  • 1. Data: 2016-02-12 08:47:56
    Temat: raspberry pi + ds18b20 = problem
    Od: tomekp <t...@a...ma.kota.pl>

    Witam
    Problem taki. RasPi ma czytac temperature z 3 czujnikow DS. Ustrojstwo
    zmontowalem wedlug przepisu i pieknie zadzialalo. Dzialalo dzielnie
    przez jakies 2 -3 godziny po czym zaczelo generowac jakies cyfrowe
    bzdury. Czujniki sa na dlugich kablach. Mysle, ze jeden z nich ma ok 20m
    reszta to po ok 10 i 5m. Ale dzialalo. I przestalo. Adresy czujnikow w
    /sys/bus... zaczynaja sie od 10 czasami od zera i generalnie sa to
    smieci. Bywa ze system w ogole nie widzi zadnych czujnikow. Googgle
    przegooglalem dokladnie i na moj problem nie znalazlem lekarstwa.
    Podobno mozna zmniejszyc wartosc rezystora podciagajacego, wykonalem
    probe dolutowujac do 4k7 jeszcze 27k rownologle. Bez poprawy. Po
    rozmontowaniu ustrojstwa i desperackim mierzeniu czekogolwiek
    zauwazylem, ze jeden z czujnikow na podejrzanie mala rezystancje
    pomiedzy 3v3 i Data - wychodzi mi ok. 800 ohm. Usunalem go z ukladu ale
    pozostale dwa nadal nie dzialaja prawidlowo. Test z innym czwartym
    czujnikiem DS podpietym bezposrednio do plytki wypada pozytywnie - czyli
    "hardware+software" jest ok. Wynika z tego, ze to problem kabli ale
    ludzie pisza, ze to ma dzialac i basta. Zreszta dzialalo przez 2
    godziny. Zastosowane kable to skretka cat 5e oraz kabel telefoniczny 6
    zylowy - to jest ten najdluzszy.
    Ma ktos pomysl co tu mozna jeszcze zrobic?

  • 2. Data: 2016-02-12 11:23:11
    Temat: Re: raspberry pi + ds18b20 = problem
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 12 lutego 2016 08:46:53 UTC+1 użytkownik tomekp napisał:
> [...]
    > zylowy - to jest ten najdluzszy.
    > Ma ktos pomysl co tu mozna jeszcze zrobic?

    Sprawdz czy gdzieś zwarcia nie masz.

    U mnie jakieś 10 szt ds-ów różnej maści działa od paru lat na drutach o długości
    dobrych 80-100m i poza okazjonalnymi problemami kiedy sie robi zwarcie w tych ds-ach
    które mam za oknem raczej calosc dziala ok.

    Ale u siebie miedzy maliną a ds-ami mam usb-ftdi-serial. Wszystko u mnie wisi na
    jednym dwużyłowym kablu.

    Jesli u siebie masz te ds-y na osobnych kablach i osobnych gpio to bym szukal
    problemów z zasilaniem, malina nie byla projektowana do robienia na niej rzeczy które
    potrzebują więcej zasilania więc to może być to...

    Odpinaj te interfejsy i testuj pojedynczo.
    Niestety diagnostyka ds-ów to w warunkach domowych dosyć trudna sprawa...

  • 3. Data: 2016-02-12 11:42:11
    Od: cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 12/02/2016 07:47, tomekp wrote:
> [...]
    > zylowy - to jest ten najdluzszy.
    > Ma ktos pomysl co tu mozna jeszcze zrobic?

    ja nigdy nie mogłem tego ustabilizować więc dołożyłem DS2482 i wszystkie
    problemy się skończyły...

    c.

  • 4. Data: 2016-02-12 11:58:47
    Od: tomekp <t...@a...ma.kota.pl>

    > Jesli u siebie masz te ds-y na osobnych kablach i osobnych gpio to bym szukal
    problemów z zasilaniem, malina nie byla projektowana do robienia na niej rzeczy które
    potrzebują więcej zasilania więc to może być to...

    DSy sa na oddzielnych kablach ktore schodza sie przy plytce podlaczonej
    do Pi i trafiaja na jeden port Pi, ten domyslny.

    Tez mam przeczucie, ze to problem z zasilaniem. Przychodza mi do glowy 2
    pomysly:

    1. Jeszcze bardziej obnizyc wartosc rezystora podciagajacego. Z tym , ze
    nie wiem gdzie jest granica rozsadku. 2k czy moze 1k jeszcze nie zaszkodzi?

    2. Puscic do DS np. 5V albo nawet 12V i bezposrednio przy czujniku
    zredukowac do 3.3V (dioda zenera czy stabilizatorem). Opornik zostawic
    jeden przy porcie Pi. Testowal ktos takie rozwiazanie? Ma sens?

    > Odpinaj te interfejsy i testuj pojedynczo.
    > Niestety diagnostyka ds-ów to w warunkach domowych dosyć trudna sprawa...

    No wiem, wczoraj upieklem juz jeden port bo w trakcie manipulacji
    oderwal mi sie kabelek z napieciem 9V i byl laskaw wycelowac w port Pi

  • 5. Data: 2016-02-12 12:03:17
    Od: tomekp <t...@a...ma.kota.pl>

    > ja nigdy nie mogłem tego ustabilizować więc dołożyłem DS2482 i wszystkie
    > problemy się skończyły...
    >
    > c.

    No wolalbym uniknac dodatkowych komplikacji hardwaru. Zreszta porty i2c
    mam juz zajete. Ale dzieki za konstruktywna porade

  • 6. Data: 2016-02-12 12:42:07
    Od: cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 12/02/2016 11:03, tomekp wrote:

    > No wolalbym uniknac dodatkowych komplikacji hardwaru. Zreszta porty i2c
    > mam juz zajete. Ale dzieki za konstruktywna porade

    nic nie stoi na przeszkodzie zebys miał kilka urządzeń ma i2c

  • 7. Data: 2016-02-12 16:57:15
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 12 lutego 2016 11:57:44 UTC+1 użytkownik tomekp napisał:

> [...]
    > >
    > DSy sa na oddzielnych kablach ktore schodza sie przy plytce podlaczonej
    > do Pi i trafiaja na jeden port Pi, ten domyslny.

    To masz tu źle.
    U mnie jest jeden długi kabel i na nim podpiete czujniki na maks 1m odczepach.
    Z tego co kojarze w tym interfejsie ważne jest aby nie tworzyć architektury gwiazdy.

    Nie jestem pewien ale zaczal bym od tego aby zmienic architekture na po prostu jeden
    odcinek kabla. Nawet jak będzie musiał częsciowo wracać tą samą drogą...

> [...]
    > nie wiem gdzie jest granica rozsadku. 2k czy moze 1k jeszcze nie zaszkodzi?

    Obniżaj, w granicach rozsądku nie będzie katastrofy. Ale IMHO takie rozwiązanie to
    kiepskie może być...
    1-wire oidp jest dosyć czułe na timingi sygnalow. Jak tam sie dzieją jakieś cyrki w
    samej malinie i CPU nie nadąża albo sygnały nie są odpowiednio czyste to będzie tak
    jak masz...

    > 2. Puscic do DS np. 5V albo nawet 12V i bezposrednio przy czujniku
    > zredukowac do 3.3V (dioda zenera czy stabilizatorem). Opornik zostawic
    > jeden przy porcie Pi. Testowal ktos takie rozwiazanie? Ma sens?

    Ma sens. Ale dalej na liniii danych timingi mogą sie rozjeżdzać. Spróbuj, będziesz
    mądrzejszy :)

    > No wiem, wczoraj upieklem juz jeden port bo w trakcie manipulacji
    > oderwal mi sie kabelek z napieciem 9V i byl laskaw wycelowac w port Pi

    Malina jest tania, najwyżej wymienisz na nowa. Za to będziesz mądrzejszy. :)

    Jak masz wolne USB to dokup za 15-20PLN interfejs ftdi i tyle.

    No i ogólnie nie twórz własnych wymysłów jak nie masz ochoty sie edukować, jak chcesz
    aby dobrze działało to zrób jak robią wszyscy.

  • 8. Data: 2016-02-12 17:57:50
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 12 Feb 2016 08:47:56 +0100, tomekp <t...@a...ma.kota.pl>
    wrote:
    > Witam
    > Problem taki. RasPi ma czytac temperature z 3 czujnikow DS.
    Ustrojstwo
    > zmontowalem wedlug przepisu i pieknie zadzialalo.

    Pasożytniczo czy z zasilaniem?
    Jeśli pasożytniczo to wszelkie problemy są związane z brakiem
    prawdziwego strong pullup w odpowiednim czasie po convert T i
    zastępowaniem go rezystorem dużo poniżej 4.7k. Drugi częsty problem
    na długich kablach to niedostpsowanie slotów czasowych do długości
    kabla, często też duża jego własna pojemność.

    --
    Marek

  • 9. Data: 2016-02-12 18:07:35
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 2016-02-12 o 11:58, tomekp pisze:

> [...]
    > do Pi i trafiaja na jeden port Pi, ten domyslny.
    >
    > Tez mam przeczucie, ze to problem z zasilaniem. Przychodza mi do glowy 2

    Na Raspberry jest bezpiecznik polimerowy. Sprawdź na początku jaki jest
    na nim spadek napięcia. Ja miałem chyba 0,4 -0,5 V gdy włączyłem
    Raspbmc, który trochę przetaktowuje podobno procka i przez to zwiększa
    pobór mocy. Albo daj bezpiecznik na większy prąd albo go zewrzyj drutem
    jeśli masz spadek większy niż 0,2 V

> [...]
    > zredukowac do 3.3V (dioda zenera czy stabilizatorem). Opornik zostawic
    > jeden przy porcie Pi. Testowal ktos takie rozwiazanie? Ma sens?

    Zdaje się że możesz te DSy zasilić zewnętrznie. Doprowadź mu te 3,3 V i
    dodaj jakiś koncensator 1 uF między Vcc a GND

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 10. Data: 2016-02-14 22:03:08
    Od: tomek <t...@a...ma.kota.pl>

    > Ma ktos pomysl co tu mozna jeszcze zrobic?

    Heh, walczylem z tym problemem caly weekend i w koncu problem
    rozwiazalem. Dziekuje wszystkim za porady i sugestie.

    A wiec najpierw chcialem wyeliminowac problem zasilania na dlugich
    kablach. Znazlem w googlach informacje ze DSa mozna karmic 5V
    niezaleznie od tego, ze na lini danych jest podciaganie do 3v3. Zatem,
    tak zrobilem, zostawilem opornik miedzy 3v3 portu Pi i linia danych,
    natomiast zasilanie DSa podlaczyem bezposrednio do wydajnego zasilacza
    5v. Bledy byly nadal ale jakies zjadliwsze, przynajmniej system widzial
    wszystkie uklady. Mimo wszystko zalamka, wiec po wypaleniu paru petow,
    zlapalem lutownice zeby caly ten interes rozmontowac i zapomieniec na
    jakis czas o temacie. Wylutowujac DSa cos mi syknelo jakby grot do wody
    wlozyc...oooo se pomyslalem... Bylem na tyle zapobiegliwy, ze DSy z
    przewodami polaczylem stosujac kawaleczki plytki uniwersalnej gdzie
    sciezki sa bardzo blisko siebie. Wiec se mysle - woda mi sie
    skondensowala na tych mikroskopijnych przerwach miedzy sciezkami. Szybko
    powylutowywalem wszystkie 3 czujniki z tych kawaleczkow plytek i
    przewody polutowalem bezposrednio do nozek DSow. I eureka. Wszystko
    zabanglalo.
    Pozostal mi jeszcze jeden DS ktory mial dzialac na najkrotszym kablu w
    ukladzie. Pewny sukcesu dolutowalem i tego egzemplarza. Odpalam system a
    tam kupa. Ta sama historia z debilnymi adresami i znikanie czujnikow.
    Odlutowalem ten czwarty DS - wszystko znowu dziala. I tak kilka razy
    poprawialem luty, zmienialem miejscami, bez skutu. Czwarty DS uparl sie
    ze nie bedzie dzialac i juz. W koncu skrocilem kabel tego 4 DSa do
    minimum, czyli odcialem jakies 2 metry. I zadzialalo. Dziala juz z 5
    godzin wiec chyba juz sie nie rozjedzie.
    Poprzednia sytuacja z naglym zaprzestaniem widzenia ukladow byla
    zdecydowanie spowodowana zawilgoceniem plytek do ktorych byl wlutowany
    czujnik. Ku przestrodze - nigdy tak nie robcie, zlutowac na ryja i
    bedzie dzialac. Mimo wszystko chyba osiągnolem granice funkcjonowania
    1-wire w mojej architekturze rozgwiazdy. Te 2 metry kabelka to bylo byc
    albo nie byc calego systemu.

    Pozdrawiam i dziekuje wszystkim za zainteresowanie tematem i wartosciowe
    porady

    tomekp