  • 1. Data: 2014-10-26 12:17:51
    Temat: inne sposokodowania inta
    Od: firr <p...@g...com>

    zatanawiam sie czy przypadkiem nie daloby sie
    wymyslec jakiegos innego sposobu enkodowania
    integerow w slowach niz ten popularny

    0- 00000000
    1- 00000001
    2- 00000010
    3- 00000011
    4- 00000100

    moze jakis inny dawalby jakies uproszczenia przy kodowaniu czesci operacji
    arytmetycznych?

  • 2. Data: 2014-10-26 13:04:13
    Temat: Re: inne sposokodowania inta
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 26.10.2014 12:17, firr wrote:
> [...]
    > 4- 00000100
    >
    > moze jakis inny dawalby jakies uproszczenia przy kodowaniu czesci operacji

    Ten standardowy, czyli uzupełnieni owy do 2, już daje uproszczenia,
    bo dodawanie i odejmowanie ze znakiem idzie tak samo, jak bez znaku.

    Formatów z którymi eksperymentowano jest trochę.
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Kod_uzupe%C5%82nie%C5%8
    4_do_jedno%C5%9Bci
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Kod_znak-modu%C5%82

    Ciekawą koncepcją było użycie bazy o podstawie -2.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Negative_base
    Zaimplementowano to na jednym (polskim!) komputerze.

    Trochę więcej różnych przykładów.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Signed_number_represent
    ations

    Nieco inną metodą jest np to:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Binary-coded_decimal#Co
    mparison_with_pure_binary
    Obecnie rzadko stosowane.

    pzdr
    bartekltg

  • 3. Data: 2014-10-26 13:51:28
    Od: firr <p...@g...com>

    W dniu niedziela, 26 października 2014 13:04:14 UTC+1 użytkownik bartekltg napisał:

    > Ten standardowy, czyli uzupełnieni owy do 2, już daje uproszczenia,

    chodzi mnie ni teyle o kodowanie ujemnych co o zwykle inne kodowanie naturalnych, np
    takie ktore nieco mnie pomagalo by w dodawaniu ale np nieco wiecej w czyms innym

    przyklady takiego innego kodowania
    0-00000000
    1-00000001
    2-00000010
    3-00000100
    4-00001000
    5-00010000

    ten jest ew akurat pewnie malo uzyteczny
    (i niedokonczony) ale powstaje przynajmniej pytanie czy ten zwykly jest jedynym jako
    tako naturalnym czy istnieje jeszcze jakis 'podobnie' naturalny

    jest to zagadnienie nieco moze akademickie
    ale przynajmniej warto zarysowac ze jest taki
    problem ;o

  • 4. Data: 2014-10-26 14:06:32
    Od: firr <p...@g...com>

    > przyklady takiego innego kodowania
> [...]
    6-00100000
    7-01000000

    tutaj na przyklad mnozenie 6*7 mozna by zapisac

    6*7 = 01100000

    problem natomiast bylby z wyrazaniem takich liczb jak 7*7*7.. itp ale pokombinowac
    nad innymi sposobami enkodowania zawsze mozna

  • 5. Data: 2014-10-26 14:20:49
    Od: firr <p...@g...com>

    W dniu niedziela, 26 października 2014 14:06:33 UTC+1 użytkownik firr napisał:
> [...]
    >
    > 6*7 = 01100000
    >
    > problem natomiast bylby z wyrazaniem takich liczb jak 7*7*7.. itp ale pokombinowac

    w sumie to prowadzi do dwuwymiarowego zapisu liczby bo np 7*7*7 byloby (na matrycy
    8x8 = 64 bity)

    "03000000"

    .1......

    mnozenie liczb tu byloby latwe gorzej z dodawaniem

  • 6. Data: 2014-10-26 14:33:16
    Od: firr <p...@g...com>

    W dniu niedziela, 26 października 2014 14:20:51 UTC+1 użytkownik firr napisał:

> [...]
    >
    > "03000000"

    > .1......
    >
    > mnozenie liczb tu byloby latwe gorzej z dodawaniem

    w sumie chyba dla zapisu mnozeniuowego te co nie sa pierwsze mozna wywalic i zrobic
    wtedy cos w stylu jakiejs takiej bazy

    17-13-11-7-5-3-2

    i tego zapisu np uzywac przy mnozeniach
    i dzielenich

    "00 0303" * "02 0010" = "02 0313" (?)
    i na tym robic mnozenia i dzielenia
    (jest to banalne
    dosyc ale warto kiedys troche przemyslec
    takie sprawy, moze jakies rodzeje kodow
    na czyms takim by dzialaly szybciej
    - z kolei ciekawe jak trudne na takim czyms byloby dodawanie ;< bo wyglada na trudne

  • 7. Data: 2014-10-26 14:42:48
    Od: firr <p...@g...com>

    > - z kolei ciekawe jak trudne na takim czyms byloby dodawanie ;< bo wyglada na
    trudne

    moze troche odbieglem od tematu ale w kazdym razie ten przyklad ilustruje ze sa
    przynajmniej mozliwe inne rodzaje kodowania liczb

    0 - 1
    1 - 2
    10 - 3
    2 - 4
    100 - 5
    11 - 6
    1000 - 7
    3 - 8
    20 - 9
    101 - 10
    10000 - 11
    12 - 12
    100000 - 13

    w sumie ciekawe, na 64 bitach najwieksza liczbaby byla chyba 7777 7777
    ale chyab dosyc wczesnie pojawialby sie juz dziury w zapisie ( w sumie ten zapis sam
    jest chyba dziurawy bo chyba pod tymi profilami te bity leza niewykorzystane trzebeby
    to jakos przedefiniowac..

  • 8. Data: 2014-10-26 15:16:07
    Od: firr <p...@g...com>

    w sumie mozna sie pokusic o jeszcze jedno rozwiazanie, cos w rodzaju zestwów kubków
    o roznej bazie, wtedy dodawanie powinno byc
    latwe - bo pewnie sumowaloby sie po prostu zawartosci kubkow, mnozenie tez chyba dosc

    latwe bo mnozyloby sie zawartosci kubkow
    + robiloby dosyc latwe uproszczenia
    zawartosci kubkow,

    moze przydalaby sie przy tym look up tablica
    liczb pierwszych -pozniej sie by mozna zastanowic

  • 9. Data: 2014-10-26 15:40:16
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 26.10.2014 13:51, firr wrote:

    > chodzi mnie ni teyle o kodowanie ujemnych co o zwykle inne kodowanie
    > naturalnych, np takie ktore nieco mnie pomagalo by w dodawaniu ale np
    > nieco wiecej w czyms innym

    Poczytaj, będziesz miał zalety i wady danych kodowań.

    > przyklady takiego innego kodowania 0-00000000 1-00000001 2-00000010
    > 3-00000100 4-00001000 5-00010000

    I jak wygląda 4*5=20?

    http://en.wikipedia.org/wiki/Unary_numeral_system

    > ten jest ew akurat pewnie malo uzyteczny (i niedokonczony) ale
    > powstaje przynajmniej pytanie czy ten zwykly jest jedynym jako tako
    > naturalnym czy istnieje jeszcze jakis 'podobnie' naturalny

    System pozycyjny wydaje się najwygodniejszy do operacji arytmetycznych.

    Spróbuj sobie pododawać i pomnożyć w liczbach rzymskich.

  • 10. Data: 2014-10-26 15:55:43
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 26.10.2014 14:33, firr wrote:

> [...]
    > na czyms takim by dzialaly szybciej
    > - z kolei ciekawe jak trudne na takim czyms byloby dodawanie ;< bo wyglada na

    Rozkład na czynniki pierwsze jest kiepskim sposobem na zapis liczb.
    Liczb pierwszych jest dużo!
    W wśród liczb 32 bitowych bez znaku jest 203 280 221 liczb pierwszych!
    Chcesz przeznaczyć 200 mln bitów na liczbę, czy za każdym
    razem trzymać listę kilkunastu par podstawa-wykładnik?

    Z tej drugiej metody nawet często korzystam, ale w specyficznych
    teorioliczbowych algorytmach, nie nadaje się to do zwykłych obliczeń.

    Zwłaszcza, że dodawanie jest tak trudne, jak rozkład na czynniki
    pierwsze! Trzeba przerobić nasz kod na nortmlaą liczbę, dodać,
    a następnie znów rozłożyć. Jeśli dałoby się prosciej, mielibyśmy
    prosty i skuteczny algorytm rozkładu dowolnej liczby:)

    pzdr
    bartekltg