  • 1. Data: 2018-10-09 21:17:26
    Temat: triak czy tyrystor - zasilacz Z3020
    Od: Tomotron <t...@o...pl>

    Witam,

    Reanimuje stary zasilacz Inco Z3020, na schemacie który posiadam wstępny regulator
    oparty jest na tyrystorach. W moim przypadku znajdują się triaki KT728/400V (15A). Tu
    podglądowy schemat:

    https://images89.fotosik.pl/52/f26a0952418120b9.jpg

    Co kierowało producenta, aby zamiast tyrystorów zastosować triaki?
    Wolałbym zastosować tyrystory, większy prąd, cena, łatwiejsza dostępność niż triaków.

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2018-10-09 23:01:13
    Temat: Re: triak czy tyrystor - zasilacz Z3020
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomotron" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
> [...]
    >https://images89.fotosik.pl/52/f26a0952418120b9.jpg

    >Co kierowało producenta, aby zamiast tyrystorów zastosować triaki?

    Ciekawe ... tyrystorow nie dowiezli ?
    A moze ktos zamowienie pomylil ..

    >Wolałbym zastosować tyrystory, większy prąd, cena, łatwiejsza
    >dostępność niż triaków.

    A uszkodzone sa ?

    J.

  • 3. Data: 2018-10-10 08:14:38
    Od: Tomotron <t...@o...pl>

    > Ciekawe ... tyrystorow nie dowiezli ?
    > A moze ktos zamowienie pomylil ..

    > A uszkodzone sa ?

    Jeden jest uszkodzony - ktoś wstawił tyrystora (BTP10/25).

    Co ciekawe trzy kondensatory 4700uF na 63V wytrzymały napięcie ponad
    80V. Napięcie puszczał zwarty tyrystor. Sprawdziłem mostkiem
    kondensatory o dziwo pojemność prawie 6000uF i esr w granicach
    0,035-0,040oma. Kondensatory mają prawie 40 lat.

    I tak się zastanawiam, czy mam brnąć w triaki na prąd 15A. Przez jeden
    triak teoretycznie będzie płynął prąd w granicach 10A-11A, przy
    obciążonym zasilaczu na 20-22A.
    Czy też lepiej wywalić dwie diody i wstawić tyrystory na 25A-40A.

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2018-10-11 04:45:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomotron" napisał w wiadomości grup

> [...]

    >kondensatory o dziwo pojemność prawie 6000uF i esr w granicach
    >0,035-0,040oma. Kondensatory mają prawie 40 lat.

    Takie dziwne to chyba nie jest - raz, ze 80V to sie powinno miescic w
    tolerancji dla 63,
    dwa - elektrolity sie formowalo na jakies napiecie, i mozna je bylo
    znacznie podniesc,
    pod warunkiem malego pradu ... i dopiero trzy - ze przez te 40 lat sie
    nie rozformowaly na tyle, zeby przy tych 80 nagle wlaczonych sie nie
    zagotowac.

    Mostek jak rozumiem dobry i nadaje sie do elektrolitow ?

> [...]
    >obciążonym zasilaczu na 20-22A.
    >Czy też lepiej wywalić dwie diody i wstawić tyrystory na 25A-40A.

    Tez mi sie tak wydaje, ze wstawilbym tyrystory ... ale trak przezyl, a
    tyrystor nie, to moze to nie byl taki zly pomysl :-)

    A, no i jeszcze drobiazg - triak umozliwia wyzwalanie odwrotnym
    pradem, uklad na pewno jest taki, ze mozna wstawic tyrystor ?

    J.

  • 5. Data: 2018-10-11 09:47:36
    Od: Tomotron <t...@o...pl>

> [...]
    >
    > A, no i jeszcze drobiazg - triak umozliwia wyzwalanie odwrotnym pradem,
    > uklad na pewno jest taki, ze mozna wstawic tyrystor ?

    Zasilacz otrzymałem ze sprawnym triakiem i uszkodzonym tyrystorem 10A
    (według schematu powinien być na 25A). Wcześniej musiał paść triak, a
    ktoś wyjął z szuflady tyrystora jakiego miał i go wstawił.

    Schematy zasilaczy Z3020 i Z3010 które udało się znaleźć w sieci oparte
    są na tyrystorach.

    Układu nie analizowałem dokładnie czy jest taki sam jak przy tyrystorach.
    Sprawdziłem tranzystory które sterują bramką i rezystor który leci do
    bramki - wartości takie jak na posiadanym schemacie opartym na
    tyrystorach - dziś się przyjrzę bliżej.

    Zasilacz Z3020 według mojego wstępnego rozeznania to jakaś dziwna
    kombinacja o zwiększonym dwukrotnie prądzie w stosunku do Z3010.

    W stopniu końcowym ma tylko 5 tranzystorów 2N3055 lub KD502/503.
    Zasilacz Z3010 który ma maksymalny prąd 10A również posiada W stopniu
    końcowym 5 tranzystorów.

    W obu zasilaczach diody tyrystory, tranzystory są identyczne, różnica
    polega na większym transformatorze w Z3020.