  • 1. Data: 2009-12-01 20:29:29
    Temat: stabilizator z mala strata do zegarka
    Od: "Tmek" <g...@o...pl>

    Witam

    Chce sobie zamontowac zegarek LCD w motocyklu.
    Z tym, ze zamiast dwoch paluszkow z ktorych jest zasialny chce go zasilc z
    akumulatora. Wzgledy wygody i dostania sie do baterii ktore nie sa latwe.
    Potrzebuje z 13V uzyskac 3V.

    Jakiego uzyc stabilizatora zeby to zasilic? lm7803 wydaje sie odpowiedni ale
    obawiam sie, ze przy niklym poborze pradu przez zegarek wiecej zuzyje sam
    stabilizator i po jakims czasie padnie aku. Duze nie jest, moto teraz duzo
    stoi.

    Zenerka i opornik? Niby pradu wiele to nie daje wiec byloby chyba
    odpowiednie, ale tez jakis prad minimalny przez diode plynie.

    Diody w szereg? Obnizyc obnize, ale napiecie sie wacha, gdzies od 11V do
    14V. Wiec na wyjsciu bylaby roznica 100% napiecie ktore chce uzyskac.

    Jak to najsensowniej i prosto rozwiazac?

    pozdro
    Tmek

  • 2. Data: 2009-12-01 21:00:56
    Temat: Re: stabilizator z mala strata do zegarka
    Od: "VSS" <v...@g...pl>

    Tmek wrote:
    > Jakiego uzyc stabilizatora zeby to zasilic? lm7803

    jakoś w życiu nie trafiłem na LM7803, mam wrażenie, że nie istnieje

    weź LM317 i ustaw 3V. ja tak zasilałem GPSa eTrex'a i działa znakomicie

    poza tym jak często masz zamiar te baterie wymieniać ? raz na 2 lata ?? ma
    sens budowac układ zasilania ?
    --
    VSS
    http://vss.pl

  • 3. Data: 2009-12-01 21:34:10
    Od: "Tmek" <g...@o...pl>

    VSS wrote:

> [...]
    > znakomicie
    >
    > poza tym jak często masz zamiar te baterie wymieniać ? raz na 2 lata

    Fakt o LM317 latwiej. Napisalem z rozpedu.
    Baterie niby wg producenta wymieniac starczy raz do roku, ale bedzie inna
    obudowa niz oryginalnie i przy okazji nie ma juz miejsca na baterie. A skoro
    jest aku to czemu nie pod aku.

    W twoim gps zasialnie dziala tylko czasowo, kiedy podlaczysz gpsa, tu byloby
    to wpiete na stale.

    W datasheet od LM317 napisane jest Minimum Load Current to Maintain
    Regulation 3,5 - 12 mA. Zegarek pobiera pewnei jakeis uA. Wiec jezeli jest
    to prad potrzebny do regulacji to wiekszosc idzie w gwizdek. No i caly czas
    by to pobieralo ten prad. Przy aku 9Ah sie uzbiera i zdechnie.

    pzdr
    Tmek

  • 4. Data: 2009-12-01 21:59:59
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 1 Dec 2009 21:29:29 +0100, Tmek wrote:
    >Chce sobie zamontowac zegarek LCD w motocyklu.
    >Z tym, ze zamiast dwoch paluszkow z ktorych jest zasialny chce go zasilc z
    >akumulatora. Wzgledy wygody i dostania sie do baterii ktore nie sa latwe.

    A duzy ten zegar ? Podswietlany ?

    Bo jesli malutka bateryjka zasila nereczny zegarek przez dwa lata, tdo
    dwa alkaliczne paluszki powinny .. do konca zycia motocykla ?

    J.

  • 5. Data: 2009-12-01 22:05:49
    Od: "VSS" <v...@g...pl>

    Tmek wrote:
> [...]
    > inna obudowa niz oryginalnie i przy okazji nie ma juz miejsca na
    > baterie. A skoro jest aku to czemu nie pod aku.

    dlatego nie, bo jak wsadzisz dwa paluszki to zasilisz go do końca życia,
    Twojego albo zegarka.

> [...]
    > jest to prad potrzebny do regulacji to wiekszosc idzie w gwizdek. No
    > i caly czas by to pobieralo ten prad. Przy aku 9Ah sie uzbiera i

    ja zasilałem zegarek naręczny z LM317. Miał funkcje gadania godziny i
    wykorzystywałem ją w innym układzie, wyprowdziłem kable od przycisków i
    styku baterii oraz głośnika i działa tak do dziś. Co do stałego pobierania
    prądu to to jest kompromis, albo wsadzasz baterie i wymieniasz je raz na rok
    albo zuzywasz akumultor.

    --
    VSS
    http://vss.pl

  • 6. Data: 2009-12-01 23:05:31
    Od: "Tmek" <g...@o...pl>

    J.F. wrote:

    > A duzy ten zegar ? Podswietlany ?
    >
    > Bo jesli malutka bateryjka zasila nereczny zegarek przez dwa lata, tdo
    > dwa alkaliczne paluszki powinny .. do konca zycia motocykla ?

    Zegarek z termometrem. podswietlenie dziala w momencie wlaczenia zaplonu
    gdzie 12V podaje na 3 kabel.
    Wiec pewnie cos tam ciagnie dodatkowo do badania temperatury.

    pzdro
    Tmek

  • 7. Data: 2009-12-02 12:08:14
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    > Zegarek z termometrem. podswietlenie dziala w momencie wlaczenia zaplonu
    > gdzie 12V podaje na 3 kabel.
    > Wiec pewnie cos tam ciagnie dodatkowo do badania temperatury.

    Najlepiej pomierz ten prąd.
    K.

  • 8. Data: 2009-12-02 13:00:58
    Od: "Tmek" <g...@o...pl>

    John Smith wrote:

    > Najlepiej pomierz ten prąd.

    Jak tylko bede mial to w reku.
    Na razei wiadomo, ze 2 paluszki szeregowo maja starczac na rok.

    Z drugiej strony chyba pozostanei przy paluszkach nawet w innym pojemniku i
    miejscu ma ta zalete, ze w razie czego choc zegarek bedzie dzialal i
    odpadaja te kombinacje.

    Pozdro
    Tmek

  • 9. Data: 2009-12-02 13:07:35
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    > Z drugiej strony chyba pozostanei przy paluszkach nawet w innym pojemniku i
    > miejscu ma ta zalete, ze w razie czego choc zegarek bedzie dzialal i
    > odpadaja te kombinacje.

    Tak tez ja bym doradzał. W instalacji elektrycznej pojazdu dzieją się różne cuda
    i trzeba ją "odkłócać". Z prostego projektu robi się problem.
    Powodzenia,
    K.

  • 10. Data: 2009-12-02 13:16:42
    Od: "mw158979" <...@t...pl>

    "Tmek" <g...@o...pl> schrieb
> [...]
    czas
    > by to pobieralo ten prad. Przy aku 9Ah sie uzbiera i zdechnie.

    Najwyrazniej szukasz stabilizatora micropower.
    LP2950 chyba sa na 3V, LP2951 regulowany, w ogole seria LP29xx.

    hej