  • 1. Data: 2012-10-24 09:33:53
    Temat: [OT] lekkie - wycena instalacji elektr.
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Cześć
    Wpadła mi nietypowa dla mnie robota. Położenie instalacji elektrycznej w
    budynku jednorodzinnym, stan surowy lecz ze stolarką. Do tego nieco drutów
    do TV, telefonu, alarmu. Jak to wycenić?
    BTW, co myślicie o stosowaniu przekroju 1mm^2 do obwodów oświetleniowych?
    --
    Jacek

  • 2. Data: 2012-10-24 10:36:57
    Temat: Re: [OT] lekkie - wycena instalacji elektr.
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik "Jacek Maciejewski" <j...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > do TV, telefonu, alarmu. Jak to wycenić?
    > BTW, co myślicie o stosowaniu przekroju 1mm^2 do obwodów oświetleniowych?

    Tak z ciekawości bo pytasz o przekroje... masz uprawnienia? A jak nie, to
    kto ci odbierze?

    Marek

  • 3. Data: 2012-10-24 10:41:33
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 24 Oct 2012 10:36:57 +0200, 4CX250 napisał(a):

    > Tak z ciekawości bo pytasz o przekroje... masz uprawnienia? A jak nie, to
    > kto ci odbierze?

    Miewałem już w życiu ze dwa razy a może i trzy :) Obecnie nie mam. Kto
    odbierze to zmartwienie zleceniodawcy, jest uprzedzony. Ale nie
    odpowiedziałeś na pytanie tylko wdrażasz śledztwo :)
    --
    Jacek

  • 4. Data: 2012-10-24 10:50:38
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Jacek,

    Wednesday, October 24, 2012, 9:33:53 AM, you wrote:

> [...]
    > do TV, telefonu, alarmu. Jak to wycenić?
    > BTW, co myślicie o stosowaniu przekroju 1mm^2 do obwodów oświetleniowych?

    U siebie kiedyś dałem. Ale u kogoś bym się nie odważył. Minimum
    1.6 i na dodatek trójprzewodowo.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 5. Data: 2012-10-24 11:07:00
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    wiadomości news:14110720456.20121024105038@pik-net.pl.invalid..
    .

    > U siebie kiedyś dałem. Ale u kogoś bym się nie odważył. Minimum
    > 1.6 i na dodatek trójprzewodowo.

    1.6 ???

    Marek

  • 6. Data: 2012-10-24 11:15:12
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > Miewałem już w życiu ze dwa razy a może i trzy :) Obecnie nie mam. Kto
    > odbierze to zmartwienie zleceniodawcy, jest uprzedzony. Ale nie
    > odpowiedziałeś na pytanie tylko wdrażasz śledztwo :)

    Masz rację, twoja sprawa i inwestora (no i biegłego w razie pożaru)
    Moje pytanie na twoje pytanie zrodziło się dlatego, gdyż nie daje się
    przewódów ot tak, 1mm2 czy 1,5mm2, bo się tak daje bo inni dają.
    Po to są tabele i prostych wzorów kilka aby na podstawie zapytań do
    inwestora, co chce, gdzie i jakiej mocy, wyliczyć odpowiednie przekroje, tak
    aby spadki napięć były w normach i ilość przewodów odpowiednia.
    Nie wiem jak ciebie, ale mnie przy kolejnych egzaminach do uprawnień
    odpytywano na te tematy, no i nie wyobrażam sobie zrobić instalację na pałę
    "tu sobie damy tak, a tam tak"

    Marek

  • 7. Data: 2012-10-24 11:41:50
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 24.10.2012 11:15, schrieb 4CX250:
> [...]
    > Nie wiem jak ciebie, ale mnie przy kolejnych egzaminach do uprawnień
    > odpytywano na te tematy, no i nie wyobrażam sobie zrobić instalację na

    Masz rację, choć w (małych) domach mieszkalnych jest na ogół prościej,
    choć oczywiście trzeba też myśleć i liczyć, od tego są tabelki ;-). Do
    oświetlenia jest na ogół prosto, ale też trzeba skonsultować z
    inwestorem. W większych pomieszczeniach na suficie instalowałbym
    5x1.5mm2, a to dlatego, że na ogół ludziska chcą mieć grupy. Z gniazdami
    wtykowymi jest większy problem, bo trzeba dobrać odpowiednie grupy i nie
    za dużo w jednym szeregu (jak wyżej, spadki napięć). W nowych domach
    coraz częściej stosuje się instalacje gwiazdowe oraz, całkiem nowe,
    instalacje sterowane elektronicznie. Do tej pory właściwie domena
    biurowców, gdzie można centralnie sterować oświetleniem i gniazdami, ale
    w mieszkalnych też. Wtedy można sobie z iPada na Malediwach wyłączyć
    zapomniane żelazko zanim wybuchnie pożar ;-).
    Przekrój przewodu zależy od rodzaju odbiornika i determinuje również
    wartość zabezpieczenia. Rozdzielenie obwodów równomiernie na fazy też
    trzeba zrobić.
    Niestety z elektronizacją mieszkań zrobiło się trochę trudniej. Kiedyś w
    M4 dawało się dwa obwody, jeden na oświetlenie, jeden na gniazdka, oba
    2x1.5Cu lub 2x2.5Al i było dobrze. No może jeszcze piekarnik miał swój.
    Z pralkami automatycznymi i ogrzewaniem akumulacyjnym zaczęły się schody
    ;-).

    Waldek

  • 8. Data: 2012-10-24 12:04:46
    Od: "Dare" <...@a...ek>

    "4CX250" <t...@p...ornet.pl> wrote in message

    > Tak z ciekawości bo pytasz o przekroje... masz uprawnienia? A jak nie, to
    > kto ci odbierze?

    Wielu tylko odbiera instalacje po innych, za wynagrodzeniem daje kwitki.

  • 9. Data: 2012-10-24 12:25:44
    Od: k...@v...pl

    W dniu środa, 24 października 2012 10:50:39 UTC+2 użytkownik RoMan Mandziejewicz
    napisał:

    > U siebie kiedyś dałem. Ale u kogoś bym się nie odważył. Minimum

> [...]

    Nie ma żadnego minimum ani maksimum dla wykonawcy. Ma założyć takie jak w projekcie.
    Inna sprawa że projektanci są pojebani. Do kinkietu dają 3x1,5. A tam lampka LED
    2,5W.

  • 10. Data: 2012-10-24 12:34:53
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 24.10.2012 12:25, schrieb k...@v...pl:

    > Nie ma żadnego minimum ani maksimum dla wykonawcy. Ma założyć takie jak w
    projekcie. Inna sprawa że projektanci są pojebani. Do kinkietu dają 3x1,5. A tam
    lampka LED 2,5W.

    Ale możliwe, że najpierw było 2.5W LED, a potem facio zabiera się za
    kręcenie profesjonalnych pornosów i przykręci 1500W reflektor. I co wtedy?
    Można dać 3x0.75, ale wtedy zabezpieczenie obwodu musi być dopasowane
    (znaczy 6A, na przykład). Można zrobić, ale czasem okazuje się, że
    kupienie 1km 3x1.5mm będzie tańsze, niż 500m 1.5 i 500m 0.75.

    Waldek