  • 1. Data: 2023-06-30 21:44:55
    Temat: ruszanie się kompa
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    od czego zależy najbardziej?

    Mam kilka pecetów i np na tym zbudowanym nowożytnym składaku asrock
    trochę widzę jak otwierają i renderują się okna i kursor jest
    niedostatecznie naoliwiony. Rozczarowujące.

    i5-7500, 16gb ram, nvidia 1650 super, nvme pci 4 6000MB/s

    Za to na takim dellu 2012r wszystko pojawia się w mrugnięcie okiem
    i7 3770, 16gb, ssd, gt 1030 ddr5 pasywna

    i na tym też błyskawica
    i5 7500, 8gb, gt 1030 ddr5 niepasywna

    na tym Xenonie 12 rdzeniowym to juz w ogóle speed demon.
    https://imgbb.com/4F82p5y

    wszystkie kompy 3840x2160 @ 60Hz przez HDMI

    --
    Piter

  • 2. Data: 2023-07-02 09:59:59
    Temat: Re: ruszanie się kompa
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    On Friday, June 30, 2023 at 2:40:50 p.m. UTC-5, PiteR wrote:
> [...]
    >
    > i na tym też błyskawica
    > i5 7500, 8gb, gt 1030 ddr5 niepasywna
    >
    > na tym Xenonie 12 rdzeniowym to juz w ogóle speed demon.

    SSD. I brak zamulajacych programow w tle.
    Zaczal bym od zajrzenia co robia procesory w task managerze i wywaleniu antywirusa na
    jakis czas.
    Jak masz hdd to zajrzyj czy przypadkiem nie masz pending sectorow. System moze
    probowac tego felernego czytac i system sie muli od tego.
    Dodatkowo, np kiepski sterownik drukarki moze probowac drukowac na niedostepnej
    drukarce i podczas jej szukania zamulic kompa.

    Ogolnie powodow jest masa bo windows to kupa gowna a i user czasem bezwiednie dorzuci
    mu cos w szprychy i sie bidok muli.

    U mnie najbardziej zamulajace sa wszelkiej masci teamsy, outlooki i zdzira w
    przegladarce.

  • 3. Data: 2023-07-02 13:42:26
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:c521d93c-8078-47cf-8e7f-6c7ea4f64085n@googlegr
    oups.com>
    user ptoki (ptoki) pisze tak:

    > SSD. I brak zamulajacych programow w tle.
    > Zaczal bym od zajrzenia co robia procesory w task managerze i
    > wywaleniu antywirusa na jakis czas.

    Myślę, że to antywirus przymula. I dodatkowo myslę, że wersja 21H2
    (świeża instalacja) jest lepsza od 22H2 jesli chodzi o szybkość i
    ogólne wrażenie. Coś mi tak mówi.

    > Jak masz hdd to zajrzyj czy przypadkiem nie masz pending sectorow.

    nie nie ja juz nie mam żadnych hdd na stałe po sata w żadnym kompie
    ale sprawdzę bo był podłączony hdd po usb.

    popatrzę, poodłączam wszystko od płyty.

    --
    Piter

  • 4. Data: 2023-07-05 23:28:48
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 2 lip 2023 o 13:42, PiteR pisze:

    > nie nie ja juz nie mam żadnych hdd

    Mam 64W10 na HDD -- u mnie nie zamula!

    -=-

    Chwilowo mam 32 GiB RAM; czego mi tu zabrakło? -- RAMki... ;)
    W11 na wirtualce zaczął puchnąć -- gospodarz padł w błękicie...
    Wirtualki czasami mulą, ale bezpośrednie nie mulą!

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` . ,; o.' eneuel#eneuel.ct8.pl '.O_'

  • 5. Data: 2023-07-08 00:40:39
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 5 lip 2023 o 23:28, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

> [...]

    > W11 na wirtualce zaczął puchnąć -- gospodarz padł w błękicie...
    > Wirtualki czasami mulą, ale bezpośrednie nie mulą!

    Nosił wilk razy kilka -- do Kiosku ponieśli wilka. ;)
    Kiosk https://porteus-kiosk.org/index.html na atomowym (chyba N450)
    netbooku niemal jest nieruchomy. Na wirtualce (gospodarz ma 32GiB
    i5 7200U) jest OK także wtedy, gdy dam Kioskowi 2GiB...

    -=-

    Jak tanim kosztem z DO-DIMM DDR2 zbudować SATAnistyczny RAMdysk?

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` . ,; o.' eneuel$gmail.com '.O_'

  • 6. Data: 2023-07-08 02:09:23
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 2 lip 2023 o 13:42, PiteR pisze:

    > Myślę, że to antywirus przymula. I dodatkowo myslę, że wersja 21H2
    > (świeża instalacja) jest lepsza od 22H2 jesli chodzi o szybkość i

    08 (dzień mogę mylić, ale chyba 08) lutego 2008 roku kupiłem nowy
    laptop Acera z zainstalowanym 64W10. Do tej pory nie reinstalowałem
    tego systemu -- jedynie dostosowałem do siebie... Dorzuciłem NVMe,
    ale od dawna system bootuje z HDD, nie z SSD. Dorzuciłem też RAM.

    4GiB+ 0GiB: kupiłem laptop z 4GiB -- mulił!!!
    4GiB+ 8GiB: dorzuciłem 8GiB -- było nieźle, bo dałem RAMdysk
    4GiB+ 4GiB: zamieniłem 8GiB na 4GiB i nadal było nieźle
    4GiB+ 8GiB: zamieniłem ponownie 4GiB na 8GiB
    16GiB+ 8GiB: zamieniłem 4GiB na 16GiB
    16GiB+16GiB: zamieniłem 8GiB na 16GiB

    Kopię tego 64W10 odpalałem na laptopie Fujitsu-Siemensie z 2008 roku,
    póki ów laptop nie zdechł. Później dysk z laptopa Fujitsu-Siemensa
    żywcem (omyłkowo) wstawiłem do laptopa Acera kupionego przed rokiem
    -- jest tam (kupiony z laptopem) W11, ale niemal nie używam W11...
    (leży odłogiem na NVMe)

    Nie zamierzam reinstalować 64W10 -- system pracuje poprawnie, choć
    nie zastanawiam się zbyt ;) długo nad instalowaniem kolejnych
    programów i (niestety zazwyczaj) dezinstalowaniem tychże...

    Problem lagowania rozwiązałem RAMdyskami -- przejmującymi
    zapisywanie śmieci typu dzienniki i inne tymczasowe pliki...

    Fujitsu-Siemens miał dwa niezależne HDD, choć jeden z nich nie
    rozwijał pełnej szybkości z uwagi na możliwości płyty głównej.
    Laptop, z którego teraz piszę ma dwa niezależne HDD -- raczej
    tak samo szybkie.

    Rozłożenie na dwa niezależne HDD też poprawia sytuację.
    (choćby SWAP nie musi być na systemowym, ale i inne pliki...)

    W laptopie kupionym przed rokiem wąskim gardłem jest CPU -- nie
    HDD, więc jakakolwiek zamiana HDD na SSD nie pomoże! Bywa, że
    Opera bezproblemowo zamyka CPU na 100% -- diabli ;) znają powód.
    Na luzie obciążenie CPU spada w okolice zera... Zazwyczaj też
    nie jest źle z Operą, ale *czasami* przeglądarki (nie tylko
    Opera) pracowicie coś obrabiają w tle...

    Machanie kursorem jest CPUżerne!!!!!!

    *Czasami* Thunderbird laguje.

    Aktualizacja w tle 64W10 nie jest groźna -- nie widać jej,
    póki nie ma potrzeby restartowania.

    Acer
    Intel(R) Core(TM) i5-7200U CPU @ 2.50GHz 2.70 GHz
    32,0 GB (dostępne: 31,9 GB)

    Windows 10 Home
    22H2
    28 ?kwi ?2021
    19045.3155
    Windows Feature Experience Pack 1000.19041.1000.0

    Nie znam powodu wstawienia daty '28 ?kwi ?2021' -- systemu nie
    reinstalowałem; kopiowałem dziesiątki razy -- może nawet setki?...
    Gdy coś popsuję -- próbuję naprawy a w razie fiaska wracam do
    poczynionej kopii, wywalam uszkodzoną i wrzucam kopię w jej miejsce...
    AOMEI potrafi poprawnie kopiować pracującą systemową. Bywa, że po
    skopiowaniu 64W10 niczego nie trzeba poprawiać -- też diabli znają
    powód, bo teoretycznie powinno być nieco inaczej...

    Laptop kupiłem z 64W10 zainstalowanym na GPT, ale później
    przeszedłem na MBR -- najpierw na SSD, później także na HDD...

    -=-

    Reasumując -- SSD nie chroni przed lagowaniem!!!
    Przed lagowaniem chroni RAMdysk...
    Nie jestem przeciwnikiem SSD -- ale na razie nie są konieczne
    do poprawnej pracy 64W10 czy W11! Być może są konieczne do
    poprawnej pracy niektórych programów...

    U mnie raczej CPU jest ogranicznikiem!!!!!!!!
    Zwłaszcza srebrny Athlon 3050U.
    Kolejny raz także bym postawił na AMD -- nie na Intela!
    Na nieco ;) szybszy CPU AMD niż srebrny Athlon 3050U.

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` . ,; o.' eneuel$gmail.com '.O_'

  • 7. Data: 2023-07-08 02:13:47
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 8 lip 2023 o 02:09, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

    > 08 (dzień mogę mylić, ale chyba 08) lutego 2008 roku kupiłem nowy
    + 08 (dzień mogę mylić, ale chyba 08) lutego 2017 roku kupiłem nowy

    Skupiam się na głupotach (08 lutego) przeoczam rok...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 8. Data: 2023-07-11 21:41:06
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 8 lip 2023 o 02:09, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

    > Reasumując -- SSD nie chroni przed lagowaniem!!!
    > Przed lagowaniem chroni RAMdysk...

    Nosił wilk razy kilka -- nie tylko w kiosku zamrozili wilka?

    Jeśli aktualizacja 64W10 wymaga restartu (akurat teraz) cofam
    RAMdyski do pozycji wyjściowej ;) -- bez czego dostaję znany
    mi komunikat o niemożności instalowania bądź pobierania...

    Ręczne cofnięcie wszystkich (nie zawsze trzeba wszystko cofnąć, ale
    zwykle cofam z rozpędu wszystko) zmian trwa zwykle niespełna minutę,
    o ile coś ;) nie poblokuje się -- wówczas pomaga MulitiCommander
    i brutalne kasowanie tego i owego... Powrót do RAMdysków trwa ~tyle
    samo. Można by pokusić się o jakiś automat? -- jakoś nie mam na to
    ochoty...

  • 9. Data: 2023-07-11 22:53:49
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 11 lip 2023 o 21:41, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

    > Jeśli aktualizacja 64W10 wymaga restartu (akurat teraz) cofam
    > RAMdyski do pozycji wyjściowej ;) -- bez czego dostaję znany
    > mi komunikat o niemożności instalowania bądź pobierania...

    10 zmian; było 11, ale jeden z katalogów już od dawna nie może być
    w ,,złym'' miejscu... W ogóle jest znacznie więcej zmian, ale do
    aktualizowania trzeba wycofać tylko tę dziesiątkę, zwykle nawet
    tylko kilka zmian z tej dziesiątki...

> [...]
    > o ile coś ;) nie poblokuje się -- wówczas pomaga MulitiCommander
    > i brutalne kasowanie tego i owego... Powrót do RAMdysków trwa ~tyle

    Teraz nie chce puścić to:
    c:\Windows\System32\winevt
    coś z jego głupotami skutecznie blokującymi zapis na HDD...

    Można przebootować na inną partycję i stamtąd zmienić -- ale to trwa;
    można zostawić, ale w efekcie HDD jest zamulany;
    można ręcznie wyłączyć stosowną usługę;
    można brutalnie skasować pliki -- przyokazyjnie abortując tę usługę...

    Dziennik zdarzeń Windows -- to coś blokuje
    svchost.exe EventLog

    Można poczekać -- za jakiś czas blokada samoistnie ;) zaniknie...
    (cofanie zmian nie wymagało zabijania usługi)
    Problemem jest prawdopodobnie inna usługa -- wymagająca tej...
    (być może lokalizacyjna)

    116 plików (zapisanych od czasu aktualizacji) zajmuje 11.5 MB.
    Tymi zapisami (ktokolwiek je czyta?) zamulane są HDD... Niemal
    każdy plik ma 68 KB; 4 pliki mają po 1 MB. Umieszczenie tego na
    RAMdysku odcina nas od cennych ;) informacji w razie padnięcia
    systemu... [potworna strata!!!]

    > samo. Można by pokusić się o jakiś automat? -- jakoś nie mam na to
    > ochoty...

    Mam też za sobą aktualizacje systemu całkowicie leżącego na SSD -- nie
    przebiegają błyskawicznie!

    -=-

    Jak często pada mi system? Ostatni raz niedawno -- gdy zabrakło RAMek.
    Mam tu łącznie 32 GiB -- ale zabrakło. Co najmniej dwa razy padł, gdyż
    jakoś zbiesiła się kieszeń z HDD wstawiona w miejsce nagrywariki DVD.
    Bywa różnie? -- ogólnie raczej 64W10 pracuje stabilnie i nie pada bez
    widocznej przyczyny; takoż z aktualizowaniem...
    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` . ,; o.' eneuel$gmail.com '.O_'

  • 10. Data: 2023-07-12 02:37:15
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 11 lip 2023 o 22:53, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

    > Można przebootować na inną partycję i stamtąd zmienić -- ale to trwa;

    Znudziłem się czekaniem -- przebootowałem i zmieniłem spod
    innej kopii tegoż 64W10...

    > można brutalnie skasować pliki -- przyokazyjnie abortując tę usługę...

    Skasowałem spod tej innej, choć mogłem i spod tej,
    ale po przebootowaniu.

    > Można poczekać -- za jakiś czas blokada samoistnie ;) zaniknie...

    > 116 plików (zapisanych od czasu aktualizacji) zajmuje 11.5 MB.

    Liczby nieco ;) urosły...

    --