  • 1. Data: 2012-10-24 09:34:01
    Temat: myjka ultradzwiekowa do trawienia
    Od: s...@g...com

    Cos mi sie kiedys obilo o oczy ze w myjce ultradzwiekowej mozna tez trawic plytki.

    Czy dobrze mi sie kojarzy?
    Czy to ma sens?

    Plytki mam raczej niewielkie - 10x10 cm.
    Troche mi sie dluzy czekanie na wytrawienie ich w chlorku i nie zawsze moge
    dopilnowac aby po wytrawieniu od razu je wyjac.

    Czy taka myjka przyspieszy trawienie?

    --
    Lukasz Sczygiel

  • 2. Data: 2012-10-24 10:01:06
    Temat: Re: myjka ultradzwiekowa do trawienia
    Od: shg <s...@g...com>

    On Wednesday, October 24, 2012 9:34:01 AM UTC+2, s...@g...com wrote:
    > Czy taka myjka przyspieszy trawienie?

    Ma szansę działać o ile nie oderwie fotorezystu, tonera, czy czego tam używasz.
    FeCl3 zeżre stal nierdzewną.

    Kiedyś przypadkiem zagotowałem roztwór FeCl3, płytkę wytrawiło w minutę z kawałkiem,
    długo? W 60°C trawi się kilka minut (35 um), wspomagane gąbką.

  • 3. Data: 2012-10-24 11:10:33
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 24 października 2012 10:01:06 UTC+2 użytkownik shg napisał:

> [...]
    kawałkiem, długo? W 60°C trawi się kilka minut (35 um), wspomagane gąbką.

    hmmm czyli moze lepiej pomyslec o jakims podgrzewaniu roztworu trawiacego i jego
    mieszaniu?
    Pare minut to mam. Aktualnie plytki trawia mi sie po 2-3h wiec nie zawsze udaje mi
    sie je sprawnie obserwowac...

  • 4. Data: 2012-10-24 12:00:22
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 24.10.2012 11:10, s...@g...com wrote:
    > hmmm czyli moze lepiej pomyslec o jakims podgrzewaniu roztworu trawiacego i jego
    mieszaniu?
    > Pare minut to mam.

    Ja zrobiłem kiedyś z plexi i silikonu oraz wężyka akwarystycznego takie
    pudełko:
    http://grota.be/~michoo/smieci/asp_brd1.jpg

    Używam pompki akwariowej do mieszania zawartości, nie używam chlorku bo
    brudzi, wolę nadsiarczan. Stosuję albo świeży roztwór w ciepłej wodzie,
    albo grzanie w kąpieli wodnej.[*]

    Zdjęcie zrobione 14 minut po poprzednim:
    http://grota.be/~michoo/smieci/asp_brd2.jpg

    > Aktualnie plytki trawia mi sie po 2-3h wiec nie zawsze udaje mi sie je sprawnie
    obserwowac...
    Masz zimny roztwór.

    [*]
    Napełniam zlew gorącą wodą z kranu, wstawiam pojemnik (jakiś po
    kilogramie żelek z lidla) z wytrawiaczem, rozstawiam akwarium, pompkę,
    mocuję płytkę. Wlewam wytrawiacz, który ma wtedy 45-50 stopni.

    Michoo

  • 5. Data: 2012-10-24 12:58:34
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 24 października 2012 12:00:41 UTC+2 użytkownik Michoo napisał:

> [...]
    >
    > kilogramie żelek z lidla) z wytrawiaczem, rozstawiam akwarium, pompkę,
    >
    > mocuję płytkę. Wlewam wytrawiacz, który ma wtedy 45-50 stopni.

    Chyba juz kiedys tu pokazywales bo zdjecia jakies znajome.
    Ale sugestia poklejenia sobie takiego pojemnika jest jak najbardziej ok.
    calosc wkladana do garnka z woda. I do tego jakas reczna gruszka zeby plyn mieszac.
    Dziekuje za sugestie.

  • 6. Data: 2012-10-24 14:18:42
    Od: a...@g...pl

    s...@g...com wrote:

> [...]
    > calosc wkladana do garnka z woda. I do tego jakas reczna gruszka zeby plyn

    Na elektrodzie pod hasłem wytrawiarka pełno różnej maści tego typu sprzętów.

    Garnek/gruszka ... niby można ale chyba lepiej tą najtańszą pompkę
    akwariową, napowietrzacz i grzałkę akwariową z termostatem kupić i nie
    musieć przy tym stać/pilnować.

    Sklejać też nie trzeba - szklarz (o ile robi też akwaria) zrobi (choć go
    trzeba uświadomić, że te 60 stopni ma wytrzymać i niech sprawdzi czym klei).

    pompka, zaworek zwrotny, rurka, napowietrzacz - na allegro 20zł z przesyłką
    pojemnik - 20-30zł u szklarza
    30-60zł 200W grzałka z termostatem, zależy od wariantu, do 40 stopni C to
    nawet nie trzeba przerabiać termostatów

    Są też tacy co robią mieszanie przez kołysanie kuwetą za pomocą małego
    silniczka.

    Inni jadą, aż z sterowaniem mikroprocesorowym no ale to takie tam bajery.

    --
    Arek, arekmx|gazeta.pl

  • 7. Data: 2012-10-24 14:32:29
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    <a...@g...pl> wrote in message
    > Garnek/gruszka ... niby można ale chyba lepiej tą najtańszą pompkę
    > akwariową, napowietrzacz i grzałkę akwariową z termostatem kupić
    > i nie musieć przy tym stać/pilnować.

    Grzałki akwariowe nie mają zwykle termostatów chodzących tak wysoko.
    Trzeba kupić grzałkę bez termostatu albo przerobić taką z termostatem,
    znaczy się wywalić z niej termostat i sterować nią termostatem zewnętrznym.

  • 8. Data: 2012-10-24 17:22:32
    Od: a...@g...pl

    Pszemol wrote:

> [...]
    > Trzeba kupić grzałkę bez termostatu albo przerobić taką z termostatem,
    > znaczy się wywalić z niej termostat i sterować nią termostatem

    W ogólności może i nie ale są takie co 40 stopni daje się ustawić bez
    grzebania.

    Na allegro napotkałem też sprzedawców w aukcji zaznaczających możliwość
    modyfikacji (ta akurat co ją kojarzę miała opisaną modyfikację do 45 stopni
    C). Typowo sprowadza się to do wymiany paru rezystorów.

    --
    Arek, arekmx|gazeta.pl

  • 9. Data: 2012-10-24 19:29:44
    Od: Marcin Kulas <h...@k...net>

    Pszemol wrote:
    ><a...@g...pl> wrote in message
    >
    > Grzałki akwariowe nie mają zwykle termostatów chodzących tak wysoko.

    Mina sprzedawcy w sklepie z akwariami/rybkami po pytaniu o grzalkę
    z termostatem, który można nastawić na 40-50°C - bezcenna. :)

    --
    [ Marcin Kulas jid: h...@j...org ]
    [ ,,Bądź uczynny, pomagaj innym - a wtedy wszyscy wokół pomyślą, ]

  • 10. Data: 2012-10-27 05:49:27
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    <a...@g...pl> wrote in message

> [...]
    > stopni
    > C). Typowo sprowadza się to do wymiany paru rezystorów.

    Jakich rezystorów?? Widziałeś Ty kiedyś grzałkę do akwarium?
    To zwykle rurka szklana z elementem grzejnym połączonym
    z siecią elektryczną za pośrednictwem termostatu bimetalicznego...
    Regulację temperatury uzyskuje się kręcąc śrubkę która
    zbliża lub oddala od siebie styki tej bimetalicznej blaszki...