    From: Tomotron <t...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: triak czy tyrystor - zasilacz Z3020
    Date: Thu, 11 Oct 2018 09:47:36 +0200

    > Tez mi sie tak wydaje, ze wstawilbym tyrystory ... ale trak przezyl, a
    > tyrystor nie, to moze to nie byl taki zly pomysl :-)
    >
    > A, no i jeszcze drobiazg - triak umozliwia wyzwalanie odwrotnym pradem,
    > uklad na pewno jest taki, ze mozna wstawic tyrystor ?

    Zasilacz otrzymałem ze sprawnym triakiem i uszkodzonym tyrystorem 10A
    (według schematu powinien być na 25A). Wcześniej musiał paść triak, a
    ktoś wyjął z szuflady tyrystora jakiego miał i go wstawił.

    Schematy zasilaczy Z3020 i Z3010 które udało się znaleźć w sieci oparte
    są na tyrystorach.

    Układu nie analizowałem dokładnie czy jest taki sam jak przy tyrystorach.
    Sprawdziłem tranzystory które sterują bramką i rezystor który leci do
    bramki - wartości takie jak na posiadanym schemacie opartym na
    tyrystorach - dziś się przyjrzę bliżej.

    Zasilacz Z3020 według mojego wstępnego rozeznania to jakaś dziwna
    kombinacja o zwiększonym dwukrotnie prądzie w stosunku do Z3010.

    W stopniu końcowym ma tylko 5 tranzystorów 2N3055 lub KD502/503.
    Zasilacz Z3010 który ma maksymalny prąd 10A również posiada W stopniu
    końcowym 5 tranzystorów.

    W obu zasilaczach diody tyrystory, tranzystory są identyczne, różnica
    polega na większym transformatorze w Z3020.