  • 1. Data: 2016-11-30 20:22:01
    Temat: silnik krokowy - praca ze zrodla pradowego
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    Jak wiemy, silnik krokowy im szybciej chcemy nim kręcić, tym słabszy.
    Sytuację może poprawić zasilanie go ze źródła prądowego, ale ile tak
    naprawdę można zyskać?
    Powiedzmy, że zasilając napięciem kręci się do 200Hz - zyskamy drugie tyle?
    Naprawiałem kiedyś sterownik od stołu XY, ale tam były jakieś
    monstrualne parametry: silnik wielkości cegły a cewki na napięcie coś
    koło 2V, natomiast w zasilaniu tego sterownika było blisko 100V.
    Nie pamiętam do jakiej częstotliwości się kręcił, ale szału nie było.
    Nie próbowałem też zasilać go z tych 2V to nie mam porównania.

    --
    Mirek.

  • 2. Data: 2016-11-30 21:06:00
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Silnik krokowy ma cewki. Cewki to indukcyjnosc i narastanie pradu po wlaczeniu
    napiecia. Jak wolno narasta to jest slaby. Dlatego wysokie napiecie i ograniczenie
    pradu. Wielu bawilo sie silniczkami ze starych stcji dyskietek. Tam 12V bylo i przy
    minimalnych oporach dawal sobie swietnie rade silnik o stosunkowo duzej opornosci
    uzwojen, czyli duzo drutu i indukcyjnosc duza. Ale proba zastosowania go do jakis
    innych celow z reguly konczyla sie niepowodzeniem. Tez sie bawilem i zasililem go
    szesciesiecioma woltami z ograniczeniem pradu. Zrobil sie zywy i mocny. Na dodatek
    sie specjalnie nie grzal.

  • 3. Data: 2016-11-30 21:26:30
    Temat: Re: silnik krokowy - praca ze zrodla pradowego
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-11-30 20:22, Mirek wrote:
    > Jak wiemy, silnik krokowy im szybciej chcemy nim kręcić, tym słabszy.
    > Sytuację może poprawić zasilanie go ze źródła prądowego, ale ile tak
    > naprawdę można zyskać?

    Bardzo dużo. Im szybciej prad władujesz w cewkę tym wiekszy moment
    uzyskasz a do tego celu potrzebujesz wysokiego napięcia. Sterowniki
    silników krokowych bywają zasilane właśnie z absurdalnych napięc typu
    24-200V (najwiekszy jaki widziałem miał podane 240V DC na sterownik,
    strach podchodzić).

    > Nie próbowałem też zasilać go z tych 2V to nie mam porównania.

    Masz szybko przeładować cewkę i tyle. Do tego potrzebne jest napięcie.
    Poszukaj informacji o chopperze do silnika krokowego.

    Podpowiem tez że sterowanie można zrobić bez sprzężenia zwrotnego i
    czesci analogowej (a więc bez choppera) i uzyskać bardzo przyzwoite
    parametry o ile silnik nie jest żyłowany na granicy osiągów. I
    uprzedzam: bez grzania w stanie zatrzymania :D

    PS. Żaden znany mi mały sterownik "do arduino" nie potrafi szybko kręcić
    silnikami.

  • 4. Data: 2016-11-30 21:55:52
    Od: Mirek <i...@z...adres>

> [...]
    > parametry o ile silnik nie jest żyłowany na granicy osiągów. I
    > uprzedzam: bez grzania w stanie zatrzymania :D

    Skoro indukcyjność i rezystancja jest w przybliżeniu stała to można
    odtworzyć z pamięci przebieg PWM sterowania stałoprądowego.
    Sprawa się komplikuje jeśli chcemy mieć mikrokroki.

    Czy to są krokowce plus enkoder?
    https://youtu.be/6YiPrytt_Ss?t=29m51s
    Jeśli tak, to czy ten enkoder pełni aktywną rolę w sterowaniu krokowca,
    czy jest tylko w celu weryfikacji, zabezpieczenia, odtworzenia pozycji
    po właczeniu?

    --
    Mirek.

  • 5. Data: 2016-11-30 22:07:03
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    > Skoro indukcyjność i rezystancja jest w przybliżeniu stała to można
    > odtworzyć z pamięci przebieg PWM sterowania stałoprądowego.

    To nie jest proste, przy zmianie kroku musisz jak najszybciej wcisnąc
    prąd w jakąs inną cewkę i odessać ze starej. To nie jest trywialne PWM,
    wymaga troche sprytu w sterowaniu. Przy pełnej prędkości podaje się
    pełne zasilanie na cewki bez zadnego PWM.

    > Sprawa się komplikuje jeśli chcemy mieć mikrokroki.

    Zależy ile ich trzeba. Dodatkowo mechnizmy ładowania cewek nie muszą nic
    wiedzieć o mikrokrokach, one widzą tylko polecenia naładowania albo
    wyładowania cewki i tyle.

    > Czy to są krokowce plus enkoder?

    Nie miałem w praktyce żadnego i się nie wypowiem praktycznie, ale
    dowiedzialem się przez przypadek że w jakiejś maszynie takie enkodery
    były wymogiem bezpieczeństwa, podpiete do osobnego układu. Krokowce
    gubią kroki przy udarach.

    > https://youtu.be/6YiPrytt_Ss?t=29m51s

    Jesteś pewny że to krokowe? Nie oglądałem całości ale tam nie pada takie
    słowo chyba.

  • 6. Data: 2016-12-01 20:36:27
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    Mirek <i...@z...adres> wrote:

    > Skoro indukcyjno?? i rezystancja jest w przybli?eniu sta?a to mo?na
    > odtworzy? z pami?ci przebieg PWM sterowania sta?opr?dowego.
    > Sprawa si? komplikuje je?li chcemy mie? mikrokroki.

    Jak nie ma sprzezenia zwrotnego to faktycznie mozna by odtwarzac
    wczesniej wyliczony przebieg. Ale jest pare parametrow, wiec
    tabelki moga byc dosc duze. Mikrokroki niewiele tu zmieniaja,
    dobre sterowanie zamiast kanciastego przyblizania sinusa
    mikrokrokimi po prostu od razu bedzie przyblizac sinus
    przez PWM.

    Co do braku sprzezenia zwrotnego: jest problem z obciazeniem.
    Moc ktora idzie do obciazenia dodaje sie do mocy potrzebnej na
    pokonanie strat. Bez sprzezenia zwrotnego trzeba wrzucic w
    silnik moc wieksza od maksymalnej mozliwej mocy obciazenia
    plus straty. Jak obciazenie jest mniejsze to nadmiar mocy
    idzie na straty. Do tego ruch bedzie mniej rownomierny bo
    ekstra moc bedzie tez szla w wibracje.

    --
    Waldek Hebisch

  • 7. Data: 2016-12-01 21:06:30
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    Sebastian Bia?y <h...@p...onet.pl> wrote:

    > PS. ?aden znany mi ma?y sterownik "do arduino" nie potrafi szybko kr?ci?
    > silnikami.

    Tak na oko moduly z L298 moga dac 40V i 2A w sumie na obie
    cewki (radiator maja skromy, ale z wentylatorem te pare wat powinno
    isc). Czyli wrzucic jakies 80W w silnik przy rozsadnej
    czestotliwosci PWM (w karcie katalogowej podaja 40 kHz, choc
    zeby ograniczyc straty i w sterowniku i w silniku to raczej
    duzo mniejsza czestotliwosc). Jak silnik ma cewki na odpowiednie
    napiecie i wydoli mechanicznie to nie widze problemu z
    kreceniem na 15000 obrotow na minute (czyli 250 Hz sinus na
    cewkach). Nie mam silnika zeby to sprawdzic -- uwazasz ze
    nie zadziala czy chcesz szybciej?

    Uwazasz ze DRV8825 nie pokreci szybko silnikiem? Mi sie
    wydaje ze to sprawa bardziej silnika niz sterownika.

    --
    Waldek Hebisch

  • 8. Data: 2016-12-01 22:02:59
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-12-01 21:06, a...@m...uni.wroc.pl wrote:
> [...]
    > kreceniem na 15000 obrotow na minute (czyli 250 Hz sinus na
    > cewkach). Nie mam silnika zeby to sprawdzic -- uwazasz ze

    Chodzi o większe silniki, może źle napisalem. Małymi to mozna zawaniać
    dowolnie, aczkolwiek uważałbym na L298, padają jak muchy jesli diody są
    zbyt wolne.

    Co do całkowitej mocy wydzielanej na L298 nie mialem okazji sterować
    niczym więcej jak silnikiem około 30W. Grzał się (L), im wyższa
    prędkość. PWM raczej wyglądał kiepsko, to nie jest najszybszy układ i
    tranzystory załaczają się powoli. Zrobiłem w końcu swój na IRF i
    pomiarem pradu (+chopper) a potem wszystko to rzuciłem bo było
    kłopotliwe w kalibracji i zrobiłem czysto softwareowy bez pomiaru prądu
    ale z szacowaniem PWM ... i okazał się być najbardziej rozsądny w
    zastosowaniu.

    Maksymalnej prędkości jednak nie osiągnę. Obawiam się ze do tego nie
    nalezy wylacznie szybko ładować cewki, ale rowniez szybko rozładowywać ;)

  • 9. Data: 2016-12-01 23:03:04
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    z rozladowywaniem jest jeszcze myk ze mozna odzyskiwac czesc pradu i dostarczac do
    zasilamia. Drukarki uznawane dzisiaj za obiekty muzealne tak mialy. Jeden tranzystor
    wlaczal prad a drugi rozladowywal faze i odzyskiwal energie.

  • 10. Data: 2016-12-02 00:48:13
    Od: "Vernon L. Pinkley" <v...@g...com>

    użytkownik Mirek napisał:
    > Jak wiemy, silnik krokowy im szybciej chcemy nim kręcić, tym słabszy.
    > Sytuację może poprawić zasilanie go ze źródła prądowego, ale ile tak
    > naprawdę można zyskać?

    Teoria mówi Napięcie x2 = Max. obroty też x2.

    Można też poszukać takiego co ma 48 kroków na obrót. tj. 7,5 stopnia/krok
    W drukarkach igłowych czasem są takie i kręcą się szybko, ale i tam
    końcówka ma zasilanie 40-50V.