  • 1. Data: 2010-09-17 17:55:35
    Temat: jeszcze raz przesuwnik fazy syg. cyfrowego
    Od: wkwj <w...@g...pl>

    Witam,
    jakiś czas temu poruszałem temat przesuwnika fazy
    (wtedy o 90 stopni) do sygnału TTL o częstotliwości
    ok. 700 Hz. Zrobiłem go w najprostszy sposób jako
    układ opóźniający na 555. Działa dobrze.
    Ale mam pytanie - czy taki układ przesuwnika fazy
    zbudowany na PLL 4046 ma jakąś przewagę nad tym na 555 ?
    Jest stabilniejszy temperaturowo, napięciowo ?
    Z tego co pamiętam to 4046 powinien być właśnie
    zasilany dość stabilnym napięciem (i chyba po to
    ma diodę zenera zaszytą w obudowie)...
    Tylko nie piszcie, że lepiej zastosować uC :-)
    Pozdrawiam,
    wkwj

  • 2. Data: 2010-09-17 18:24:16
    Temat: Re: jeszcze raz przesuwnik fazy syg. cyfrowego
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "wkwj" <w...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zbudowany na PLL 4046 ma jakąś przewagę nad tym na 555 ?
    > Jest stabilniejszy temperaturowo, napięciowo ?

    Twoj przesuwnik nie przesuwa fazy :-)
    on wprowadza (dosc) stale opoznienie.
    Czyli dziala swietnie jak dlugo na wejsciu jest naprawde 700Hz.

    4046 to jest jednak petla synchronizacji fazy.
    Moze dzialac w znacznie szerszym zakresie, a w rozbudowanym
    ukladzie lub z lepszym filtrem petli bedzie to robil dokladnie.

    > Z tego co pamiętam to 4046 powinien być właśnie
    > zasilany dość stabilnym napięciem (i chyba po to
    > ma diodę zenera zaszytą w obudowie)...

    W takim zastosowaniu stabilnosc generatora jest mniej potrzebna -
    PLL utrzyma parametry.

    > Tylko nie piszcie, że lepiej zastosować uC :-)

    Przy takich czestotliwosciach - lepiej :-)

    Zalezy jeszcze od sygnalu .. ale im wieksze wymagania tym trudniej
    je spelnic ukladowo :-)

    J.