  • 31. Data: 2021-09-12 11:15:13
    Temat: Re: spadek napięcia - możliwe rozwiązania
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Mimo wszystko będę się upierał, że przy małych mocach, to wdzięczny
    > temat.

    No ale tu nie ma sporu, SEPIC i Zeta są bardzo fajne i sam z nich
    epizodycznie korzystam. Wyraziłem tylko wątpliwość, czy akurat od niej
    powinien początkujący zaczynać, ale po zastanowieniu już nie jestem taki
    pewien. Niech zrobi, najwyżej mu nie wyjdzie.

    > 57 kHz minimalna dla transformatora. Krzemowe ale z serii lepszych.

    A to ciekawa decyzja, bo krzemowe z serii lepszych (tj. SuperJunction)
    bywają w detalu droższe niż SiC o porównywalnym V_DS/R_DS_ON. A jak się
    już weźmie ten węglik, to się liczba możliwości znacznie powiększa ze
    względu na małe Q_OSS. CO zdecydowało o wyborze? Łatwość sterowania?

    > Podwajacz prądu i aktywny prostownik też robią robotę.

    Do tego dochodzi ripple cancellation i efektywnie podwójna częstotliwość
    pracy. Ech, zazdroszczę, sterowanie prostownikiem synchronicznym w PSFB
    to bajka w porównaniu z LLC: włącza się go z kluczami po pierwotnej, ale
    nie wiadomo, kiedy go wyłączyć. :(

    > Elementy magnetyczne bez kompromisów - transformator na 3C94 - ma
    > bardzo niskie straty w rdzeniu.

    3C95 ma niższe, ale przy tej częstotliwości to mała różnica.

    > Ależ ja nie przeczę idei - jest zacna. Szkoda tylko, że kosztowna :(

    Zaczęło się od tego, że potrzebowałem baterię pięciu takich modułów.
    Podłączone kable zadawały parametry napięciowo-prądowe przetwornicy,
    albo selektorem oporników, albo EEPROMem. Ale że się pomysł sprawdził,
    to używam i w innych miejscach. Płytka jest zaprojektowana pod kilka
    wariantów, obsadza się elementami stosownie do potrzeb -- nie zawsze
    jest potrzebne cyfrowe sterowanie wszystkim przez DAC, miejsce na
    najzwyklejszy dzielnik rezystorowy też jest. :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 32. Data: 2021-09-12 13:27:44
    Od: "Irek.N." <i...@t...jest>

    W dniu 12.09.2021 o 10:47, Piotr Wyderski pisze:
    > 29x23x10uF/50V. 6670uF@0V.

    Kurcze, żaden aż tak wymagający układ nie przychodzi mi do głowy. :(
    To musi być bardzo ciekawy wynalazek. Przyjdzie taki czas, że się
    podzielisz?

    Miłego.
    Irek.N.

  • 33. Data: 2021-09-12 19:12:39
    Od: Pcimol <...@...com>

    On 2021-09-12 13:27, Irek.N. wrote:

    > Kurcze, żaden aż tak wymagający układ nie przychodzi mi do głowy. :(
    > To musi być bardzo ciekawy wynalazek. Przyjdzie taki czas, że się
    > podzielisz?

    Może Electro Gun, czy jak to tam zwą. :D

  • 34. Data: 2021-09-12 21:42:02
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Sunday, September 12, 2021, 11:15:13 AM, you wrote:

    [...]

> [...]
    > już weźmie ten węglik, to się liczba możliwości znacznie powiększa ze
    > względu na małe Q_OSS. CO zdecydowało o wyborze? Łatwość sterowania?

    Dostępność.

> [...]
    > pracy. Ech, zazdroszczę, sterowanie prostownikiem synchronicznym w PSFB
    > to bajka w porównaniu z LLC: włącza się go z kluczami po pierwotnej, ale

    Wiadomo - trzeba użyć kontrolera, który ma to zaszyte - UCC28950 i
    kolejne. Infineon ma też swoje.

    > 3C95 ma niższe, ale przy tej częstotliwości to mała różnica.

    Przy tej częstotliwości, w zakresie 70-110°C identyczne a 3C94 jest
    tańszy i łatwiej dostępny. Ze względu na oczekiwanie wysokiej
    sprawności, nie była przewidywana praca w wyższej temperaturze..

    Brakuje mi lajków w newsach ;)

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 35. Data: 2021-09-13 02:12:00
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Wiadomo - trzeba użyć kontrolera, który ma to zaszyte - UCC28950 i
    > kolejne. Infineon ma też swoje.

    Mówiłem o LLC. Oczywiście, są kontrolery z wyjściami sterującymi
    prostownikiem synchronicznym, problem tylko w tym, że algorytm
    sterowania jest do kitu. W przetwornicach rezonansowych prąd płynie
    sobie, a napięcie sobie i do dziś nikt nie wymyślił rozsądnego sposobu
    na ich powiązanie. Dlatego skoro nie wiadomo dokładnie, kiedy wyłączyć
    klucze, to się je na wszelki wypadek wyłącza za wcześnie. W efekcie
    sterowanie optymalne pozwala w praktyce wycisnąć jeszcze 1 do 2%, w
    zależności od mocy, prądu itp. W każdym razie, znana mi literatura
    traktuje ten problem jako otwarty i sam mam pomysł na ulepszenie, luźno
    oparty na bardzo szybkich wzmacniaczach magnetycznych. Tylko póki co
    guzik z tego wyszedł, czujnik nie zachowuje się tak, jak założyłem, że
    będzie.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 36. Data: 2021-09-13 02:43:23
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Irek.N. wrote:

    > Kurcze, żaden aż tak wymagający układ nie przychodzi mi do głowy. :(

    Spokojnie, nie chodzi o railgun. ;)

    Potrzebuję sprawdzić kilka pomysłów, w których występuje duże dI/dt,
    więc eksperymentuję z minimalizowaniem ESR i ESL. Bardzo ciekawi mnie,
    co się *naprawdę* dzieje ferrytach w skali nanosekundowej i to jeden z
    pomysłów, by nimi solidnie "trzepnąć". ;)

    W bardzo luźnym związku: przeczytałem kiedyś o pomyśle na przekaźnik, w
    którym elementem stykowym jest ciekły metal. Niby żadna nowość,
    przekaźniki rtęciowe są znane od stu lat. Nowość polega na tym, że nie
    rtęć, tylko galinstan, nie zbiorniczek, tylko układ mikroprzepływowy i
    nie tłoczek, tylko pompa magnetohydrodynamiczna. No więc kilka podobnych
    absurdów chodzi mi po głowie, tyle, że nie w kategorii przekaźnik, tylko
    wzmacniacz magnetyczny. Trzeba jakoś odkamieniać zwój nerwowy. ;P

    Pozdrawiam, Piotr

  • 37. Data: 2021-09-13 04:59:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 13 Sep 2021 02:43:23 +0200, Piotr Wyderski napisał(a):

    > Spokojnie, nie chodzi o railgun. ;)

    waricap na 50Hz ;-)

> [...]
    > co się *naprawdę* dzieje ferrytach w skali nanosekundowej i to jeden z
    > pomysłów, by nimi solidnie "trzepnąć". ;)

    taa, railgun 2.0 :-)

    A to nie lepiej jakims duzym napieciem?
    Choc te przerwy iskrowe, to chyba us, a nie ns ...

    J.

  • 38. Data: 2021-09-13 16:18:45
    Od: "Irek.N." <i...@t...jest>

    W dniu 13.09.2021 o 02:43, Piotr Wyderski pisze:
    > Spokojnie, nie chodzi o railgun. ;)

    Pewnie, ze nie, nie takie pojemności, nie takie napięcia :)

> [...]
    > co się *naprawdę* dzieje ferrytach w skali nanosekundowej i to jeden z
    > pomysłów, by nimi solidnie "trzepnąć". ;)

    Rozumie, pamiętam co pisałeś o szybkim przełączaniu.
    Masz wystarczająco szybką "suwmiarkę"?

> [...]
    > absurdów chodzi mi po głowie, tyle, że nie w kategorii przekaźnik, tylko
    > wzmacniacz magnetyczny. Trzeba jakoś odkamieniać zwój nerwowy. ;P

    Zarąbiście. Jak będziesz potrzebował jakąś mechanikę do tego, daj znać :)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 39. Data: 2021-09-14 14:04:51
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Monday, September 13, 2021, 2:12:00 AM, you wrote:

    > Mówiłem o LLC.

    No tak. Zakałapućkałem się, bo z PSFB też był problem ze steronaniem
    prostownika w pierwszej wersji kontrolera TI - UCC2895, który nie miał
    dodatkowych wyjść.

> [...]
    > oparty na bardzo szybkich wzmacniaczach magnetycznych. Tylko póki co
    > guzik z tego wyszedł, czujnik nie zachowuje się tak, jak założyłem, że

    Zmiana kierunku przepływu prądu nie jest wystarczającym sygnałem? Nie
    można zastosować po prostu kontrolerów ,,diody idealnej"?

    --
    Best regards,
    RoMan