  • 1. Data: 2019-08-08 14:51:37
    Temat: ustawianie geometrii xsara picasso i podobne
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

    witam
    regenerowałem wahacz. sam go wyjmowałem i montowałem. Niby trzeba
    ustawiać zbieżność. no to zamontowałem urządzenie diy z laserami na koła
    przednie i w zasadzie tylko sprawdziłem że koła są minimalnie zbieżne i
    tyle. auto jeździ prosto jak jeździło przed naprawą wahacza. ale tak już
    na koniec, przy PROSTEJ kierownicy, poświeciłem laserami do tyłu auta. z
    lewej strony laser mijał TYLNE koło w odległości 10cm (czyli idealnie
    równoległe do osi auta) z prawej - 15-20cm. (oczywiście jak skręcę
    kierownicą to uzyskam równe odstępy, ale koło kierownicy nie będzie na
    wprost.) Auto podniosłem, sprawdziłem czy wszystkie koła się swobodnie
    kręcą, czy nie mają luzu i namalowałem na oponach paski sprayem. po 5 km
    3 koła mają wyraźne ślady farby, prawe tylne - farba starta do zera.
    auto jeździ prosto, zawieszenie nigdy nie robione, nigdy nie było
    poważnego wypadku. MArtwić się... diagnozować jakoś dalej,
    naprawiać..... czy zapomnieć o sprawie?

    ToMasz

  • 2. Data: 2019-08-08 15:55:13
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    W przypadku urzadzenia optycznego ze zrodlem swiatla potrzebna jest procedura bardzo
    dokladnego ustawienia zrodla swiatla tak aby promien zawsze byl prostopadly do osi
    kola. Druga rownie wazna sprawa jest zapewnienie przy pomiarze takiego ustawienia
    samochodu zeby nie bylo zadnych naprezen w elementach zawieszenia i ukladu
    kierowniczego jakie nie wystepuja w czasie jazdy. Do tego sluza obrotnice ustawiane
    pod kolami. A nawazniejsze jest zeby sam przyrzad byl skalibrowany. Nie wiem jaki
    masz ale w fabrycznych mocowanych do kola wystepuja trzy punkty ktorymi opiera sie o
    kolo. Te trzy punkty musza byc w jednej plaszczyznie i plaszczyzna ta musi byc
    rownolegla do promienia swietlnego. O ile uzycie obrotnic da sie mykiem obejsc to bez
    skalibrowania reflektorka zakladanego na kolo i wyregulowania go do osi kola nic sie
    nie zrobi. Jesli masz roznice 10 centymetrtow, kierownica jest prosto i auto jedzie
    prosto to na 101% cos jest spierdolone.

  • 3. Data: 2019-08-08 16:34:45
    Temat: Re: ustawianie geometrii xsara picasso i podobne
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
> [...]
    >koła przednie i w zasadzie tylko sprawdziłem że koła są minimalnie
    >zbieżne i tyle. auto jeździ prosto jak jeździło przed naprawą

    A jak jedzie prosto, to kierownica jest prosto, czy przestawiona ?

    Testujesz na srodku jezdni, czy prawej stronie - bo pochylosc ma
    znaczenie.
    Cisnienie w kolach sprawdziles ?

> [...]
    >nigdy nie było poważnego wypadku. MArtwić się... diagnozować jakoś
    >dalej, naprawiać..... czy zapomnieć o sprawie?

    objawy, o ile nie sa z innych bledow, wskazuja na zle ustawienie
    tylnych kol.
    A konkretnie to chyba wiesz - prawe tylne.
    Moze wypadku nie mialo, ale przydzwoniles w kraweznik ?

    Na francuzach sie nie znam, ale "tylna belka" to zawsze byl dyzurny
    temat - i zdaje sie, ze im szybciej sie naprawi, tym lepiej :-)
    Ale czy te usterki wplywaja na ustawienie kola ?

    No coz - tak jak teraz - chyba zuzywa tylną oponę szybciej.
    Ale jak naprawisz ... ciekawe jak dlugo bedziesz ustawial geometrie,
    zeby znow prosto jezdzilo :-)

    Wysokosc tylu rowna po obu stronach ?

    J.

  • 4. Data: 2019-08-08 17:36:35
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    W tych francuzach tylna belka jest z drazkami skretnymi. Jak kolo jest krzywo to na
    bank jest zuzyte albo juz nie ma lozyska igielkowego. Zuzycie albo uszkodzenie w
    tylnej osi o ile jeszcze jest kolo nie ma wplywu na ustawianie geometrii z przodu.
    Pytasz ile bedzie trwalo ustawienie geometrii z tylu. Nic nie bedzie trwalo bo jej
    sie nie robi.

  • 5. Data: 2019-08-08 18:59:51
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik ToMasz N...@o...pl ...

> [...]
    > prosto, zawieszenie nigdy nie robione, nigdy nie było poważnego
    > wypadku. MArtwić się... diagnozować jakoś dalej, naprawiać..... czy

    Ostatnio ktos podawał cenniki norauto - samo sprawdzenie zbieznosci
    według cennika to 15zł...

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Dyplomata potrafi powiedzieć "idź do diabła" w taki sposób,

  • 6. Data: 2019-08-08 19:39:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
> [...]
    >wplywu na ustawianie geometrii z przodu.
    >Pytasz ile bedzie trwalo ustawienie geometrii z tylu. Nic nie bedzie

    Zenku, wyobraz sobie auto, ktore ma kola ustawione tak

    | \ tyl

    Jak ma jechac prosto, to musi sie obrocic i ustawic jakos tak

    | |

    / \

    Zbieznosc przodu jest prawidlowa.
    Tyle, ze przednie kola nieco skrecone.
    Moze to byc skrecenie na kierownicy, moze byc na drazkach.

    J.

  • 7. Data: 2019-08-08 20:59:36
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Powiadam wam ze z tylu najprawdoodobniej nie ma lozyska igielkowego w belce. Amen.
    Jak moga sie tylne kola ustawic zeby zbieznosc sie w nich robila jak to jesli nowe i
    nie popsute to tak jak prawie os tylna w wozie drabiniastym. W takim ukladzie sens
    ustawiania zbieznosci jest mniej wiecej taki ustawianie zbieznosci kol na osi w
    wagonie kolejowym. Sa samochody w ktorych ustawia sie geometrie w tylnych kolach. Ale
    to samochody o niezaleznym zawieszeniu kol tylnych. W 126p ustawialo sie zbieznosc
    tylnych kol na przyklad. W przykladzie z tematu w ktorym statycznie roznica w
    pomiarze z jednej i z drugiej strony wynoszaca 10 centymetrow wskazuje na zrobienie
    pomiaru zlym przyrzadem bo kierownica jest prosto i auto nie sciaga, tyle wyczytalem
    z opisu. Do tego przy wymianie wahacza zeby bardzo popsula sie zbieznosc to wahacz
    musialby byc nie od tego modelu. A pytacz napisal ze zregenerowal czyli wymienil
    sworznia i gumy. Przy tolerancjach z jakimi sa robione samochody nie mialo to wplywu
    na znaczace popsucie sie zbieznosci. Ty zamiast czytac co napisal wymyslasz sobie
    dziwne scenariusze. W tym konkretnym samochodzie trzeba przyjrzec sie belce i
    lozyskowaniu tylnych wahaczy a zbieznosc z przodu sprawdzic przyrzadem gwarantujacym
    poprawnosc pomiaru. Moze to byc przejazd przez plyty do sprawdzania zbieznosci na
    stacji diagnostycznej robiacej przeglady. Z ciekawosci sprawdzilem jaki jest typ
    zawieszenia w samochodach z tematu. Google powiedzialo ze belka z pojedynczym
    wahaczem i drazkami skretnymi. Nie wymyslaj dalej bo widac ze nie masz pojecia.

  • 8. Data: 2019-08-08 20:59:52
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik J.F. j...@p...onet.pl ...

> [...]
    >

    > Zbieznosc przodu jest prawidlowa.
    > Tyle, ze przednie kola nieco skrecone.
    > Moze to byc skrecenie na kierownicy, moze byc na drazkach.

    No ale przeciez Zenek ma racje ze jak nie ma mozliwości ustawienia tyłu
    to nie ustawisz...
    Musisz po prostu naprawic to co jest zjebane w zawieszeniu (jakas
    tulejka, ułozyskowanie a moze i całą belke...)

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Człowiek może być zakochany jak szaleniec, ale nie jak głupiec."

  • 9. Data: 2019-08-08 21:32:45
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Musi przede wszystkim sprawdzic co jest z tylnym kolem. Uszkodzenie lozyskowania
    wahacza jak sa drazki skretne to powazna sprawa. W skrajnym przypadku moze skonczyc
    sie odpadnieciem kola z wahaczem.

  • 10. Data: 2019-08-09 17:11:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "J.F." napisał 08.08.2019 19:39 w wiadomości grup
    pl...
    >Zenku, wyobraz sobie auto, ktore ma kola ustawione tak

    >Jak ma jechac prosto, to musi sie obrocic i ustawic jakos tak

    >| |

    >/ \

    No i kto mi tu spacje wycial ? Mialo byc tak:

    | |

    / \

    Czyli samochod skrecony, tylne kola ustawione w miare symetrycznie, a
    przednie przesuniete i ustawione rownolegle do toru jazdy dzieki
    skreceniu

    J.