  • 1. Data: 2013-03-04 00:18:18
    Temat: sterowniki silników krokowych i przepięcia
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    Ave!

    Miałem dzisiaj bardzo dziwną sytuację - na skutek skopanej
    metalizacji[*] - działający w trybie prądowym (ledwo 1A) sterownik miał
    awarię przelotki - zadymiła i zniknęła, w efekcie "wszystko" przestało
    działać. Najpierw podejrzewałem zasilacz[**], ale jak się okazało
    wszystkie 4 sterowniki są przepalone na zasilaniu na zwarcie. Sterowniki
    miały wspólne jedynie zasilanie, więc podejrzewam, że uzwojenie silnika
    w momencie upalenia przelotki zadziałało jako step-up i przez sterownik
    poszło na zasilanie a stamtąd przebiło pozostałe.

    Dorzucę do projektu transil przy zasilaniu każdego, ale zastanawia mnie
    czy to wystarczy i ewentualnie co jeszcze można by zrobić. Jakieś sugestie?

    [*] Drugi raz mam już problem z metalizacją na sprzęcie LPKF, inny lab
    na uczelni, inna osoba obsługiwała a znowu niektóre przelotki nie mają
    kontaktu, albo się palą przy kilkuset mA.

    [**] Czy to jest normalna praktyka, że daje się bleader na wyjściu (24V)
    a nie daje się przy kondensatorze PFC? Przez przypadek rozładowałem
    sobie 30uF/340V przez ręce.

    Michoo

  • 2. Data: 2013-03-04 00:52:04
    Temat: Re: sterowniki silników krokowych i przepięcia
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Michoo,

    Monday, March 4, 2013, 12:18:18 AM, you wrote:

    [...]

    > [**] Czy to jest normalna praktyka, że daje się bleader na wyjściu (24V)
    > a nie daje się przy kondensatorze PFC? Przez przypadek rozładowałem
    > sobie 30uF/340V przez ręce.

    Układy PFC mają dzielnik napięcia zasilany z wyjścia - w normalnych
    warunkach wystarcza na rozładowanie kondensatora.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 3. Data: 2013-03-04 02:46:45
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 04.03.2013 00:52, RoMan Mandziejewicz wrote:
> [...]
    >
    > Układy PFC mają dzielnik napięcia zasilany z wyjścia - w normalnych
    > warunkach wystarcza na rozładowanie kondensatora.

    Tutaj jeżeli dobrze rozumiem to PFC jest tylko pasywne - tak to wygląda:
    Bezpiecznik -> filtr wejściowy (kondensator + dławik na wspólnym
    rdzeniu) -> mostek prostowniczy -> duży kondensator -> przetwornica na
    NCP1200A

    + kondensatora jest połączony z resztą układu jedynie N-MOSem,
    przetwornica zasilana z dodatkowej diody. Jeżeli dobrze widzę to jedyne
    co rozładowuje ten cholerny kondensator to upływność MOSa.

    Michoo

  • 4. Data: 2013-03-04 09:52:03
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Michoo,

    Monday, March 4, 2013, 2:46:45 AM, you wrote:

> [...]
    > Bezpiecznik -> filtr wejściowy (kondensator + dławik na wspólnym
    > rdzeniu) -> mostek prostowniczy -> duży kondensator -> przetwornica na

    I gdzie to PFC? Dlawik skompensowany to nie PFC.