  • 1. Data: 2016-09-26 23:12:43
    Temat: jak prosto wykryć konkretne napięcie?
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    witam
    mam pomysł, aby w prosty sposób, powiadamiać mojego teścia o tym że
    zostawił załączone światła w aucie. chodzi o układ, który powyżej 14V
    nic nie zrobi, ale będzie działał, w okolicy 13.5v zacznie piszczeć.
    tyle, koniec. Czy wogóle da się to zrobić w prosty stabilny sposób,bez
    arduino, może na zenerkach i tranzystorku? Alternatywa to kopanie w
    instalacji, i montowanie przekaźnika.
    Czy możecie mi wskazać drogę?

    ToMasz

  • 2. Data: 2016-09-26 23:25:31
    Temat: Re: jak prosto wykryć konkretne napięcie?
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    ToMasz pisze tak:

> [...]
    > tranzystorku? Alternatywa to kopanie w instalacji, i montowanie
    > przekaźnika. Czy możecie mi wskazać drogę?

    Niestabilne będzie. Tylko się narobisz.

    Jak zgasi silnik to już nie będzie 13.5v

    --
    Piter

    http://piterpro.private.pl/xnews/

  • 3. Data: 2016-09-27 00:08:44
    Temat: Re: jak prosto wykry? konkretne napi?cie?
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    ToMasz <t...@p...fm.com.pl> wrote:
    > witam
    > mam pomys?, aby w prosty spos?b, powiadamia? mojego te?cia o tym ?e
    > zostawi? za??czone ?wiat?a w aucie. chodzi o uk?ad, kt?ry powy?ej 14V
    > nic nie zrobi, ale b?dzie dzia?a?, w okolicy 13.5v zacznie piszcze?.
    > tyle, koniec. Czy wog?le da si? to zrobi? w prosty stabilny spos?b,bez
    > arduino, mo?e na zenerkach i tranzystorku? Alternatywa to kopanie w
    > instalacji, i montowanie przeka?nika.
    > Czy mo?ecie mi wskaza? drog??

    Wykrycie to TL431 + dwa oporniki. TL431 wlacza sie gdy napiecie
    jest wyzsze od zadanego. Pare elementow dojdzie zeby zrobic
    negacje. Odzielna sprawa to czy osiagniesz zamierzony efekt.

    --
    Waldek Hebisch

  • 4. Data: 2016-09-27 00:17:22
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    To zrealizuj pomysl jak go masz. Jesli masz tylko pomysl to nie zrobisz, bo zeby
    zrobic trzeba coswiecej od pomyslu. Bez sygnalizacji ktora jest zbedna na jednym
    przekazniku mozna zrobic uklad ktory wlaczy swiatla jak silnik pracuje i wylaczy jak
    nie pracuje. Stawiam kase przeciwko lisciom z parku ze nie jestes w stanie zrobic.

  • 5. Data: 2016-09-27 08:11:47
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 26.09.2016 o 23:12, ToMasz pisze:
> [...]
    > tyle, koniec. Czy wogóle da się to zrobić w prosty stabilny sposób,bez
    > arduino, może na zenerkach i tranzystorku? Alternatywa to kopanie w

    Można prościej: buzer z wbudowanym generatorem i dioda prostownicza w
    szereg. Podłączasz to między przewód, na którym napięcie pojawiające się
    po przekręceniu stacyjki a przewód, na którym napięcie pojawia się po
    włączeniu świateł:

    http://biurovirgo.w.interiowo.pl/6-3.jpg

    Jak masz napięcie ze świateł i nie masz ze stacyjki to buzer wyje.

  • 6. Data: 2016-09-27 08:30:51
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Stawiam kase przeciwko lisciom z parku ze nie jestes w stanie zrobic.
    wygrałeś. bo... jeśli zacznie znikać prąd z akumulatora na postoju,
    będzie moja wina. jak zacznie palić więcej - moja wina. jak ręczny
    przestanie trzymać - moja wina.
    Ale lata temu, to o czym piszesz, zrealizowałem wykorzystując "sygnał
    ładowania" z alternatora. ale w moim aucie.

    ToMasz

  • 7. Data: 2016-09-27 09:48:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >zostawił załączone światła w aucie. chodzi o układ, który powyżej 14V
    >nic nie zrobi, ale będzie działał, w okolicy 13.5v zacznie piszczeć.

    Nie za pozno ? Tesc juz dawno w domu.

    Dawniej to sie robilo tak, ze wlaczalo piszczek (ewentualnie z dioda
    zabezpieczajaca) miedzy przewod zasilajacy zarowke swiatel a przewod
    od wylacznika drzwiowego, ktory wlaczal oswietlenie kabiny.
    Ten wylacznik zwieral kabel do masy.

    Jak swiatla byly zapalone a tesc otwieral drzwi - wlaczal sie
    piszczek. Z jednej strony +12V, z drugiej masa.
    Niektore samochody maja to fabrycznie.

    Wspolczesne maja bardziej skomplikowane, ale wylaczniki w drzwiach
    nadal sa.

    >Czy wogóle da się to zrobić w prosty stabilny sposób,bez arduino,
    >może na zenerkach i tranzystorku?

    Mozna, ale prosciej na Arduino :-)

    Zobacz uklad TL431. Nazywaja go stabilizatorem, ale dziala pobnie do
    tranzystora: jedna noga na masie, jak na drugiej nodze jest napiecie
    ponad 1.4V, to trzecia noga jest jest zwarta z pierwsza (na masie).
    A jak mniejsze, to rozwarta. Dwa oporniki na wejsciu dobrze dobrane i
    mamy uklad progowy na ~13.5V.
    Niestety - dziala odwrotnie niz trzeba, wiec trzeba odwrocic dzialanie
    tranzystorem.
    Za to jest dosc dokladny, skompensowany, i zaoszczedza roboty.

    J.

  • 8. Data: 2016-09-28 02:21:09
    Od: "Magnus Elephantus" <m...@n...dot>

    Użytkownik "ToMasz" <t...@p...fm.com.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > może na zenerkach i tranzystorku? Alternatywa to kopanie w instalacji, i

    arduino ;)))
    http://obrazki.elektroda.net/30_1182801877.jpg
    zamiast brzeczka, mozna dac przekaznik (samochodowy), aby bylo cool.

  • 9. Data: 2016-09-28 10:16:29
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 26 Sep 2016 23:12:43 +0200, ToMasz <t...@p...fm.com.pl>
    wrote:
    > witam
    > mam pomysł, aby w prosty sposób, powiadamiać mojego teścia o tym że
    > zostawił załączone światła w aucie.

    Serio są jeszcze producenci samochodów, co nie wymyślloli jeszcze
    wyłączania świateł po wyłączeniu stracykli?? Średniowiecze normalnie,
    średniowiecze....

    --
    Marek

  • 10. Data: 2016-09-28 11:28:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    trada.pl...
> [...]

    >Serio są jeszcze producenci samochodów, co nie wymyślloli jeszcze
    >wyłączania świateł po wyłączeniu stracykli?? Średniowiecze normalnie,

    Cala masa chyba.
    Musi byc mozliwosc wyjscia z auta i pozostawienia swiatel postojowych.

    Owszem, w aktualnym oplu jest jakies multum ustawien, moga sie swiatla
    automatycznie zapalac, gasic ... ale ustawic to moze tylko ASO,
    ewentualnie ten, kto ma interfejs i ukradl program :-)

    J.