  • 11. Data: 2014-10-26 15:56:16
    Temat: Re: inne sposokodowania inta
    Od: firr <p...@g...com>

    W dniu niedziela, 26 października 2014 15:40:17 UTC+1 użytkownik bartekltg napisał:

    > Poczytaj, będziesz miał zalety i wady danych kodowań.

    > I jak wygląda 4*5=20?
    >
    > http://en.wikipedia.org/wiki/Unary_numeral_system

    > System pozycyjny wydaje się najwygodniejszy do operacji arytmetycznych.
    >
    > Spróbuj sobie pododawać i pomnożyć w liczbach rzymskich.

    binarny jest pozycyjny, ale np teraz na koncu pisania tego watku wyszlo np takie
    spostrzezenie
    1) dziesietny moze byc lepszy niz binarny
    (bo nie trzeba az tyle tych przeniesien
    tylko owiele mniej)
    2)e np czasem moglby sie moze przydac taki rozdmuchany pozycyjny, kazda pozycja co
    dziesiec (1.10.100.1000) ale by mozna trzymac tam wiecej niz tylko noznik z zakreso
    0-9 ale
    np 0-100) przeniesienia wykonujac w miare potrzeby a nie zawsze

    - byc moze jeszcze jakos inaqczej mozna bydobrac ta wielomianowa baze 1-10-100-1000
    na jakas inna
    (taki podzial tez na te 'kubki' czyli wyzsza baze przydalby sie przy dzieleniu, bo w
    tej wersji dosyc wyrazniewidze jak mozna napisac
    szybki algorytm dzilenia - kazdy kubek trzeba
    obdarzyc porzyczka do wielokrotnosci dzielnika
    i szybko da sie podzielic)... no ale niewazne
    kiedy indziej moze pomysle o tym wiecej na razie nie mam czasu

  • 12. Data: 2014-10-26 16:21:24
    Od: firr <p...@g...com>

    W dniu niedziela, 26 października 2014 15:55:44 UTC+1 użytkownik bartekltg napisał:

> [...]
    > W wśród liczb 32 bitowych bez znaku jest 203 280 221 liczb pierwszych!
    > Chcesz przeznaczyć 200 mln bitów na liczbę, czy za każdym
    > razem trzymać listę kilkunastu par podstawa-wykładnik?
    >
    > Z tej drugiej metody nawet często korzystam, ale w specyficznych
    > teorioliczbowych algorytmach, nie nadaje się to do zwykłych obliczeń.
    >
    > Zwłaszcza, że dodawanie jest tak trudne, jak rozkład na czynniki
    > pierwsze! Trzeba przerobić nasz kod na nortmlaą liczbę, dodać,
    > a następnie znów rozłożyć. Jeśli dałoby się prosciej, mielibyśmy
    > prosty i skuteczny algorytm rozkładu dowolnej liczby:)

    mozliwe, jesli jakies oblicznie sklada sie
    z n mnozen i m dodawan to jesli tutaj te mnozenia stalyby sie niezwykle tanie to
    dodawania niezywkle ciezkie ;o ale nie wiem
    jak to dokladnie jestz tymi dodawaniami,
    ale pokombinowac mozna liczby w tej reprezentacji maja np pewnie ta zalete ze mozna
    je stablicowac (np chociaz 65 tys wtedy dodawania robiloby sie przez look up a
    mnozenia dzielenia przez dodawania)
    - co prawda to moze troche w przyblizeniu
    bo wczesniej trzebeby wyszukac w tablicy ta pierwsza 'pierwszowa' liczbe pozatym
    mnozenie i tak jest szybkie ale pokombinowac zawsze mozna ;/;/

  • 13. Data: 2014-10-26 16:58:00
    Od: Piotr <S...@w...pl>

    Dnia 26.10.2014 firr <p...@g...com> napisał/a:
    > 0-00000000
    > 1-00000001
    > 2-00000010
    > 3-00000100
    > 4-00001000
    > 5-00010000
    > 6-00100000
    > 7-01000000
    >
    > tutaj na przyklad mnozenie 6*7 mozna by zapisac
    >
    > 6*7 = 01100000
    >
    > problem natomiast bylby z wyrazaniem takich liczb jak 7*7*7.. itp ale pokombinowac
    nad innymi sposobami enkodowania zawsze mozna

    Obecnie mnozenie liczb calkowitych to nie problem, w procesorze
    wstawia sie 8-bitowa tabliczke mnozenia (po prostu zwykly ROM,
    mlodszy bajt 16-bitowego adresu to jeden czynnik, starszy bajt to
    drugi czynnik a na 16-bitowej szynie danych od razu pojawia sie
    wynik), mnozenie wiekszych liczb robi sie "pisemnie". Zreszta w
    takim 6502 nie bylo maszynowego mnozenia i "dalo sie zyc" -
    wystarczylo przesuwanie bitow i dodawanie :) Wymyslasz problemy tam
    gdzie ich nie ma :)

  • 14. Data: 2014-10-26 17:17:16
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 26.10.2014 15:56, firr wrote:

> [...]
    spostrzezenie
    > 1) dziesietny moze byc lepszy niz binarny

    Bzdura.

    Na dzień dobry pomyśl, jak chesz zapisać tą liczbę dziesietną.

    O systemie udającym dziesietnym linka dostałeś, jest tam lista zalet
    (i wad)

> [...]
    > kazda pozycja co dziesiec (1.10.100.1000) ale by mozna trzymac tam
    > wiecej niz tylko noznik z zakreso 0-9 ale np 0-100) przeniesienia

    Ale to mówisz o implementacji wielkich liczb. To osobna sprawa.
    Dla małych (64bity) nie m to sensu.

> [...]
    w tej wersji dosyc wyrazniewidze jak mozna napisac
    > szybki algorytm dzilenia - kazdy kubek trzeba

    > obdarzyc porzyczka do wielokrotnosci dzielnika

    CZYM?
    To takie coś od "porzygania"?

    > i szybko da sie podzielic)... no ale niewazne
    > kiedy indziej moze pomysle o tym wiecej na razie nie mam czasu

    Mylisz się co do zalet przy dzieleniu.

    pzdr
    bartegkltg

  • 15. Data: 2014-10-26 17:20:28
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 26.10.2014 16:21, firr wrote:

    > mozliwe, jesli jakies oblicznie sklada sie z n mnozen i m dodawan to
    > jesli tutaj te mnozenia stalyby sie
    niezwykle tanie to dodawania niezywkle ciezkie ;o ale nie wiem
    > jak to dokladnie jestz tymi dodawaniami,

    Przeczytaj raz jeszcze opis, jak to wygląda.
    Mnożenie nadal jest wolniejsze niż tradycyjne!

    > ale pokombinowac mozna liczby w tej reprezentacji maja np pewnie ta
    > zalete ze mozna je stablicowac (np chociaz 65 tys wtedy dodawania
    > robiloby sie przez look up a mnozenia dzielenia przez dodawania) - co

    Na co mi liczby do 65tys? Chyba na malutkich maszynach, na których
    nie masz pamięći na swoją tablicę.
    Nawet mając taką tablicę, rozkład trwa więcej niż zwykłe mnożenie.

    pzdr
    bartegkltg

  • 16. Data: 2014-10-26 17:44:57
    Od: firr <p...@g...com>

    W dniu niedziela, 26 października 2014 17:20:29 UTC+1 użytkownik bartekltg napisał:

> [...]
    > nie masz pamięći na swoją tablicę.
    > Nawet mając taką tablicę, rozkład trwa więcej niż zwykłe mnożenie.

    o dobra, a pominawszy to 9bo nie che mi sie klocic) jak np szybko podzilic losowa
    liczbe
    (unsigned 32 bit) przez np 17?
    chodzi o wyznaczenie wyniku dzielenia i reszty
    (o czybki reczny algorytm z mnozen dodawan i odejmowan).. sa to podstawy nie czesto
    moze
    niezbedne w praktyce ale warto by sie kiedys nauczyc

  • 17. Data: 2014-10-26 18:52:39
    Od: firr <p...@g...com>

    w sumie co do tego dzielenia to zawsze mnie ciekawilo a do dzis nie wiem, przy
    dzieleniu
    mamy na ogol taka sytuacje

    1XXXXXXXXXXX
    / 1XXXXXX

    sa dwa ciagi zaczynajace sie na 1 pierwszy jest dluzszy niz drugi o pare bitów - czy
    z tej postaci nie wnikajac w te tylne bity da sie oszacowac wynik? tak by go ew uzyc
    do pomnozenia krotszej i po odjeciu np powtorzyc
    iteracje czy cos w tym stylu

    ?

  • 18. Data: 2014-10-26 21:38:26
    Od: "R.e.m.e.K" <p...@w...pl>

    Dnia Sun, 26 Oct 2014 17:17:16 +0100, bartekltg napisał(a):

    > Bzdura.
    >
    > Na dzień dobry pomyśl, jak chesz zapisać tą liczbę dziesietną.

    Za duzo od niego wymagasz!

    > O systemie udającym dziesietnym linka dostałeś, jest tam lista zalet
    > (i wad)

    Naprawde, ale tak serio, myslisz, ze on czyta te linki? Baaa... ze go to w ogole
    INTERESUJE? On ma to gleboko w dupie! Jego interesuje wymyslanie.. nie... nie
    wymyslanie... fantazjowanie (sic!) na tematy okolomatematyczno-programistyczne. Nawet
    nie
    naukowe fantazjowanie, lecz zwykle fantasy by firr - bez zadnego kontekstu, podstaw i
    ostatecznosci... sensu.

    > CZYM?
    > To takie coś od "porzygania"?

    od porzygania porzeczkami :-)

    > Mylisz się co do zalet przy dzieleniu.

    Mylenie to fundamentalna metoda dzialania w jego uniwersum absurdu.

    --
    pozdro
    R.e.m.e.K

  • 19. Data: 2014-10-26 21:43:48
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sun, 26 Oct 2014 21:38:26 +0100, "R.e.m.e.K"

    To po ch.... mu odpisujecie?

    A.L.

  • 20. Data: 2014-10-26 22:09:56
    Od: "R.e.m.e.K" <p...@w...pl>

    Dnia Sun, 26 Oct 2014 15:43:48 -0500, A.L. napisał(a):

    Nawet nie

    > To po ch.... mu odpisujecie?

    Chyba widzisz, ze nie ja MU odpisuje, lecz Bartek?
    I wlasnie z analogicznym zapytaniem sie do niego zwrocilem.

    --
    pozdro
    R.e.m.e.K