  • 31. Data: 2009-12-15 20:36:54
    Temat: Re: nasycenie kolorow - slad takie roznice?
    Od: Mikołaj Tutak <mtutak(a)nixz*net@nospam.com>

    napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:hg8ji9$84t$...@i...gazeta.pl...

    > "Marek Wyszomirski" hg8jag$j84$...@n...onet.pl

    > Nie Tobie tłumaczę, lecz tym osobom, które uważają, że filtrem można
    > przesunąć wykres. :)

    No nie wytrzymam ;-) Twój wykres:
    http://docs.kde.org/stable/pl/kdeedu/kstars/blackbod
    y.png
    Dla światła widzialnego z 3000K spokojnie wyfiltrujesz kształt dla 6000K,
    tylko osłabiony. Nie zgadzasz się z tym jakoś? Mam narysować to?

    --
    pozdrawiam
    Mikołaj

  • 32. Data: 2009-12-15 21:04:29
    Od: Mikołaj Tutak <mtutak(a)nixz*net@nospam.com>

    Użytkownik "Mikołaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@nospam.com> napisał w
    wiadomości grup dyskusyjnych:hg8sja$6qu$...@n...news.neostrada.pl.
    ..

> [...]
    > Dla światła widzialnego z 3000K spokojnie wyfiltrujesz kształt dla 6000K,
    > tylko osłabiony. Nie zgadzasz się z tym jakoś? Mam narysować to?

    No to narysowałem - po przeskalowaniu wyszło, iż 6000K z 3000K będzie ok.
    10x słabsze od "oryginalnych" 6000K. Odfiltrować należy to co zaznaczyłem na
    niebiesko:

    http://img685.imageshack.us/img685/1199/blackbody2.p
    ng

    --
    pozdrawiam
    Mikołaj

  • 33. Data: 2009-12-15 22:36:32
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    > Tak, widziałem - skala na osi Y nie zaczyna się od 0 tylko od 10^5 ponadto
    > to jest rysunek poglądowy.

    Ano włąśnie - 10^5 (który to poziom wykres pzrecina gdzieś tak na pograniczu
    barwy żółtej i pomarańczowej - sądząc po nachyleniu dla fioletu bedzie już
    gdzieś tak z 10^3, pzry maksimum na poziomie ok. 10^9. Te 4 rzędy różnicy
    między 10^5 a 10^9 pewnie łatwiutko sobie byle filtrem wytłumisz?...

    > Zobacz wzor z niego obliczysz minimalne straty
    > przy konwersji 2700K na 6000K.

    Z 2700 do 6000 będzie łatwiej niż z 1000K (mniejsze nachylenie
    charakterystyki w zakresie widzialnym), ale i tak nie będzie to po
    wyfiltrowaniu widmo identyczne z widmem światła dawanego pzrez źródło o
    temperaturze 6000K. Będzie zblkiżone na tyle, by w miarę dobzre oszukiwać
    nasze oko, ale identyczne nie będzie.

    > Generalnie konwersja temp. barwowych jest
    > mało opłacalna (duże straty) niemniej jednak możliwa (i dawniej często
    > stosowana przez filtry konwersyjne).
    >[...]

    Tylko jaka jest dokładność tej konwersji? Dla oszukania oka wystarczająca,
    ale oko jest dość ułomnym narzędziem które łatwo oszukać.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 34. Data: 2009-12-16 01:12:59
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Mikołaj Tutak" hg8tu7$mn1$...@a...news.neostrada.pl

    > No to narysowałem - po przeskalowaniu wyszło, iż 6000K z 3000K będzie ok. 10x
    słabsze od "oryginalnych" 6000K. Odfiltrować należy
    > to co zaznaczyłem na niebiesko:

    Proponuję zrobienie eksperymentu. :) Papier jest cierpliwy. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 35. Data: 2009-12-16 01:14:53
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Mikołaj Tutak" hg8qld$9ht$...@n...news.neostrada.pl

    > Tak, widziałem - skala na osi Y nie zaczyna się od 0 tylko od 10^5 ponadto to jest
    rysunek poglądowy. Zobacz wzor z niego
    > obliczysz minimalne straty przy konwersji 2700K na 6000K. Generalnie konwersja
    temp. barwowych jest mało opłacalna (duże straty)
    > niemniej jednak możliwa (i dawniej często stosowana przez filtry konwersyjne).

    Bo innej drogi nie było. :) Ale tak skonwertowane światło wcale nie jest białe. :)
    (nie oddaje barw w 100% jak światło słoneczne czy żarówkowe)

    --
    .`'.-. ._. .-.

  • 36. Data: 2009-12-16 01:55:29
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Marek Wyszomirski" hg92u7$r5$...@n...onet.pl

    > Tylko jaka jest dokładność tej konwersji? Dla oszukania oka wystarczająca,
    > ale oko jest dość ułomnym narzędziem które łatwo oszukać.

    Na tyle ułomne, że pierwsze pospolite lampy metalohalogenowe (de facto
    rtęciowe) na oko świeciły światłem białym, które było równie białe jak
    białym światłem jest światło lampy sodowej. :) W Białymstoku jest ulica
    oświetlona jakimiś Philipsami świecącymi niby światłem pomarańczowym -- ale
    tam nie ma ani trochę czerwieni, czego oko nie widzi do czasu, gdy trzeba
    zobaczyć w tym świetle coś czerwonego. Czerwone jest tam po prostu czarne. :)

    --

  • 37. Data: 2009-12-23 13:23:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 15 Dec 2009, Marek Wyszomirski wrote:

    > Tylko jaka jest dokładność tej konwersji? Dla oszukania oka wystarczająca,

    ...pewnie dopóty, dopóki nie wejdzie w paradę metameryzm, znaczy
    coś co ma bardzo "pogiętą" ch-kę odbijania światła i to "oszukanie"
    wyjdzie na jaw...

    pzdr, Gotfryd