  • 1. Data: 2017-08-08 09:31:14
    Temat: laser dwustronny
    Od: ks <k...@g...com>

    Witam
    Widział ktoś gotowy i niedrogi moduł laserowy świecący w dwie strony
    równocześnie? Kolor obojętny, byle w paśmie widzianym przez człowieka. Wielkość
    najchętniej jak wskaźnik laserowy, ale może być nie walec, wielkości pudełka
    zapałek lub dwóch.
    Ewentualnie może być jakiś układ optyczny który podzieli promień lasera na dwie
    strony tak, aby powstała prosta linia.
    Jakość wiązki jak ze wskaźnika laserowego była by wystarczająca (plamka kilka mm
    na 5m), nie może być jednak zauważalnego offsetu między promieniami (powiedzmy,
    że do 1/2 grubości wiązki od osi), ale najlepiej gdyby było jak jeden promień.
    Mogę oczywiście złożyć dwa lasery 'dupkami' do siebie, ale muszę to skalibrować
    i tu się zaczyna jazda (choćby z zamocowaniem na stałe w ustawionej pozycji).
    pozdrawiam Krzysiek

  • 2. Data: 2017-08-08 10:04:10
    Temat: Re: laser dwustronny
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ks" napisał w wiadomości grup
    >Widział ktoś gotowy i niedrogi moduł laserowy świecący w dwie strony
    >równocześnie?

    Tak do sie chyba nie da - laser specjalny i niedrogo ... nie, to
    niemozliwe :-)

> [...]
    >(plamka kilka mm na 5m), nie może być jednak zauważalnego offsetu
    >między promieniami (powiedzmy, że do 1/2 grubości wiązki od osi), ale

    Na jakis beamspitterach to IMO bedzie jazda, trzeba bedzie wielu i bez
    kalibracji sie nie obejdzie.
    A precyzja jest zwiazana z cena :-)

    Ciekaw jestem, czy na diodowych laserach da sie to zrobic - one ponoc
    malo laserowe, wiele zalezy od ustawienia obiektywow.
    no i trzeba by zamowic jakis z dwoma lustrami polprzepuszczalnymi.

    Najsensowniej to by chyba bylo zrobic na jakims laserze gazowym,
    wlasnie z dwoma lustrami polprzepuszczalnymi.
    Ale to i tak trzeba solidnej konstrukcji i kalibracji.

    >Mogę oczywiście złożyć dwa lasery 'dupkami' do siebie, ale muszę to
    >skalibrować i tu się zaczyna jazda (choćby z zamocowaniem na stałe w
    >ustawionej pozycji).

    Ale tak chyba bedzie najprosciej.

    Google twoin przyjacielem
    https://tekbull.wordpress.com/2011/05/05/double-side
    d-laser-blade/
    http://www.laserpointerpro.com/500mw-532nm-green-bea
    m-light-double-sided-laser-pointer-including-us-stan
    dard-power-adapter-black-p-1879.html

    Ale ... one chyba nie sa skalibrowane dokladnie :-)

    J.

  • 3. Data: 2017-08-08 11:38:31
    Od: ks <k...@g...com>

    W dniu 2017.08.08 o 10:04, J.F. pisze:
    > Użytkownik "ks" napisał w wiadomości grup
    >
    > Tak do sie chyba nie da - laser specjalny i niedrogo ... nie, to niemozliwe :-)

    oj tam specjalny od razu, kosztowało by 2$ jakby był zbyt na 10mln sztuk

    > Na jakis beamspitterach to IMO bedzie jazda, trzeba bedzie wielu i bez
    > kalibracji sie nie obejdzie.
    układ optyczny o skomplikowaniu na poziomie czytnika w cd, na oko jedna
    standardowa kostka co podzieli na promienie prostopadłe i jedno lustro/kostka
    która skręci jeden promień o następne pi/2, tylko osiowości nie będzie. Dało by
    się zrobić ze szwagrem w domu, tylko zamiast całego 5cm lasera trzeba
    manipulować szklanymi elementami rzędu 2mm :) ale po manipulowaniu szkłem ze
    szwagrem głowa strasznie boli...

> [...]
    > lustrami polprzepuszczalnymi.
    > Ale to i tak trzeba solidnej konstrukcji i kalibracji.

    no więc tak mam zrobione w jednym egzemplarzu, ale ile było zabawy żeby to
    ustawić i jak to masakrycznie wygląda... przy czym z moimi modułami główny
    problem był z tym, że lasery trochę krzywo świeciły (w sensie promień nie był
    dokładnie w osi obudowy), może inne moduły są lepsze, ale i tak nie mam jak
    sprawdzić przed zakupem

> [...]
    m-light-double-sided-laser-pointer-including-us-stan
    dard-power-adapter-black-p-1879.html

    > Ale ... one chyba nie sa skalibrowane dokladnie :-)

    To z pierwszego linka całkiem fajne, dzięki za podrzucenie.
    Lightsabery widziałem, ale drogo i dość duże. Tam cenę robią te 500W lasery,
    które mi są zupełnie zbędne.
    pozdrawiam Krzysiek

  • 4. Data: 2017-08-08 11:40:04
    Od: HPLC <H...@n...upwr.edu.pl>

    W dniu 8/8/2017 o 10:04 AM, J.F. pisze:
> [...]
    > niemozliwe :-)

    > Na jakis beamspitterach to IMO bedzie jazda, trzeba bedzie wielu i bez

    Beamsplitter wystarczy jeden. Plus jedno lustro stałe i jedno
    półprzepuszczalne, w układzie podobnym jak w interferometrze Michelsona.
    Zaleta: wiązki są w linii bez żadnej kalibracji.

> [...]
    > no i trzeba by zamowic jakis z dwoma lustrami polprzepuszczalnymi.
    >
    > Najsensowniej to by chyba bylo zrobic na jakims laserze gazowym, wlasnie

    Lustro półprzepuszczalne wystarczy jedno, ale potrzebny będzie układ
    pryzmatów, aby zapewnić osiowość wiązek. Może to nie być proste.
    Albo kryształ dwójłomny i dwa zwykłe lustra. I oczywiście kalibracja.

    P.P.

  • 5. Data: 2017-08-08 12:20:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HPLC" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    >Beamsplitter wystarczy jeden. Plus jedno lustro stałe i jedno
    >półprzepuszczalne, w układzie podobnym jak w interferometrze
    >Michelsona. Zaleta: wiązki są w linii bez żadnej kalibracji.

    A to nie lapie jaki masz uklad na mysli.
    Lusterko polprzepuszczalne jak u Michelsona, lusto stale naprzeciw
    lasera - i mamy dwie wiazki na boki.
    Plus trzecia w laser, ale moze przezyje.
    Tylko trzeba jakis to lustro stale skalibrowac.

    Jakis splitter z dwoch pryzmatow moze by zaosczedzil kalibracji, ale
    sa takie z lustrem z jednej strony ?
    Czy samemu posrebrzyc ?

    >Lustro półprzepuszczalne wystarczy jedno, ale potrzebny będzie układ

    Ja bym dal dwa i niech swieci na obie strony. I nic wiecej nie trzeba
    ... ponad to, co w laserze powinno byc.

    J.

  • 6. Data: 2017-08-08 12:52:24
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 08.08.2017 o 12:20, J.F. pisze:
> [...]
    > lasera - i mamy dwie wiazki na boki.
    > Plus trzecia w laser, ale moze przezyje.
    > Tylko trzeba jakis to lustro stale skalibrowac.

    Masz rację, wystarczy beamsplitter i lustro.
    Laser przeżyje, mam taki układ na stole. Laser HeNe.
    Beamsplitter nie jest lustrem półprzepuszczalnym. Konstrukcyjnie są to
    dwie przezroczyste płytki oddalane od siebie o ustaloną (bardzo małą)
    odległość. Mój jest z KBr, aby przepuszczał IR.

> [...]
    > takie z lustrem z jednej strony ?
    > Czy samemu posrebrzyc ?

    > Ja bym dal dwa i niech swieci na obie strony. I nic wiecej nie trzeba

    Teraz z kolei ja nie łapię. Jaki ma być układ tych luster?

    P.P.

  • 7. Data: 2017-08-08 15:48:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Teraz z kolei ja nie łapię. Jaki ma być układ tych luster?

    Rura laserowa (bez luster) i z dwoch stron lustra polprzepuszczalne.

    Nie wiem czy strata na tych lustrach nie zatrzyma akcji laserowej, ale
    jak nie zatrzyma, to bedzie na dwie strony swiecil.

    J.

  • 8. Data: 2017-08-08 16:21:21
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 08.08.2017 o 15:48, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    pl...

    > Rura laserowa (bez luster) i z dwoch stron lustra polprzepuszczalne.

    Rozważania czysto teoretyczne, czy widziałeś taką rurę?

    P.P.

  • 9. Data: 2017-08-08 16:41:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Rozważania czysto teoretyczne, czy widziałeś taką rurę?

    Czysto teoretyczne, ale na razie problemow nie widze.
    Rura zwykla, jakich wiele. Tzn taka z okienkami Brewstera.

    Nie zadziala ?

    J.

  • 10. Data: 2017-08-08 16:47:13
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 08.08.2017 um 16:21 schrieb Paweł Pawłowicz:
    pl...

    > Rozważania czysto teoretyczne, czy widziałeś taką rurę?
    >
    > P.P.
    Ja widziałem. W laboratorium, na stole optycznym, z mikrometrycznym
    ustawianiem luster. Duże i drogie.

    Waldek