  • 11. Data: 2024-04-15 11:11:29
    Temat: Re: regulacja prądu ?
    Od: Desoft <b...@a...pl>

    W dniu 2024-04-12 o 12:27, Piotr Gałka pisze:
> [...]

    Bez problemu.

    > Jeśli przez PWM rozumiesz przełączanie na poziomie Hertzów to faktycznie
    > raczej nie. Ale jakiś DCDC pracujący na setkach kHz to nawet można to
    > obciążenie wykorzystać zamiast indukcyjności w przetwornicy do
    > uśrednienia prądu.

    Może być na poziomie 50Hz. Tak się robi w tak zwanych luzownikach.
    Popularnie zwanymi hamulcami do silnika. I Działają na 50Hz.
    Dwie diody, a cewka to oczywiście ta robocza (nie trzeba dodatkowej)

    --
    Desoft

    --
    Ta wiadomość e-mail została sprawdzona pod kątem wirusów przez oprogramowanie
    antywirusowe Avast.

  • 12. Data: 2024-04-15 23:37:00
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 12.04.2024 o 03:24, sundayman pisze:
    > Pytanie z cyklu "3 w nocy nie mogę myśleć" :
    >
    > potrzebny analogowy, regulowany potencjometrem regulator prądu 0-2A (
    > albo coś w okolicy ) do 24V.
    > Ma toto dostarczać prąd do elektromagnesu, który jest częścią hamulca
    > magnetycznego - cewka przyciąga magnes. Więc PWM nie raczej.
    >
    > Prosta analogowa regulacja. Pewnie niby tranzystor jakiś załatwi sprawę.
    > Ale to pewnie będzie ciężko ustawić, żeby się liniowo w miarę
    > regulowało. Może coś jest gotowego - jakiś moduł z allegro czy chuj wie
    > co... Żeby się dało kupić albo zmontować w 20 minut :)

    Bez problemu robi to przetwornica step down, np taka:

    https://allegro.pl/oferta/przetwornica-zasilacz-step
    -down-8a-40v-xl4016-e023-11989734793
    :)
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 13. Data: 2024-04-15 23:44:59
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 12.04.2024 o 11:10, Cezar pisze:

    > Raczej poszedłbym w step-down
    > https://allegro.pl/oferta/przetwornica-pradu-lm2596-
    s-step-down-2-30v-2a-11541517009

    Regulacja prądu, trochę mija się z celem...bo regulacja napięcia robi to
    lepiej w tym przypadku. Regulacja "prądu" raczej jest tutaj
    "ogranicznikiem" w sensie, że potrafi "odciąć" całkowicie napięcie, przy
    przekroczeniu natężenia, na dodatek nie działa ładnie liniowo/sprawdzone.
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 14. Data: 2024-04-16 01:27:05
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    > Bez problemu robi to przetwornica step down, np taka:
    >
    > https://allegro.pl/oferta/przetwornica-zasilacz-step
    -down-8a-40v-xl4016-e023-11989734793 :)

    BTW, używam jej do kontroli PRĄDU ładowania akumulatora...w rowerze,
    który ma koło BLDC (od roweru elektrycznego) jako "prądnicę".
    Nienagannie od 3 lat bez problemu. Obrazek:
    https://i.imgur.com/Yn5zU90.jpeg (w przyczepce siedzi pies) :)

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 15. Data: 2024-04-16 10:58:42
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 15/04/2024 22:44, LordBluzg(R)?? wrote:

> [...]
    > przekroczeniu natężenia, na dodatek nie działa ładnie liniowo/sprawdzone.

    Zapewne masz racje. Zajrzałem w schemat jak regulacja prądu jest
    realizowana w tym przypadku i może to nie działać przewidywalnie.

    c.

  • 16. Data: 2024-04-17 02:01:17
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl> wrote:

    > BTW, używam jej do kontroli PRĄDU ładowania akumulatora...w rowerze,
    > który ma koło BLDC (od roweru elektrycznego) jako "prądnicę".

    Dużo ciężej się z taką pedałuje, jak jest odłączona? Ile kosztuje?

    --
    Podchodzi kulturysta na plaży nudystów do kobiety, napina mięśnie i
    mówi do niej z nieukrywaną satysfakcją:

  • 17. Data: 2024-04-17 11:50:35
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    > Dużo ciężej się z taką pedałuje, jak jest odłączona? Ile kosztuje?

    Dokładnie tak samo, jak jazda "pedałami" bez baterii w rowerze
    elektrycznym...czyli niewiele ciężej niż w zwykłym rowerze.

    To zależy od tego, jakiego koła użyjesz. Jesli użyjesz koła z
    przekładnią planetarną to lekko czuć ale niewiele. Zyskujesz jednak
    ładowanie od prędkości 3km/h. Jeśli użyjesz koła bez przekładni to nie
    zauważyłem żadnego obciążenia (lekko większe niż oryginalna prądnica w
    piaście) Bez przekładni, polecam koła z dużą ilością magnesów np ION czy
    Bionx. Oczywiście waga koła jest większa niż w oryginale więc nalezy to
    również brać pod uwagę. Kiedy jednak czuć opór? Przy 30W zaczyna być czuć :)

    Przykład Bionx
    https://www.olx.pl/d/oferta/kolo-z-silnikiem-bionx-d
    o-roweru-elektrycznego-CID767-IDZIQ9x.html
    Oczywiście akurat ten model koła jest lekko problematyczny, bo żeby
    wywalić elektronikę, trzeba zdjąć wszystkie szprychy i rozpołowić bęben
    :) Na YT są filmiki.

    https://www.olx.pl/d/oferta/kolo-z-silnikiem-do-rowe
    ru-elektrycznego-tylne-ion-CID767-IDZDn2y.html
    tutaj jest pokrywa na śrubki, więc jest łatwiej. Czasem trzeba połączyć
    inaczej uzwojenia, żeby otrzymać większe napięcie przy małych obrotach
    ale to żaden problem, wystarczy przelutować końcówki.

    Ja mam akurat koło z przekładnią...ale to zupełny przypadek i nie chce
    mi się przerabiać na inne...instalacja 6V...co też ma znaczenie, bo 6V
    osiąga się szybciej niż 12V :) a mam chyba 6szt różnych, kiedy
    kombinowałem z wiatrakiem VAWT.
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 18. Data: 2024-04-19 01:17:25
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl> wrote:

    > Kiedy jednak czuć opór? Przy 30W zaczyna być czuć :)

    To nie ta skala co u mnie :) Mam dwa rowery, jeden lepszy i drugi gorszy.
    Ten gorszy stoi pod chmurką, na zasadzie ukradną, to ukradną (choć łańcuch
    ma porządny, i normalną kłódkę, po tym jak przecięli zapięcie rowerowe).
    Mam w nim na stałe dwie lampki LEDowe (przetwornice, które do nich
    dołożyłem, były chyba droższe, niż same lampki) i dynamo. W zasadzie tylko
    po to, żeby się pan policjant nie doczepił, że nie mam oświetlenia po
    zmroku (bateryjnych nie chce mi się wozić, zakładać, itd., te są
    przyczepione na stałe grubymi śrubami). Zastanawiam się, czy jakimś
    niewielkim kosztem tego nie usprawnić (dużym kosztem się nie opłaca), bo
    to dynamo działa tak sobie.

    A koło od hulajnogi w sumie mam, 250 W. Widziałem twoją turbinę wiatrową.
    Z jednej strony zrobiłbym taką na działkę, z drugiej panel 10 W wisi na
    dachu, odkąd go powiesiłem, i w sumie tyle -- już któryś rok tylko wisi,
    bo nie mam na niego pomysłu. Tzn. mam, ale wymaga gruntownej przeróbki
    paru rzeczy.

> [...]
    > Oczywiście akurat ten model koła jest lekko problematyczny, bo żeby
    > wywalić elektronikę, trzeba zdjąć wszystkie szprychy i rozpołowić bęben

    To nie ten budżet, warte więcej niż ten rower :)

    Co tym zasilasz?

    --
    Córeczka pyta mamę:
    - Co to jest impotencja?

  • 19. Data: 2024-04-19 10:26:35
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > przyczepione na stałe grubymi śrubami). Zastanawiam się, czy jakimś
    > niewielkim kosztem tego nie usprawnić (dużym kosztem się nie opłaca), bo

    Ja postawiłam sprawę jasno :) Mam 3 lampy LED. Jedna główna/mijania
    (https://allegro.pl/oferta/solarstorm-x3-lampa-rower
    owa-3xcree-xm-l-t6-2800lm-11226688920)
    i dwie jako "długie" z 3 stopniową jasnością + flash :) Sporo lumenów.
    Generalnie, jak mnie ktoś oślepi, to mogę oddać :) i droga oświetlona
    jest przyzwoicie.
    https://www.imp-rowery.pl/lampa-rowerowa-halogen-led
    -cree-xm-l-t6-akumulator-li-ion-8-4v-640mah

    Tak wygląda
    https://imgur.com/lTs8vKL

    > A koło od hulajnogi w sumie mam, 250 W.

    Sądzę że to koło ma więcej, bo takie są przepisy, ze musi być opisane
    jako 250W...ale moc uwzględnia max obroty...o których nie jest napisane
    :). U mnie, podczas hamowania, kiedy mam 20km/h idzie 15A/6V co daje 90W
    ale więcej nie mogę bo "wybuchnę" akumulator, dlatego mam przetwornicę
    step down, którą sobie płynnie reguluję prąd + amperomierz. Ustawiam
    najczęściej napięcie na 7,4V i jadę. Średnio mam wtedy 1,5A ładowania i
    niewiele czuć. Jak odpalę światełka, to już czuć :)...ale mogę sobie
    skręcić napięcie i w tedy większość leci z aku i można lekko pedałować.
    Dlaczego tak? Bo mogłem i zrobiłem.

    > Co tym zasilasz?

    Akumulator 6V 15Ah :) a z niego ładuję telefon, lampy, nawet migacze,
    światło "stop" + radio w konsoli. Aku zwykły żelowy ale jego pojemność
    wystarcza na sporo. Oryginalne akumulatory z lamp zastąpiłem jednym.
    W przypadku "stop" zrobiłem sobie układ rekuperacji i hamuję
    "silnikiem", jak docisnę manetkę bardziej, to szczękami. Sporo idzie
    odzyskać energii. Tym rowerem się nie ścigam bo to "turystyk" więc ma
    być samowystarczalny nawet na długie trasy. Mam jeszcze do tego panel PV
    30W do montażu na bagażniku, żeby podczas postoju/biwak, doładować
    akumulator po nocy.
    Miałem jeszcze rok temu dopieścić "konsolę"...ale mi się nie chciało, bo
    jest z pleksi. W przygotowaniu mam płytę aluminiową, która będzie
    przykryta poliwęglanem dymnym, żeby zabezpieczyć wskaźniki przed
    deszczem. Pozostało mi jedynie dokończyć projekt i laserkiem wyciąć w
    aluminium otwory i wymienić płytę konsoli.
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 20. Data: 2024-04-19 16:41:21
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl> wrote:

    > Sądzę że to koło ma więcej, bo takie są przepisy, ze musi być opisane
    > jako 250W...ale moc uwzględnia max obroty...o których nie jest napisane
    > :).

    Pewnie tak. Wiem że przy moich 100 kg ledwo jechała. To była jakaś
    hulajnoga dla chudego nastolatka. Nie sprawdziła się.

    > Akumulator 6V 15Ah :) a z niego ładuję telefon, lampy, nawet migacze,
    > światło "stop" + radio w konsoli.

    To ty chyba setki kilometrów tym rowerem robisz? :) U mnie to nie ma
    sensu, robię max kilka km załatwiając różne sprawy na mieście (czasem
    trzeba gdzieś podjechać parę km, nie chce mi się brać samochodu), a tym
    lepszym rowerem maksymalnie ze 20 km na różnych wycieczkach po okolicznych
    lasach (pakuję rowery na busa i jeździmy np. po lesie).

    W zasadzie jedyne, co ma wytrzymać długo, to telefon, ale on spokojnie
    cały dzień wytrzymuje (a jak nie wytrzyma, to mam power banki).

    > Aku zwykły żelowy ale jego pojemność wystarcza na sporo.

    W samochodzie mam żelowy (12 V 9 Ah) to akcesoriów, spokojnie jest w
    stanie zasilać radiotelefony, kamery, oświetlenie paki, wentylację przez
    wiele godzin. Nawet lodówkę turystyczną zasila, jak jest potrzeba, choć
    przez regulowany step-down, żeby go od razu nie zamordować (to z 5 A przy
    12 V, ale lodówka spokojnie działa i przy niższej mocy, 10 W). A potem
    spokojnie, powoli, doładowuje się podczas jazdy z SEPIC-a z ograniczeniem
    prądu.

    --
    - Protip na święta. Zapakuj puste pudełka i podłóż je pod choinkę. Za
    każdym razem, gdy twoje dziecko będzie niegrzeczne, wrzuć jedno do