  • 11. Data: 2009-02-18 21:23:31
    Temat: Re: konsorcja firm operatorskich Nieliczni, ale zadowoleni
    Od: "Icek" <i...@d...pl>

    > Ostatnio kupiłem przełącznik HP model 2650 (powiedzmy nie jest to górna
    > półka, ale też nie jest to edimax za 50 zł) i mam na niego naprawdę
    > dobrą cenę w lokalnej firmie, w której kupuję od lat. Poza tym nikt

    dobry przelacznik, dobry ;)

    > Podsumowując: co do cen, mam wrażenie, że członkowie grupy zachwalają,
    > ze kupili gdzieśtam kolejne 433AH za 5 zł taniej. Sorry - ale ja staram
    > się wychodzić z radiówki, a nie w nią wchodzić.

    bez swiatlowodow to tego typu firmy umra/sprzedadza sie.

    daj cynk za ile kupujesz eryka to Ci powiem czy mozna negocjowac dalej ;)

    Ja mam takie wrazenie, ze do czasu jak to jest tylko stowarzyszenie malych
    firm to nic sie nie zmieni. Szum medialny potrzebny to jedno. Ale tak
    naprawde obnizyc koszty mozna tylko laczac sie w wieksze organizmy.

    Wiekszy organizm - mniejszy koszt per abonent.. Tylko tu znowu na
    przeszkodzie stoja ambicje. Bo jak juz ktos ma gen przedsiebiorczosci i
    zaczal robic pare lat temu jakis biznes, ma 200-500 abonentow to najczesciej
    ma jakies takie myslenie malomiasteczkowe "nie, nie polacze sie, nie nie
    sprzedam sie, nie sam wiem najlepiej". A przy nawet 1k abonentow to trudno
    jest zaoferowac dobra usluge.

    Ilosc inwestycji jakie kazdego miesiaca realizuje spolka w ktorej pracuje
    jest ogromna. I co sie okazuje ? Ze gdyby to byl 500 abonentow to moznaby
    conajwyzej zrobic upgrade z RB 532a na 433. Jakosc pozostalaby mizerna.

    Co do kupowania sprzetu klasy operatorskiej to wydaje mi sie, ze po pewnym
    czasie firmy ISP/IAP przekraczaja pewna magiczna granice. I nie chcesz juz
    miec problemow wiec zastepujesz PCeta routerem sprzetowym, chcesz miec dobre
    czasy to inwestujesz w swiatlo, nie chcesz miec problemow z zasilaniem to
    podlaczasz SZR i UPS z duzymi AKU.

    Co do negocjowania cen to powiem tak. Zupelnie inna cena jest za megabit gdy
    bierzesz ich 30 a inna gdy bierzesz ich 300. Tylko jak 10 firm wezmie razem
    300 mega (po 30 kazda) to albo bedzie lepsza cena i sygnal dostarczony w
    jednym kawalku w jednym miejscu albo w 10 miejscach po 30 mega i nie da sie
    negocjowac wiele. W koncu juz teraz najwiekszy koszt to ostatnia mila.

    Icek

  • 12. Data: 2009-02-18 21:28:10
    Od: "Icek" <i...@d...pl>

    > Głównym celem iNET group jest budowa wspólnej marki. Im więcej firm w
    > grupie tym łatwiejszy dostęp do mediów.

    ale nie ma czegos takiego jak wspolna marka jak jest tylu zarzadzajacyh.
    Macie moze z 40 firm i 80 roznych polityk jak podejsc do lokalnego rynku,
    sprzetu, techniki, rozwoju i wszystkiego innego.

    Jeden bedzie brylowal jakoscia to inny spieprzy ta marke bo bedzie mial
    stare trupy typu edimax

    :)

    Icek

  • 13. Data: 2009-02-18 21:40:19
    Od: andzio <a...@w...pl>

    Icek pisze:

> [...]
    > sprzetu, techniki, rozwoju i wszystkiego innego.
    >
    > Jeden bedzie brylowal jakoscia to inny spieprzy ta marke bo bedzie mial

    Wlasnie tutaj widac kolejna korzysc z bycia w grupie i obserowania
    grupy. Zawsze wewnetrznie mamy mase rozmow na temat jakosci, cen itp.
    Ktos zarzuci haslo ze ma np abonament 20zl bo konkurencja ma 25zl.
    Odrazu odpowiedzi jest multum z innymi rozwiazaniami poblemu niz
    zjezdzanie z cena. Leci masa przykladow ze wojny cenowe to najgorsze co
    moze byc. Taki ktos poczyta, pomysli i choc nie ma przymusu to jednak
    bedzie sie staral by tak nie robic. To samo z wifikami. Wiekszosc osob
    zrzeszonych, albo juz zaczelo, albo powaznie mysli o budowie FTTH. Po to
    wlasnie ten temat jest na tapecie by zachecic do neigo innych. Na
    ostatnim spotkaniu jeden kolega przedstawil tylko procedure planowania,
    szacowania i wykonywania instalacji swiatlowodowych. Po miesiacu juz
    sporo firm dzialala w tym temacie. Wiedzieli co robic by uniknac wpadek
    (przylacze vs budowa), by nie czekac niepotrzebnie na biurokratyzm,
    gdzie i po co dokladnie uderzyc. Kazde opisanie/omowienie przez kogos
    inego swoich problemow/sukcesow itp powoduje ze inne firmy wiedzac ze
    dobrze robia ochoczo inwestuja. Bez tego wiekszosc nawet nie ruszyla by
    palcem i co najwyzej tylko ponarzekala sobie jaki to ten swiat jest zly
    i niedobry.

    --
    Andrzej Banach

  • 14. Data: 2009-02-18 21:40:23
    Od: NETLOG Daniel Kulesza <k...@t...pl>

    Icek pisze:

> [...]
    > sprzetu, techniki, rozwoju i wszystkiego innego.
    >
    > Jeden bedzie brylowal jakoscia to inny spieprzy ta marke bo bedzie mial

    tak jak TP, NETIA ?

    Żadna firma nie świadczy usług o takich samych parametrach na terenie
    całego kraju.
    Większość firm wie, że jakość jest ważna, pozostałe się tego uczą.
    Z czasem na pewno firmy, które zechcą to się połączą.
    Osobiście mam plan wraz z 3 firmami, że w ciągu 2 lat się połączymy,
    wybudujemy parę km światełka i dopiero wtedy zaczniemy "normalnie"
    funkcjonować.

    --
    NETLOG DANIEL KULESZA

    Należę do grupy internetowej iNET group <http://www.inetgroup.eu/>
    Więcej o mnie na Goldenline <http://www.goldenline.pl/daniel-kulesza>

  • 15. Data: 2009-02-18 21:53:50
    Od: "Icek" <i...@d...pl>

    > Osobiście mam plan wraz z 3 firmami, że w ciągu 2 lat się połączymy,
    > wybudujemy parę km światełka i dopiero wtedy zaczniemy "normalnie"
    > funkcjonować.

    trzymam kciuki ale:

    - Wasza oferta juz teraz jest slaba a co dopiero za 2 lata

    - wiesz ile trzeba zainwestowac kasy aby wybudowac legalnie 2km kanalizacji
    ???? Bez urazy ale to czasami przekracza budzet firmy w ktorej pracuje a
    6000 abonentow mielismy juz w zeszlym roku. 2000m X 86 zlotych = 172 tys
    zlotych. A cena 86 zlotych / mb to bez projektu, geodety, geodety, odbudowy
    chodnika i generalnie mega po kosztach.

    Co Ci da to polaczenie ? Ze sie filmy beda szybko wymieniac ? Ile masz tego
    ruchu ze juz swiatlo potrzebujesz ? Masz juz srednia dobowa choc z 50 Mb/s ?
    Ile w koncu da Ci takie swiatlo oszczednosci, ze juz chcesz w nie inwestowac
    ?

    Poznalem pare osob tego pokroju i mam swoja opinie. Spotyka sie
    kilkudziesieciu facetow co ma blade pojecie (nie ujmujac nikomu i nie
    kierujac tego pod czyimkolwiek adresem) na temat sieci. Kazdy ma obcykany MT
    i RB i wie gdzie kupic to najtaniej. I teraz ktos sie zapalil "dobra, ja
    robie swiatlowody". I od tej pory kazdy chce swiatlowody.

    Jak chcesz inwestowac w nowoczeste technologie to wez od tego specjaliste.
    Po co Ci wiedziec jak sie projektuje kanalizacje. Bierzesz projektanta, ten
    chodzi raczej w parze z geodeta i masz po sprawie. Dostajesz gotowy projekt,
    pozwolenie na budowe. Nie chodzisz chyba sam po urzedach bo to bez sensu. A
    jak masz sie uczyc chodzic po urzedach to wez uzyskaj uprawnienia do
    projektowaniaq i zrob wszystko sam.

    ;) bez urazy

    Icek

  • 16. Data: 2009-02-18 21:54:32
    Od: " " <p...@W...gazeta.pl>

> [...]
    > negocjowac wiele. W koncu juz teraz najwiekszy koszt to ostatnia mila.

    oczywiście ze ostatnia mila to największy koszt, ale i tak będzie taniej niż
    każdy by kupił te łącza z osobna.

  • 17. Data: 2009-02-18 22:00:54
    Od: "Icek" <i...@d...pl>

    > sporo firm dzialala w tym temacie. Wiedzieli co robic by uniknac wpadek
    > (przylacze vs budowa), by nie czekac niepotrzebnie na biurokratyzm,
    > gdzie i po co dokladnie uderzyc. Kazde opisanie/omowienie przez kogos

    po co wywazac juz otwarte drzwi. Skorzystaj z pomocy specjalisty i nie masz
    wpadki.

> [...]
    > dobrze robia ochoczo inwestuja. Bez tego wiekszosc nawet nie ruszyla by
    > palcem i co najwyzej tylko ponarzekala sobie jaki to ten swiat jest zly

    bo 2 inne firmy buduja sobie swiatlo to ja tez musze ? I teraz wszyscy
    czlonkowie buduja swiatlowody a malo kto wie ile to naprawde kosztuje i
    zaraz sie okaze ze polowa z nich zrezygnuje z projektu bo taka inwestycja
    najnormalniej zabilaby budzet.

    Fajnie, ze mozna pogadac z kims z branzy. Ale jak masz problem z
    nawiazywaniem kontaktow to wlasnie takie stowarzyszenie jest dla Ciebie ;)
    (bez obrazy). Mam znajomych w innych firmach, wymieniam poglady, czasami
    zapuszczam sade na grupach pytajac np. jakie swiotche 10G sa w obiegu (bo
    jestem na progu podjecia takiej decyzji). Ale aby takie stowarzyszenie mialo
    sens to powinny sie spotykac firmy podobnego kalibru. Przedstawiciele firm
    majacych podobny potencjal, mozliwosci techniczne, laboratoryjne,
    tworczo-rozwojowe. Co mi ze spotkania z kims kto nie wie co to jest BGP,
    vlan, trunk. Wie natomiast jak wydusic z RB532A/433 mozliwie najwiecej. To
    nie ten kaliber.

    ;)

    Icek

  • 18. Data: 2009-02-18 22:04:12
    Od: "Icek" <i...@d...pl>

    > oczywiście ze ostatnia mila to największy koszt, ale i tak będzie taniej
    niż
    > każdy by kupił te łącza z osobna.

    kwestia kontaktu (piwo z handlarzem), kontraktu (jak masz 24 miesiace do
    zakonczenia umowy to zapomnij o lepszej cenie) oraz umiejetnosci
    negocjacyjnych.

    Nie powiesz mi, ze przez to ze jestes w takiej grupie tomasz taniej o 50%.
    Cena jest cena i nie sadze zeby znizka byla znaczaca. No wiem kazdy grosz
    sie liczy i napewno jest jakos tak lepiej. Ale ja np. oszczednosci szukalbym
    zupelnie w innym miejscu (patrz BGP, peering itp.). Majac wieksze zasoby
    masz wieksze mozliwosci.

    A nawet jak mam 10 mega za powiedzmy 120 zeta i dostane znizke 10 zlotych za
    mega to oszczedze 100 zeta ??? Szkoda czasu.

    Icek

  • 19. Data: 2009-02-18 22:07:12
    Od: " " <p...@W...gazeta.pl>

> [...]
    > zlotych. A cena 86 zlotych / mb to bez projektu, geodety, geodety, odbudowy

    i tu trafiles tez w sedno takich przedsiewziec

    kogo stac na wybudowanie wlasnej kanalizacji? malo ktora firme, ale po co
    budowac?

    przeciez rownie dobrze mozna wydzierzawic od tpsa - tylko czy beda chcieli z
    toba rozmwawiac - zgaduje że nie , nawet Ci UKE nie pomoże.
    Ale jesli zajmie się tym stowarzyszenie? Zrzuci sie na prawnika, dobra
    kancelarie prawną to czemu nie?

    przyklad ponizej

    http://www.bip.uke.gov.pl/bipurtip/index.jsp?
    place=Lead07&news_cat_id=28&news_id=177&layout=11&pa
    ge=text

  • 20. Data: 2009-02-18 22:08:29
    Od: andzio <a...@w...pl>

    Icek pisze:

> [...]
    > pozwolenie na budowe. Nie chodzisz chyba sam po urzedach bo to bez sensu. A
    > jak masz sie uczyc chodzic po urzedach to wez uzyskaj uprawnienia do

    Tak na swoim przykladzie.
    3 lata temu padla decyzja laczymy bloki swiatelkiem. Wynajelismy
    specjaliste - zrobil od A do Z - dostalismy projekt, wszystko naniesione
    na mapy itp. Kolejny rok - kredycik i robimy kolejne osiedle. Z
    oszczednosci robilismy sami. Kupilismy spawarke, na wlasna reke
    kupowalismy swiatelko, osprzet itp. Wyszlo kosztowo wiecej niz za
    pierwszym razem i przy tym cala nasze ekipa 3 tygodnie zapierniczala po
    piwnicach. W tamtym roku znow dzialalismy sami - nauczeni
    doswiadczeniem wiedzielismy odrazu gdzie uderzac, co kupowac (salut dla
    kilku osob z grupy) i ogolnie co robic. Wyszlo o wiele taniej niz w
    pierwszym i drugim roku. W tej chwili kolejne projekty sobie juz czekaja
    na cieple dni.
    Sorka, ale z tym specjalista to troche nie trafione. Przeciez
    specjaliste mozna wziasc do wszystkiego - do wifi, do kabelkow, do
    prowadzenia sieci, do zarzadzania sieci, a nawet jak by sie uparl do
    zarzadzania tymi wszystkimi specjalistami. Ja jednak lubie to co robie,
    szkole pracownikow by robili to co kiedys sam robilem. Zaczynalem od
    kabelkow, pozniej wifi, pozniej swiatlowody - dla mnie to tylko zmiana
    technologii, a nie "przebranzowianie" sie.
    Ciagle sie zastanawiam co bedzie jak wkoncu osiagniemy te dojrzalosc i
    wejdziemy z kims razem do jakiegos konsorcja. Nie wiem czy bede potrafil
    sie odnalesc oddaja "komus" swoja prace. Ale mam cien nadzieji ze znajde
    sobie jakies inne hobby.

    --
    Andrzej Banach