  • 11. Data: 2016-12-02 12:45:49
    Temat: Re: silnik krokowy - praca ze zrodla pradowego
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Vernon L. Pinkley" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    użytkownik Mirek napisał:

    >Teoria mówi Napięcie x2 = Max. obroty też x2.

    Nie wiem czy w krokowcach to sie sprawdza.
    Za to na pewno grozi spaleniem silnika po zatrzymaniu.

    Zrodlo pradowe ... dawniej sie spotykalo uklady, ktore zasilaly uklad
    np z 30V, ale po zatrzymaniu przechodzily na 5V.
    Dopoki impulsy szybko zmieniamy, to indukcyjnosc silnika sama
    ograniczy prad, a napiecie do szybkich zmian potrzebne duze.

    Po chwili, jak prad juz narosnie, to napiecie trzeba male.
    Klasyczne zrodlo pradowe raczej za duze straty wniesie.

    >Można też poszukać takiego co ma 48 kroków na obrót. tj. 7,5
    >stopnia/krok

    Ogolnie do szybkich obrotow trzeba poszukac szybkiego silnika. Taki,
    co np pozwala na 50kHz.
    Ale nawet on musi byc stopniowo rozpedzany, bo tak od zera to na tyle
    nie wskoczy.

    J.

  • 12. Data: 2016-12-02 13:14:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Zenek Kapelinder" napisał w wiadomości
    >z rozladowywaniem jest jeszcze myk ze mozna odzyskiwac czesc pradu i
    >dostarczac do zasilamia.
    >Drukarki uznawane dzisiaj za obiekty muzealne tak mialy.
    >Jeden tranzystor wlaczal prad a drugi rozladowywal faze i odzyskiwal
    >energie.

    To nie tylko o odzysk energii chodzi.
    Jak wylaczysz prad plynacy przez cewke, to ona tego nie lubi i podnosi
    napiecie, nawet bardzo wysoko.
    Az sie cos uszkodzi.

    Jak dasz diode zabezpieczajaca ... to napiecie jest bardzo male, a
    wiec prad zanika powoli.
    A to silnik krokowy, chcemy, zeby zanikl szybko.

    Trzeba wiec prad z cewki odprowadzic do jakiegos kontrolowanego
    napiecia, nie za duzego, nie za malego.
    A przy okazji odprowadzic energie z tej cewki ... i co z nia zrobic -
    tranzystor grzac, diode zenera grzac, czy wykorzystac do zasilania ?

    Czasem wychodzi samoczynnie - np mostku tranzystorowym.
    Dawniej mostek byl skomplikowany, to go unikano, teraz sa scalone.

    J.

  • 13. Data: 2016-12-02 14:11:52
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Ty wiesz z wikipedii ja z dtrki drukarki z mera blonie. Ty uwazasz ze wiesz lepiej a
    ja, a ja mam w dupie co uwazasz.

  • 14. Data: 2016-12-02 14:46:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Zenek Kapelinder" napisał w wiadomości
    >Ty wiesz z wikipedii ja z dtrki drukarki z mera blonie. Ty uwazasz ze
    >wiesz lepiej a ja, a ja mam w dupie co uwazasz.

    Ja ci mowie, ze tu nie o oszczednosc pradu chodzi.

    Szczegolnie w przypadku Mery, ktorej produkty oszczedne nie byly.

    A drukarek na silnikach krokowych to Mera malo robila - jakies
    ostatnie modele, jak rynek "prawdziwych komputerow" upadl.
    D100 chyba tylko.

    DZM-180 byla np na silniku o stalych obrotach i elektrosprzegle.
    Ale i w wierszowkach moze byc problem szybkiego wylaczania pradu do
    mlotka.

    J.

    P.S. tak pomyslalem ... ktos wie, ile tych D-100 wprodukowali ... i
    czy to nie bylo wiecej niz wszystkich innych drukarek razem ?
    Bo te inne ... zbyt ograniczony, bardzo ograniczony.

  • 15. Data: 2016-12-02 15:36:50
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Wiesz lepiej bo z wikipedi to ok. Mnie to zwisa i powiewa.

  • 16. Data: 2016-12-02 15:42:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    >Wiesz lepiej bo z wikipedi to ok. Mnie to zwisa i powiewa.

    Ta, jasne, ty wiesz lepiej jak sie oszczedza prad w drukarkach, i to
    na podstawie rozebrania jednej sztuki produkcj Mera Blonie.

    J.

  • 17. Data: 2016-12-02 16:41:26
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Nie manipuluj, napisalem ze na podstawie DTRki a nie rozebrania jednej sztuki. Inna
    sprawa ze jedna sztuke tez rozebralem. Dobre jest to ze Ty ani deteerki nie czytales
    ani nie rozebrales jednej sztuki a wiesz lepiej. Juz napisalem gdzie mam Twoje
    informacje.

  • 18. Data: 2016-12-02 17:23:50
    Od: "Vernon L. Pinkley" <v...@g...com>

    użytkownik J.F. napisał:

    > To nie tylko o odzysk energii chodzi.
    > Jak wylaczysz prad plynacy przez cewke, to ona tego nie lubi i podnosi
    > napiecie, nawet bardzo wysoko.
    > Az sie cos uszkodzi.

    Oczywiście, dlatego kiedyś stosowali w końcówkach zasilanych 50V
    dodatkowe diody:
    http://i.stack.imgur.com/aKyKm.jpg

    Kiedyś chopper (powiedzmy po PL klucz regulujący prąd) miał dwa cykle
    On i Off, nowe drivery mają 3 cykle pracy.

    a. cewka włączona
    b. włączona (przeciwnie)do zasilania by odzyskać energię
    c. zwarta

    Właściwie tam jest kombinacja stanu b i c, trochę jednego i trochę drugiego.

    Jak chcesz się wgryzać w temat to fast/mixed/slow decay.

  • 19. Data: 2016-12-02 17:35:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Vernon L. Pinkley" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    użytkownik J.F. napisał:

    >Oczywiście, dlatego kiedyś stosowali w końcówkach zasilanych 50V
    >dodatkowe diody:
    >http://i.stack.imgur.com/aKyKm.jpg

    Tylko to jest wlasnie to, co pisalem - mostek tranzystorowy.
    W nim te 4 diody robia jednoczesnie za zabezpieczenie, podnosza
    napiecie "rozladowania" cewki i jeszcze odzyskuja energie.

    Ale jak scalonych mostkow nie bylo, to zrobienie go z tranzystorow
    bylo lekko uciazliwe, i sie kombinowalo na rozne strony.

    J.

  • 20. Data: 2016-12-02 18:34:46
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    znowu manipulujesz. Napisales
    "Ja ci mowie, ze tu nie o oszczednosc pradu chodzi".