  • 41. Data: 2012-11-15 22:11:27
    Temat: Re: kty81-250
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Paweł,

    Thursday, November 15, 2012, 8:47:03 PM, you wrote:

    > Trochę kultury proszę!

    Tutaj? Zapomnij...

    [...]

    > I nie wystarczy zadzwonić do IMGW, ponieważ podaje on ciśnienie
    > korygowane do poziomu morza.

    Bez przesady - podadzą też bezwzględne. A nawet jeśli nie, to
    wystarczy znać poprawke - w zakresie ciśnień w naszym kraju jest to
    wystarczająca dokładność. Np. poprawka mojego barometru to 19hPa.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 42. Data: 2012-11-15 22:12:33
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Irek,

    Thursday, November 15, 2012, 9:17:48 PM, you wrote:

    > Ooo... Paweł, aleś palnął.
    > Pycha jest, przynajmniej woda jak należy.

    Chyba nie piłeś herbaty na Kasprowym...

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 43. Data: 2012-11-15 22:12:38
    Od: "Plumpi" <p...@p...pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" <p...@w...up.wroc[kropka]pl> napisał w
    wiadomości news:50a556e2$0$1297$65785112@news.neostrada.pl...

    > Oczywiście, że dokonam. Ale nie w zwykłym czajniku.
    > Urządzenie z podanego przez Ciebie linku (według danych z linku) zapewnia
    > stabilizację 0.2K, a zdecydowanie nie jest to zwykły elektryczny garnek.
    > Nie zgadzam się z Twoją opinią "bez najmniejszego problemu da się uzyskać
    > i wykonać w nich kalibrację każdego czujnika temperatury z dokładnością ?
    > 0,2'C, a nawet lepszą." To nie jest takie bezproblemowe.

    Kolego, dokładnie takie same "garnki" były u nas używany przez wiele lat do
    wzorcowania termometrów i czujnikow temperatury.
    Uwierz mi na słowo, że jego budowa jest prostsza od budowy cepa i naprawdę
    nie ma w nim niczego nadzwyczajnego, a były juz rozkręcane kilka razy, bo
    się rozszczelniały i zanieczyszczały. Jedyna różnica w stosunku do czajnika
    to wbudowane od góry pochwy, w które można wsadzić termometry i czujniki bz
    ich zamoczenia oraz chłodnica, której zadaniem jest zapobiec zbyt szybkiemu
    wyparowaniu wody destylowanej z tego "garnka".
    Poza tym "garnkiem" przez wiele lat były używane łaźnie wodne w postaci
    ocieplonego wełną mineralną garnka z grzałką na dnie oraz mieszadłem
    napędzanym silnikiem elektrycznym, a od góry zamykanym fajerkami.
    Obecnie używa się kalibratorów temperatury, ale tamte "garnki" wciąż stoją w
    pogotowiu, gdyby któryś z kalibratorów odmówił posłuszeństwa.

  • 44. Data: 2012-11-15 22:12:59
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 2012-11-15 22:00, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Woda w górach jest super :-) Ale herbata nie zaparza się przyzwoicie.
    > Wielokrotnie sprawdzone w Alpach i Pirenejach.
    > 30 lat temu we Wrocławiu woda też była paskudna, ale teraz jest niezła.

    Bo wtedy był mocno chlorowana. Ale jaki ma związek smak herbaty parzonej
    w górach (temperatura wrzątku zależna od ciśnienia?) ze smakiem wody we
    Wrocku (woda z Odry uzdatniana na Niskich Łąkach)?

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 45. Data: 2012-11-15 22:14:57
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 2012-11-15 22:05, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Problemem nie jest przegrzanie, problemem jest nierównowagowość procesu
    > wrzenia.
    > Jeszcze raz: nie twierdzę, że tego nie da się zrobić. Twierdzę, że
    > dokładność w zwykłym garnku będzie marna.
    >
    > Ludzie, litości! zamiast teoretyzować weźcie termometr i wetkajcie do
    > czajnika. Doświadczenie weryfikyje najbardziej nawet cudowne teorie.

    Przecież wrzucił ci dane pomiarowe.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 46. Data: 2012-11-15 22:19:53
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 15.11.2012 22:05, Paweł Pawłowicz wrote:

    > Problemem nie jest przegrzanie, problemem jest nierównowagowość procesu
    > wrzenia.
    > Jeszcze raz: nie twierdzę, że tego nie da się zrobić. Twierdzę, że
    > dokładność w zwykłym garnku będzie marna.

    Zwykły 30 litrowy garnek z brzeczką w środku, o taki
    http://grota.be/photos/016/gotowanie.jpg

    > Ludzie, litości! zamiast teoretyzować weźcie termometr i wetkajcie do
    > czajnika.

    Człowieku, litości! Zamiast teoretyzować skomentuj wykres, który
    zalinkowałem.

    > Doświadczenie weryfikyje najbardziej nawet cudowne teorie.

    Właśnie. I doświadczenie mówi, że jak woda się już zagotuje to
    temperaturę trzyma całkiem nieźle. A poprawkę na ciśnienie można
    policzyć jak ktoś mieszka bardzo wysoko.

    Michoo

  • 47. Data: 2012-11-15 22:20:01
    Od: Mario <M...@...pl>

    > ale jak wykonać pomiar fizycznie? pisałem, że po zanurzeniu końcówek
    > układu w wodzie rezystancja sie zmienia... no i jeszcze ten bulgoczący
    > wrzątek - aż się chce mierzyć...

    A pomyślałeś żeby czujnika razem z przewodami nie wkładać wprost do
    wody, będącej dobrym przewodnikiem prądu? Włóż czujnik w rurkę szklaną
    czy z tworzywa. Moze być też metalowa pod warunkiem ze zaizolujesz
    przewody żeby nie dotykały przewodzącej ścianki rurki. Jeśli chcesz mieć
    dobry kontakt cieplny możesz do rurki wlać trochę oleju ale moim zdaniem
    jest to zbędne.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 48. Data: 2012-11-15 22:20:09
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    > Chyba nie piłeś herbaty na Kasprowym...
    >
    > [...]
    Ano, w knajpie nigdy nie piłem :-) Aż mnie to zdziwiło, gdy to sobie
    uświadomiłem.
    Kasprowy staram się omijać, podłamują mnie te tłumy. Wolę Alpy albo
    Pireneje, można tam leźć cały dzień i spotkać ledwie parę osób. A i z
    biwakiem nie ma problemu przy parodniowych wycieczkach. I wcale nie
    wychodzi drogo.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 49. Data: 2012-11-15 22:24:41
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Michoo,

    Thursday, November 15, 2012, 10:19:53 PM, you wrote:

    > Zwykły 30 litrowy garnek z brzeczką w środku, o taki
    > http://grota.be/photos/016/gotowanie.jpg

    Brzeczka ma prawo mieć inną temperaturę wrzenia niz woda destylowana.
    A zanieczyszczenia nie pozwalają na lokalne przegrzania - wielkość
    bąbli pary wodnej też będzie inna...

    [...]

    > Właśnie. I doświadczenie mówi, że jak woda się już zagotuje to
    > temperaturę trzyma całkiem nieźle.

    Woda tak, ale bąble pary wodnej już niekoniecznie...

    > A poprawkę na ciśnienie można policzyć jak ktoś mieszka bardzo
    > wysoko.

    Nie tak wysoko :)

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 50. Data: 2012-11-15 22:24:52
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 2012-11-15 20:47, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Przyzwoity wzorzec można zrobić w oparciu o punkt potrójny wody, i to
    > nawet metodami "kuchennymi".

    Jak ktoś nie używa mózgu to punkt potrójny też potrafi spieprzyć. W
    mieszaninie wody z lodem mogą być większe gradienty niż we wrzątku. A to
    z powodu:
    Możliwości przechłodzenia kawałków lodu.
    Dopływu ciepła z zewnątrz.
    Nie występowania ruchów cieczy mogących wyrównywać temperaturę w
    mieszaninie. W przeciwieństwie do wrzątku w którym następuje intensywne
    mieszanie.

    --
    pozdrawiam
    MD