  • 11. Data: 2016-06-22 09:52:17
    Temat: Re: jak przeliczyc mA na stopnie celsiusza
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" <p...@w...up.wroc [kropka] pl> napisał w
    wiadomości news:5769a2e8$0$12541$65785112@news.neostrada.pl...

    > Nie.
    > Liczenie z proporcji zakłada, że dla zera prądu jest zero Celsjuszy, w tym
    > przypadku tak nie jest.
    To kwestia nazewnictwa.
    Według mnie liczenie z proporcji różnic też jest liczeniem z proporcji.
    P.G.

  • 12. Data: 2016-06-22 10:06:26
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 22 czerwca 2016 09:46:23 UTC+2 użytkownik Piotr Gałka napisał:
> [...]
    > nie o ten standard chodzi, albo gdyby było pytanie o wynik dla temperatury
    > poniżej wartości podanych dla 4mA czy powyżej 20mA też byłaby jasne, że to
    > nie o standard chodzi.
    > Jakie jest prawdopodobieństwo, że ktoś układając zadanie dotyczące pomiaru
    > analogowego akurat przypadkiem trafi w obie te liczby (i to gdy przeliczenia
    > z temperatury nie są okrągłe)? Według mnie znikome.
    > Zatem z prawdopodobieństwem rzędu 99% autor zadania znał standard i chciał
    > się do niego odnieść. No to wydaje się, że powinien przyjmować, że 4mA

    Mysle ze to zadanie albo jest niekompletne albo też do zadania trzeba pamiętać o
    czymś co było powiedziane na zajęciach.
    Nie sądzę aby w klasie VI ktos zajawiał standard 4-20mA.

    Na moje oko brakuje prostej informacji o drugim punkcie (jakimkolwiek) gdzie
    przetwornik zwraca 0.

    Moim zdaniem najmniej przekombinowane jest założenie że 0mA - 0 na przetworniku, 20mA
    - 65535 na przetworniku.

    I wtedy bez problemu wyliczyć całość z proporcji.

    Dla pewności trzeba zapisać sobie to założenie w rozwiązaniu i mieć twardego ojca
    który pójdzie do nieudacznego nauczyciela w przypadku kiedy będzie miał uwagi do tego
    rozwiązania.

    Niestety nauczyciele w podstawówce są słabej jakości bo nie dość że zadają
    niekompletne zadania albo źle sformułowane to jeszcze jak sie grzecznie napisze ze
    zadanie niedobre to nie potrafia sie przyznać do błędu.
    A dla mnie oczywiste jest jak grupa 5-6 dorosłych tak samo rozumie zadanie z klasy
    3-4-5 podstawówki i jest to rozumienie niepoprawne wg nauczyciela to jednak zadanie
    jest kiepskie a nie rozumy tych dorosłych :)

  • 13. Data: 2016-06-22 10:11:32
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@c...pl> napisał w
    wiadomości news:nkdfod$rco$1@news.chmurka.net...
    > Zatem z prawdopodobieństwem rzędu 99% autor zadania znał standard i chciał
    > się do niego odnieść. No to wydaje się, że powinien przyjmować, że 4mA
    > przeliczane jest na 0.
    > Tak mi się przynajmniej wydaje.

    A może po prostu przy osiągnięciu wartości skrajnych zasygnalizować
    przekroczenie zakresu? W końcu, mając odczyt skrajny nie wiemy, czy jest
    akurat, czy przekroczyło.
    I nie trzeba by chyba wtedy niczego przyjmować za domysł, a całą resztę
    liczyć, jak dotychczas.

    --
    Ludzie, którzy podniecają się swoim IQ, to frajerzy.
    (C) Stephen Hawking

  • 14. Data: 2016-06-22 11:19:08
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "HF5BS" <h...@j...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > akurat, czy przekroczyło.
    > I nie trzeba by chyba wtedy niczego przyjmować za domysł, a całą resztę

    Nie rozumiem co proponujesz w temacie rozwiązania zadania.
    1. Że przetwornik przetwarza w zakresie 0..20mA i wyniki poniżej 4mA
    sygnalizuje jako błędne (u góry jest problem bo podana wartość (binarna -
    he, he) jest skrajnym wynikiem przetwarzania co wyklucza podniesienie
    górnego zakresu ponad 20mA aby z obu stron mieć sygnalizację.
    2. Że oprócz przetwornika (przetwarzającego w zakresie 4..20) jest jeszcze
    jakiś układ wykrywający stany poza zakresem - tu dało by się zrobić i u góry
    i u dołu, ale jak to się ma do zadania.
    P.G.

  • 15. Data: 2016-06-22 11:43:48
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2016-06-22 o 09:52, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > To kwestia nazewnictwa.
    > Według mnie liczenie z proporcji różnic też jest liczeniem z proporcji.

    W szkole uczyli, że proporcja to równość stosunków:

    a:b=c:d

    Więc chyba nie ma sensu wprowadzanie zamieszania w nazewnictwie. A na
    pewno nie ma sensu kruszyć kopii o nazwy :-)

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 16. Data: 2016-06-22 11:48:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jakub Rakus" napisał w wiadomości grup
    W dniu 21.06.2016 o 18:53, Grzegorz Niemirowski pisze:

    >Niekoniecznie, po to wymyślili pętle 4-20mA żeby z pewnych względów
    >prądy mniejsze od 4mA też mierzyć.

    Wymyslili po to, aby zasilanie do czujnika dochodzilo.
    Ale owszem - komputer moze mierzyc od zera ...

    J.

  • 17. Data: 2016-06-22 12:05:24
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2016-06-22 o 10:06, s...@g...com pisze:
    [...]

> [...]
    3-4-5 podstawówki i jest to rozumienie niepoprawne wg nauczyciela to jednak zadanie
    jest kiepskie a nie rozumy tych dorosłych :)

    Błędy w zadaniach zdarzają się, niestety, stosunkowo często i na
    wszystkich poziomach nauczania. Szczególnie irytujące jest to na
    maturze, której wynik ma istotne znaczenie dla życia młodego człowieka.
    Jestem chemikiem, praktycznie w każdym zestawie pytań maturalnych
    znajduję niedoprecyzowania, lub zwyczajne błędy. Po części jest to
    związane ze znacznymi uproszczeniami w nauczaniu chemii, zwłaszcza
    organicznej, w liceum. Wówczas trzeba pisać to, co jest w kluczu (który
    jest tajny nawet po egzaminie). Jeśli uczeń wie sporo więcej, niż jest w
    podstawie programowej, i napisze odpowiedź pełniejszą niż w kluczu,
    egzaminator nie może wpisać najwyższej ilości punktów, ma natomiast
    obowiązek skontaktowania się z ekspertem wojewódzkim który rozstrzyga
    problem. Ciekawe, ilu egzaminatorów to robi (jest niedziela po południu,
    egzaminator siedział w komisji cały piątek i sobotę, a wie że możliwość
    złożenia odwołania jest mocno teoretyczna)...

    P.P.

  • 18. Data: 2016-06-22 12:23:59
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" <p...@w...up.wroc [kropka] pl> napisał w
    wiadomości news:576a5dd4$0$15186$65785112@news.neostrada.pl...

    > W szkole uczyli, że proporcja to równość stosunków:
    >
    > a:b=c:d
    >
    > Więc chyba nie ma sensu wprowadzanie zamieszania w nazewnictwie.
    Podstawienie a=a1-a0, b=b1-b0 itd. nie narusza powyższej równości stosunków.
    Dlatego nazwa proporcja nadal się stosuje i nie wprowadza to zamieszania w
    nazewnictwie. Użyłem określenia, że "to kwestia nazewnictwa" w sensie, że tę
    nazwę należy rozumieć szerzej.

    Takie zadanie:
    Po odkręceniu zaworu wlewania wody do basenu poziom wody podnosi się o 1cm
    po każdych 20 minutach.
    Zawór odkręcono o 7:15. O której godzinie poziom wody będzie wyższy o 4cm?
    Na pewno rozwiązywane jest "z proporcji" i nikt tego w szkole nie
    kwestionuje, a gdzie w Twoim równaniu jest 7:15?

    > A na pewno nie ma sensu kruszyć kopii o nazwy :-)

    Kto zaczął ?
    P.G.

  • 19. Data: 2016-06-22 12:26:34
    Od: "Ghost" <n...@d...pl>

    Użytkownik napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    >chodze do VI klasy i zatrzymalem sie na takim zadaniu.
    >mam termometr elektroniczny który zapisuje informacje do komputera w
    >postaci binarnej gdzie:
    >20mA = 65535
    >wiem też ze:
    >20mA = 40C
    >oraz
    >4mA = -15C
    >pytanie, jaka wartosc binarna wyjdzie przy 15C na plus oraz ile przy 15C na
    >minusie ?
    >Jak to liczyc ?

    Czegoś brakuje, jesteś bez szans :-) No chyba, że źle przepisałeś warunki
    zadania.

  • 20. Data: 2016-06-22 12:28:08
    Od: "Ghost" <n...@d...pl>

    Użytkownik "sundayman" napisał w wiadomości grup

    >Przypuszczalnie jest założenie 0mA = 0bin
    >I dla takiego przypadku trzeba obliczać.

    Z powodu konieczności przywoływania takich niemych założeń, zdaje się
    zeszłoroczna matura z informatyki (rozszerzonej) została unieważniona.