  • 11. Data: 2018-10-16 16:53:09
    Temat: Re: jak powstaje BMW
    Od: s...@g...com

    On Monday, 15 October 2018 14:41:27 UTC-5, abn140 wrote:
> [...]
    > ale jakos uszlo.
    > pytac w kontekscie przesady robotyzacyjnej....
    > nie wiem nie znam sie ale widac ze wiele czynnosci szybciej i lepiej
    > zrobilby czlowiek.
    > chyba ze raczej sie myle.
    > z drugiej tesla zredukowala robotyzacje, przyczyny nieznane albo zznane ale
    > raczej nie mozna ufac w podane powody.
    > podobnie ponoc bylo z japonczykami w koncu lat ,80 i potem. Jak przyszla
    > koniecznosc puszczania na tej samej linii wielu wersji nadwoziowych w sumie
    > tego samego auta, + wiele wersji wyposazenia to robotyzacja nie dala rady i

    Ten problem jest znany od zawsze. O ile w oprogramowaniu daje sie go jakos ogarnac o
    tyle w rzeczywistosci nie korzysta sie z tak wielu obostrzen jak w oprogramowaniu.

    Piszac program trzeba zweryfikowac czy dane wejsciowe trzymaja sie kupy.
    Sprawdza sie typy, zakres, jakosc danych. Jest to relatywnie proste do zrobienia bo
    jak sie zrobi raz, poswieci na to 3 dni to potem starczy wklepac jedna czy dwie
    linijki i mamy zrobione drugi raz a potem trzeci, piaty, setny, tysieczny.
    Z czasem takie sprawdzenia sie zamyka w innych procedurach i juz piszac glowna logike
    sie do tego nie wraca.

    W oprogramowaniu jest struktura, reuzywalnosc, prostota. I jako tako to dziala. Bo
    nawet implementujac to co czlowiekowi sie wymarzylo i tak sie trafiaja dziury
    w tej logice.

    A w rzeczywistosci jest trudniej. Bo jak automat ma sam drzwi przykrecic to i korpus
    ma byc ustawiony poprawnie i nie ma na nim nic wisiec, przeszkadzac, i same drzwi tez
    musza byc przygotowane, wiazka kabli nie moze sie byle gdzie paletac, ramie z
    wkretakiem musi byc dopasowane aby moglo dojsc w okolice zawiasu itp. I kazda
    niedokladnosc moze spowodowac to ze automatowi albo cos sie wyda nie takie jak trzeba
    albo nie zadziala.
    Juz nie wspominam o tym ile sie trzeba nagimnastykowac aby to wszystko zaprogramowac.

    I jakby sie uprzec to mozna taka linie zrobic i potem bedzie miliony sztuk
    produkowac. Tyle ze za rok czy dwa po 500 000szt. wchodzi nowy model, poprawiony.
    I masa tych detali sie zmienia. A reuzyc sie nie da, to nie program gdzie starczy
    jedna czy dwie linijki i duza logika jest dodana.

    Podsumowujac: realia sa bardziej skomplikowane niz mozna sobie wyobrazic a ciagle
    zmiany nie sprzyjaja implementacji zmian miedzy wersjami.

    Z drugiej strony i tak automatyzacja zrobila wiele bo gdybysmy musieli robic te
    samochody tak jak w latach 50-tych (czy nawet wczesniej) to bylo by kiepsko...

  • 12. Data: 2018-10-16 21:08:45
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2018-10-16 o 14:00, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Miroo"  napisał w wiadomości grup
    pl...

    > Do tego, zeby zmieniac programy w robotach nie trzeba dobrych.
    > Tzn - nie modyfikowac przygotowanych programow, ale wybierac, ktore mają
    > byc wykonywane.

    Ale najpierw musi być co wybrać...

    --
    Irokez

  • 13. Data: 2018-10-21 18:58:07
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 15 Oct 2018 19:11:41 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > https://www.youtube.com/watch?v=bFo7dc3cLRs

    To jakaś ściema. Jak to możliwe, że te co wszystkie roboty są takie
    czyste?

    --
    Marek

  • 14. Data: 2018-11-04 09:14:04
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-10-21 o 18:58, Marek pisze:

    > To jakaś ściema. Jak to możliwe, że te co wszystkie roboty są takie czyste?

    Żadna ściema, roboty lubią czystość więc się czyści je systematycznie,
    do tego kupa
    czujników na linii także wymaga czystości.

    --
    Pozdr
    Janusz