  • 11. Data: 2010-08-12 17:06:21
    Temat: Re: tama w Niedowie
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 12 Aug 2010 12:10:38 +0200, Michał Grodecki wrote:
> [...]

    z tym z z tego co widze na filmach, to wierzchnia warstwa byla jakos
    leciutko wzmocniona - piach ze srodka sie sypie, a skorupa lamie
    platami.

    >Popatrzyłem w mapę - w zlewni Witki nic istotnego Czesi nie mają.
    >Wygląda na katastrofalny opad, wychodzi mi z bardzo orientacyjnych
    >szybkich obliczeń około 30 mm/h (przy założeniu że w całej zlewni padało
    >równo i bez uwzględnienia retencji).

    Ale ktos tu mowil o 30mln m - to by na calej zlewni taka ulewa musiala
    trzy godziny trwac - mozliwe to ? A retencja chyba by to jednak na
    wiele godzin rozlozyla ?

    J.

  • 12. Data: 2010-08-12 17:10:30
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 11 Aug 2010 11:28:29 -0700 (PDT), Konrad Anikiel wrote:
    >On Aug 11, 6:03 pm, Michał Grodecki <m...@u...pk.edu.pl.wytnij.to>
    >No ale poczekaj na zarzuty, pewnie będzie sprawa, pewnie jakiś
    >wyrok...

    Jak zaczna grzebac to pewnie wiele rzeczy odkryja, i choc nie musza
    one odpowiadac za katastrofe, to zarzuty mozna postawic, moze nawet
    sluszne.

    >Po śledztwie prokuratorskim w S-SZ GES "winna" była automatyka,
    >dobrano się do tyłków ludziom za nią odpowiedzialnym. Natomiast po
    >niezależnym dochodzeniu Rostechnadzoru okazało się że automatyka nie
    >zamknęła grodzi bo nie miała prądu- jedynym źródłem jej zasilania były
    >turbiny które właśnie wyleciały. Rzeczywistą przyczyną katastrofy było
    >zmęczenie materiału szpilek trzymających pokrywę turbin.

    Ale mozna spytac czemu takiego scenariusza automatycy nie przewidzieli
    :-)

    J.

  • 13. Data: 2010-08-12 17:21:48
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    > Ale mozna spytac czemu takiego scenariusza automatycy nie przewidzieli

    A kto powiedział że nie przewidzieli?

  • 14. Data: 2010-08-13 06:15:05
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 12 Aug 2010 10:21:48 -0700 (PDT), Konrad Anikiel wrote:

    >A kto powiedział że nie przewidzieli?

    Jesli przewidzieli, a ktos zepsul, to chyba jest powod zeby tego kogos
    scigac ?

    J.

  • 15. Data: 2010-08-13 06:22:05
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Aug 13, 7:15 am, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Jesli przewidzieli, a ktos zepsul, to chyba jest powod zeby tego kogos
    > scigac ?

    Chyba mylisz dwa słowa: przewidzieć i zapobiec.
    Konrad

  • 16. Data: 2010-08-13 07:35:07
    Od: Michał Grodecki <m...@u...pk.edu.pl.wytnij.to>

    Użytkownik J.F. napisał:

> [...]
    >
    > Ale ktos tu mowil o 30mln m - to by na calej zlewni taka ulewa musiala
    > trzy godziny trwac - mozliwe to ? A retencja chyba by to jednak na

    Jeżeli padało nie w całej zlewni lub krócej to intensywność opadu
    musiała być jeszcze większa.

    --
    Michał Grodecki
    Uwaga - w nagłówku adres antyspamowy

  • 17. Data: 2010-08-13 07:43:00
    Od: Michał Grodecki <m...@u...pk.edu.pl.wytnij.to>

    Użytkownik Mirek napisał:
> [...]
    bserwator2004/artykul7_041105004.pdf>

    > Zakładano zdolność przepustową wody 1000-letniej dla tej zapory
    > 665 m3/s.
    >
    > http://www.boleslawiec.gazeta-info.pl/index.php?id=e
    cho&n=1255

    Według informacji z linku który podajesz dopływ w momencie awarii
    wynosił około 800-1000 m^3/s, to się nie zgadza z dopływem 30 mln m^3 w
    ciągu 3 godzin (wtedy wychodzi jakieś 2800 m^3/s).
    Tak czy tak przekroczyło wodę 1000-letnią solidnie, zbiornik się
    napełnił i przelał, a wtedy musiał polecieć.

  • 18. Data: 2010-08-13 09:23:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Konrad Anikiel" <a...@g...com> napisał

    > Jesli przewidzieli, a ktos zepsul, to chyba jest powod zeby tego
    > kogos
    > scigac ?
    >Chyba mylisz dwa słowa: przewidzieć i zapobiec.

    Brzmi jeszcze gorzej - wiedziec o zagrozeniu i je swiadomie
    zlekcewazyc.
    Prokurator sie ucieszy :-)

    Szczegolnie ze zapobiezenie w tym przypadku nie wydawalo sie takie
    trudne czy kosztowne.

    J.

  • 19. Data: 2010-08-13 10:15:44
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 13 Aug, 08:43, Michał Grodecki <m...@u...pk.edu.pl.wytnij.to>
    wrote:

> [...]
    > Tak czy tak przekroczyło wodę 1000-letnią solidnie, zbiornik się
    > napełnił i przelał, a wtedy musiał polecieć.

    Te 30 mln m3 było za artykułem w cire.pl z 11 Aug, a to za PAP-em, a
    to za wypowiedzią Walkowiaka. Zdaje się że to on mówił o trzech
    godzinach w innej wypowiedzi, może później poszukam źródła.

    Roman Walkowiak, prezes PGE Elektrowni Turów poinformował, że została
    rozpoczęta budowa tymczasowej zapory zbiornika w Niedowie, która
    powinna być gotowa za 8 tygodni, co przywróci chociaż częściową
    pojemność zbiornika.
    "Przywrócono pracę układów odpopielania i nawęglania, jest także
    wystarczająco dużo wody potrzebnej do chłodzenia" - powiedział w środę
    PAP prezes PGE Elektrowni Turów Roman Walkowiak.

    "Mamy rezerwy (wody - PAP), pracujemy na trzech blokach. Normalnie o
    tej porze pracuje 6 do 7 bloków o łącznej mocy do 1800 megawatów" -
    dodał.

    Wyjaśnił, że rezerwy wody wystarczają na 3 do 5 tygodni normalnej
    pracy elektrowni, jednak elektrownia potrzebuje do pracy także m.in.
    chemikaliów oraz kamienia wapiennego.

    "Ponieważ uszkodzona jest droga i trasa kolejowa na trasie Zgorzelec-
    Bogatynia, nie ma więc możliwości dostaw. W najbliższych dwóch dniach
    powinniśmy mieć pełną informację, kiedy szlaki zostaną przywrócone" -
    powiedział Walkowiak. Ocenił, że droga powinna być przejezdna w ciągu
    10 dni. Prezes elektrowni poinformował także, że została rozpoczęta
    budowa tymczasowej zapory zbiornika w Niedowie, która powinna być
    gotowa za 8 tygodni, co przywróci chociaż częściową pojemność
    zbiornika.

    "Równolegle będzie projektowana docelowa tama, cykl jej budowy potrwa
    ok. 1,5 roku. Będzie ona budowana z większą ilością ciężkich
    stabilizatorów - kamieni i bazaltów. Inwestor skorzysta przy budowie z
    najnowszych technologii" - zapewnił.

    Walkowiak wyjaśnił jednocześnie, że powódź w Bogatyni i zalanie
    kopalni były efektem wylania rzeki Miedzianka, podczas gdy zapora
    zbiornika elektrowni została uszkodzona w wyniku innej fali
    powodziowej spływającej z czeskich gór rzeką Witka. Ta fala była
    przyczyną kataklizmu w Radomierzycach.
    "Ocenia się, że fala powodziowa na rzece Witce była ponad
    czterokrotnie większa niż na rzece Miedziance w Bogatyni. W związku z
    tym przez nasz zbiornik na Radomierzyce przepłynęło 30 mln m sześc.
    wody, a zbiornik ma pojemność 5 mln m sześc." - powiedział Walkowiak.
    "Tak duża fala, która zeszła z gór po stronie czeskiej, błyskawicznie
    spowodowała przelanie wody przez zbiornik. Jednak dzięki temu, że
    zbiornik zebrał dodatkowo ok. 3-4 mln m sześc. wody, złagodził falę
    powodziową, która dotarła do Radomierzyc" - zaznaczył.

  • 20. Data: 2010-08-13 10:40:03
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 13 Aug, 10:23, "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > zlekcewazyc.
    > Prokurator sie ucieszy :-)
    >
    > Szczegolnie ze zapobiezenie w tym przypadku nie wydawalo sie takie

    Nie mam wielkiego pojęcia jak w Związku Radzieckim takie projekty
    prowadzono, ale jestem przekonany że kto inny był od przewidywania a
    kto inny od zapobiegania. Od identyfikacji zagrożeń są ludzie
    kierujący projektem, często nawet nie inżynierowie. Od planowania i
    realizacji działań zapobiegawczych są ludzie na niższym szczeblu. Ale
    oni planują działania tylko w tych zagrożeniach które zostały uznane
    za istotne przez tych pierwszych. A potem jest życie, czyli
    eksploatacja. Ludzie od eksploatacji rzadko mają świadomość co zostało
    przesadzone a co zignorowane. Postępują według instrukcji napisanej
    przez kogoś kto często nawet na uruchomieniu nie bywa. W całym tym
    bałaganie trudno ustrzec się sytuacji w której wszyscy chcieli dobrze
    a i tak wszystko szlag trafił.

    W konkretnym przypadku Sajano-szuszeńskiej, wiadomo było że każde
    rozkręcenie i odstawienie turbogeneratora powoduje przejście punktu
    pracy przez niezalecany obszar charakterystyki, w którym wzbudzają się
    silne drgania. Na etapie projektowania obiektu założenia obciążenia
    elektrowni były takie że ten niuans można było zignorować, po prostu
    miały wszystkie turbiny pracować pełną mocą bez przerwy. Obecnie ktoś
    kto o tym nie wiedział, zdecydował że elektrownia będzie zasilać
    obiekty które pobierają moc od czasu do czasu, a nadwyżki mocy będą
    przesyłane na dalsze odległości, do zasilania obszarów przełączanych
    na różne źródła zasilania w zależności od chwilowych potrzeb i podaży.
    W efekcie turbiny były ciągle włączne i wyłączane co chwila. Nikt nie
    wpadł na pomysł przeliczenia okresu eksploatacji (fatigue life, jak to
    po polsku?) szpilek, kiedy nagle dostały ileś tam razy więcej cykli
    obciążenia w jednostce czasu. No i się rozpękły...
    Konrad