  • 91. Data: 2009-04-22 08:32:43
    Temat: Re: jaka sta????????????
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    syriusz wrote:

    > Otóż nie - taką samą :)
    > Podkreślam - przy założeniu, że zachowujemy _ten sam kadr_.
    > Aby bowiem zachować ten sam kadr będziesz musiał z tym 50mm na cropie
    > nieco się zbliżyć do obiektu (aby zniwelować tę różnicę między
    > ekwiwalentem 75mm, a tym 85mm na FF :)
    >
    > Wracając do przykładu z kalkulatorka GO (bo być może wzór na GO nie
    > przemawia od razu):
    >
    > 85mm, przysłona 1.8, odległość 10m, FF -> DOF=1.48m
    > 50mm, przysłona 1.8, odległość 7.2m, crop -> DOF=1.48m
    >
    > Jest identyczna GO? No jest! :)

    TRZY METRY TO JEST "NIECO"??? Śmiesz twierdzić, że zamieniając 85mm na 75mm
    musimy przybliżyć się O TRZY METRY???

  • 92. Data: 2009-04-22 08:35:44
    Od: John Smith <u...@e...net>

    syriusz napisał(a):
    > 85mm, przysłona 1.8, odległość 10m, FF -> DOF=1.48m
    > 50mm, przysłona 1.8, odległość 7.2m, crop -> DOF=1.48m
    >
    > Jest identyczna GO? No jest! :)

    Tyle że kadr inny, a miał być taki sam.

    --
    Mirek

  • 93. Data: 2009-04-22 08:36:28
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Mateusz Ludwin wrote:

    > TRZY METRY TO JEST "NIECO"??? Śmiesz twierdzić, że zamieniając 85mm na
    > 75mm musimy przybliżyć się O TRZY METRY???

    Żądam też żebyś analogiczne rozumowanie przeprowadził dla Olympusa (crop 2x)
    porównywanego z średnim formatem (możesz dla ułatwienia przyjąć crop np. 0.5x).

  • 94. Data: 2009-04-22 08:37:46
    Od: Jan Rudziński <j...@a...net>

    Cześć wszystkim

    Mateusz Ludwin napisał(a):

    > No raczej nie, GO ma cropie wzrośnie prawie o 50% a to jest znaczna
    > różnica. Nie tylko obiekt będzie ostrzejszy, ale też wyraźnie mniej
    > będzie rozmyte tło.

    Oczywiście masz rację.
    Źle przeczytałem mojego przedpiscę i zobaczyłem tam: "50/1.8 na FF
    uzyskasz TAKĄ SAMĄ GO jak _75/1.8_na_FF_ przy zachowaniu _tego samego
    kadru_." Co akurat jest w zasadzie prawdą...

    Oczywiście zdanie, które faktycznie napisał mój przedpisca jest
    absolutnie i bezdyskusyjnie fałszywe.

    --
    Pozdrowienia
    Janek (sygnaturka zastępcza)

  • 95. Data: 2009-04-22 08:38:11
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    syriusz wrote:

    > Jeśli będziesz miał tę samą odległość, to nie będzie to już _ten sam
    > kadr_ w każdym z tych zestawów... :)
    > A _ten sam kadr_ był pierwotnym założeniem.

    Tak, będzie musiał podejść jakiś krok do przodu.
    Dlatego powiedziałem ci żebyś liczył dla 75/1.8, będzie prościej bo nie będziesz
    musiał podchodzić.
    Jeśli natomiast według ciebie czym dłuższa ogniskowa przy zachowaniu tej samej
    przysłony, tym WIĘKSZA GO (a do kładnie to wynika z twojego rozumowania, skoro
    twój kalkulatorek dla 75mm pokazuje to o czym mówimy, ale według ciebie 85mm da
    już taką GO jak w cropie), no to nie mam więcej pytań.

  • 96. Data: 2009-04-22 08:40:35
    Od: syriusz <r...@s...pl>

    Mateusz Ludwin wrote:

    > Tak, nie wierzę.

    Dla obu przypadków powyżej dostaniesz tę samą GO dla ścisłości.
    Użyj tego swojego kalkulatorka GO (który sam zareklamowałeś), to się
    przekonasz... ;)

    > 15mm ogniskowej to nie jest prawie 50% odległości.

    O! Widzę, że zaczynasz "kumać" ;-P
    A kto powiedział, że aby zachować tę samą GO zmiana ogniskowej musi być
    wprost proporcjonalna (funkcja liniowa) do zmiany odległości? :)
    A no nie jest wprost proporcjonalna.

    We wzorze na GO ogniskowa w mianowniku występuje w 4 potędze, a
    odległość w 2-giej... ;)

    Pozdrawiam,
    syriusz

  • 97. Data: 2009-04-22 08:43:21
    Od: Jan Rudziński <j...@a...net>

    Cześć wszystkim

    syriusz napisał(a):

    > Nie będzie żadnej różnicy _jeśli zachowasz ten sam kadr_ (a to jest
    > zasadniczym założeniem pierwotnej dyskusji).

    Nieporozumienie - źle odczytałem.
    To zdanie, które jeszcze widać jest absolutną brednią. Ten sam kadr
    oznacza w tym wypadku tę samą odległość, a GO dla cropa będzie znacznie
    większa.

    Według dofmastera:

    Dla d40, ogniskowa 50 mm, 1:1.8, odległość 10 m:

    Near limit 8.76 m
    Far limit 11.7 m
    Total 2.89 m

    Dla D700, ogniskowa 75 mm, 1:1.8, 10 m:

    Near limit 9.14 m
    Far limit 11 m
    Total 1.9 m

    Kad ten sam, a GO?

  • 98. Data: 2009-04-22 08:45:10
    Od: syriusz <r...@s...pl>

    Mateusz Ludwin wrote:

    > Nie, nie uzyskam.

    Sprawdziłeś, czy teoretyzujesz? ;-)

    Pozdrawiam,
    syriusz

  • 99. Data: 2009-04-22 08:48:54
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    syriusz wrote:

    > Dla obu przypadków powyżej dostaniesz tę samą GO dla ścisłości.
    > Użyj tego swojego kalkulatorka GO (który sam zareklamowałeś), to się
    > przekonasz... ;)

    Nie zareklamowałem żadnego kalkulatorka. Pisząc o "teoretykach-hobbystach"
    miałem na myśli laików którzy nie rozumiejąc podstawowych zależności w
    fotografii wklepują jak małpy liczby do tego kalkulatorka nie potrafiąc w ogóle
    zrozumieć co robią i jak zinterpretować wynik.

    > O! Widzę, że zaczynasz "kumać" ;-P
    > A kto powiedział, że aby zachować tę samą GO zmiana ogniskowej musi być
    > wprost proporcjonalna (funkcja liniowa) do zmiany odległości? :)
    > A no nie jest wprost proporcjonalna.

    Śmieszny gościu, skończ się wić i nie zmieniaj tematu. Nigdzie nie było mowy o
    uzyskiwaniu GO kosztem kadru, była mowa o uzyskiwaniu tego samego kadru i
    porównywaniu GO. Na początku w 50mm vs 85mm, następnie dla uproszczenia 50mm vs
    75mm.

  • 100. Data: 2009-04-22 08:49:26
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    syriusz wrote: