  • 1. Data: 2010-03-01 12:07:19
    Temat: ulot powietrza - pytania
    Od: "Paweł K. Brodziak" <b...@h...com>

    Panowie,

    do czynienia mam z prostym układem jak na poniższym rysunku:

    http://img237.imageshack.us/img237/2277/ulot.jpg

    Znane są charakterystyki kryzy, zaworu, przewodu, sprężarki.
    Odległość między kryzą K, a manometrem M jest pomijalnie mała.

    W chwili zerowej, zawór Z jest zamknięty, w przewodzie panuje stałe
    ciśnienie, po czym zawór Z jest otwierany i następuje wypływ powietrza z
    przewodu.

    I tu pojawia się pytanie: jak wyliczyć zależność p(t), gdzie p-ciśnienie
    wskazywane przez manometr, t-czas, lub jak określić po jakim czasie
    manometr M będzie wskazywał określone ciśnienie p?

    Nie oczekuję gotowego rozwiązania, ale wszelkie podpowiedzi mile
    widziane. Podstawowe pojęcia i wzory związane z przepływem płynów są mi
    znane, ale nie wiem jak podejść do przepływu przy zmieniającym się
    ciśnieniu z jednoczesnym "ładowaniem" powietrza przez sprężarkę (przez
    kryzę K).

    Nie wiem, czy to odpowiednia grupa, więc równocześnie pozwalam sobie
    przesłać pytanie na pl.sci.fizyka.

    pozdrawiam
    Paweł

  • 2. Data: 2010-03-01 12:33:12
    Temat: Re: ulot powietrza - pytania
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik ""Paweł K. Brodziak"" <b...@h...com> napisał w
    wiadomości news:hmgalk$312j$2@opal.icpnet.pl...
> [...]
    > są mi znane, ale nie wiem jak podejść do przepływu przy
    > zmieniającym się ciśnieniu z jednoczesnym "ładowaniem" powietrza

    Tak czy inaczej - rownanie rozniczkowe musisz ulozyc.
    Doplyw, odplyw, wplyw na cisnienie.

    Pozostaje miec nadzieje ze mozesz pominac zjawiska falowe.

    J.

  • 3. Data: 2010-03-01 12:38:49
    Od: "Paweł K. Brodziak" <b...@h...com>

    J.F. pisze:

    > Tak czy inaczej - rownanie rozniczkowe musisz ulozyc.
    > Doplyw, odplyw, wplyw na cisnienie.
    >
    > Pozostaje miec nadzieje ze mozesz pominac zjawiska falowe.

    Sądzę, że mogę pominąć. :)

    Tylko nie wiem jakie te równania mają być.
    I czy iść w równania, czy łatwiej będzie podzielić na n kawałków,
    napisać program i liczyć iteracyjnie. Jakoś nie czuję tego.

    pozdrawiam
    Paweł

  • 4. Data: 2010-03-04 13:15:43
    Od: Lagod <niespamowaclagoda@listkropkapl>

    W dniu 2010-03-01 13:07, "Paweł K. Brodziak" pisze:
> [...]
    > znane, ale nie wiem jak podejść do przepływu przy zmieniającym się
    > ciśnieniu z jednoczesnym "ładowaniem" powietrza przez sprężarkę (przez

    Niewiele pamiętam, ale to się chyba nazywało układ inercyjny trzeciego
    rzędu i na to są gotowe równania. Na studiach (IŚ) jakoś to w Matlabie
    liczyliśmy. Coś mi tam dzwoni...

    ________MAT_______

  • 5. Data: 2010-03-04 16:24:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    > Sądzę, że mogę pominąć. :)
    > Tylko nie wiem jakie te równania mają być.
    > I czy iść w równania, czy łatwiej będzie podzielić na n kawałków,
    > napisać program i liczyć iteracyjnie. Jakoś nie czuję tego.

    Tak sie w ogole zastanawiam - czy masz policzyc przebieg zjawiska w
    czasie od chwili otwarcia zaworu,
    czy stan ustalony ktory sie ustabilizuje po pewnym czasie od
    otwarcia zaworu ?

    J.

  • 6. Data: 2010-03-04 16:54:54
    Od: "Paweł K. Brodziak" <b...@h...com>

    J.F. pisze:
    > Tak sie w ogole zastanawiam - czy masz policzyc przebieg zjawiska w
    > czasie od chwili otwarcia zaworu,
    > czy stan ustalony ktory sie ustabilizuje po pewnym czasie od otwarcia
    > zaworu ?

    Interesuje mnie jedno - po jakim czasie od otwarcia zaworu manometr
    wskaże zadane ciśnienie. To co się później będzie działo (a w
    szczególności stan ustalony) mnie nie interesuje. Przewód jest na tyle
    długi (kilkadziesiąt metrów), że nie mogę traktować jego opróżniania jak
    opróżniania zbiornika.

    PKB

  • 7. Data: 2010-03-05 14:42:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik ""Paweł K. Brodziak"" <b...@h...com> napisał w
    wiadomości news:hmookq$2u94$1@opal.icpnet.pl...
> [...]
    > jest na tyle długi (kilkadziesiąt metrów), że nie mogę traktować
    > jego opróżniania jak opróżniania zbiornika.

    No to ja bym dzielil na krotkie odcinki.
    Symulacja numeryczna moze byc dosc prosta, gorzej z rozwiazaniem
    analitycznym, szczegolnie jesli wchodza elementy nieliniowe.

    J.