  • 1. Data: 2016-09-12 17:37:04
    Temat: organizacja pamięci w Atmega2561
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Kuśwa, nie mogę zrozumieć.

    Ponoć tam jest 256K flash. "Liniowo", jak stoi w dataszicie.
    No ale - adres bootloadera (jak jest włączony) podają 1F800.
    No jak - w środku pamięci ??

    Poza tym, mam taki zonk z Bascomem (bez bootloadera na razie).
    Otóż, mam w programie proste CRC.
    W tym celu w programie jest linijka

    DATA "CRC=0000"

    Te zera są później zastępowane wartością jakąś, ale to nieważne.
    Po prostu chodzi o to, że w programie jest zapisana poprawna wartość CRC.

    I w czasie działania program odszukuje "w sobie" ten string.
    I fajnie - tylko podaje mi, że on jest pod adresem 3032A. Czyli pod
    adresem "poza" programem jakby, bo program zajmuje teraz 1DBF4.

    Za cholerę nie mogę skumać jak to jest zorganizowane. Nawet bez
    bootloadera. A co dopiero z.

    A musiałem się przesiąść z M128 bo tam mi program już zajmował 97%....

    Ktoś może mnie oświecić proszę ?

  • 2. Data: 2016-09-12 17:55:41
    Temat: Re: organizacja pamięci w Atmega2561
    Od: platformowe głupki <N...@g...pl>

    ja nie wiem...

  • 3. Data: 2016-09-12 18:28:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "sundayman" napisał w wiadomości grup
    >Kuśwa, nie mogę zrozumieć.
    >Ponoć tam jest 256K flash. "Liniowo", jak stoi w dataszicie.
    >No ale - adres bootloadera (jak jest włączony) podają 1F800.
    >No jak - w środku pamięci ??

    Czemu nie. Kompatybilnosc ?

    Ty sie lepiej pytaj jak sobie poradzili z cala reszta, to w koncu
    16-bitowy procesor.

    >[...]I w czasie działania program odszukuje "w sobie" ten string.
    >I fajnie - tylko podaje mi, że on jest pod adresem 3032A. Czyli pod
    >adresem "poza" programem jakby, bo program zajmuje teraz 1DBF4.

    A to nie jest kwestia slowa/bajty ?

    J.

  • 4. Data: 2016-09-12 18:41:12
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > A to nie jest kwestia slowa/bajty ?
    mnie się pytasz ? :)
    Bo ja nie wiem...

    A może problem polega na działaniu polecenia Cpeekh ?
    Ono sobie jakoś tam przelicza adres zadany, bo "normalnie" przeznaczone
    jest to odczytu z pamięci powyżej pierwszych 64K. No i w M128 to działa
    zrozumiale.

    Ale w M2561 nie rozumiem. Zostawiając na razie bootloader,bo nie używam
    teraz. Mam zamiar, ale na razie stanąłem na tym CRC.

  • 5. Data: 2016-09-12 19:25:47
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-09-12 17:37, sundayman wrote:
    > Ponoć tam jest 256K flash. "Liniowo", jak stoi w dataszicie.

    Nie, jest to okienkowane w dośc prymitywny sposób:

    http://www.atmel.com/webdoc/avrassembler/avrassemble
    r.wb_LD.html

    Memory access is limited to the current data segment of 64K bytes. To
    access another data segment in devices with more than 64K bytes data
    space, the RAMPX, RAMPY, RAMPZ in register in the I/O area has to be
    changed.

    http://www.atmel.com/webdoc/avrassembler/avrassemble
    r.wb_registers.html

    http://electronics.stackexchange.com/questions/26682
    /accessing-data-past-64k-boundary-on-atmega1280

  • 6. Data: 2016-09-12 19:30:57
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-09-12 17:37, sundayman wrote:
    > Ponoć tam jest 256K flash. "Liniowo", jak stoi w dataszicie.
    > No ale - adres bootloadera (jak jest włączony) podają 1F800.
    > No jak - w środku pamięci ??

    Na końcu.

    http://www.atmel.com/Images/Atmel-2549-8-bit-AVR-Mic
    rocontroller-ATmega640-1280-1281-2560-2561_datasheet
    .pdf

    The ATmega640/1280/1281/2560/2561 contains 64K/128K/256K bytes [...]
    instructions are 16 bit or 32 bit wide, the Flash is organized as
    32K/64K/128K × 16.

  • 7. Data: 2016-09-12 19:35:01
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    sundayman <s...@p...onet.pl> napisał(a):
    > Kuśwa, nie mogę zrozumieć.
    > Ponoć tam jest 256K flash. "Liniowo", jak stoi w dataszicie.
    > No ale - adres bootloadera (jak jest włączony) podają 1F800.
    > No jak - w środku pamięci ??

    Bootloader jest tutaj na końcu Flasha, nie musi być na początku.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 8. Data: 2016-09-12 19:38:33
    Od: Robert Zemła <m...@g...com>

    W dniu 2016-09-12 o 17:37, sundayman pisze:
> [...]
    > bootloadera. A co dopiero z.
    >
    > A musiałem się przesiąść z M128 bo tam mi program już zajmował 97%....

    Adresujesz SŁOWA a nie bajty

  • 9. Data: 2016-09-12 20:49:49
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Adresujesz SŁOWA a nie bajty

    Że bootloader jest na końcu to wiem.
    Ale - jeżeli adresuję SŁOWA, to kuśwa instrukcja CpeekH działa bez sensu ?

    No bo podaję adres słowa, a w wyniku dostaję bajt ??
    Ale to by się nie zgadzało z tymi informacjami tutaj:

    http://www.mcselec.com/index2.php?option=com_forum&I
    temid=59&page=viewtopic&t=12319&highlight=cpeekh

    Z tego co tam napisane (ostatecznie potwierdzone przecież przez autora
    Bascoma) by wynikało, że jednakowoż dla cpeekh(x)
    x oznacza kolejny numer bajtu.

    * bardzo proszę bez komentarzy "nie pisz w bascom". Jakbym mogł, to bym
    nie pisał :) Tak wyszło i w tym przypadku musi tak zostać...

  • 10. Data: 2016-09-12 20:52:48
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2016-09-12 o 17:37, sundayman pisze:
    > Kuśwa, nie mogę zrozumieć.

    > A musiałem się przesiąść z M128 bo tam mi program już zajmował 97%....
    >
    > Ktoś może mnie oświecić proszę ?
    Bascom się do poważniejszych rzeczy nie nadaje, w C zajmie Ci to 1/3
    pamięci i zmieścisz się w 64-ce.
    Co do adresacji jak już Ci napisali, adresowanie jest słowami 16-to
    bitowymi, jak to Bascom przelicza to nie wiem.

    --
    Pozdr

    Janusz_K