  • 1. Data: 2009-05-28 16:57:08
    Temat: kondensatory do płyty
    Od: "misiex-x" <m...@o...pl>

    Witam,

    Nie wiem, czy to właściwe miejsce, więc z góry przepraszam za off-topic. Nie
    znalazłem odpowiedniejszej grupy. Zatem, gdzie kupić takie kondensatory
    wysokiej wydajności 680uF 4V, niskie, żeby sie pod radiatorem procesora
    mieściły (ca 1 cm). Możliwie gdzieś w Warszawie. Czy można zamontować większe
    (pojemniejsze)? To taki wianuszek kondensatorów o małym napięciu wokół
    podstawki 775. Czy można zamontować tam tantalowe i skąd takowe wziąć o
    odpowiedniej pojemności (max znalazłem 470uF).

    misiex-xxx

  • 2. Data: 2009-05-28 19:11:09
    Temat: Re: kondensatory do płyty
    Od: "Benek" <a...@g...pl>

    Użytkownik "misiex-x" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > znalazłem odpowiedniejszej grupy. Zatem, gdzie kupić takie kondensatory
    > wysokiej wydajności 680uF 4V, niskie, żeby sie pod radiatorem procesora

    chyba 6,8 uF !
    ja wpakowałem 10 uF i też działa 6,8 uF nie moglem znaleźć

  • 3. Data: 2009-05-28 19:17:23
    Od: "Nex@pl" <"nex[wytnij_to]"@o2.pl>

    Benek pisze:

    > Użytkownik "misiex-x" <m...@o...pl> napisał w wiadomości

    > chyba 6,8 uF !
    > ja wpakowałem 10 uF i też działa 6,8 uF nie moglem znaleźć

    Pojemność jak i napięcie moga być nieco większe, oby nie dwa razy :) I
    nigdy nie pakować mniejszych! Tak napięcia jak i pojemności.

  • 4. Data: 2009-05-28 21:38:43
    Od: nadir <n...@h...org>

    Użytkownik misiex-x napisał:
> [...]
    > podstawki 775. Czy można zamontować tam tantalowe i skąd takowe wziąć o
    > odpowiedniej pojemności (max znalazłem 470uF).

    W jakiejs plycie ASUS-a mialem takie same kondensatory (680uF/4V) do
    wymiany, okolo 10szt. niskie, zwarto upakowane i musialy sie zmiescic
    pod radiatorem. Szukalem dlugo ale nikt na napiecie 4V nic nie mial.
    Wsadzielm wiec takie jak te:
    http://allegro.pl/item643317176_kondensator_os_con_6
    80uf_6_3v_sanyo_audio_cena.html
    akurat nie z tego samego zrodla, ale plyta dziala od kilku miesiecy.
    Istotny w tym wypadku oprocz parametrow elektrycznych byl wymiar
    kondensatorow, a te podane w linku sie lapia - "Rozmiar_F_10x11,5".
    Moze Tobie tez wystarcza?

  • 5. Data: 2009-05-29 05:21:12
    Od: "misiex-x" <m...@o...pl>

    [...]
> [...]
    > Istotny w tym wypadku oprocz parametrow elektrycznych byl wymiar
    > kondensatorow, a te podane w linku sie lapia - "Rozmiar_F_10x11,5".

    Te są idealne!!! Dzięki! :)

    misiex-xxx

  • 6. Data: 2009-05-30 21:44:10
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Użytkownik "Nex@pl" <"nex[wytnij_to]"@o2.pl> napisał w wiadomości
    > Benek pisze:

    > Pojemność jak i napięcie moga być nieco większe, oby nie dwa razy :) I
    > nigdy nie pakować mniejszych! Tak napięcia jak i pojemności.

    A jak te kondensatory będą na napięcie 400V, zamiast 40V to co się
    stanie?
    A jak te kondensatory będą miały pojemność 1000 uF, zamiast 470 uF to co
    się stanie?

    Jeśli o kondensatory chodzi, to napięcie na obudowie oznacza napięcie
    przebicia warstwy dielektryka, która
    w przypadku kondensatorów elektrolitycznych jest bardzo delikatna, bo
    wykonana elektrolitycznie podczas formowania kondensatorów. Co ciekawe
    działając na kondensator elektrolityczny przez długi czas małym prądem
    (podłączając odwrotnie bieguny) można doprowadzić do tego, że jego
    biegunowość się odwróci. Prąd musi być na tyle mały aby wydzielanie ciepła
    nie spowodowało zagotowania elektrolitu. Jeśli prąd będzie za duży to
    elektrolit się zagotuje i będzie bum - rozerwanie obudowy.

    Podsumowując, w przypadku kondensatorów napięcie podane na obudowie może
    być wielokrotnie większe od napięcia pracy. Inna sprawa, że czym większe
    napięcie pracy, tym większe gabaryty i cena kondensatora.

    Następna sprawa to pojemność kondensatorów. W układach stabilizacyjnych
    w zasadzie czym większa pojemność elektrolitów na wyjściu, tym lepsza
    stabilizacja pobieranego prądu. Pojemniejszy kondensator lepiej wygładzi
    spadek napięcia, spowodowany chwilowym dużym poborem prądu. Lepiej wygładzi
    tętnienia. W zasadzie pojemność kondensatorów stabilizujących napięcie
    wyjściowe mogła by być bardzo duża, gdyby nie jeden problem - przy włączeniu
    urządzenia trzeba
    je naładować, a że kondensatory mają bardzo mały opór wewnętrzny to i ładują
    się bardzo szybko, co spowodować może istnienie dużych prądów przy włączeniu
    urządzenia.