  • 11. Data: 2010-02-18 17:32:20
    Temat: Re: ujemne temperatury a propagacja sygnalu UHF
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "R.M." <f...@g...com> napisał w
    > przy ujemnych temperaturach unc i ber rosnie dosc znacznie

    Moga rosnac szumy a nie spadac sygnal.
    Np elektrostatyka miedzy krysztalkami lodu.

    No chyba ze problem jest w ogole innej natury - np wzmacniacz przy
    antenie inaczej pracuje, albo sasiad wlacza piecyk a tobie napiecie
    spada :-)

    J.

  • 12. Data: 2010-02-18 18:04:56
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    R.M. pisze:

    > nie, antena stoi w mieszkaniu, spada znaczaca tak ze sie nie da ogladac

    Może szron na szybie przeszkadza :)

    MD

  • 13. Data: 2010-02-19 08:15:42
    Od: Bartłomiej Zieliński <B...@p...pl>

    Użytkownik R.M. napisał:
    > odbieram sygnal z odleglosci ok. 100km, zauwazylem dosc ciekawe
    > zjawisko, otoz gdy pojawiaja sie ujemne temperatury poziom sygnalu spada
    > (nie istotne jest czy slonce czy deszcz), orientuje sie ktos moze
    > dlaczego sie tak dzieje i co jest tego przyczyna?

    Zauważyłem coś podobnego, z tym że odbieram z mniejszej odległości
    (mieszkam w Gliwicach a odbieram z nadajnika w Kosztowach). O ile odbiór
    VHF (TVP1 - k. 8) jest praktycznie niezmienny, o tyle zimą pogarsza się
    UHF. Przy czym na różnych kanałach jest różnie. TVP2 (k. 21) ma większe
    odbicie (latem jest ono prawie niewidoczne), TVP Info/Katowice (k. 60)
    jest ogólnie gorszy, natomiast Polsatu (k. 47) praktycznie nie da się
    oglądać. Paradoksalnie nie pogarsza się TVN (k. 32) a Puls (k. 34)
    czasami wygląda nawet lepiej.
    Anteny to ATX-91 (albo 87) dla UHF i Yagi bodaj 7-elementowa dla VHF.
    Mam też logarytmiczną ze wzmacniaczem i na niej jest podobnie.

  • 14. Data: 2010-02-19 08:57:18
    Od: jo44 <jo44@TO_PRECZ.go2.pl>

    R.M. pisze:

    > antena nie jest wynalazkiem to jest 2 metrowa yagi

    Duże masz mieszkanie. :)

  • 15. Data: 2010-02-19 10:10:18
    Od: "Robert_J" <r...@w...pl>

    > antena nie jest wynalazkiem to jest 2 metrowa yagi i efekt
    > widoczny jest caly czas niezaleznie czy ktos chodzi czy
    > nie

    OK, antena może nie jest wynalazkiem, ale za to miejsce
    montażu nazwałbym mocno nowatorskim ;-). Uważasz że ściana
    przed anteną nie ma wpływu na propagację? W pierwszym poście
    doszukujesz się zmian parametrów propagacji w powietrzu w
    zależności od temperatury, a nic nie napisałeś o ścianie tuż
    przed anteną ;-)))

  • 16. Data: 2010-02-19 10:12:42
    Od: "Robert_J" <r...@w...pl>

    > Zainteresuj sie zjawiskiem "inwersja". O rozproszeniu w
    > troposferze nie wspominam, bo i sporadyczna "E" też sie
    > zdarza. Przy wyższych częstotliwościach dochodzi
    > superrefrakcja

    Wszystko prawda, ale Kolega pisze że "antena stoi w
    mieszkaniu, spada znaczaca tak ze sie nie da ogladac". Czyli
    powody są pewnie bardziej prozaiczne niż te, które podajesz
    ;-). Może być jeszcze tak, że to nie poziom sygnału spada, a
    coś zakłóca.

  • 17. Data: 2010-02-19 10:30:28
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 19 Feb 2010 11:10:18 +0100, Robert_J wrote:
> [...]
    >doszukujesz się zmian parametrów propagacji w powietrzu w
    >zależności od temperatury, a nic nie napisałeś o ścianie tuż

    No ale temperatura w pokoju jest przeciez stala.
    Od zewnatrz sciana chyba nie jest oblepiona sniegiem.

    Moze wplywac wilgoc w scianie, moze wplywac temperatura na stratnosc
    sciany .. ale to raczej odwrotnie bym podejrzewal.
    A moze on nie przez sciane, tylko przez szybe ?
    A szyby w wiekszosci wypadkow czyste sa i nawet bez rosy.

    J.

  • 18. Data: 2010-02-19 10:55:12
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello R.M.,

    > nie, antena stoi w mieszkaniu, spada znaczaca tak ze sie nie da ogladac

    Antena stoi w mieszkaniu a Ty się martwisz propagacją w powietrzu? A
    nie przyszło Ci do głowy, że przy ujemnych temperaturach w ścianie
    gromadzi się więcej wilgoci?

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 19. Data: 2010-02-19 13:25:36
    Od: "R.M." <f...@g...com>

    On 02/19/2010 11:55 AM, RoMan Mandziejewicz wrote:
    > Antena stoi w mieszkaniu a Ty się martwisz propagacją w powietrzu? A
    > nie przyszło Ci do głowy, że przy ujemnych temperaturach w ścianie
    > gromadzi się więcej wilgoci?

    w najblizszym czasie bede montowal antene na zewnatrz, pytam bo obawiam
    sie ze jak ustawie antene dobrze w okreslonych warunkach pogodowych to w
    innych moze poziom zysgnalu spasc lub pojawic sie jakis odbity/zaklocajacy

  • 20. Data: 2010-02-19 13:53:41
    Od: Tomek <...@...z>

    R.M. pisze:

> [...]
    > innych moze poziom zysgnalu spasc lub pojawic sie jakis odbity/zaklocajacy

    Jak zamontujesz antenę na zewnątrz, to efektywnie sygnał na wejściu
    odbiornika wzrośnie na tyle, że nie będziesz się musiał takimi
    pierdułkami przejmować.

    No i oczywiście obowiązuje zasada, że dobrze działają tylko anteny
    montowane na oblodzonym dachu w czasie opadów marznącego deszczu ze
    śniegiem - jak będziesz zakładał w słonecznej pogodzie to będzie
    działała gorzej ;P