valid for up to 14 days. Positioning accuracy is
    relatively high during the first three days, and progressively decreases
    during the remaining days. Regular updates help to ensure a fast
    satellite fix."

    Biorac pod uwage ze A-GPS zawiera almanach + efemerydy, a almanach
    ma waznosc 180 dni, to wyglada calkiem legit.

    --

    memento lorem ipsum

  • 18. Data: 2018-12-04 12:11:12
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2018-12-02 19:39, Krzysztof Halasa wrote:

    > Nie ma takiej reguły.

    Biorac pod uwage niska popularnosc geotaggingu jednak wychodzi na to
    ze chyba tak.

> [...]
    > z EXIFa. Jeśli ktoś się boi GPSa, to nie widzę problemu - niektóre
    > modele aparatów nawet sprzedawane były w dwóch wersjach, nie trzeba było

    Ale fotka z tagiem stawia juz kompletna kropke nad "i". I to jest juz
    faktycznym problemem jak ktos sie zapomni i "pochwali sie" w necie
    fotkami z tym co posiada ciekawego w domu, albo nawet dostarczy
    informacje o jego rozkladzie, a ktos z taga dowie sie gdzie te wszystkie
    cudenka dokladnie sie znajduja. Swiadomi ludzie usuwaja, nieswiadomi
    /tych zazwyczaj jest wiekszosc/ nie.

    --

    memento lorem ipsum

  • 19. Data: 2018-12-04 13:43:44
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

> [...]
    > informacje o jego rozkladzie, a ktos z taga dowie sie gdzie te wszystkie
    > cudenka dokladnie sie znajduja. Swiadomi ludzie usuwaja, nieswiadomi

    Podobno kiedyś jakiś bojownik ISIS pochwalił się zdjęciem ze smartfona z
    włączonym geotagowaniem. I po niego szybko przyleciało.

  • 20. Data: 2018-12-04 20:10:42
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-12-04, Uncle Pete <4...@g...com> wrote:

    > Podobno kiedyś jakiś bojownik ISIS pochwalił się zdjęciem ze smartfona z
    > włączonym geotagowaniem. I po niego szybko przyleciało.

    Owszem, był przypadek, ale demonizować geotagowania nie ma co, bo to
    narzędzie jak inne. Jak ktoś śle co popadnie po sieci, to na ogół i bez
    geotagowania dużo wiadomo w tym np. jaki ma aparat czy inne urządzenie.

    --
    Marcin