  • 11. Data: 2008-03-21 11:29:04
    Temat: Re: siec MESH - pytanie
    Od: "4est_pl" <4...@4...pl>

    > Powiedz mi dlaczego uważasz, że duża antena oznacza dużą moc?
    > Ja mam taki sprzęt, że mogę mieć 10 metrową czaszę i zmieszczę się w
    > 100mW.
    > Po prostu nie wiesz jak to zrobić.

    Wyjasnijmy sobie pewne kwestie, mowiac 'wieksza' antena (np o paraboli) mam
    na mysli wiekszy zysk enegetyczny.
    Jesli przylozysz do w/w anteny z nadajnika moc np +20dBm i z samej anteny
    dostaniesz dodatkowo np +32dBi, uwzglednisz straty na torze kablowym,
    konektorach np -2dBm (krotki odcienek niskotlumiennego przewodu) to jak bys
    nie kombinowal wydmuchasz z anteny +60dBm czyli 1MWatt !
    To chyba 'ciut' za duzo w stosunku do ustawy regulujacej te sprawy ;)

    Wiec bardzo prosze o cenna nauke w tym temacie... byc moze sie myle, ale z
    tego co mi wiadomo fizyki i matematyki nie da sie przeskoczyc ;)
    Tlumienie sygnalu dlugoscia kabla, albo skrecanie mocy nadajnika tylko po
    to, zeby zastosowac 'wieksza' np 10 m antene IMHO mija sie z celem.
    Chyba, ze zalezy nam na osignieciu 'b.waskiej' charakterystyki
    promieniowania anteny ;)

    Jesli znasz inne zalety zastosowania 'basenu kapielowego' (czyt. anteny) o
    wymiarach 10 m to chetnie je poznam ;)

    pozd.
    4esT

  • 12. Data: 2008-03-21 11:31:44
    Od: "4est_pl" <4...@4...pl>

    mala korekta, przepalcowalo mi sie 'ciutke' +60dBm = 1KWatt ^_^

    pozd.
    4esT

  • 13. Data: 2008-03-21 11:50:00
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello 4est_pl,

    Friday, March 21, 2008, 12:31:44 PM, you wrote:

    > mala korekta, przepalcowalo mi sie 'ciutke' +60dBm = 1KWatt ^_^

    Że co? W języku polskim jednostką mocy jest "wat" oznaczany "W".

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Wat

    James Watt to nie jednostka mocy. Przerostek "kilo" oznaczający 1000 skraca
    się do "k". Czyli "1 kW" jest poprawnym zapisem a nie jakieś wydumki.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 14. Data: 2008-03-21 13:49:16
    Od: "Jarek Marciniak" <j...@s...pl>

    > Nie to ze sie czepiam, ale jak chcesz wytlumaczyc wykorzystanie anteny 3.0
    > i sprzetu pracujacego w pasmie wolnym np 2.4GHz gdzie dopuszczalna moc
    > E.I.R.P. wynosi 100mW ?
    > Uwzgledniajac moc wyjsciowa nadajnika oraz zysk anteny nie ma takiej opcji
    > zeby link pracowal zgodnie z prawem (chyba, ze moc nadajnika mozna ustawic
    > na tak niskim poziomie, aby bilans energetyczny linku zamknal sie w 100mW
    > E.I.R.P. ) ;)

    Tak, można ustawić w zakresie -7 / +23 dBm, co pozwala w pasmie 5,4 GHz,
    antenach o średnicy 2,7m kablu o stracie 2dB wypromieniować moc równa 1W (30
    dBm) EIRP - a więc tyle ile dopuszcza prawo. W radiolini ustawiamy wtedy moc
    nadajnika na -5 dBm. Na takich linkach realnie uzyskuje się zagregowana
    przepływność na poziomie 120-170 Mbps w odległości 25-35 Km.

  • 15. Data: 2008-03-21 18:52:25
    Od: "4est_pl" <4...@4...pl>

    hello Roman

    Dziekuje za poprawke ;) nie wiem czy zauwazyles poprawilem sie, tak to jest
    jak sie z pda wypisuje ;)
    Wniesiesz cos jeszcze cennego do dyskusji ?
    pozdr.
    4esT

  • 16. Data: 2008-03-21 19:38:09
    Od: "4est_pl" <4...@4...pl>

> [...]
    > nadajnika na -5 dBm. Na takich linkach realnie uzyskuje się zagregowana
    > przepływność na poziomie 120-170 Mbps w odległości 25-35 Km.

    ja to wszystko rozumiem, tylko nadal nie widze wiekszego sensu stosowania
    anteny z czasza 10 m ;)
    podajesz przedzial odleglosci z dokladnoscia do 10 km, w tym pasmie ta
    odleglosc nie stanowi drobiazgu, ktory mozna brac lub nie pod uwage ;)
    mowisz o przeplywnosciach 120 - 170 Mbps, na jakiej modulacji pracowal link
    ?

    Bilans dla w/w przesla nie wyglada fajnie...

    Zalozenia (E.I.R.P.=30dBm, dystans 35km):

    moc nadajnika: -7 dBm
    straty na torze kablowym: -2 dBm
    zysk anteny 2,4 m (nadawczej i odbiorczej) katalogowo w srodku pasma wynosi
    39,7 dBi, ja przyjmuje: +39 dBi
    straty w wolnej przestrzeni na dystansie 35 km wynosza -138 dBm,
    uwzgledniajac inne mamy okolo: 144 dBi
    poziom sygnalu na wejsciu odbiornika: -67 dBm
    pytalem o modulacje bo nie sadze ze pracuje na najwyzszej wiec czulosc
    oscyluje pewnie w granicach -72 dBm (+/- 2 dBm)

    W efekcie otrzymujemy link o kiepskim (okolo 5 dBm) marginesie/zapasie mocy
    :(
    Deszcz, sniezyca i mamy po sprawie.... O dostepnosci w skali roku juz nie
    wspomne ponad 5 dni w plecy :(
    Jako przeslo do transportu IP moze cos z tego wyjdzie, ale o TDMie IMHO
    mozna zapomniec...

    Wracajac do predkosci to chyba bez crypto bo to tez zjada pasmo... Nie wiem
    czemu mam wrazenie, ze wartosci przepustowosci czerpiesz tylko z tabelki...
    Gdyby ten sprzet byl taka rewelacja to rynek klasycznych linii radiowych
    PDH/SDH dawno juz by umarl, tymczasem ma sie calkie dobrze ;)

    Prosze nie brac mojej wypowiedzi jako najazdu na motorole lub ataku
    osobistego, po prostu praw fizyki nie mozna przeskoczyc ;)

    PS: jesli sie gdzies pomylilem przy przenoszeniu z exela to prosze nie
    strzelac - wartosci koncowe sa poprawne ^_^
    PS1: wracajac do kontroli to kazdy dobrze wie jak to wyglada w Polsce... jak
    tylko UKE za drzwi - Txpower w gore :lol:

  • 17. Data: 2008-03-21 20:10:33
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    Użytkownik "4est_pl" <4...@4...pl> napisał w wiadomości
    > moc nadajnika: -7 dBm

    To w jaki sposób są robione linki na sto kilkadziesiąt kilometrów?
    Ogólnie niby dobrze myślisz, ale zupełnie nieprawidłowo zabierasz się do
    sprawy. Duże anteny mają sens w pewnych sytuacjach.

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 18. Data: 2008-03-21 20:26:25
    Od: "Jarek Marciniak" <j...@s...pl>

  • 19. Data: 2008-03-22 10:16:38
    Od: "4est_pl" <4...@4...pl>

    > To w jaki sposób są robione linki na sto kilkadziesiąt kilometrów?
    > Ogólnie niby dobrze myślisz, ale zupełnie nieprawidłowo zabierasz się do
    > sprawy.

    Przepraszam - czy ja gdzies napisalem, ze nie da sie postawic przesla na
    kilkadziesiat kilometrow ?
    Piekny przyklad stoi w samym centrum Wawy, link z Pragi do Bramek pod Wawa.
    Jako ciekawostke dodam, ze z passive repeater'em na LIMie gdzie wisza dwie
    anteny 240 cm Gabriel'a spiete twardym falowodem ;)
    Sa tylko 'drobne' roznice o ktorych IMHO warto wspomniec: praca pasmie
    koncesjonowanym oraz freq jesli dobrze pamietam 7GHz.
    Zatem nie te moce, nie ten sprzet i nie ta filozofia ;)

    > Duże anteny mają sens w pewnych sytuacjach

    Wcale nie mowie, ze jest inaczej. Nie chce tylko, zeby ktos opowiadal
    farmazony o legalnym linku pracujacym na dystansie 40 km zrealizowanym w
    wolnym pasmie np. 2.4GHz (dla 5GHz tlumienie w wolnej przestrzeni zabija
    link).
    Dyskusja o modulacjach tez nie bardzo ma sens, bo jak zapewne wiekszosc
    'ludzi z branzy' wie im wyzsza modulacja tym gorsza czulosc odbiornika.
    Uwzgledniajac 'tlo', ktore dla pasm uwolnionych nie jest juz na poziomie -90
    dBm (zwlaszcza w duzych aglomeracjach) jaki mamy stosunek sygnal/szum ?
    Dolozmy do tego zapas 4-5 dBm i mowimy o poprawnie zbudowanym przesle
    pseudo-linii radiowej ?

  • 20. Data: 2008-03-22 10:40:55
    Od: "4est_pl" <4...@4...pl>

> [...]
    > 300 stron z dokumentacji, szczególnie rozdziału poswiecone niestandardowym

    To wiele nie zmienia, fizyka pozostaje fizyka bez wzgledu na zastosowane
    modulacje ;)

    > Nie, podałem Ci to na podstawie znanych mi - pracujacych linków, i wierz
    > mi
    > maja sie dobrze nawet w najwieksze śnieżyce i ulewy.

    Tak, wspomniany wczesniej link w KPSI po ustawieniu mocy zgodnie z prawem
    rwal jak szalony, a uzyskiwane predkosci nie mialy nic wspolnego z
    wyliczeniami motoroli :D
    Powiem wiecej, ten sam efekt mozna bylo uzyskac na sprzecie znacznie
    tanszym....;)

    > Bo cena jest nie mała, link ze zintegrowanymi antenami kosztuje ok.
    > $20.000, z zewnętrznymi jeszcze drożej

    Widze, ze ktos od dawna nie sliedzi rynku linii radiowych :P
    Za kase o ktorej piszesz zalatwie Ci SDH STM-1 z antenami 0,6 m i jeszcze
    sporo $$$ zostanie na wspolne piwo ;)

    > i jak sam wiesz powstaje nie mały
    > problem z konstrukcją i wytrzymałością masztów.

    anteny uzywane np do 'konopki' pochodza od tych samych producentow, ktorzy
    robia anteny do klasycznych linii radiowych ;) np Andrew, RadioWaves,
    Gabriel lub RFS (tego ostatniego szczerze odradzam - duuzo tanszy niz
    Andrzej ale jakosc wykoniania zwlaszcza konstrukcji i wizownika ponizej
    wszelkich oczekiwan...).
    Gabaryty te same, waga ta sama - wiec problemy o ktorych piszesz rowniez ;)

    > Ale są tez i nizaprzeczalne zalety (jak chocby praca w trybach nLOS i NLOS
    > na krótkich linkach).

    Tu sie zgodze w 101% - bo wlasnie po to sa produkowane takie zabawki ;)
    Producenci linii radiowych nie spia i rowniez ida do przodu. Z Twoich
    wypowiedzi wynika posrednio jakoby tylko segment tanich radyjek podlegal
    rozwojowi. Tymczasem klasyczne linie radiowe rozwijaja sie dynamicznie. Ceny
    spadly drastycznie w porownaniu z tym co bylo 1 czy 2 lata temu oraz np
    mozesz dostac tzw superPDH gdzie w kanale 7MHz masz 50 Mbps i pelny duplex w
    2 niezaleznych czestotliwosciowo torach transmisyjnych (nie to co we
    wszelkich klonach WiFi 'pseudo duplex'), oprocz wysokiej modulacji masz
    jeszcze FEC'a ;)

    > Nie tylko UKE kontroluje takie projekty, kontrole wewnętrzne są
    > zdecydowanie
    > surowsze. Na szczęście nie ma ani potrzeby ani powodu tego robic.

    uznajmy ta kwestie za zamknieta, jestem 'blizej' tematu niz mozesz sadzic ;)