  • 21. Data: 2018-12-05 20:05:58
    Temat: Re: hybrydy i gps
    Od: "J.R." <j...@g...pl>

    W dniu 04.12.2018 o 13:43, Uncle Pete pisze:

    > Podobno kiedyś jakiś bojownik ISIS pochwalił się zdjęciem ze smartfona z
    > włączonym geotagowaniem. I po niego szybko przyleciało.

    Podobno jakiś amerykański żołnierz cyknął iPhonem fotkę swojemu F-16,
    wrzucił na FB i zaraz rakiety przyleciały, bo nie wyciął danych GPS.
    Podobno...

    --
    J.R.

  • 22. Data: 2018-12-05 21:23:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "J.R." napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Podobno jakiś amerykański żołnierz cyknął iPhonem fotkę swojemu F-16,
    >wrzucił na FB i zaraz rakiety przyleciały, bo nie wyciął danych GPS.
    >Podobno...

    Ale juz mniej podobno, to widac w niektorych programach bazy wojskowe,
    gdzie sobie zolnierze biegaja z telefonami i nieswiadomie wrzucaja na
    serwery trasy :-)

    J.

  • 23. Data: 2018-12-06 20:57:05
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Tak czy inaczej - jako trzeba do czesci "GPS" te dane przekazac.
    > Nawet jesli maja tez GSM i przekazuja sobie same, to widac dalo sie
    > zrobic.

    Wiadomo że to się da zrobić, przecież to tylko dane.

    > Podejrzewam, ze za obsluge odpowiada jednak software telefonu.

    Ale nie w sensie np. Androida itp.

    > Almanach i efemerydy ..

    Definicja jest jednak inna:
    NAVSTAR GPS Control Segment to User Support Community Interfaces

    40.1 Almanac Description
    The almanac is a subset of GPS satellite clock and ephemeris data, with
    reduced precision.

    W szczególności posiadanie pliku z almanachem nie pozwala na wykonanie
    ciepłego startu, a tylko pomaga starszym odbiornikom na wybranie
    "odpowiednich" satelitów, oraz ew. na zablokowanie użycia sygnału
    satelity, nad którym utracono kontrolę (gdyby coś takiego nastąpiło).
    Odbiornik (starszy lub nowszy, obojętnie) musi jednak odebrać efemerydy
    od interesujących go satelitów.

    Aż takiej, to oczywiście nie ma.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 24. Data: 2018-12-06 21:03:36
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    elmer radi radisson
    <r...@s...spam.wireland.or
    g> writes:

    > "The A-GPS data file is valid for up to 14 days. Positioning accuracy
    > is relatively high during the first three days, and progressively
    > decreases during the remaining days.

    Słowem kluczowym może tu być "relatively". Normalnie (w normalnym
    odbiorniku) efemerydy są ważne maksymalnie w czasie jednego okrążenia
    satelity, a więc gdy satelita pojawi się nam ponownie nad głową po
    kilku godzinach (pełne okrążenie = pół doby), odbiornik nie używa go
    do momentu pobrania nowej efemerydy.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 25. Data: 2018-12-06 21:15:12
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Uncle Pete <4...@g...com> writes:

    > Podobno kiedyś jakiś bojownik ISIS pochwalił się zdjęciem ze smartfona
    > z włączonym geotagowaniem. I po niego szybko przyleciało.

    Nie wiadomo czy to było geotagowanie, informacje były bardzo ogólne. Tak
    czy owak, jasne jest że w ogóle publikowanie zdjęć ujawnia informacje,
    które ktoś może wykorzystać, z tagiem GPS lub nie. Sam czas zrobienia
    zdjęcia (a telefony zwykle maja prawidłowy czas automagicznie) może
    wiele ujawnić.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 26. Data: 2018-12-09 10:12:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 06 Dec 2018 20:57:05 +0100, Krzysztof Halasa napisał(a):

> [...]
    > "odpowiednich" satelitów, oraz ew. na zablokowanie użycia sygnału
    > satelity, nad którym utracono kontrolę (gdyby coś takiego nastąpiło).

    Glosowanie trzeba urzadzic - bo taki satelita pewnie nadal rozglasza
    almanach :-)

    > Odbiornik (starszy lub nowszy, obojętnie) musi jednak odebrać efemerydy
    > od interesujących go satelitów.

    Pobawilem sie wczoraj telefonem ... szybko lapie fixa. Na oko ponizej
    30s, choc to trudno sprawdzic dokladnie.
    Moze i efemerydy rozsylaja przez internet ?

    O ktorej godzinie/sekundzie trzeba wlaczyc GPS, zeby do ramki z
    efemeryda bylo jak najdalej ?

    J.

  • 27. Data: 2018-12-09 12:52:37
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Glosowanie trzeba urzadzic - bo taki satelita pewnie nadal rozglasza
    > almanach :-)

    Czasem jest tak, że ten swój almanach może sobie ***, (odpowiednie)
    odbiorniki dostają nowy, podpisany itd. Nie taki ściągnięty z satelity.

    > Pobawilem sie wczoraj telefonem ... szybko lapie fixa. Na oko ponizej
    > 30s, choc to trudno sprawdzic dokladnie.
    > Moze i efemerydy rozsylaja przez internet ?

    Byłbym nieco zdziwiony, ale oczywiście nie jest to niemożliwe.
    Sprawdziłbym jednak dokładniej.

    > O ktorej godzinie/sekundzie trzeba wlaczyc GPS, zeby do ramki z
    > efemeryda bylo jak najdalej ?

    Kto wie? Nigdy tak głęboko nie spoglądałem, chociaż był pewien podobny
    projekt - niestety nigdy nie było czasu.

    Tylko pamiętaj że każdy satelita wysyła swoją efemerydę. Niekoniecznie
    w tym samym czasie co pozostałe. Teraz, gdy aktywnych satelitów jest
    typowo ok. 30 (a nie 24 jak kiedyś), dużo łatwiej określić pozycję -
    nawet jeśli nie uda się odebrać jakiejś efemerydy za pierwszym razem.
    No i nie wiem czy odbieranie efemerydy trzeba zawsze zaczynać od
    początku - może wystarczy zacząć w środku, dokończyć, i dociągnąć od
    początku.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 28. Data: 2018-12-09 17:55:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 09 Dec 2018 12:52:37 +0100, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Czasem jest tak, że ten swój almanach może sobie ***, (odpowiednie)
    > odbiorniki dostają nowy, podpisany itd. Nie taki ściągnięty z satelity.

    Jest to opcja, ale wiekszosc dostaje z satelitow :-)

    > Byłbym nieco zdziwiony, ale oczywiście nie jest to niemożliwe.
    > Sprawdziłbym jednak dokładniej.

    Tylko jak ?

    wylaczyc gps, transmisje danych i wifi na 24h ?
    A moze wystarczy wylaczyc telefon na chwile ?

    > Kto wie? Nigdy tak głęboko nie spoglądałem, chociaż był pewien podobny
    > projekt - niestety nigdy nie było czasu.
    > Tylko pamiętaj że każdy satelita wysyła swoją efemerydę. Niekoniecznie
    > w tym samym czasie co pozostałe.

    IMO - w tym samym czasie.
    Ramki sa wysylane co 30s - od kazdej 0-wej i 30-tej sekundy.
    Tylko ze w czasie GPS - jest przesuniety wzgledem UTC o sekundy
    przestepne.

    Nawiasem mowiac - chyba nie ma innych znacznikow czasu.
    Sekwencja pseudolosowa trwa 1ms - to za malo, zeby ustalic
    czas/roznice przelotu - tam wiele ms jest.
    Co bit moze sie zmienic faza i to jest kolejny znacznik - ale 20 ms to
    nadal za malo. Choc na Ziemii ... moze wystarczy.

    Wychodzi mi, ze trzeba odnalezc poczatek ramki lub podramki.
    Tak minimum 6s czekania.

    Hm, a moze sie myle - bo jesli w kazdej podramce jest czas , to
    faktycznie moga rozrzucic.

    > No i nie wiem czy odbieranie efemerydy trzeba zawsze zaczynać od
    > początku - może wystarczy zacząć w środku, dokończyć, i dociągnąć od
    > początku.

    licze na to, ze najpierw trzeba jakos wyszukac poczatek podramki.
    Potem mozna juz odbierac kolejne.

    No chyba ze przechowuja ostatnie 1500 bit i przeszukuja ... ale skoro
    efemerydy sie zmieniaja, to niebezpiecznie byloby brac czesc bitow z
    poprzedniej ramki i czesc z nowej.
    Podobnie wziac efemeryde z podramki nr 2 oraz podramki nr 3
    poprzedniej ramki.

    Tzn tak byo dawniej, teraz jest pare nowych sygnalow.

    J.

  • 29. Data: 2018-12-09 20:36:37
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Jest to opcja, ale wiekszosc dostaje z satelitow :-)

    Kwestia zastosowań - domyślam się, że tej większości jeden "rogue"
    satelita wiele nie zmieni. Zwłaszcza, że nowe odbiorniki mają 48, 99
    itp. kanałów.

    > Tylko jak ?
    >
    > wylaczyc gps, transmisje danych i wifi na 24h ?
    > A moze wystarczy wylaczyc telefon na chwile ?

    Myślę że to drugie wystarczy.
    Tak jak napisałem, nigdy w tych sygnałach nie grzebałem.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 30. Data: 2018-12-10 13:00:57
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2018-12-06 21:03, Krzysztof Halasa wrote:

> [...]
    > satelity, a więc gdy satelita pojawi się nam ponownie nad głową po
    > kilku godzinach (pełne okrążenie = pół doby), odbiornik nie używa go

    Ale w czym tak naprawde problem? Dziala to tak, jak ma szanse dzialac
    w tej sytuacji, nie posiadajac dostepu online do aktualizacji
    danych. A-GPS, umozliwiajacy szybkie lapanie fiksa dziala na tyle
    skutecznie, na ile ma zaktualizowane dane przez uzytkownika (jesli
    temu zalezalo na skutecznym wykorzystaniu GPS i np. wgral sobie
    zaktualizowane dane przed wyjsciem w teren).

    W przypadku mniej 'swiezych' danych GPS zacznie coraz mniej opierac
    sie o te proteze A-GPS, tylko juz bardziej tradycyjnie slimaczac
    sie przy lapaniu fiksa, skorzysta z danych efemeryd transmitowanych
    przez satelity w danych GPS. A uzytkownikowi pozostaje juz tylko
    cierpliwosc, albo narzekanie na GPS ktorego uzywanie w takim
    przypadku jednak najwyrazniej wcale tak fajnie nie wyglada ;)

    --

    memento lorem ipsum