  • 1. Data: 2010-01-29 09:39:58
    Temat: podłączenie wielu ds18s20 na osobnych kablach?
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Witam,

    Chcę robić pomiar temperatury w całym domu.
    Początkowo chciałem poumieszczać trochę ds18s20 w różnych pomieszczeniach
    korzystając z dostępnych kabli (wolne pary na kablu telefonicznym/ethernet),
    ale właśnie sobie uświadomiłem że przecież mogę mieć je wszędzie...

    Mianowicie - w domu jest alarm z czujkami. Czujki są analogowe, tj. do
    każdej idzie osobny kabelek sześciożyłowy, z czego wykorzystane są tylko 4.
    Krótko mówiąc - wszystkie pokoje mam sprowadzone do centralki.

    Tylko teraz pytanie... co zrobić żeby to mogło zadziałać? Bo podejrzewam że
    jeśli na końcu każdego odcinka umieszczę ds18s20, potem połączę ze sobą
    wszystkie te kabelki - to pewnie to nie będzie miało szansy zadziałać? W końcu
    jest to ponad 20 odcinków po ok. kilkanaście (w porywach do 30) metrów...

    Czy moje obawy są słuszne? Jeśli tak, to czy jest jakieś w miarę proste
    rozwiązanie tego problemu? Sprawdzić jeszcze nie mam jak - czujniki dopiero
    kupię, a interfejs 1wire dopiero ma do mnie dotrzeć
    (taki: http://allegro.pl/item894770002.html)...

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 2. Data: 2010-01-29 21:48:32
    Od: "pawelj" <p...@o...pl>

> [...]
    > 4.
    > Krótko mówiąc - wszystkie pokoje mam sprowadzone do centralki.

    A czy pewny jesteś tych 4 przewodów?
    Bo za moich czasów montażysty a było to co prawda ponad 12 lat temu to do
    czujki używało się 6 przewodów
    2 - zasilanie, 2- antysabotaż, 2 - sygnał

    --
    PawełJ

  • 3. Data: 2010-01-30 00:08:40
    Od: "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > korzystając z dostępnych kabli (wolne pary na kablu telefonicznym/ethernet),
    > ale właśnie sobie uświadomiłem że przecież mogę mieć je wszędzie...

    Mam doswiadczenia troche jak papkin.
    Od 3 lat w domu mam magistrale 1 wire trzy przewodowa :). Podpieta na tym
    interfejsie z rezystorkow i diod na rs-ie.

    Od 3 lat dziala raczej dobrze. Czyli (mozna znalezc w archiwum) mialem chyba ze
    dwa razy kiedy cala magistrala zglupiala i czujniki sie nie pojawialy przy
    podpieciu do desktopa ale dzialaly bez problemu na laptopie. I padl mi tylko
    jeden czy dwa czujniki.

    Moja struktura jest w postaci dlugiej linii okolo 50metrowej oplatajacej caly
    dom dookola i z tej linii mam odczepy po 1-3m prowadzace w konkretne miejsce.
    Dziala calosc juz tyle czasu i jest raczej calkiem sprawna.

    Jesli moge zasugerowac to pusc sobie dookola domu magistrale, najlepiej strychem
    i powwiercaj sie do pomieszczen jesli chcesz miec mierzenie wszedzie. Jesli
    starcza ci ze dwa pomieszczenia i do tego pomiar temp zewnetrznej i powiedzmy
    grzania wody w bojlerze czy na kaloryferze (o ile sie da bo kaloryfer nie za
    cieply) to mozesz rozwazyc zrobienie magistrali w centralnej czesci domu z
    koncowym odcinkiem na zewnatrz.

    --
    Lukasz Sczygiel

  • 4. Data: 2010-01-30 15:27:19
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Sat, 30 Jan 2010 01:08:40 +0100, Lukasz Sczygiel napisał(a):
    > Mam doswiadczenia troche jak papkin.
    > Od 3 lat w domu mam magistrale 1 wire trzy przewodowa :). Podpieta na tym
    > interfejsie z rezystorkow i diod na rs-ie.

    Rozumiem że chodzi o ten interfejs?

    http://mod-planet.com/termometr-na-ds1820,293.html

    Czy trzeba go modyfikować do działania w układzie z zewnętrznym zasilaniem?

> [...]
    > starcza ci ze dwa pomieszczenia i do tego pomiar temp zewnetrznej i powiedzmy

    Dom jest kilkupiętrowy, więc żaden strych mnie nie ratuje ;) Wiercenia też
    chcę uniknąć - raz przewiercałem się przez strop z ethernetem i 40cm wiertło
    nie wystarczyło a co było sprzątania... ;)

    Założenie to właśnie minimalna inwazyjność.

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 5. Data: 2010-01-30 15:28:22
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Fri, 29 Jan 2010 22:48:32 +0100, pawelj napisał(a):
    > A czy pewny jesteś tych 4 przewodów?
    > Bo za moich czasów montażysty a było to co prawda ponad 12 lat temu to do
    > czujki używało się 6 przewodów
    > 2 - zasilanie, 2- antysabotaż, 2 - sygnał

    "Mój" spec od alarmów stosuje jakiś trick z puszczaniem sabotażu przez kable
    sygnałowe... nie wiem do końca jak - ale pewnie się dowiem ;)

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 6. Data: 2010-01-30 18:50:42
    Od: "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl>

    > Rozumiem że chodzi o ten interfejs?
    >
    > http://mod-planet.com/termometr-na-ds1820,293.html

    Tak ten sam.

    > Czy trzeba go modyfikować do działania w układzie z zewnętrznym zasilaniem?

    Tak. Jeden z przewodow (3A) trzeba podpiac do zasilania ale OIDP to zasilanie
    nie ma byc podlaczone do tego przewodu od strony interfejsu.
    Oczywiscie masa wspolna.

    Nie jestem elektronikiem ale gdybym potrzebowal to pierwsza probe bym zrobil
    podpinajac do +5 w komputerze a sam interfejs tez do komputera.

> [...]
    > nie wystarczyło a co było sprzątania... ;)
    >
    > Założenie to właśnie minimalna inwazyjność.

    No to masz zle zalozenia chcac wszystko obleciec ds-ami z takim interfejsem.
    Primo:
    1wire ma miec strukture liniowa. Zadne choinki. To ze u mnie dziala nie znaczy
    ze u ciebie zadziala. Od biedy mozna dopuscic takie dyndajace kabelkijesli sa
    krotkie. Struktura gwiazdzista nie zadziala albo bedzie dzialac
    nieprzewidywalnie. Chodzi o to ze wszystkie DS-y musza slyszec to co nadaja
    wszystkie inne aby moc sie wpasowywac w szczeliny czasowe przy resecie szyny
    (pisze z glowy i nie oddam jej za wiarygodnosc tej informacji)
    Secundo:
    jesli nie uda ci sie obleciec domu jedna linia z grubego drutu (najlepiej nie
    poprzecinanego) to trzeba rozwazyc inna metodyke robienia pomiarow.

    Sugerowal bym wtedy zbudowanie sobie paru scalaczkow z podpietymi ds-ami, ktore
    rs-em beda dane pomiarowe przesylac do jednego a ten jeden bedzie zapisywal to
    na karte SD. Jak bedziesz chcial dane sobie zanalizowac wystarczy zgasic calosc,
    wyjac karte zgrac zawartosc na komputerze i spowrotem umiescic w systemiku
    uruchamiajac go ponownie.
    Co prawda wyjdzie drozej i trzeba sie znac na mikrokontrolerach ale za to kaske
    zaoszczedzisz na pracujacym kompie.

    Inna wersja jest tez taka ze stawiasz sobie kompa z kilkoma com-ami i podpinasz
    kilka takich interfejsow dla kazdego zakatka domu. Ale trzeba uwazac bo niektore
    dongle usb z rs-ami nie beda popawnie pracowac z takim interfejsem wiec
    ewentualnie trzeba by kupic dedykowane interfejsy 1wire na usb.

    Czyli jesli ci choinka drutu nie wyjdzie licz sie z wyzszymi kosztami.

    --
    Lukasz Sczygiel

  • 7. Data: 2010-01-30 20:14:19
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2010-01-30 19:50, Lukasz Sczygiel pisze:

> [...]
    > ze u ciebie zadziala. Od biedy mozna dopuscic takie dyndajace kabelkijesli sa
    > krotkie. Struktura gwiazdzista nie zadziala albo bedzie dzialac

    Najlepszym w takim przypadku jest rozwiązanie gwiaździste - ale z
    oddzielnymi magistralami 1-wire, z których odgałęzienia będą już
    niewielkie. Z wykorzystaniem "huba" 1-wire takiego jak DS2482-800:
    http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/4338

    Z tym scalakiem gada się przez I2C więc można bezproblemowo podpiąć do
    dowolnego peceta albo procka (i tu parametry czasowe transmisji nie są
    już krytyczne tak jak w samym interfejsie 1-wire).

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 8. Data: 2010-01-30 20:23:58
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Sat, 30 Jan 2010 19:50:42 +0100, Lukasz Sczygiel napisał(a):
    > Tak. Jeden z przewodow (3A) trzeba podpiac do zasilania ale OIDP to zasilanie
    > nie ma byc podlaczone do tego przewodu od strony interfejsu.
    > Oczywiscie masa wspolna.

    Ale czy nie trzeba modyfikować samego interfejsu - czyli tego co umieszczone
    we wtyczce RS232? Pytam się, bo przecież po "1-wire DATA" idzie też
    zasilanie...

    > Nie jestem elektronikiem ale gdybym potrzebowal to pierwsza probe bym zrobil
    > podpinajac do +5 w komputerze a sam interfejs tez do komputera.

    Tak też zamierzam.

> [...]
    > ze u ciebie zadziala. Od biedy mozna dopuscic takie dyndajace kabelkijesli sa
    > krotkie. Struktura gwiazdzista nie zadziala albo bedzie dzialac

    Poeksperymentuję - może ograniczę liczbę czujników, zobaczymy...

> [...]
    > wyjac karte zgrac zawartosc na komputerze i spowrotem umiescic w systemiku

    To odpada, chcę zrobić coś online...

    Raczej myślałem o jakimś układzie (przekaźniku?), który po podłączeniu zasilania
    by zestawiał z jakąś częstotliwością (np. co dwie sekundy) połączenie między
    nóżką 1 i kolejnymi... Wtedy by to działało jak x układów 1-wire, każdy z
    jednym czujnikiem.

    > Co prawda wyjdzie drozej i trzeba sie znac na mikrokontrolerach ale za to kaske
    > zaoszczedzisz na pracujacym kompie.

    Komp będzie spełniał też inne funkcje, więc się nie zmarnuje. Zresztą to
    będzie Alix 1C, pobierający standardowo ok. 400mA w porywach do 1,5A...

> [...]
    > ewentualnie trzeba by kupic dedykowane interfejsy 1wire na usb.
    > Czyli jesli ci choinka drutu nie wyjdzie licz sie z wyzszymi kosztami.

    To na pewno - pytanie tylko na ile wyższymi i czy mi się będzie chciało
    (póki co - chce mi się ;)

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 9. Data: 2010-01-30 22:20:48
    Od: "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl>

    > Ale czy nie trzeba modyfikować samego interfejsu - czyli tego co umieszczone
    > we wtyczce RS232? Pytam się, bo przecież po "1-wire DATA" idzie też
    > zasilanie...

    Raczej nie. Bo:
    Mostkowanie pomiedzy 1 a 3 nozka robi sie w samym czujniku wiec puszczenie
    trzeciego kabla i podpiecie go do 3 nozki zamiast mostka nie zaingeruje w interfejs.

    > To odpada, chcę zrobić coś online...

    Kiedys mnie rajcowalo takie online mierzenie ale IMO to malo pozyteczne bez
    dodatkowej automatyki reagujacej na to co jest zmnierzone.
    U mnie istotne jest to jak zmieniala sie temperatura (a wlasciwie ich stosunki i
    opoznienia w zmianach) w trakcie zmian pogodowych i przed/po ociepleniach domu.
    Z tego wywnioskowywalem ile dany etap ocieplenia dal. I do tego mi wystarczaja
    odczyty offline. Ale oczywiscie jesli Tobie to potrzebne to zycze powodzenia i
    bezawaryjnej pracy.

    --
    Lukasz Sczygiel