  • 1. Data: 2016-02-12 14:18:18
    Temat: kostka Rubika
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Pojawia sie nowa konkurencja - ukladanie kostki Rubika przez roboty,
    na czas.
    No - bardziej specjalizowane urzadzenia niz roboty

    http://www.gizmag.com/jay-flatland-paul-rose-rubiks-
    cube-robot/41523/

    https://www.youtube.com/watch?v=bEiQwmEe45s
    https://www.youtube.com/watch?v=laPVTrzGDpA
    https://youtu.be/gVF_XUccMuo?t=38

    Czas juz zszedl ponizej 1 sekundy, robi wrazenie.
    W tym czasie robot wykonuje ok 20 ruchow.

    No i pojawiaja sie dwa polskie nazwiska - Kociemba i Rokicki - autorzy
    szybkiego algorytmu.

    J.

  • 2. Data: 2016-02-12 16:25:42
    Temat: Re: kostka Rubika
    Od: platformowe głupki <N...@g...pl>

    to niepojęte, że dla niektórych super skomplikowane problemy są wręcz
    banalne do rozwiązania... nie rozumiem tego co napisałeś, robot wykonuje
    20 obrotów na sekundę i układa kostkę w poniżej sekundy?

  • 3. Data: 2016-02-12 16:33:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "platformowe głupki" napisał w wiadomości grup
    >to niepojęte, że dla niektórych super skomplikowane problemy są wręcz
    >banalne do rozwiązania... nie rozumiem tego co napisałeś, robot
    >wykonuje 20 obrotów na sekundę i układa kostkę w poniżej sekundy?

    Robot uklada kostke w ok 20 ruchow - taka liczba jest teoretycznie
    wystarczajaca do ulozenia, i jak widac praktycznie tez.
    Uklada ja w sekunde, z czego wniosek, ze wykonuje ok 20
    (cwierc)obrotow na sekunde :-)

    Byc moze czasami wykonuje dwa ruchy naraz.

    J.

  • 4. Data: 2016-02-12 16:35:03
    Od: platformowe głupki <N...@g...pl>

    niepojęte, dowolnie poskręcaną kostkę można ułożyć w 20(40) ruchów?
    niepojęte...

  • 5. Data: 2016-02-12 17:22:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "platformowe głupki" napisał w wiadomości grup
    >niepojęte, dowolnie poskręcaną kostkę można ułożyć w 20(40) ruchów?
    >niepojęte...

    To dziala tak - liczymy ilosc mozliwych ułozen/stanow kostki.
    Wychodzi nam liczba dosc duza, ale przeciez skonczona, oznaczmy ja
    przez S.

    Teraz rozwazmy jeden ruch - cwierc obrotu jednej sciany.
    Mamy 12 do wyboru - 6 scian, dwie strony.
    Czyli w jednym ruchu mozemy zmienic stan na jeden z 12 innych.

    W dwoch ruchach mamy juz 12*12 = 144 mozliwosc.
    No - troche mniej, bo drugi ruch moze skasowac pierwszy i wrocimy do
    stanu wyjsciowego.
    Ale takimi drobiazgami sie na razie nie zajmujemy.

    Po n ruchach mamy wiec kostke w jednym zgrubsza liczacz z 12^n stanow.

    No i jesli mnie pamiec nie myli, to 12^21 > S.
    Moze myli, i wykladniku jest np 23, ale tego rzedu liczba to jest.
    Nawet nie 30.

    Dalsze mieszanie teoretycznie nic nie daje, bo nie mozemy osiagnac
    wiecej niz S stanow.

    Czy nalezy wiec przyjac, ze kazda kostke da sie ulozyc w co najwyzej
    21 ruchach ?
    No ... na pierwsza mysl to niekoniecznie - moga byc uklady, ktore
    wymagaja dluzszej sekwencji, kosztem tego, ze inne wymagaja krotszej,
    czy powtarzaja sie czesto w czasie roznych sekwencji.

    Na to sie bodajze pojawilo sporo publikacji matematykow, tym niemniej
    nawet bez ich czytania jakis szacunek mamy - kostke powinno dac sie
    ulozyc w okolo 21 czy tam z niewielkim zapasem 25 ruchow.

    J.

  • 6. Data: 2016-02-12 17:36:35
    Od: platformowe głupki <N...@g...pl>

    to chyba tylko mandziejewicz rozumie...

  • 7. Data: 2016-02-12 17:46:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "platformowe głupki" napisał
    >to chyba tylko mandziejewicz rozumie...

    No ba, nie ma obowiazku rozumienia, zawsze mozna worki nosic albo rowy
    kopac.

    J.

    --
    Jest 10 rodzajow ludzi - ci którzy rozumieja system binarny i ci,
    ktorzy nie rozumieja.

  • 8. Data: 2016-02-12 17:48:34
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 12.02.2016 17:22, J.F. wrote:
> [...]

    > nawet bez ich czytania jakis szacunek mamy - kostke powinno dac sie
    > ulozyc w okolo 21 czy tam z niewielkim zapasem 25 ruchow.

    Jak sam zauważyłeś, nie jest to żaden szacunek, bo bez trudu można
    skonstruować obiekt, który ma 2 możliwe ruchu, a odległość pomiędzy
    punktami jest znacznie większa niż log2(ilość_stanów).

    Algebraiczne podejśćie dawało znacznie szerszy zakres. 19-30 czy coś
    takiego.
    Ostateczny wynik zrobiono w połowe btruteforcem na serwrach googla;-)

    How We Did It

    How did we solve all 43,252,003,274,489,856,000 positions of the Cube?
    We partitioned the positions into 2,217,093,120 sets of 19,508,428,800
    positions each.
    We reduced the count of sets we needed to solve to 55,882,296 using
    symmetry and set covering.
    We did not find optimal solutions to each position, but instead only
    solutions of length 20 or less.
    We wrote a program that solved a single set in about 20 seconds.
    We used about 35 CPU years to find solutions to all of the positions in
    each of the 55,882,296 sets

    http://www.cube20.org/

    pzdr
    bartekltg

  • 9. Data: 2016-02-12 18:31:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "bartekltg" napisał w wiadomości grup
    On 12.02.2016 17:22, J.F. wrote:

    >Jak sam zauważyłeś, nie jest to żaden szacunek, bo bez trudu można
    >skonstruować obiekt, który ma 2 możliwe ruchu, a odległość pomiędzy
    >punktami jest znacznie większa niż log2(ilość_stanów).

    Ale w kostce jest dosc dobre mieszanie, wiec szansa rosnie ...

    >How We Did It
    >We did not find optimal solutions to each position, but instead only
    >solutions of length 20 or less.

    Cos tu chyba zle napisali, albo ja nie rozumiem.

    >We wrote a program that solved a single set in about 20 seconds.
    >We used about 35 CPU years to find solutions to all of the positions
    >in each of the 55,882,296 sets
    >http://www.cube20.org/

    Szacunki jak widac okazaly sie bardzo dobre :-)

    A teraz ta sekunda to razem z analiza ukladu ... niezle przyspieszenie
    z oryginalnych 20s bez zadnego ukladania.

    J.

  • 10. Data: 2016-02-12 18:43:16
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Cos tu chyba zle napisali, albo ja nie rozumiem.
    Ja rozumiem, że nie szukali optymalnego ale jak znaleźli w mniej jak 20
    ruchów to odfajkowywali dany stan jako rozwiązywalny w mniej jak 20.

    > Szacunki jak widac okazaly sie bardzo dobre :-)
    >
    > A teraz ta sekunda to razem z analiza ukladu ... niezle przyspieszenie z
    > oryginalnych 20s bez zadnego ukladania.

    Mnie najbardziej zastanawia jakim cudem mistrzowie układali to chyba w
    kilkanaście sekund. Może to ludzie z jakimś zespołem jak ci co liczą w
    pamięci liczby z wynikami z chyba dziesiątkami (jak nie setkami) cyfr
    wyniku.
    Umiałem kiedyś to ułożyć, ale jakby mi ktoś dał kostkę w której zrobiono np.
    7 ruchów to w życiu nie byłbym w stanie wykombinować jakie to ruchy i robiąc
    moją metodą z pewnością początkowo tworzyłbym stany z których do rozwiązania
    dalej niż ze stanu początkowego.
    P.G.